Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har gått/går på kvalmestillende for svangerskapskvalme og likevel har fortsatt med amming?

Anonymkode: ed645...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det selv, men vet at afipran kan brukes til å øke melkemengden og dermed kan det brukes under amming (selv om felleskatalogen sier noe annet, der må man huske at den er like mye et juridisk dokument som et medisinsk). 

Anonymkode: b967f...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som har gått/går på kvalmestillende for svangerskapskvalme og likevel har fortsatt med amming?

Spør fastlegen?

Skrevet

Jeg går på xoneva, og min fastlege anbefalte meg å slutte med amming før jeg begynte på den. Jeg husker ikke helt hva hun sa (jeg var veldig dårlig), men noe med at noen barn hadde vist tegn til atferdsendring eller noe. Hun var i alle fall veldig tydelig på at om jeg fortsatte å amme, måtte jeg være veldig oppmerksom på eventuelle endringer hos barnet og slutte umiddelbart om jeg merket noe. 

Anonymkode: d6751...d43

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 11.07):

Har ikke gjort det selv, men vet at afipran kan brukes til å øke melkemengden og dermed kan det brukes under amming (selv om felleskatalogen sier noe annet, der må man huske at den er like mye et juridisk dokument som et medisinsk). 

Takk for tips!😊 Vet du eventuelt om det er ment i en overgangsfase, til barnet klarer å opprettholde produksjonen på egenhånd?

Maleficenta skrev (På 19.2.2024 den 11.12):

Spør fastlegen?

Det må jeg selvsagt, men hans kunnskap rundt svangerskap og svangerskapsrelaterte emner er svært begrenset. Jeg må som regel sitte og se på han punche ting inn i google med pekefingeren før jeg får et svadasvar😊

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg går på xoneva, og min fastlege anbefalte meg å slutte med amming før jeg begynte på den. Jeg husker ikke helt hva hun sa (jeg var veldig dårlig), men noe med at noen barn hadde vist tegn til atferdsendring eller noe. Hun var i alle fall veldig tydelig på at om jeg fortsatte å amme, måtte jeg være veldig oppmerksom på eventuelle endringer hos barnet og slutte umiddelbart om jeg merket noe. 

Valgte du å slutte med amming? Kan jeg spør om hvor gammelt barnet var?😊

Skrevet

Postafen og amming anbefales ikke. Men hvis det er snakk om et større barn som spiser mye fast føde er det kanskje en litt annen sak?

Anonymkode: afd6c...ec1

Skrevet

Hør med jordmor i kommunen om fastlegen din ikke kan hjelpe?

Anonymkode: bd53c...c13

Skrevet

Jeg gikk på afipran kur for å øke melkeproduksjonen. Så altså mens jeg ammet ja. 

Anonymkode: ed606...c91

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Postafen og amming anbefales ikke. Men hvis det er snakk om et større barn som spiser mye fast føde er det kanskje en litt annen sak?

Er snakk om en på 4,5mnd, så hovednæringen i en god stund framover😔

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hør med jordmor i kommunen om fastlegen din ikke kan hjelpe?

Anonymkode: bd53c...c13

Takk, kan høre med hun😊

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg gikk på afipran kur for å øke melkeproduksjonen. Så altså mens jeg ammet ja. 

Anonymkode: ed606...c91

Hvor lenge gikk du på den?😊 og hvor stort var barnet du ammet?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er snakk om en på 4,5mnd, så hovednæringen i en god stund framover😔

Takk, kan høre med hun😊

Hvor lenge gikk du på den?😊 og hvor stort var barnet du ammet?

Okei. Jeg spurte fastlege om jeg kunne ta postafen i forbindelse med en reise. Jeg fullammet baby da. Hun sa nei til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips!😊 Vet du eventuelt om det er ment i en overgangsfase, til barnet klarer å opprettholde produksjonen på egenhånd?

Virker som det i utgangspunktet er tenkt i en overgangsperiode. 
https://www.fhi.no/contentassets/3a3100947bf14a39b3ddd6e6b4ada20e/oke-melkeproduksjon--metoklopramid.pdf

https://www.fhi.no/le/amming-og-morsmelk/komplikasjoner/melkeproduksjon-okning-reduksjon-avslutning/

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det må jeg selvsagt, men hans kunnskap rundt svangerskap og svangerskapsrelaterte emner er svært begrenset. Jeg må som regel sitte og se på han punche ting inn i google med pekefingeren før jeg får et svadasvar😊

Valgte du å slutte med amming? Kan jeg spør om hvor gammelt barnet var?😊

Jeg valgte å slutte med amming. Men mitt barn var nesten to år og vi hadde kun litt koseamming igjen, så det var helt greit. Pluss at jeg måtte ta noe, for å unngå å bli innlagt pga dehydrering.

Hadde mitt barn vært 4,5 mnd ville jeg ha lett ganske iherdig etter andre løsninger, men om det ikke hadde fantes hadde jeg slutta med amming da også. Jeg hadde ikke vært en god mamma for en på 4,5mnd heller, med den tilstanden jeg var i (spydde ca 15 ganger i døgnet og fikk ikke i meg noe mat eller drikke). 

Skrevet

Du kan spørre på tryggmammamedisin.no, en nettside driftet av relis :) Pakningsvedlegget inneholder nesten alltid at ikke kan brukes under graviditet og amming for å sikre produsenten og leger leser ofte bare der, men svært mange medisiner en kan bruke likevel og en del medisiner hvor det blir veid opp nytte vs risiko 👍

Anonymkode: 97ad4...0b9

Skrevet

Jeg gikk både på postafen og xonvea og ammet. Begynte med postafen, men det hadde ingen virkning. Legen min sa det ikke var særlig forsket på, og at jeg skulle slutte om barnet begynte å vise at det er trøtt. Barnet var 9måneder, så morsmelk var ikke hovednæringen.

Jeg ville ha snakket med fastlegen din eller jordmor om dette.

Anonymkode: 19a81...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...