EmmaL Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Hei. For snart 4år siden falt jeg pladask for det jeg tror/trodde var min store kjærlighet. Vi elsket hverandre nesten umiddelbart, og har sterke gjensidige følelser for hverandre. Den type kjærlighet du kjenner i huden ved berøring. Vi elsker fortsatt hverandre, og det tviler jeg egentlig ikke på. vi har ingen felles barn, men 2hver for oss. Mine to er små, og har begynt å elske han som sin egen far. Vi har det veldig godt i sammen vi 4. men, etterhvert begynte jeg å bli klar over et lite problem, som har vokst seg stort for meg dessverre. Jeg vet fra før, at han er en litt usikker mann. Han blir lett litt klein i sosiale samvær, og føler ofte seg ubekvem rundt folk. Han sier at ingen har gjort han så trygg som meg. Det tror jeg på. Han sier også selv at han er usikker. det plager meg ikke, elsker han for den han er. Men.. jeg har et titalls erfaringer bak meg nå, hvor han virker til å skape situasjoner der han får mye oppmerksomhet/glaning og blikk-kontakt veksling med tilfeldige damer. Det kan være eldre, unge, og ikke «så mye med utseende å gjøre»damer. Det er SUUUPER ubehagelig! Jeg har ved flere anledninger «tatt han på fersk gjerning» med å prøve å oppnå øyekontakt med en dame, når jeg går rett forran han.. har hatt mange situasjoner hvor jeg har lurt på om han kjenner personen eller hva det er for noe… har til og med spurt om det en gang, da det var ingen tvil om hva som foregikk. Og da gikk han bare rett i forsvar og ble ganske irritert og ekkel egentlig. Grunnen til at det blir lett å oppdage, er fordi han avslører seg selv med nervøs energi (som at han vet han ble fersket, men later som ingenting) så det er ganske vanskelig å ikke få det med seg. jeg har virkelig prøvd! Jeg har tenkt at jeg får bare unngå å se på han eller stenge alt ute når vi er ute, så jeg slipper det der. Han er en kjekk mann, så forstår at jenter legger merke til han. Men, jeg får også mye oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, bare at jeg aldri (i hvertfall ikke med han tilstedet) ser tilbake og starter en «kontakt». Men dette her, er ikke bare «å legge merke til noe pent». Det oppstår en spenning, og den er umulig å overse. Og jeg orker det snart ikke lenger og det begynner å bli ganske ugreit for meg. Nr 1 jeg har begynt å ikke ta han med, der jeg vet sånne ting kan oppstå. Nr 2 jeg har begynt å tenke «hvem blir den utvalgte denne gangen mon tro?» spørsmålet mitt nå, er hvordan jeg skal være klar nok med han, uten å være alt for hard? Jeg syns det er vanskelig å ordlegge meg uten at all avsky rundt det her velter ut av meg. Han vil aldri i verden innrømme at dette er noe han gjør. Og der har det jo også oppstått et annet problem, hvor han de-evaluerer mine opplevelser og følelser ved å indirekte si at det finnes bare oppi hodet mitt. jeg er livredd for å miste han, fordi dette er min første erfaring med sånne følelser for noen. Men, begynner å kjenne at dette er det ikke rom for hos meg lenger. jeg er en voksen kvinne, er oppegående og ganske god selvinnsikt. Så jeg ønsker kun seriøse svar, og at dere viser respekt for at det er vanskelig å beskrive situasjonen godt, samtidig som jeg må prøve å ikke skrive en bok her inne 🙈 håper på litt støtte og noen gode ord og råd. Hilsen ts. Som bare ønsker et trygt hjem og et deilig godt forhold 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Jeg lurer på om du er blitt sammen med eksen min. Jeg gikk fra han etter å ha overhørt noen jenter på do snakke om en som prøvde å sjekke opp den ene. Det var min kjæreste ja, mens vi var på restaurant sammen.. Han måtte ha bekreftelse fra andre kvinner om at han var attraktiv. Jeg orket det ikke mer. PS, mine venninner og familie la også merke til dette. Så flaut! Anonymkode: 7d1cf...fb9 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Hvis dere bor i Tønsberg så 😆😆 Anonymkode: 7d1cf...fb9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Han er både usikker og han prøver å oppnå blikkontakt med random damer? Kompleks type Anonymkode: 07bad...287 5 3
Nutz Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Vet du om han er på spekteret? Han er klein i sosiale sammenhenger og vet ikke helt hvordan han skal oppføre seg. Kanskje han ikke forstår at dette med blikkontakt er ufint. Tenker på asberger f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tenkte sosial angst siden han blir så klein med andre mennesker. Anonymkode: 33cc7...fcd
Mrs.Under Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Jeg får det ikke til å stemme at han skal ubekvem og klein i sosiale settinger samtidig som han "spiser" damer med blikket. Om dette stemmer, så eier han virkelig ikke sosiale antenner i det hele tatt, og dermed forstår han ikke hva han driver på med. Og det avkrefter du jo. Han skjønner hva han gjør. Om du har sagt fra så mange ganger som du sier, og det ikke er vilje til forståelse eller endring, så tenker jeg at du enten må leve med dette eller gi han et tydelig ultimatum "slutt med den jævla glaningen eller så går jeg". Og ut fra det jeg leser, så tviler jeg på at du klarer å stille noe ultimatum nå, så det dette ender med, tenker jeg, er at du sakte men sikkert blir mer og mer ulykkelig og bruker minst 4 år til før du klarer å ta nødvendige grep. Du snakker om "ikke opplevd sånne følelser før" regner du da også inn de vonde følelsene han skaper i deg? 3 3
KoopaTroopa Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Dette hadde jeg ikke akseptert! Så utrolig ubehagelig, flaut og avtennende. Han har jo ikke respekt for deg når han hele tiden prøver å oppsøke andre damer med blikket. Ikke klarer han engang å beherske seg når du er rett ved siden av, og han bryr seg tydeligvis ikke om du ser det. Jeg vet hvordan det er å legge merke til noe sånt, det er ganske åpenbart, så ikke la han få deg til å tvile på hva du ser. Jeg tror ikke han vil endre seg uansett hva du sier, og jeg hadde ikke stolt på at han ikke var utro en eller annen gang, når han tydeligvis trenger den bekreftelsen. Folk med sosial angst/asperger oppsøker vel ikke blikket til fremmede damer, typisk at noen skal finne unnskyldninger for ekkel oppførsel (kommentar til postene over). 1
venus* Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker said: Han er både usikker og han prøver å oppnå blikkontakt med random damer? Kompleks type Anonymkode: 07bad...287 Er det så komplekst egentlig? Han er usikker på seg selv og søker bekreftelse fra andre. Utrolig mange unge mennesker gjør akkurat dette. Min eks gjorde dette her. Og jeg kjenner igjen oppførselen til flere venninner da vi var unge. De baserer sin selvverd på at andre vil ha dem Endret 19. februar 2024 av venus* 2 2
EmmaL Skrevet 19. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 19. februar 2024 Ja. Enig med Venus. Det er ganske enkelt egentlig. Har du utseende med deg OG du har lav verdi på deg selv/er usikker generelt, blir det en slags avhengighet. Og spesielt om det i alle år har funket. Og det er jo kjempe enkelt, hvis man er en overfladisk person. Akkurat som behovet for «likes» på sosiale media for de unge. Jeg er helt enig i dere andre også. Og har faktisk vært inne på «diagnose» spørsmålet selv. Men, jeg syns liksom ikke det passer helt alikavel. mrs.under; ser poenget ditt. Men jeg er nok nærmere et ultimatum enn du tror. det er nettopp det, at jeg er blitt mer og mer klar over alt stresset og utryggheten han har skapt i livet mitt. Jeg har ingen tro på(akkurat nå) at han kommer til å innrømme noe, og vi kan finne ut av å sette en stopper for det her sammen. ofte etter vi har vært ute, og dette har skjedd (igjen!) så blir han veeeeldig pusete mot meg etterpå.. det har jeg også stusset på.. og det er veldig ubehagelig. Men, det viser jo også at han er fullstendig klar over det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 Veldig mye likt til min samboer, TS. Sosial angst, usikker på seg selv i sosiale settinger, utseende fokusert, en nydelig mann. Søker øyekontakt med forbipasserende kvinner på gaten med meg ved hans side. Jeg har måtte sagt i fra et par ganger. Har hjulpet. Han har også begynt til psykolog av egen motivasjon. Om du virkelig har troen på dere, så må du fortsette med å ta det opp inntil han forstår i hvilken grad det påvirker deg. Det er en "tøff" situasjon. Nettopp fordi det han gjør ikke er veldig galt, og han kan lett nekte for det. Samtidig oppleves det veldig respektløst for deg. Anonymkode: 9d371...b23
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tenker at han på en måte er klar over at han er attraktiv, men at dette er en slags måte å få bekreftelse på uten at han trenger å snakke med noen. For han blir ikke klein og rar når han ikke trenger å snakke. Anonymkode: 223e6...888 2 1
Tradegy Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 (endret) Veldig modig innlegg, Ts Hadde vært utrolig interessant å hørt hva en terapeut/sexolog mener om dette (Her kan du sende inn til vg, forresten ) Det blir ekstra intrikat når man kobler inn sosial angst, fordi man i det store bildet kan jobbe mye kognitivt med tankesett og støttetanker. Skjønner så utrolig godt at dette blir en belastning for forholdet. Du har en beundringsverdig tålmodighet. Det er utrolig viktig at du ikke strekker strikken så hardt at du ender med emosjonelle blåmerker Endret 19. februar 2024 av Tradegy
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 venus* skrev (3 timer siden): Er det så komplekst egentlig? Han er usikker på seg selv og søker bekreftelse fra andre. Utrolig mange unge mennesker gjør akkurat dette. Min eks gjorde dette her. Og jeg kjenner igjen oppførselen til flere venninner da vi var unge. De baserer sin selvverd på at andre vil ha dem Eksen min på 45 var akkurat som dette, husker en gang en dame kom bort til oss i baren og trodde faktisk hun skulle hjem og ha sex med ham, hun så ut som hjernen hennes spant trill rundt da hun skjønte at vi var sammen. Hun trengte ikke å forklare for meg, eksen min elsket å få damer til å ville ha ham, for så å gjerne late som han ikke skjønte en dritt hvis de kom for kontakt eller det oppstod situasjoner nær utroskap. Utmattende. Anonymkode: 46326...3ac 1
EmmaL Skrevet 19. februar 2024 Forfatter #15 Skrevet 19. februar 2024 Jeg tror han også faktisk plukker opp eller velger seg ut de som søker det samme som han.. om dere skjønner? Jeg har tenkt så mye på det, for langvarig blikkutveksling (feks gjennom en hel handletur på butikken, har skjedd flere ganger) skjer jo bare hvis det er gjensidig. Og dette skjer uavhengig av utseende eller alder - så det handler jo utvilsomt om egoet hans?! Det skjedde med en gammel dame i svømmehallen en gang vi var der liksom.. hun var sikkert 70, og der med barnebarna. Igjen da så tenkte jeg, kjenner de hverandre - fordi det så ut som de betraktet hverandre lenge. Da holdt jeg på å kaste opp 😵💫 min mor, har samme usikkerhet ved seg (alltid hatt) og de to er jo sånn mot hverandre - litt flørtende. Det har jeg reagert på mange ganger jeg tror at han liker å skape spenning og det å «være noe for andre». Pluss at han får masse oppmerksomhet da..? skjønner at det mest sannsynlig bare er helt uskyldig. Men det er utmattende ja. Og det setter jo litt andre tanker i gang. Haff.