AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Naboene er koblet direkte til mitt hus. Vannrøret går inn i min kjeller og deretter ned i gulvet og bakken og inn til deres hus. Jeg har startet et byggeprosjekt som gjorde at vannledningene inn til huset mitt er gravd opp, og ikke ble gravd ned igjen før vinteren kom av ulike årsaker. Disse vannrørene ligger med varmekabel og flere lag med isolasjon. Likevel har vannet frosset 3 ganger i vinter. Hver gang har de blitt irritert (forståelig nok) og jeg har tatt kostnaden til dette alene, selv om jeg ikke har vært avhengig av vannet på samme måte, så jeg har gjort det utelukkende for dem. Det har kostet ca. 10 000 hittil. Nå har jeg fått tilbake vannet etter sist gang det frøs, men det har ikke dem. Det betyr at problemet ligger i deres vannledning og ikke min. De har nå begynt å bli ganske ufine og forventer at jeg skal fikse det. Jeg derimot mener at det ikke er mitt problem da jeg allerede har tatt kostnaden hver gang, og det ikke er i mine vannrør problemet ligger. Vannrørene ned til deres hus er heller ikke berørt av byggeprosjektet. Det skal også sies at jeg har gjort en del ting på eiendommen de har fått nytte av, samt betalt måking for dem hele forrige vinter. Byggeprosjektet har også ført til at vannledningen som går inn til mitt hus (som de også har nytte av) er helt ny. Dette var et spørsmål om tid da den gamle var rustet i hjel og lakk. De har ikke hatt noe ønske om å se hva slags tiltak som er gjort, tilbydd seg å hjelpe eller latt vannet renne for å forhindre at det fryser. Hva tenker folk her? Er det fortsatt jeg som skal ta kostnaden? Eller er dette deres problem? Hvis noen vet noe om lovverk angående dette så hadde jeg også satt stor pris på det da det er en veldig uheldig løsning at deres vann er direkte koblet på mitt hus. Det er to separate eneboliger, ikke et sameie. Anonymkode: 94378...38e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Det blir nok din kostnad. Ditt prosjekt. Hadde ikke vannet frosset pga ditt byggeprosjekt, hadde det nok ikke frosset videre inn til dem. Altså følgefeil av det du gjør som igjen fører til ulemper for dem. At du betaler brøyting har jo ikke noe med dette å gjøre. Da kan jo du bare velge å betale brøyting til deg og så får de betale siste biten inn til seg. Med mindre de bor før deg da. Det er uansett ikke de som har valgt å ordne med brøyting. Kan jo hende de i utgangspunktet hadde ei annen løsning. Anonymkode: 37ddf...83c 7
Ulven Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Har de tinglyst rett til å ha vannledning inn i ditt hus? 4 1
Gjest takinova Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis noen vet noe om lovverk angående dette så hadde jeg også satt stor pris på det da det er en veldig uheldig løsning at deres vann er direkte koblet på mitt hus. Det er to separate eneboliger, ikke et sameie. Anonymkode: 94378...38e Det er umulig å svare på lovverket her. Du må nesten ha en advokat å se på det. Men om du logger inn på seeiendom.no kan du se hva slags tinglysninger det ligger på de to eiendommene. Veldig uheldig at en enebolig ikke har egne tilkoblinger for vann. Og enda verre når det gjelder kloakk. I en tomannsbolig er det mindre komplisert. Da gjelder loven om sameie uansett.
Snublefot62 Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Selv om det kanskje er den delen av røret som er utenfor din eiendom som nå har frosset så kan det fortsatt være arbeidet ditt sin årsak til at det frosset i første omgang. Har dette pleid å skje før arbeidet ble påbegynt? Det kan og være verdt å sjekke hva som faktisk er tinglyst på eiendommen din. Er retten til vannforsyning via din eiendom tinglyst så bærer du nok ansvaret for det meste knyttet til tiltak du gjør. Ellers er det greit å droppe skjulte avtaler dere ikke har faktisk blitt enige om. 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Ts, hvis det er slik at det er pga ditt byggeprosjekt at vannet deres er fryst nå (hvis det så og si aldri frøs før), hvem mener du skal ta kostnaden da? Du skulle bare tatt jobben og kostnaden med å bytte rør helt inn til naboen hus også (prøvd først å dele på kostnaden) så hadde du sluppet alt dette. Nå er det først 10k rett ut, samt dyre advokatregninger. Lykke til Anonymkode: 013f5...80b 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Dette er din kostnad, selv om ledningene dine fungere. Bår vannet fryser pga av ditt arbeid, så ødelegges også deres rør fordi vannet deres også fryser fordi det ikke er fart på vannet. Feilen deres er pga deg, og du må få det fikset fortere enn svint. Forøvrig er det ikke lov å drive med arbeid på felles vannledning uten at det er søkt om og godkjent av kommunen. Anonymkode: 8a922...d97 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Dette må du ta med advokat. Private stikkledninger er ikke for hvermannsen å finne ut av. Ta det med noen som er spesialist på dette. Anonymkode: be4cc...105
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Selvfølgelig er dette din kostnad. Hadde ikke du kødda med ledningene til å starte med hadde de ikke fryst. Anonymkode: abf97...cfd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå