AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Har en som straks blir 2 år, hun liker å være litt rampete, eks kaste leker utover gulvet når vi skal dra til barnehagen, hun nekter å rydde opp når jeg ber om det. Hvordan i all verden får jeg barnet til å gjøre det?😅 Anonymkode: 605e7...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Glem tanken om at hun er rampete, det hun er, er to år. Og toåringer jobber fortsatt med å finne ut hvordan verden funker. De har nokså nylig oppdaget at de kan si nei, og den erkjennelsen er de litt rusa på, såpass at de ofte sier nei til ting de egentlig vil, bare fordi de kan. Hvordan du skal få henne til å rydde? Gjør det sammen med henne. Anonymkode: 9de14...33d 11
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Gjør om ryddingen til en lek. "Førstemann" "jeg klarer fler enn deg". Eneste som funket på vår to åring. Anonymkode: a341b...d3d 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Glem tanken om at hun er rampete, det hun er, er to år. Og toåringer jobber fortsatt med å finne ut hvordan verden funker. De har nokså nylig oppdaget at de kan si nei, og den erkjennelsen er de litt rusa på, såpass at de ofte sier nei til ting de egentlig vil, bare fordi de kan. Hvordan du skal få henne til å rydde? Gjør det sammen med henne. Anonymkode: 9de14...33d AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gjør om ryddingen til en lek. "Førstemann" "jeg klarer fler enn deg". Eneste som funket på vår to åring. Anonymkode: a341b...d3d Har prøvd det uten hell. Ender med at jeg sier at barnet ikke kan få ha de leken når den ikke rydder også setter jeg de opp i et skap. Eneste måten vi begge kommer ut av det på uten evig lang maktkamp hvor en må "tape". Sikkert pedagogisk feil da... Anonymkode: 605e7...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Glem tanken om at hun er rampete, det hun er, er to år. Og toåringer jobber fortsatt med å finne ut hvordan verden funker. De har nokså nylig oppdaget at de kan si nei, og den erkjennelsen er de litt rusa på, såpass at de ofte sier nei til ting de egentlig vil, bare fordi de kan. Hvordan du skal få henne til å rydde? Gjør det sammen med henne. Anonymkode: 9de14...33d Nokså nylig? Vet ikke med deg jeg men mine unger har sagt og kunnet betydningen av «nei» fra rundt 10 mnd alder. til ts. Prøv å stille spørsmål på en måte som gjør at du får det til å høres som hennes ide. Anonymkode: 20e00...e2c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har prøvd det uten hell. Ender med at jeg sier at barnet ikke kan få ha de leken når den ikke rydder også setter jeg de opp i et skap. Eneste måten vi begge kommer ut av det på uten evig lang maktkamp hvor en må "tape". Sikkert pedagogisk feil da... Anonymkode: 605e7...728 Nei, det er konsekvenser på handling. Feil er å true med at hvis du ikke rydder nå får du ikke dra til besteforeldrene i morgen. Da er det en straff som ikke har relevans til hendelsen og ligger for langt frem i tid at en 2 åring ikke forstår rekkevidden av sine handlinger. Men gå vekk fra tanken om at hun er rampete. Hun utforsker. «Hva skjer om jeg gjør x eller y». Hun gjør det for å lære om verden sin Anonymkode: 23be0...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nokså nylig? Vet ikke med deg jeg men mine unger har sagt og kunnet betydningen av «nei» fra rundt 10 mnd alder. til ts. Prøv å stille spørsmål på en måte som gjør at du får det til å høres som hennes ide. Anonymkode: 20e00...e2c Jeg snakker ikke om det å kunne si nei, men om å oppdage/erkjenne at det er noe man har mulighet til og innse rekkevidden av det. Anonymkode: 9de14...33d 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 Jeg ville endret på hele situasjonen og sluttet å be henne om å rydde opp, og ihvertfall sluttet å ta vekk lekene hennes fordi hun ikke hører Hun er bare to år og hvis hver eneste lekestund avsluttes på en vond måte med krav om å rydde opp og deretter gjemming av leker, kan det være at hun går i baklås bare på grunn av dette. Nå venter hun på at du skal bli streng hver eneste gang, og dermed kaster hun ting, fordi hun blir frustrert og vet at du snart blir streng. Bare dropp alle krav og sanksjoner en stund og rydd opp selv. Vær blid og fjern alle sånne "kampsituasjoner". Da forsvinner også hennes opprør og irritasjon. Og så kan du heller prøve å få henne med på rydding sammen med deg om noen måneder når hun