Gå til innhold

Er kjønnsdiskriminering mot menn en ekte greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Diskriminering er usaklig forskjellsbehandling. Kjønnskvotering er ikke usaklig forskjelligsbehandling. I tillegg gjelder kjønnskvotering for begge kjønn. 

Anonymkode: 6df03...e8d

Nettopp. Grunnen til at menn forsøkes kjønnskvotert i yrker som lærer og barnehagelærer, er NETTOPP for å få større mangfold i skolen for at gutter skal få bedre skolehverdag, da de vil ha større forståelse fra menn og gode mannlige rollemodeller. Men menn vil jo ikke søke seg til disse studiene, til tross for kjønnskvotering. Da stiller jeg spørsmålet ved om de virkelig ønsker å endre gutters skolehverdag, eller om de bare liker å klage.

Anonymkode: a41cf...304

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (2 timer siden):

Sant å si: Nei.

Det betyr vel sannsynlig bare at gruppen som ble spurt i Norge isolert sett var for liten. Man så jo den samme trenden her som i utlandet. Funnet er robust internasjonalt. Dermed kan man si det ikke er bevist for Norges del, men det er litt søkt å tenke at Norge skal være annerledes.

Du har et poeng, men et litt tynt poeng.

Nei, det betyr ikke at den norske gruppen var for liten, det hadde vært en feil i forskningsdesignet.

Det betyr at forskjellene er så ubetydelige at de like gjerne kan skyldes tilfeldigheter. 

Anonymkode: 6df03...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (15 minutter siden):

Kjønnsdiskriminering mot menn skjer ganske ofte i yrkeslivet og i verv. 

Det handler ofte ikke hvem som er best egnet, har mest erfaring og er best kvalifisert på tvers av kjønn, men hvem som er dette innenfor kjønnsbolkene.

Kvinner blir ofte kvotert inn foran menn begrunnet i mangfold og likestilling, særlig i det offentlige, i større/tunge titler og i større/tunge verv.

At kvoteringen skjer på det grunnlaget er smått ironisk. 

Og før dette rekrutterte menn hverandre til lederstillinger innad i bedrifter. Dette handlet heller ikke om hvem som var best kvalifisert, men om nettverk. Ikke det at det er en unnskyldning for å diskriminere andre veien.

Anonymkode: 2eb2d...14f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja, min sønn måtte slutte i jobben sin som barnehageassistent på grunn av kjønnsdiskriminering.

Noen foreldre nektet ham å gjøre mye av jobben han var ansatt for å gjøre kun i egenskap av at han var av hankjønn.

Anonymkode: b5dbb...059

Jeg er så glad for at barnehagen til barna mine har flere dyktige mannlige ansatte! Det har så mye å si å ha ulike personligheter og mennesketyper der. Og utrolig dumt at fordommer skal ødelegge dette. Barnehagen hadde ikke vært den samme uten kreative og lekne «Eirik», humoristiske og gode «Per» og trygge og stødige «Ola». I tillegg til flere andre som jeg ikke har blitt så godt kjent med fordi de ikke har vært så tett på mine barn. 

Anonymkode: dfa35...b05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må begynne fra skolen. Mitt forslag er: Fra nå av så må det være en kvinnelig og en mannlig lærer i hver klasse. Fordi idag er kvinner rektorer, lærere, vaktmestere etc. De har tatt over alle nøkkel posisjoner og det skal det bli slutt på. Feminismen må knuses og moses. Idag skaper skolen bare taper menn og alle vet at kvinner gir bedre karakterer til kvinner. "Hunder biter ikke hunder" er et fint ordtak.

Anonymkode: 8dfcf...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi må begynne fra skolen. Mitt forslag er: Fra nå av så må det være en kvinnelig og en mannlig lærer i hver klasse. Fordi idag er kvinner rektorer, lærere, vaktmestere etc. De har tatt over alle nøkkel posisjoner og det skal det bli slutt på. Feminismen må knuses og moses. Idag skaper skolen bare taper menn og alle vet at kvinner gir bedre karakterer til kvinner. "Hunder biter ikke hunder" er et fint ordtak.

Anonymkode: 8dfcf...5fe

Men det er fordi menn ikke ønsker å utdanne seg til lærere. Feminismen må knuses? Fortell gjerne datteren din at du ønsker at hun mister alle rettigheter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og før dette rekrutterte menn hverandre til lederstillinger innad i bedrifter. Dette handlet heller ikke om hvem som var best kvalifisert, men om nettverk. Ikke det at det er en unnskyldning for å diskriminere andre veien.

Anonymkode: 2eb2d...14f

Du har sikkert rett. Men nettverk kommer man ikke unna i dag heller. Det er politikken og akademia to gode eksempler på. 

En gjennomsyret ukultur i toppen av norsk arbeidsliv og i makt-Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Poenget er at det alltid startes i den ene enden, for å si det slik. Bedre soningsforhold for menn, lavere straffer for voldtekter, tilrettelegging i skolen +++. Samtidig som fødselsomsorg, soningsforhold for kvinner, ivaretakelse av voldtektsofre, utredning av kvinnelig ADHD osv står på stedet hvil.

Jeg har stikk motsatt forståelse. Hver gang en kvinne føler at hun kanskje burde ha blitt vurdert til lederjobben så står hjelpeapparatet parat, media kommer og alle vil løse problemet.

Når et barn må vokse opp uten far fordi dommeren trodde på tårene til mor så er det bare business as usual.

Nøkkelen er at kvinnerollen passer godt til dagens samfunn med offer, mens mannsrollen passer dårlig. Og noen kvinner har mestrer dette offerkortet til det fulle mens vi menn blir stående i eksosrøyken og betale for gildet.

Anonymkode: 1abcc...e5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er fordi menn ikke ønsker å utdanne seg til lærere. Feminismen må knuses? Fortell gjerne datteren din at du ønsker at hun mister alle rettigheter

Datteren min er veldig oppegående og hun vet at all likestilling ikke er feminisme, og all feminisme ikke er likestilling.

Så jeg tror det går helt fint, jeg. Bryt gjerne ned gammelt utdatert tankegods som kommunisme, fascisme, feminisme og religion. Jeg håper at datteren min kommer med nye ideer. Fortrinnsvis noen som løser sin samtids problemer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Du har sikkert rett. Men nettverk kommer man ikke unna i dag heller. Det er politikken og akademia to gode eksempler på. 

En gjennomsyret ukultur i toppen av norsk arbeidsliv og i makt-Norge. 

I akademia så burde det ideelt sett være slik at «Ronny» kunne gjøre vitenskaplig arbeide, sende den inn til en journal, få den peer reviewet anonymt og få den publisert hvis den var faglig god.

Videre så burde han få heder og ære, og antagelig en karriere hvis artikkelen viste seg å være nyttig.

Jeg forstår at ingenting menneskeskapt er så ideelt, men jeg håper at akademikere har dette som et ideal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har stikk motsatt forståelse. Hver gang en kvinne føler at hun kanskje burde ha blitt vurdert til lederjobben så står hjelpeapparatet parat, media kommer og alle vil løse problemet.

Når et barn må vokse opp uten far fordi dommeren trodde på tårene til mor så er det bare business as usual.

Nøkkelen er at kvinnerollen passer godt til dagens samfunn med offer, mens mannsrollen passer dårlig. Og noen kvinner har mestrer dette offerkortet til det fulle mens vi menn blir stående i eksosrøyken og betale for gildet.

Det du sier, har ingen rot i virkeligheten. Jeg har søkt på flere lederjobber som jeg var kvalifisert til, og blitt forbigått to ganger (den ene gangen tilsluttet Sivilombudet mitt og fagforbundets syn på saken). Ikke en eneste gang har jeg fått noe som helst hjelp fra "hjelpeapparatet som sto parat". Ikke har det være i media. 

Jeg og eksen har 50/50-samvær med barna. De fleste rundt meg har det samme. 

Å være voldtektsoffer er ikke "å spille/mestre offerkortet". Det er å være utsatt for en alvorlig forbrytelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Datteren min er veldig oppegående og hun vet at all likestilling ikke er feminisme, og all feminisme ikke er likestilling.

Så jeg tror det går helt fint, jeg. Bryt gjerne ned gammelt utdatert tankegods som kommunisme, fascisme, feminisme og religion. Jeg håper at datteren min kommer med nye ideer. Fortrinnsvis noen som løser sin samtids problemer bedre.

Mens hun vasker, rydder og spriker for sin mann, ikke sant? Siden feminismen skal knuses? Da får hun nok ikke noe hun skulle ha sagt mht. ideer, skal du se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I akademia så burde det ideelt sett være slik at «Ronny» kunne gjøre vitenskaplig arbeide, sende den inn til en journal, få den peer reviewet anonymt og få den publisert hvis den var faglig god.

Videre så burde han få heder og ære, og antagelig en karriere hvis artikkelen viste seg å være nyttig.

Jeg forstår at ingenting menneskeskapt er så ideelt, men jeg håper at akademikere har dette som et ideal.

Jeg leser daglig faglige artikler som er skrevet og publisert av menn. Forstår ikke helt hva dere prater om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er jo det mennene selv ikke greier - de skylder alt på "den slemme feminismen", i stedet for å fokusere på problemet som sådan. At flere menn tar selvmord enn kvinner, har for eksempel ingenting med feminismen å gjøre, da statistikken var den samme før feminismens inntog. Det samme gjelder kriminalitet.

I tillegg, når vi foreslår at menn går inn i barnehager, skoler osv som lærere og rollemodeller, så blir dette fnyst av, og vi kvinner får beskjed om at VI må ordne opp i menns problemer. Det samme når vi påpeker at menn må ta bedre vare på hverandre emosjonelt - nei, det er vi kvinner som må gjøre, visst. Vi foreslår løsninger, men de blir avfeid. Jeg støtter gjerne en mannsorganisasjon som jobber for å motivere flere menn til å være lærere og gode rollemodeller for gutter. Men det er menn som må STARTE dette arbeidet selv.

Poenget er at det alltid startes i den ene enden, for å si det slik. Bedre soningsforhold for menn, lavere straffer for voldtekter, tilrettelegging i skolen +++. Samtidig som fødselsomsorg, soningsforhold for kvinner, ivaretakelse av voldtektsofre, utredning av kvinnelig ADHD osv står på stedet hvil.

Jeg har aldri sagt at slik diskriminering ikke finnes. Men hva er så sensasjonelt med dette, all den tid begge kjønn diskrimineres daglig på forskjellige arenaer? Vil dere eliminere diskrimineringen av menn, samtidig som diskrimineringen av kvinner består? Samtidig som dere forventer at det er kvinner som eliminerer diskrimineringen av menn, mens menn sitter og ser på?

Takk for at du underbygger poenget mitt. Du vet at man kan ha to tanker i hodet samtidig? Man kan faktisk prate om diskriminering av menn - og holde seg til kun dét temaet - samtidig som man er mot diskriminering av kvinner (og alle andre grupper).

Anonymkode: 3b55a...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens hun vasker, rydder og spriker for sin mann, ikke sant? Siden feminismen skal knuses? Da får hun nok ikke noe hun skulle ha sagt mht. ideer, skal du se.

Nei. Mens hun har et verdig forhold med den hun måtte ønske uten at bitre krigerkvinner får lov til å ødelegge tilværelsen for henne, mannen (eller kvinnen) hennes eller sønnen min.

Er samfunn basert på egalitet, frihet og meritter. Fjernt fra det undertrykkende menneskefiendtlige synet som alt for mange feminister har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for at du underbygger poenget mitt. Du vet at man kan ha to tanker i hodet samtidig? Man kan faktisk prate om diskriminering av menn - og holde seg til kun dét temaet - samtidig som man er mot diskriminering av kvinner (og alle andre grupper).

Og jeg kommer med løsninger. Utdann dere til lærere. Kom dere inn i utdanningsbyråkratiet. Bli barnehagelærere. Krev, underbygg og vær SAKLIG (ikke "kjerringer ødelegger guttene våre", "feminisme er et helvete" eller "jenter har det så lett i skolen") - snakk om problemet og forslag til løsninger, ikke hvem som er slemme og hva som er kjipt. Dere skylder på kvinnene, samtidig som dere ikke løfter en finger for å gjøre noe med deres egen situasjon. Menn sliter med selvmordstanker og depresjon - kvinner må ordne det, siden menn ikke er kapable til å trøste hverandre. Gutter sliter i skolen - kvinner må ordne det, for menn vil ikke utdanne seg til lærere. Men de vil gjerne være sjef/rektor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Mens hun har et verdig forhold med den hun måtte ønske uten at bitre krigerkvinner får lov til å ødelegge tilværelsen for henne, mannen (eller kvinnen) hennes eller sønnen min.

Er samfunn basert på egalitet, frihet og meritter. Fjernt fra det undertrykkende menneskefiendtlige synet som alt for mange feminister har.

Du vet at før feminismens inntog måtte datteren din ha giftet seg med første og beste, sprike, vaske og rydde etter ham når han fant det for godt? Les deg gjerne på historie, du. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg leser daglig faglige artikler som er skrevet og publisert av menn. Forstår ikke helt hva dere prater om. 

Hvis du leser så mye fagartikler og ikke greier å forstå posten min så må jeg innrømme at jeg finner det oppsiktsvekkende.

Jeg kan prøve å forklare det for deg. Hovedpoenget mitt er at jeg skisserer en akademia hvor nettverk ikke betyr noe, kun det publiserte ord. Jeg bruker navnet «Ronny» for å hinte om en underpriviligert bakgrunn, siden Ronny og Johnny har vært assosiert med overhyppighet i fengsel.

Således leder jeg leseren til å (forhåpentligvis) være enig med meg i at selv samfunnets utskudd (ja, selv en trøtt patentingeniør i Sveits) skal ha rom til å endre akademias kollektive forståelse i kraft av den gode publikasjonen.

Forstod du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg kommer med løsninger. Utdann dere til lærere. Kom dere inn i utdanningsbyråkratiet. Bli barnehagelærere. Krev, underbygg og vær SAKLIG (ikke "kjerringer ødelegger guttene våre", "feminisme er et helvete" eller "jenter har det så lett i skolen") - snakk om problemet og forslag til løsninger, ikke hvem som er slemme og hva som er kjipt. Dere skylder på kvinnene, samtidig som dere ikke løfter en finger for å gjøre noe med deres egen situasjon. Menn sliter med selvmordstanker og depresjon - kvinner må ordne det, siden menn ikke er kapable til å trøste hverandre. Gutter sliter i skolen - kvinner må ordne det, for menn vil ikke utdanne seg til lærere. Men de vil gjerne være sjef/rektor.

Har du vurdert å la menn prate om sine problemer i en trygg sfære uten å ty til slike hersketeknikker og avsporinger? Det kan mest sannsynlig være mer fruktbart enn det du holder på med her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...