AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Med tanke på at å få venne til nabolaget, besøke skolen de skal begynne på, komme i klasse med noen fra samme barnehage osv? Anonymkode: ae28d...2a3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Det er likegyldig. De får nye bestevenner på en halv time i den alderen. Anonymkode: 415dc...02d 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Jeg synes det er litt viktig at de går sammen med barna de skal gå på skolen med så de ikke er de eneste som ikke kjenner noen når de starter der. Man kan jo selvfølgelig bli kjent med nabobarna og barn i området på andre måter enn barnehagen også, men da må dere foreldre være mer på og sørge for disse treffene. Anonymkode: 59a8e...8ed
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Mitt barn gikk i barnehage ved siden av jobben og ikke i nærmiljøet. Ble likevel kjent med noen i nabolaget før skolestart. Skolestart gikk veldig fint selv om barnet ikke kjente noen det havnet i klasse med. Hos oss preges ikke klassemiljøet av klikker fra barnehagen overhodet. Anonymkode: c6623...1ab
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Bhg, ikke noe stress. Skole, veldig stress Anonymkode: 8512d...518
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Jeg syns ikke det har så mye å si. Det er viktigere med en god barnehage enn at den er nærme. Opplevelsen min er at det er fint med de man gikk i bhg med i en uke. Deretter finner alle nye venner. Anonymkode: 437fa...d52 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Vi valgte den beste barnehagen for våre barn, ikke den nærmeste 😊 Mange benner fikk de uansett på et blunk når de startet på skolen, da de gikk i en veldig bra barnehage zom rustet dem godt sosialt. Det har vært langt større problemer med barneklyngen fra nærmeste barnehage, da den gjengen b la ikke har lært seg å inkludere andre. Anonymkode: 706bf...28b 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Det har ingen ting å si. Etter noen uker på skolen kan vi ikke lenger se hvem som har gått samme barnehage eller ei. Bli kjent med barn i nærområdet blir man uansett. Møtes på lekeplasser i helgene, sykler i gata etc. Anonymkode: 84cfa...829 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har ingen ting å si. Etter noen uker på skolen kan vi ikke lenger se hvem som har gått samme barnehage eller ei. Bli kjent med barn i nærområdet blir man uansett. Møtes på lekeplasser i helgene, sykler i gata etc. Anonymkode: 84cfa...829 Hvis man bor i samme gate så kan det godt hende at barna uansett utvikler vennskap ja. Men min erfaring er at foreldre flest ønsker det som er lettest, og at de sjelden ønsker å tilrettelegge for at barn som går i andre barnehager skal bli kjente med deres egne barn. Da er det jo mye enklere med barna de allerede kjenner og går i barnehage med. For vår del var det aldri aktuelt med den kaotiske base-barnehagen på feltet som byttet daglig leder annenhvert år, men for å være ærlig så ja, vi kjente litt på utenforskap frem til skolen startet. Anonymkode: 706bf...28b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bhg, ikke noe stress. Skole, veldig stress Anonymkode: 8512d...518 Hva mener du? Anonymkode: ae28d...2a3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 Hadde en super utadvendt skolestarter som alle i barnehagen ville ha med på lek. Gikk ikke i barnehage i nærheten av skolen barnet skulle begynne på, men så ikke på det som noe problem overhode. På skolen gikk det helt motsatt, alle ville leke med sine venner og ikke det nye barnet utenifra. Dette var starten på flere år med utestenging, uro og møter. Med søsknene var vi da nøye med å gå på barnehage innenfor skolekretsen, der har det ikke vært problem med overgangen overhode. Skal ikke undervurdere det å flytte over fra barnehage til skole sammen med noen man kjenner. Anonymkode: 3b630...545
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Jeg har to barn, yngste er skolestarter nå. Synes det er kjempefint at hun får starte med flere hun kjenner, at de har vært å besøkt skolen sammen og skal flere ganger. Også en fordel å allerede kjenne flere av foreldrene til de hun kommer i klasse med. Hadde ikke alt dette med førstemann, da vi var nyinnflyttet da han skulle starte på skolen. Når det er sagt så er det klart at det ofte går veldig fint for det, men noen fordeler ved å starte med noen man kjenner er det jo ikke til å komme bort fra. Det kan oppleves mer trygt for barnet (og igjen, supert å allerede kjenne foreldre litt fra før synes jeg). Anonymkode: af3cf...624
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Det kommer litt an på grunnen til at man vil ha en annen barnehage, tror jeg. Det er mange fordeler med nærbarnehage (kort reisevei, bli kjent med nabobarna og foreldrene, samme skolekrets). Jeg vet ikke engang om vi kommer til å bli boende her til eldste skal begynne på skolen, men akkurat nå er det gull at ungene går på nabolags-barnehagen. Jeg ville ikke byttet en helt ok nabolagsbarnehage mot en fantastisk barnehage langt borte som gjorde hverdagslogistikken vanskelig og lekekamerater man aldri ville truffet utenfor barnehagen eller senere. Men om det er problemer med nærbarnehagen, eller en annen gir mer mening logistikkmessig, tror jeg ikke det er noe kjempeproblem med tanke på akkurat skolestart. Anonymkode: aeb75...88d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 Vi har ikke tenkt på den problemstillingen, men valgte barnehage nærme jobb. I vår barnehage så kommer de fra alle de ulike skolekretsene rundt her, så de starter på skole med noen få kjente, men ikke en stor gruppe. Jeg håper, og tror, at nærskolen er bevisst på at det kommer barn fra ulike barnehager og dermed klarer å få til gode grupper uansett. I vårt nabolag er det lite barn, så de må uansett bevege seg et lite stykke for å bli kjent med andre i nærområdet uansett. Anonymkode: 4d83a...a15
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 Kvaliteten på barnehagen er viktigere enn plasseringen. Mitt barn gikk i en kjempegod barnehage, og valgte å ikke bytte til nærbarnehagen for den var så god for henne. Det var ei annen som bytta til nærbhg, men de kom tilbake. Ped.lederen var så steike god at det overgikk alle forventninger. Måtte kjøre omvei for å levere i forhold til jobb, men det får man trukket av på skatten. Anonymkode: edbda...eea
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 Vi valgte barnehage som er litt lenger unna heller enn den store barnehagen som hører til boligfeltet vi bor på (stort felt med mange blokker). Så ingen i barnehagen vår bor her i naboblokkene så per nå har vi ikke blitt kjent med noen her i nabolaget. Vår er bare 2 år da og vi har venner med barn som vi møter i helger og hender jo vi møter andre barn på lekeplassene selv om de ikke går i samme barnehage, så har ikke føltes som et problem hittil. Vi tenker uannsett å flytte før skolestart så akkurat det er ikke noe vi har tenkt på når vi søkte barnehage. Nå bor vi et sted med mange folk og mange barnehager i området da så det er uannsett sånn at mange rundt omkring her går i forskjellige barnehager selv om de er naboer. Anonymkode: 0a522...766
Kontorotta Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Først tenker jeg at dere gjør det som passer dere best i hverdagen, og kvaliteten på barnehagen. Og som alle sier her, så får barn raskt nye venner når de begynner på skolen. Og er du aktivt ute i gata selv på ettermiddager etter middag, og gjør en innsats for at barnet skal ha venner i nærområdet, går det veldig bra. Her tenker jeg bare praktisk. Slik at dere slipper å kjøre barnet hver gang det skal leke med venner. Men det spørs jo også så klart hvor og hvordan dere bor. Samtidig opplevde vi en greie her. Fire jenter startet på samme avdeling i barnehagen her vi bor. Vår jente gikk på en annen avdeling. Så kom hun inn på samme avdeling og det tok litt tid før hun ble del av denne jentegjengen. Det var veldig praktisk og egentlig naturlig at hun skulle bli en del av den, da de så og si er naboer og var de eneste jentene på samme årstrinn på avdelingen. Ved oppstart på skolen, gikk fem av jentene over i samme klasse og for de andre jentene i klassen har det vært en kamp for å bli kjent med disse jentene. Hvert fall de som var en del av den første firerbanden. Selv i voksen alder henger disse fire sammen. så det er noe eget med å starte sammen helt fra småbarnstiden.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 På noen steder er det veldig klart definerte geografiske områder som sogner til nærmeste skole og barnehage. Gjerne på mindre steder med store avstander. Der hadde det vært ekstremt viktig for meg at barnet gikk sammen med den geografisk "riktige" barnegruppa. Både av praktiske og sosiale årsaker. Her vi bor nå er det tett mellom skolekretser og barnehager, og i tillegg barnehagemangel i bydelen. De fleste er glade så lenge de får plass i praktisk avstand fra hjemmet. Det er veldig tilfeldig om nabobarn får plass i samme barnehage. Er liksom bare sånn det er, så må legge inn litt innsats selv i å bli kjent med de andre ungene i gata. Anonymkode: 60bd0...e02
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 Sjansen er stor for at de sovner i bilen på vei hjem, om du må kjøre litt. Det forplanter seg til leggingen på kvelden. Anonymkode: 3edcb...214 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 Mine barn gikk i en barnehage veldig nært hjem og i skolekretsen. Men det var allikevel nesten ingen barn som gikk der som skulle starte på samme skole. Mener å huske at det var to for eldste og tre for yngste, og det var kun en i hvert kull som var et barn de hadde lekt særlig med før. Det var helt uproblematisk for begge to. De fikk seg nye venner i løpet av første uka. Og de barna de kjente fra barnehagen har de ikke spesielt god kontakt med lenger i det hele tatt. Anonymkode: cf46b...38a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå