Gå til innhold

Tips til hva jeg kan dyrke og som er lett å få til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å dyrke litt nå til våren. Trenger tips til hva! Ønsker at det er enkelt og få til pg gjerne spiselig! 

Har en pallekarm fra før av. Ca halve er brukt til urter. Hva annet kan jeg ha? Flere urter? Noe annet som passer om jeg deler av? 

Har ellers potter i ulike størrelser. 

Et år hadde jeg poteter i store potter. Er det annet som kan dyrkes slik?

Bor i Bergen! På terrassen er det gode solforhold (men også mye regn her...) med mulighet for å plassere noe mer i skygge.

Anonymkode: 2aa8b...045

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flerårig: Jordbær, bringebær, bjørnebær.

Gulrot (dyp jord).

Salat, reddik

Squash, gresskar, aubergine, agurk, tomat.

Kålplanter går ikke uten duk (det kommer larver og dritt hver gang).

Anonymkode: 71216...e96

Skrevet

Gulrøtter og løk kan dyrkes sånn. Og jordbær.

Anonymkode: 3999f...754

Skrevet

Squash er super lett. Men blir en veldig stor plante! Trenger en pallekarm alene. 

Anonymkode: d05e3...7a5

Skrevet

Reddiker

Anonymkode: 2e764...dd3

• Liker 1
Skrevet

Salater

Anonymkode: ceca8...4c6

Skrevet

Reddik og beter er min favoritt! 

Anonymkode: ceea5...b50

Skrevet

aldri klart salat men chili og paprika, og tomat har vær mg lett å forså innendørs. Reddik og gulerøtter lett å så i mai/juni utendørs 

Anonymkode: 613f0...220

Skrevet

Chilli og paprika kan fint stå i store potter, men vil ha en del sol og varme. Samme med tomater (finnes dverg-typer som er ment for krukker). Samme med jordbær (går fint å ha i ampler hvis du har mulighet til å henge de noe sted). Sukkererter er også morsomt og lett å dyrke og det vokser jo vertikalt så hvis du har liten plass kan kanskje dette være noe. Sett opp noen vertikale støtter og litt tråd og ha det på bakenden i pallekarmen. Basert på min erfaring må ikke sukkererter ha full sol hele tiden.

Ellers er jeg enig i at squash er ekstremt lett og gir også mye (du må ha innsekter på besøk til pollinering da), men plantene kan som sagt bli store hvis de får utfolde seg fritt. Tror nok en squash kan klare seg i en litt større potte da. En liten gresskartype som du kan få til å vokse vertikalt opp over en vegg for eksempel kan også fungere. Men gresskar er sol og varmeelskende!

Anonymkode: fa34d...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 13.37):

Squash er super lett. Men blir en veldig stor plante! Trenger en pallekarm alene. 

Anonymkode: d05e3...7a5

Hvor mange squasj er vanlig å få da? Trengs det pallekarm pga bredden eller kan en større potte som er dypere, men ikke like bred funke?

Anonymkode: 2aa8b...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...