Gå til innhold

Lager skolen klasser så man kommer med noen fra samme barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det foregår, er det tilfeldig om man ender opp i klasse med noen fra barnehagen eller har skolen lister på slikt og prøve rå gjøre det slik at alle kommer i klasse med noen kjente fra barnehagen?

Anonymkode: f8b78...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig fra skole til skole.

• Liker 3
Skrevet

På skolen jeg jobber får vi barnehagene vi får barn fra om å dele skolestarterne opp i to grupper slik at de som bør gå sammen havner sammen. Forholdsvis liten barneskole med ca 45 skolestartere i to grupper/ klasser. 

Anonymkode: 1af97...e65

• Liker 1
Skrevet

Noen skoler er veldig opptatt av å splittebarbehagegrupper, visstnok redd klikker, med det resultat at mange barn blir utrygge og føler de mister venner. Sønnen gikk i liten skolestartergruppe i barnehagen. Av 8 barn ble de fordelt på 3 klasser !! Vi hadde bodd i bygda bare et år og ingen naboer i samme alder så kritisk til det opplegget. De tok ogdå 0 geografiske hensyn så de barna han kunne gått til/fra skolen med kom i andre klasser. 

Datteren gikk i stor skolestartergruppe som også delt i tre. En klasse med 13 skolestartere dr datterens bhg, en med 4 og en med 1 (!!!) Datteren havnet med kun 1 venninne, de andre tre venninnene i bgh kom sammen.  Her tok de ohså 0 hensyn til adressser. De tre guttene i nabolaget kom ikke i klassen til datteren. 

Begge barnas nærmeste venner er fortsatt vennene fra barnehagen. På sønnens trinn byttet de om på klassene 3 (!) ganger på barneskolen, på datterens trinn en og brgge kullene igjdn omfordelt på ungdomsskolen.  (uten at det kom andre nye enn tilflyttere) 

Anonymkode: 0232a...8a9

• Hjerte 2
Skrevet

Her hadde barnehagene en del å si for hvordan klassene ble. Foreldre kunne ikke komme med ønsker. Før hadde geografi mye å si, det virker ikke som det har det nå. 

Anonymkode: 3d699...859

Skrevet

Her er det veldig tilfeldig, barnet skal liksom ha noe ekstra som man må ta hensyn til for at dem skal ta hensyn til det. Ene barnet mitt fikk pga autisme, dem andre har ikke fått velge/øsnke osv. kan jo tenke om det kommer 90 par med foreldre som har ønsker. Dem prøver og sammensette forhold til nærhet og hvem som har litt ekstra som kan gi utfordringer som dem har fått beskjed om fra ppt feks før barna starter. Ene sønnen min ble splitter fra bestevennen sin, havnet i vær sin klasse. Gikk veldig fint.

Anonymkode: 6e109...3bf

• Liker 1
Skrevet

Her hadde det utgangspunktet ikke noe å si. Ble delt inn geografisk på.
Nedsiden av skolen kom i en klasse og oversiden av skolen kom i en klasse.

Skrevet

Varierer fra skole til skole. Her blir de bare 1 klasse med 30 stk, så skal de dele i to fra andre klasse. For å se hvordan de bør dele barna. 

Jeg hadde foretrukket to mindre klasser med en gang i stedet for 30, men men. 

Anonymkode: 2e3fc...af4

Skrevet

Her deler de først og fremst geografisk har jeg skjønt. Men helt ærlig vet jeg ikke hvordan de har delt opp. De oppfører seg som en stor klasse hvor de noen ganger deles i grupper. Og de gruppene endres i feriene.

Anonymkode: 2f82f...eae

Skrevet

Her blir det stort sett delt inn geografisk, men de tar også hensyn til andre ting som at det f.eks. ikke blir en skjev fordeling av elever med utfordringer. Ingen av mine har kommet i klasse med de som har gått i samme barnehage (men skal sies at det bare har vært 1-2 fra barnehagen som skulle på den skolen). Det har aldri vært noe problem og etter det jeg har observert er det veldig få av de som fikk barnehagevenner i samme klasse som holdt på disse vennskapene mer enn de aller første ukene. Det skjer så mye nytt ved skolestart og skolen har veldig mye fokus på det sosiale så det skapes en masse nye vennskap.

• Liker 1
Skrevet

Her spiller ikke barnehagen inn, men de tar hensyn til bostedadresse, slik at alle kommer sammen med noen de har nær seg i nabolaget.

Anonymkode: a20dd...b12

Skrevet

Hos oss var det null hensyn til noe, og helt uforklarlig hva som lå til grunn. Loddtrekning må det vært.3 store klasser fra en mengde barnehager, lite geografisk område. Ikke barnehage (4 av 5 jenter i én klasse fra samme, to fra en annen barnehage splittet, fem fra en tredje barnehage kom alle i samme klasse, ingen ønsker hørt), ikke geografi (nabobarn i samme oppgang forskjellige klasser), ikke alfabetisk.

Anonymkode: d853b...041

Skrevet

Skolen her forsøker å snakke med barnehagene om hvem som bør splittes og hvem som bør gå sammen, slik at de aller fleste kommer sammen med bestevenn fra barnehagen. 

Tidligere prioriterte de litt etter bosted, så barna kunne gå sammen. Men etter hvert har de gått over til at alle trinn starter samtidig, slik at det ikke spiller noen rolle hvilken klasse barna går i. 

Jeg ser jo litt utfordringen til skolen også. 
Mitt ene barn har fått gå sammen med nabobarna, som også gikk sammen i barnehagen. (De hadde egen avdeling for skolestarterne siste året i barnehagen.) 
I tillegg laget jo vi foreldre følgegruppe med de nærmeste naboene. Dermed var disse barna veldig mye sammen. 

De har et helt spesielt vennskap, som de da har holdt på gjennom klassesplitting på ungdomsskolen og at de har spredt seg over 3 skoler på vgs.

Men det betyr jo også at de brukte mindre energi på å bygge nære vennskap med de andre de kom i klasse med, og at de var en ganske lukket gruppe fra starten av. 

Det andre barnet kom i klasse med bestevenn og flere fra barnehagen. Men sluttet å være sammen med disse nesten umiddelbart, og fant seg helt nye venner. De vokste bare naturlig fra hverandre. 
Det ble bygget nye vennskap gjennom følgegrupper og møter med "delvis kjente, delvis ukjente" nabobarn. Men de er ikke direkte nære venner i etterkant. 
Mer som klassekammerater enn vennegjeng. 

Så dette kan slå alle veier, og er jo vanskelig å forutse. 

Anonymkode: 8ba93...299

• Liker 1
Skrevet

Er det første barnet ditt som skal på skolen TS? Jeg tenkte også mye på dette, men enden på visa var at barnet mitt fikk seg nye venner etter bare noen uker og har ikke lekt med bhg-vennene siden. Med lillebror nå tar jeg det med knusende ro uansett om han kommer i klasse med noen fra bhg eller ikke. 

Anonymkode: fdc1d...f67

Skrevet

På barnas skole deler de etter geografi, slik at flest mulig kan gå til skolen sammen de første årene. Fungerer supert.

Anonymkode: 630d7...497

Skrevet

På skolen her lages klassene basert på geografi, ikke barnehage. Skolen kan ikke ta hensyn til hvem som har gått i hvilken bhg. 

Anonymkode: e5695...623

Skrevet

Her tar de verken hensyn til geografi eller bhg-venner. Egentlig lurer jeg på om de bevisst forsøker å gjøre det vanskeligst mulig. Ingen av våre tre barn går i klasse med som bor nærmest. Minste kom med 0 venner fra barnehagen. Beskjeden var at de fikk raskt nye venner, og kan bevege seg rundt i skolekretsen. Det har vært og er fremdeles kjipt. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette har blitt en trend. Da jeg var liten var det rene geografiske skiller, og da kom man gjerne også med de fra barnehagen. Trygt og godt, og lett å leke etter skolen. 

Anonymkode: 3f55c...a13

Skrevet

Her blir det tatt hensyn til. Barnehagene setter opp hvem som bør gå sammen. Det arrangeres også besøk fra skolen til bhg,og bhg blir invitert til skolen på besøk flere ganger før skolestart. 

Anonymkode: c1559...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...