Gå til innhold

Aggressiv atferd hos 2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sønnen min, på to og et halvt år, slår, lugger, dytter og nå i det siste, biter andre barn. Barnehagen omtaler atferden som aggressiv. Er bare mot andre barn. Er mer enn andre jevnaldrende og er den som er mest fysisk utagerende på avdelingen.

Skjer ikke så mye hjemme eller om vi er med andre familier. Men både hjemme og i bhg så er sønnen min uten tvil den som ler høyest, som har mest energi og er nesten alltid GIRA! Kommer ofte med gledesutbrudd i form av gledeshyl, klapping og hopping. Opplever hjemme at slik atferd, hvis den gires opp, ender opp i problematferd. Misstenker at dette skjer mye i bhg. Men han stortrives der. 

Har ingen konsentrasjonsvansker, sånn ift hva man kan forvente av en 2 åring. Normal språkutvikling hele veien ( veldig god ved ettårsalderen, men flatet ut nå). Motorisk forsinket, men klarer seg greit nå. Strever litt med koordinasjon og trenger f.eks litt støtte for å klatre opp i klatrestativ. 

Er ekstremt sta, periodevis mye trass, men også en type som er engstelig og redd. Eks; på toårs kontrollen fikk vi ikke målt lengden fordi han var livredd for å stå intill veggen og få den målebånd dingsen til hodet. Barnet mitt er stort sett enten super glad eller trassig ( med overvekt av glad). 

Det gjør så vondt å vite at sønnen min, som jeg elsker mer enn alt, sliter sosialt. Jeg vet jo at hvis dette fortsetter vil det ende opp med at andre barn ikke vil leke med han. 

hva kan jeg gjøre? 

Endret av MiniMaya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier barnehagen da? Hvordan jobber de med han, i og med at dette skjer mest i barnehagen? Kan jo være en ide å koble inn PPT f.eks. Be om møte med barnehagen hadde jeg gjort. Høres ut som han kan trenge ekstra veiledning med det sosiale og følelsesregulering. 

Anonymkode: dc1ac...9e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier barnehagen da? Hvordan jobber de med han, i og med at dette skjer mest i barnehagen? Kan jo være en ide å koble inn PPT f.eks. Be om møte med barnehagen hadde jeg gjort. Høres ut som han kan trenge ekstra veiledning med det sosiale og følelsesregulering. 

Anonymkode: dc1ac...9e1

Takk for svar. Dette har vært en greie i et par mnd. Har blitt noe bedring. Før kunne han slå/dytte ved passeringer. Det skjer ikke lengre.

De mener at det bare er å korrigere når det skjer. Jeg er vel egentlig enig, men skulle nok ønske at det var noe mer. Lurt med møte. Det skal jeg be om! 

Skrevet

Ikke ha overdreven fokus på det, så går det seg gjerne til. Han er liten og det har vart i kort tid.

Skrevet

Men har han faktisk god nok språkforståelse? Ikke gitt at han forstår alle sammenhenger og situasjoner selv om han kan mange ord feks. Det er jo tydelig at han strever med å gjøre seg forstått. Altså ikke at det er han som barn sin feil! Men det ligger gjerne noe bak atferden som burde utforskes mer. Ikke at det nødvendigvis trengs å kobles på feks ppt enda, han er bare 2år. Men kanskje sammen med barnehagen jobbe på lik måte og være mer interessert i å forsøke å se hva han prøver å vise/si. Forstå han.

Anonymkode: 4a76f...2f7

Skrevet

Går det an å invitere andre barn hjem og korrigere oppførselen hans hvis den oppstår? De har begrenset med ressurser i bhg. Nå har jeg hatt barn i bhg i 8 år og det stemmer at dette barnet risikerer å bli utstøtt av de andre. Har sett dette i praksis i to ulike bhg. 

Anonymkode: 566da...92d

Skrevet

Dette er helt vanlig i bhg , man blir heller ikke utstøtt og om man  blir det så går det fort over.

Anonymkode: 64e27...76e

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette er helt vanlig i bhg , man blir heller ikke utstøtt og om man  blir det så går det fort over.

Anonymkode: 64e27...76e

Jo det blir man om oppførselen ikke stopper. Har sett to tilfeller der bhg ikke har greid stoppe oppførselen og en 5-åring som slår er sterk.

Anonymkode: 566da...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...