Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Har blitt så utrulig mat-lei siste tida... kjem ikkje på ting å lage meg til middag, så enda opp med pizza eller kun litt chips til middag.. Trenge tips til enkle, gode og billige rettar:)
-Fisken- Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 - Foliebakt laks. Legg laksefilet sammen med grønnsaker, krydder/urter og en smørklatt i aluminiumsfolie og bak i ovnen. Server med pasta og en saus, ris eller poteter - Wok av alle slag - Pannekaker, f.eks fylt med en ost- og champinjongsaus med skinke i, gratinert i ovnen - Fylte pitabrød (kan fylles med alle mulige grønnsaker, alle mulige kjøttslag og fiskeslag, også wokede/stekte grønnsaker) - Forskjellige supper - Ulike pastaretter - Mettende salater med f.eks bønner i - Omelett med masse godt i Osv osv
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 - Foliebakt laks. Legg laksefilet sammen med grønnsaker, krydder/urter og en smørklatt i aluminiumsfolie og bak i ovnen. Server med pasta og en saus, ris eller poteter - Wok av alle slag - Pannekaker, f.eks fylt med en ost- og champinjongsaus med skinke i, gratinert i ovnen - Fylte pitabrød (kan fylles med alle mulige grønnsaker, alle mulige kjøttslag og fiskeslag, også wokede/stekte grønnsaker) - Forskjellige supper - Ulike pastaretter - Mettende salater med f.eks bønner i - Omelett med masse godt i Osv osv ← Goode idea! begynne øverst på lista, så imorga blir det foliebakt laks tar gjerne imot fleire råd!!
Latee Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Chilli con carne - godt og veldig enkelt. Spaghetti - bruk gjerne ekstra hvitløk og litt chilli eller andre krydder i sausen. Rømmegrøt Risotto / ris & bønner - veldig godt! Kom faktisk ikke på noe mer akkurat nå... kommer kanskje på noe mer senere....
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Chilli con carne - godt og veldig enkelt. ← korleis laga man det her da?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 den chili con carnen som står øverst i mattråden (kvinneguidens oppskrifter el) er knallgod, lager den ofte, med kjøttdeig og under halve koketiden (står en time, trengs ikke med kjøttdeig), da blir den rask å lage. jeg forselår posesupper, f.eks blomkål og brokkolisuppen (hadde dette i dag). ha i brokkolitopper, mais, og purreløk, strimle litt påleggsskinke som du strør oppå tallerkenen (ellers blir den liggende på bunnen av kasserollen), litt pepper på toppen og hvitløksbaguetter. kjempegodt.
-Fisken- Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Gratinert broccoli (evnt en blanding av grønnsaker) er kjempegodt! Kok grønnsakene litt, legg dem i en ildfast form. Lag ostesaus (hvit saus med ost i) som du heller over. Legg på et lag ost på toppen, og gratiner i ovnen. Kjempe godt med noe salt til som f.eks bacon, stekte skinkebiter eller stekte pølsebiter. Mange gode varianter av pai også. Du kan jo lage en stor en, dele i porsjonsbiter og fryse. Server med salat til, evnt baguetter. Grateng er jo også godt, og kan varieres veldig.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #8 Skrevet 2. februar 2006 Wraps, med litt salat, tomat, paprika fetaost og varmefiskekaker/pudding og en enkel dressing, f.eks ferdigkjøpt tomatvinagrette wraps er egentlig genialt, har nesten alltid en pakke i skapet. bruker å ha med meg en lefse, og salat til lunch. Wok kan varieres i det uendelige. supper , tomat, blomkål, asparges, fiskesupper pasta finnes 100vis av sauser som ikke tar mer enn maks 10 min å lage.
hilli Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Når jeg er matlei tyr jeg til gode gamle Dolmio og Uncle Bens Tikka Masala som er enkelt og billig og ikke minst veldig godt. Jeg inbiller meg også at disse glassene med ferdigsaus er hakket sunnere enn ferdigpizza og posesupper....
Leanne Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 stek noen ostesnitzler, server med kokt potet, revet gulrot og smelta smør med purre i... kjempe nam
-Fisken- Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 stek noen ostesnitzler, server med kokt potet, revet gulrot og smelta smør med purre i... kjempe nam ← Eller med ris, blandet salat og sweet chilisaus.
hilli Skrevet 3. februar 2006 #13 Skrevet 3. februar 2006 OSTESMØRBRØD!!! Nam! ← Godt tips. Med god ost og annet foretrukket tilbehør er ostesmørbrød kjempegodt! Og ikke minst den enkleste maten i verden. Selv syns jeg det blir veldig godt med dijon-sennep, ridderost og skinke, nesten som Croque Monsieur(unnskyld fransken)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå