Gå til innhold

Gifte oss uten at noen får vite det. Går det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å gifte oss for å slippe dokumentavgift på boligen. Men vi vil ikke at noen skal få vite om det. Går det? Eller får feks ekspartnere vite om det i forbindelse med barnebidrag? Eller blir det publisert på nett noe sted hvem som har giftet seg? 

Vi kommer til å gifte oss senere uansett, det er bare litt tidlig enda, så vi vil holde det skjult i noen år.

Anonymkode: e8952...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil stå som gift i alle offentlige register. Som gift har man forsørgerplikt, så jeg vil anta at dette vil kunne påvirke barnebidraget. 

Anonymkode: 827bd...638

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere vil stå som gift i alle offentlige register. Som gift har man forsørgerplikt, så jeg vil anta at dette vil kunne påvirke barnebidraget. 

Anonymkode: 827bd...638

Dette er feil. Det påvirker ikke barnebidraget. 

Er det under 2 år siden en av dere ble skilt så må ekser skrive under på en erklæring ang skifte. 

Anonymkode: b81a5...210

• Liker 1
Skrevet

Vi giftet oss uten at noen fikk vite det. Eller, vi måtte ha ett vitne hver, da valgte vi noen vi kjenner. Man kan også velge at noen tilfeldige ansatte på kommunehuset kan være vitner.

Jeg var redd for at eksen min skulle finne det ut ved beregning av barnebidrag. Grunnen til det var at jeg hadde vært samboer i under ett år og derfor hadde rett på utvidet barnetrygd og fradrag som enslig forsørger, noe som påvirket betalingssatsen eksen min skulle betale meg. Det jeg valgte å gjøre var å late som at jeg fortsatt fikk utvidet barnetrygd, og dermed tapte jeg noen kroner fra han, fordi min "inntekt" med barnetrygden var litt høyere enn den egentlig var.

Grunnen til at jeg ikke ville at eksen min skulle finne det ut var fordi da hadde han fortalt det til ungene og "hele verden", mens vi ville holde det hemmelig.

Men, jeg er usikker på hva slags informasjon som hadde stått i vedtaket dersom en av oss hadde bedt NAV beregne barnebidraget. Mulig sivil status fremkommer der, det kan du evt. undersøke med NAV.

Anonymkode: 47ef9...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

... blir det publisert på nett noe sted hvem som har giftet seg.

Det er ikke offentlige åpne registre på giftemål. Men det vil framgå for den enkelte på skattemelding pga. gifte skatter sammen.

Anonymkode: 6ca7e...7bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke offentlige åpne registre på giftemål. Men det vil framgå for den enkelte på skattemelding pga. gifte skatter sammen.

Men det er ikke en hemmelig opplysning, så man kan faktisk bare ringe folkeregisteret og spørre om sivilstatus.

Anonymkode: 11b03...573

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er ikke en hemmelig opplysning, så man kan faktisk bare ringe folkeregisteret og spørre om sivilstatus.

Anonymkode: 11b03...573

Ja, det virker jo lurt å ringe Skatteetaten/ Folkeregisteret for å sjekket om eksen har gifta seg igjen 😀 Ihvertfall mer enn 1 gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er feil. Det påvirker ikke barnebidraget. 

Er det under 2 år siden en av dere ble skilt så må ekser skrive under på en erklæring ang skifte. 

Anonymkode: b81a5...210

Det er under to år siden begge ble skilt ja. Men vi har jo gjort opp alt som har med økonomi å gjøre.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er under to år siden begge ble skilt ja. Men vi har jo gjort opp alt som har med økonomi å gjøre.

Ts

Og da får dere ikke prøvingsattest uten at eksene først signerer på at skifte er gjennomført. Ingen prøvingsattest, intet nytt ekteskap.

Anonymkode: c112b...227

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts

Begge to ble skilt for under to år siden? Tror jeg ville roet ned tempoet her. Trenger ikke kaste seg ut i nytt ekteskap med en gang…

Anonymkode: 78797...404

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...