har glemt hele denne kampen. En toåring er for liten til å forstå sanksjoner og være lydig og følge ordre hele tiden. Anonymkode: ba6af...57c 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Vi har fra barnet vårt var liten og kunne sitte oppreist lekt med rydding. Alltid når vi var ferdig med en lek, gjorde vi det gøy å rydde. En - to - tre - rydde en og en leke. Raskest mulig - rydde raskt. Noen ganger leker vi med å rydde opp og ta ut igjen, et par ganger før lekene blir i lekeskuffen. Du må bare finne hva som barnet syns er gøy. Du kan også begynne i det små med å be om å legge samme ting - eller gi deg ting, for da kan du overføre det til å legge oppi. Husk at de er små mennesker som jobber iherdig med å utforske verden og kroppen også. Tenk at ting kan kastes og falle ned fra høyder! Du kan legge frem leker som kan kastes, som en ball, som dere kan kaste til hverandre. Jeg tenker mye handler om å tilrettelegge for at de gjør riktige handlinger for de har ikke muligheten til å tenke så langt selv enda. Så - hun er ikke rampete. Hun høres ut som en helt normal toåring! Anonymkode: 93a0b...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Har prøvd det uten hell. Ender med at jeg sier at barnet ikke kan få ha de leken når den ikke rydder også setter jeg de opp i et skap. Eneste måten vi begge kommer ut av det på uten evig lang maktkamp hvor en må "tape". Sikkert pedagogisk feil da... Anonymkode: 605e7...728 Dette høres nokså feil ut i mine øyne. Du straffer henne for noe hun ikke forstår betydningen av. Hun vil bare leke. Å rydde er ikke nødvendigvis noe en toåring forstår. Syns du forventer veldig mye av henne… og hvorfor må du alltid vinne da? Det er jo du som har makten til å ta fra henne ting som forelder og styre hvilke leker hun får ha, fordi hun ikke rydder, så det syns jeg du skal slutte med. Eneste du oppnår er en mer trass unge som føler seg urettferdig behandlet. Anonymkode: 93a0b...0c5 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette høres nokså feil ut i mine øyne. Du straffer henne for noe hun ikke forstår betydningen av. Hun vil bare leke. Å rydde er ikke nødvendigvis noe en toåring forstår. Syns du forventer veldig mye av henne… og hvorfor må du alltid vinne da? Det er jo du som har makten til å ta fra henne ting som forelder og styre hvilke leker hun får ha, fordi hun ikke rydder, så det syns jeg du skal slutte med. Eneste du oppnår er en mer trass unge som føler seg urettferdig behandlet. Anonymkode: 93a0b...0c5 Ungen forstår veldig godt når ungen kommer med kortstokken, ser på meg, kaster den utover gulvet i gangen, ler og løper av gårde. Bare ler og sier nei når jeg ber henne plukke de opp. Er det jeg mener med rampet, ikke at ungen er slem, men at den gjør noe den vet den ikke skal. Anonymkode: 605e7...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 Dere kommer i en veldig negativ spiral og all lek ender med sanksjoner. Ville latt vær og brydd med en periode,kaster hun en leke avgårde så javel, ignorer det som er negativt en periode og fokuser på det positive og gi henne feedback på det. Så rydder du selv og samtidig roser deg selv høyt eller får andre i huset til å rose deg som er flink å rydde..gir henne en dag eller to så rydder hun også. Anonymkode: 8ef01...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere kommer i en veldig negativ spiral og all lek ender med sanksjoner. Ville latt vær og brydd med en periode,kaster hun en leke avgårde så javel, ignorer det som er negativt en periode og fokuser på det positive og gi henne feedback på det. Så rydder du selv og samtidig roser deg selv høyt eller får andre i huset til å rose deg som er flink å rydde..gir henne en dag eller to så rydder hun også. Anonymkode: 8ef01...fcd Haha skal prøve å rose meg selv høyt og se om det blir mer interessant for ungen å rydde da😅😅😅 Anonymkode: 605e7...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ungen forstår veldig godt når ungen kommer med kortstokken, ser på meg, kaster den utover gulvet i gangen, ler og løper av gårde. Bare ler og sier nei når jeg ber henne plukke de opp. Er det jeg mener med rampet, ikke at ungen er slem, men at den gjør noe den vet den ikke skal. Anonymkode: 605e7...728 Det er helt normalt å teste grenser i den alderen. Har en på samme alder selv. Anonymkode: 0f30b...162 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ungen forstår veldig godt når ungen kommer med kortstokken, ser på meg, kaster den utover gulvet i gangen, ler og løper av gårde. Bare ler og sier nei når jeg ber henne plukke de opp. Er det jeg mener med rampet, ikke at ungen er slem, men at den gjør noe den vet den ikke skal. Anonymkode: 605e7...728 Men hun gjør jo dette for å skape en reaksjon hos deg..en hun vet kommer.. så ignorer.. eller gjør hun dette når du gjør ditt, ser på tv? Scroller på tlf? Så enten ønsker hun en reaksjon eller så er det oppmerksomhet? Anonymkode: 8ef01...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hun gjør jo dette for å skape en reaksjon hos deg..en hun vet kommer.. så ignorer.. eller gjør hun dette når du gjør ditt, ser på tv? Scroller på tlf? Så enten ønsker hun en reaksjon eller så er det oppmerksomhet? Anonymkode: 8ef01...fcd Hun gjør det bare plutselig, jeg puttet matpakker i sekkene og ryddet kjøkkenet når hun begynte. Anonymkode: 605e7...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha skal prøve å rose meg selv høyt og se om det blir mer interessant for ungen å rydde da😅😅😅 Anonymkode: 605e7...728 Høres banalt ut men funket alltid når mine var små. Hun er ute etter en reaksjon,hun er bare to år, så igjen, ignorer og fokuser på alt det som er positivt..om du må rydde litt ekstra et par uker overlever du..hun vil lære det uansett men ikke heng dere opp i negativitet og sanksjoner.. Anonymkode: 8ef01...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 Rydde sammen Ta vekk leker før bhg så de ikke kan kastes utover hvis det er så plagsomt for deg? Du får ikke en "nesten 2-åring" til å bli slik du vil. Bare å akseptere. Om 2 år kan du bli streng på at det ikke skal rotes før bhg og PRØVE å få det til å funke. Husk at barnas leker ofte er det eneste de har som er sitt. Kanskje når du begynner å rote i dine saker for å pakke sammen til å dra ut av huset, at barnet bare kopierer og vil drive med sine saker. Anonymkode: 38c9e...a57 3 1
Kelsier Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun gjør det bare plutselig, jeg puttet matpakker i sekkene og ryddet kjøkkenet når hun begynte. Anonymkode: 605e7...728 Så, hun ville ha oppmerksomhet, høres det ut som? Det er helt vanlig for alderen, og fortsetter å være vanlig en lang stund fremover. Hvis du merker at det plager deg,, så er det langt mer effektivt å bare rydde unna de lekene som skaper masse rot i en periode, uten å lage noe poeng rundt det overfor barnet, enn å forvente annen oppførsel fra barnet. Barnet gjør bare akkurat det barn i den alderen skal. Jeg har en på 3 og en på 1,5, og vi har puttet alt av leker som vi merket at barna først og fremst rotet med, f. eks. plusplus, puslespill, kortstokker, lego, utenfor deres rekkevidde, og tar det heller frem for dedikert leketid sammen med oss voksne. Det fungerer veldig bra. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glem tanken om at hun er rampete, det hun er, er to år. Og toåringer jobber fortsatt med å finne ut hvordan verden funker. De har nokså nylig oppdaget at de kan si nei, og den erkjennelsen er de litt rusa på, såpass at de ofte sier nei til ting de egentlig vil, bare fordi de kan. Hvordan du skal få henne til å rydde? Gjør det sammen med henne. Anonymkode: 9de14...33d Enig med denne kommentaren. 2-åringen min elsker å si nei til ALT😂 Gjør meg ingenting at hun roter, det er jo det barn gjør, skulle tro de fikk betalt for å rote. Men bruker å ha en regel at f.eks om legoen ligger strødd på gulvet og hun vil ha fram tegnesaker, så må vi (sammen) rydde opp legoen ellers får hun ikke ta fram tegnesakene. Det fungerer veldig bra, enn så lenge. Så prøver jeg å minne meg selv på at jeg som forelder må gå foran som et godt eksempel og ikke bare kommandere henne. På den måten har jeg fått henne til å si "værsågod", "tusen takk", "takk for maten" osv. Fordi jeg selv sier dette hele tiden, hver dag. Hun liker å hjelpe til, rydde, vaske, brette klær, smøre brødskiver sammen med meg. Jeg bare viser henne og oppmuntrer henne, så blir det gøy å delta og ikke en plikt. Barn elsker jo å være med, og de hermer etter oss foreldre. Sier ikke at det er enkelt. Hun slår seg mye vrang. Men det tar jeg ikke så tungt, hun er bare 2 år😊 Ikke vits å tvinge en 2-åring for mye på ting som ikke er sååå viktig. Det kommer flere regler etterhvert som de modner mer. Anonymkode: f9101...c55 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå