Gå til innhold

Traumatisk hendelse. Sykemelding eller dra på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd noe traumatisk nylig, og sliter med søvn og angst i forbindelse med dette. Vet ikke helt hvem jeg skal ta kontakt med, for jeg føler at jeg ikke burde sitte inne med det. Jeg har grei dialog med legen min, men vil ikke snakke med han om akkurat dette. Det er dessverre knyttet noe skam og til hendelsen, og jeg klarer ikke dele den med noen av mine nærmeste (selv om jeg var helt uskyldig. Hodet vet det, men likevel..). Nå vet jeg ikke om jeg klarer jobb, da hodet mitt kun spinner på dette. Jeg er hele tiden på bristepunktet til å gråte. Jeg har en vond og ekkel følelse i kroppen, jeg klarer ikke spise så mye pga det. Jeg vil ikke gå inn på hva det er som har skjedd, klarer ikke skrive det ned. 

Er det beste å dra på jobb og prøve å komme tilbake til normalen igjen? Eller bør jeg være hjemme noen dager til kropp og sinn har roet seg? Hvem kan jeg ta kontakt med? 

Anonymkode: e53e5...982

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege eller psykolog

Anonymkode: 64d8e...f83

• Liker 1
Skrevet

Gå til legen visst det er ille. De har sånn kommunale opplegg der du kan snakke med en person så du kommer deg fortere ut av det. Visst man holder noe inni seg i mange år så kan det ta mye skade å visst du nå har en reaksjon på noe veldig fælt som har skjedd.. traume kan å gå tålig greit en periode å så kan du få 10 ganger så stor reaksjon etter en stund ☹️ altså jeg føler jeg skjønner hva som har skjedd å visst det så burde du kontakte legen. De setter fort igang et opplegg får å kunne snakke med noen å er det noe som nettopp har skjedd (iløpet av noen dagrr) så kan det være de setter opp noe krise greier til deg. Å så lenge du er voksen så er det ingen som trenger å få vite noe heller 😊

Ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: 6211c...9f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med voldtektmottaket.

Anonymkode: 35551...8f5

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts her. Det er ikke voldtekt det er snakk om. Men det er likevel noe fryktelig ille. Noe som har rokket ved hele virkeligheten min på et vis, plutselig skjer det noe helt uforståelig. Har stått i en krevende livssituasjon i flere år, dette her bare "toppet" alt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hei, kjære deg. Jeg vet ikke hvordan du skal få sykmelding uten å snakke med legen din, er det mulig psykologspesialist av noe slag kan skrive en sykmelding? Eventuelt kan du jo si som sant er til legen, at det er livssituasjon over lang tid, si symptomene og del at det også har skjedd noen akutte hendelser. Godt mulig det er nok for en sykmelding, det er jo symptomer som er viktig, ikke utløsende faktor. 

Du kan få time hos livskrisehjelpen, om de har det i din by, eller oppsøke akuttime hos privatpsykolog. 

Jeg tror du har rett i at det er lurt å snakke med noen om det. Det et bra du vet at du ikke gjorde noe feil og ikke har noe å skamme deg over, likevel er det jo lett at den skammen får større plass når man ikke våger snakke om det. 

Veldig leit at du har opplevd dette. Ønsker deg lykke til med situasjon og at du får den støtten du trenger for å komme deg gjennom dette. ❤️

• Liker 3
Skrevet

Selv om du føler skam, bare si det som det er til legen. Det er hva som løser opp slik skam, å dele det med noen. 

Bar selv skam i mange år, hoppet i det og fortalte om det, og det var nærmest "poff borte" angående verste skammen. Tok til meg den erfaringen neste gang jeg følte skam, bare fortalte det, og det er så enormt frigjørende at man knapt kan tro det. Det er som skam livnærer seg godt og bare vokser om man bærer det inni seg alene. 

Anonymkode: 6fbd8...613

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Ta kontakt med kommunen og hør om de har psykiatrisk sykepleier du kan snakke med. Trenger ikke henvisning. De kan sikkert hjelpe deg igang. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her igjen. Takk for svar ❤️

Angående sykemelding kan jeg få det etter avtale med legen. Legen vil basere det på andre ting enn akkurat dette. Men her er snakk om en enkelthendelse som for meg var helt forferdelig. Det føles som jeg er i et levende mareritt, kan ikke få beskrevet det på en annen måte. 

Jeg tror det finnes noe slags akutthjelp i kommunen, må sjekke det ut. Føler jeg må snakke med noen så snart som mulig. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her igjen. Takk for svar ❤️

Angående sykemelding kan jeg få det etter avtale med legen. Legen vil basere det på andre ting enn akkurat dette. Men her er snakk om en enkelthendelse som for meg var helt forferdelig. Det føles som jeg er i et levende mareritt, kan ikke få beskrevet det på en annen måte. 

Jeg tror det finnes noe slags akutthjelp i kommunen, må sjekke det ut. Føler jeg må snakke med noen så snart som mulig. 

Kan du bestille time hos privat psykolog? De har ofte ledige timer raskt og kan være fine å snakke med.  Jeg gjorde det da jeg opplevde noe traumatisk. Jeg trengte bare to timer, så kostnaden ble ikke så høy. 

Anonymkode: 3bfd2...278

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du bestille time hos privat psykolog? De har ofte ledige timer raskt og kan være fine å snakke med.  Jeg gjorde det da jeg opplevde noe traumatisk. Jeg trengte bare to timer, så kostnaden ble ikke så høy. 

Anonymkode: 3bfd2...278

Det er ikke all verden å velge mellom her jeg bor. De fleste må jeg likevel ha henvisning til, og det er ett års ventetid (har googlet litt nå).  Kostnaden er og såpass høy, jeg har egentlig ikke råd til det. 

Skrevet

Har de Volvat der du bor? Uansett jeg ville snakket om denne skammen med noen som har taushetsplikt. Får vondt av deg, sterkt skam er en veldig sterk følelse .  Hvis du går til en psykolog, så kan du si ALT for han har hørt mange ting fra sine pasienter fra før, så der kan slippe skammen fri. Bare følelsen av at du får delt denne skammen med noen vil helt sikkert lette den, 

Anonymkode: 68435...beb

• Liker 2
Skrevet

Du må faktisk komme deg til noen som kan hjelpe. Å ta egenmelding hjelper ikke for noe med mindre du faktisk får hjelp.

Uansett hva man opplever så finnes det en eller annen som er riktig å prate med.

Anonymkode: fc439...882

• Liker 3
Skrevet

Det beste er å dra på jobb slik at du får en pause i tankekjøret.

Anonymkode: bc376...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Be legen om å henvise deg til DPS, men da må du være åpen om hva som har skjedd.

Anonymkode: 3bdf5...2ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror lite at å få sykemelding å sitte hjemme og marinere seg i skammen og vonde tanker hjelper noe særlig. Godt å se at du prøver å finne ut hvem du kan snakke med der du bor. Husk at uansett hvor ille dette er for deg, har de profesjonelle hørt noe som er verre❤️

Anonymkode: 34776...48c

• Liker 4
Skrevet

Snakk med legen, få hjelp. Kanskje du kan få et rehab opphold på Rauland eller Eiken eller noe. (ikke som at du bruker stoff eller alkohol) men der er trening, turer psykologer og andre du kan snakke med.

Anonymkode: 2c5ad...7ff

Skrevet

Jeg forstår at det er tøft, men jeg vil virkelig anbefale deg å snakke med legen din. Legen din kan sykemelde deg, og legen din har oversikt over tilbudene i kommunen som evt. kan hjelpe deg.

Har selv stått der og tenkt at det jeg strir med er noe jeg ikke kan dele med noen, men man må det for å få hjelp. Til slutt dro jeg til legen, og da jeg åpnet opp så knakk jeg sammen. Lyspunktet i det var å se hvor mye legen satte i sving for å hjelpe meg, at det jeg sa ikke virket sjokkerende, jeg ble ikke dømt, jeg ble forstått. Altså, bare den legetimen lettet på store deler av den vekten jeg bar på.

Anonymkode: 2c1d8...fb0

• Nyttig 1
Skrevet

Ts her. 

Jeg sitter bare inne og gråter i dag. Jeg klarer knapt prate med folk. I min jobb er jeg helt avhengig av å være "på" hele tiden, og jeg har ikke et kontor hvor jeg kan lukke døra (jeg jobber med mennesker). Jeg har ikke sovet ordentlig på flere døgn, og får knapt i meg mat. Hodet verker (er plaget med migrene), men i dag er det som om jeg har flere murstein oppå hodet. Føler meg egentlig fysisk syk, men vet at jeg ikke er det. 

Her i byen er det flere hundre på ventelista til dps. Jeg har snakket med legen om dps tidligere. Det skal være veldig prekært for at jeg skal få komme inn der. 

Jeg føler meg egentlig litt apatisk nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...