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 EmmaL skrev (2 minutter siden): Jeg tror han også faktisk plukker opp eller velger seg ut de som søker det samme som han.. om dere skjønner? Jeg har tenkt så mye på det, for langvarig blikkutveksling (feks gjennom en hel handletur på butikken, har skjedd flere ganger) skjer jo bare hvis det er gjensidig. Og dette skjer uavhengig av utseende eller alder - så det handler jo utvilsomt om egoet hans?! Det skjedde med en gammel dame i svømmehallen en gang vi var der liksom.. hun var sikkert 70, og der med barnebarna. Igjen da så tenkte jeg, kjenner de hverandre - fordi det så ut som de betraktet hverandre lenge. Da holdt jeg på å kaste opp 😵💫 min mor, har samme usikkerhet ved seg (alltid hatt) og de to er jo sånn mot hverandre - litt flørtende. Det har jeg reagert på mange ganger jeg tror at han liker å skape spenning og det å «være noe for andre». Pluss at han får masse oppmerksomhet da..? skjønner at det mest sannsynlig bare er helt uskyldig. Men det er utmattende ja. Og det setter jo litt andre tanker i gang. Haff. Helt sikkert at han finner andre som ham, jeg har noen ganger fått blikk kontakt tilfeldig med fremmede menn på butikken, jeg ser bort etter en kort stund naturlig, hadde føltes veldig rart å plutselig blikke masse med de slik eksen min gjorde med damer feks. Jeg hadde ikke klart det en gang, ikke en gang aå intenst om jeg skulle vært tiltrukket til noen. Kjærlighet ved første blikk gjengen, på en måte? Anonymkode: 46326...3ac
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Han høres akkurat ut som mannen til en venninne. Hun orker ikke dra ut steder med han, fordi det alltid oppstår ubehagelige episoder som du nevner. Han er en flott mann, utstråling til tusen, men veldig usikker og trenger mye bekreftelse. I starten holdt det med bekreftelse fra venninnen min, men han søker det stadig rundt fra andre nå, med alt fra mødrene til barnas venner, lærere, famili etc. Han fremstår sosialt tilbakestående, og vet venninnen min vurderer hele forholdet. Slitsomt siden de har barn, men han blir bare verre og verre med årene Anonymkode: f8c81...600 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 Jeg kan iblant like å øyeblikksflørte med blikket med fremmede på gata. Men selvsagt ikke når jeg går tur med kjæresten min, det ville jo vært veldig respektløst. Han er på sin side veldig konvensjonelt kjekk, så mange damer ser etter ham og en del prøver å møte blikket hans, men han later som han ikke en gang ser dem. Anonymkode: a4798...e43
ennivk Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 EmmaL skrev (5 timer siden): jeg er livredd for å miste han, fordi dette er min første erfaring med sånne følelser for noen. Her ligger nok hovedproblemet. Du er livredd for å miste ham, men du er på vei til å miste deg selv. For å unngå å miste deg selv, må du fortelle ham at det ikke er akseptabel oppførsel fra ham. Hvis han ikke viser noe empati for deg i en slik samtale, kan han med svært liten sannsynlighet gi deg det trygge og gode forholdet du ønsker.
EmmaL Skrevet 19. februar 2024 Forfatter #20 Skrevet 19. februar 2024 ennivk skrev (1 time siden): Her ligger nok hovedproblemet. Du er livredd for å miste ham, men du er på vei til å miste deg selv. For å unngå å miste deg selv, må du fortelle ham at det ikke er akseptabel oppførsel fra ham. Hvis han ikke viser noe empati for deg i en slik samtale, kan han med svært liten sannsynlighet gi deg det trygge og gode forholdet du ønsker. Ja. Du har helt rett. Og jeg skammer meg litt for det også. Jeg er for redd for å miste han, men jeg har det jo ikke bra og vil ikke få det heller hvis ikke jeg forteller han at det der funker ikke for meg. bare veldig skummelt. Og jeg er sliten og nedbrutt fra før, og så må man stå i et evt brudd… og den tanker er, jah…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå