Pippi Lotta Skrevet 19. februar 2024 #121 Del Skrevet 19. februar 2024 herzeleid skrev (3 timer siden): Et åpenbart eksempel er diskriminering av menn i forbindelse med studieopptak og ansettelser, som ikke bare er lov men som det oppmuntres til og som i noen tilfeller lovfestes. Men det går jo begge veier... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #122 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man må regne med at en skole som har mest kvinnelige ansatte evner å ta vare på sine mannlige elever. På samme måte som man må regne med at et forsvar som stort sett består av menn evner å ta vare på sine kvinnelige soldater. Det handler om et minimum av menneskelighet, og mangler man det så bør man hverken være lærer eller befal. Anonymkode: 1abcc...e5a Selvfølgelig må man regne med det. Samtidig så kan en kvinne aldri forstå i dybden hvordan en gutt/mann tenker og føler. Gutter trenger mannlige rollemodeller, noe som for eksempel har vært en av hovedgrunnene til fedrekvoten og 50/50-fordelingen av barna ved brudd. Ved å utelukkende ha kvinnelige rollemodeller i skolen, vil gutter bli mindre motivert til å gjøre en innsats. Mennene uteblir jo. Anonymkode: a41cf...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #123 Del Skrevet 19. februar 2024 Traktor skrev (13 minutter siden): Hadde det ikke vært for militæret ville du sannsynligvis snakket tysk eller russisk nå. Å diskutere fritt på et forum som KG kunne du nok bare glemt. Begge mine bestemødre deltok under andre verdenskrig. De var altså i militæret, ved frontlinjene (ikke bare som hjelpepersonell i okkuperte byer). Vi har ikke hatt krig i Norge siden 1945. Ergo har JEG konkret aldri fått noen direkte hjelp fra militæret. Det er forresten søtt når enkelte menn skryter av et menn beskytter kvinner fra andre menn. Nøkkelordet er jo menn som utøver all denne volden og starter alle disse krigene. Dere er problemet, så skryter dere av at dere beskytter både dere selv og andre fra problemet, som er dere? Interessant. Anonymkode: a41cf...304 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #124 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig må man regne med det. Samtidig så kan en kvinne aldri forstå i dybden hvordan en gutt/mann tenker og føler. Gutter trenger mannlige rollemodeller, noe som for eksempel har vært en av hovedgrunnene til fedrekvoten og 50/50-fordelingen av barna ved brudd. Ved å utelukkende ha kvinnelige rollemodeller i skolen, vil gutter bli mindre motivert til å gjøre en innsats. Mennene uteblir jo. Anonymkode: a41cf...304 Dette kan la seg løse. Først må man bli enige om at det er er problem, og så må man bli enige om hvordan det kan løses. Når jeg var barn hadde vi en gammeldags vaktmester. De guttene som hadde det vanskelig i timen kunne hjelpe ham med litt småsnekring og bytte av lyspærer. Han hadde en slags formell autoritet på skolen. Når vaktmestertjenester ble satt ut på anbud til billigste leverandør så forsvant denne funksjonen. Man kan tenke seg «ta med en pappa»-dag på skolen. Eller at private og offentlige organisasjoner fikk kjøpt fri en mannlig ansatt 1 dag i uka for å undervise i det han driver med (3d-printing?) Menn har ikke et spesielt ansvar for fremmede menn. Noe mer enn hva kvinner har. Samfunnet består ikke av en manneklan og en kvinneklan. Hvis samfunnet ønsker flere menn i skoleverket så må man gjøre det mer givende for individer som er menn å jobbe der. Kanskje mannlige lærere kan få 100-200.000 mer i lønn i kraft av sitt kjønn? 🙂 Anonymkode: 1abcc...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkeren Skrevet 19. februar 2024 #125 Del Skrevet 19. februar 2024 (endret) Jeg har vært i arbeidslivet i 40 år og har nesten bare hatt kvinnelige sjefer. Som mann har jeg aldri hatt noen problemer med damene over meg. Men i fjor fikk jeg en ny og svært uerfaren sjef, og hun dro kjønnskortet kjapt da jeg, i svært ordnede former, spurte hvorfor hun ville fravike innarbeidede rutiner. Da fikk jeg høre at jeg ikke hadde respekt for henne fordi hun var kvinne. Ikke verdens verste diskriminering, selvsagt, men dumt nok til at jeg begynte å se meg om etter noe annet å gjøre. Endret 20. februar 2024 av Klokkeren 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #126 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette kan la seg løse. Først må man bli enige om at det er er problem, og så må man bli enige om hvordan det kan løses. Når jeg var barn hadde vi en gammeldags vaktmester. De guttene som hadde det vanskelig i timen kunne hjelpe ham med litt småsnekring og bytte av lyspærer. Han hadde en slags formell autoritet på skolen. Når vaktmestertjenester ble satt ut på anbud til billigste leverandør så forsvant denne funksjonen. Man kan tenke seg «ta med en pappa»-dag på skolen. Eller at private og offentlige organisasjoner fikk kjøpt fri en mannlig ansatt 1 dag i uka for å undervise i det han driver med (3d-printing?) Menn har ikke et spesielt ansvar for fremmede menn. Noe mer enn hva kvinner har. Samfunnet består ikke av en manneklan og en kvinneklan. Hvis samfunnet ønsker flere menn i skoleverket så må man gjøre det mer givende for individer som er menn å jobbe der. Kanskje mannlige lærere kan få 100-200.000 mer i lønn i kraft av sitt kjønn? 🙂 Anonymkode: 1abcc...e5a Eller at menn studerer til å bli lærere. Hvorfor ønsker dere ikke det? Og hvorfor skal menn få mer betalt enn kvinner for å gjøre den samme jobben? Jeg har aldri sett en kvinnelig rørlegger få 200 000 kroner mer i lønn enn sine mannlige kolleger BARE fordi hun har en vagina. Må dere virkelig belønnes for alt? Vaske kjøkkenbenk etter dere, støvsuge huset, jobbe som lærere? Poenget er at dere er som sofavelgere - dere klager og syter, skylder på de slemme kvinnene, og samtidig gjør null og niks selv. Dere får til og med kjønnspoeng for å bli lærere, men dere VIL IKKE. Dere mener at kvinner skal løse problemer DERE klager over. Hvorfor? Anonymkode: a41cf...304 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #127 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Begge mine bestemødre deltok under andre verdenskrig. De var altså i militæret, ved frontlinjene (ikke bare som hjelpepersonell i okkuperte byer). Vi har ikke hatt krig i Norge siden 1945. Ergo har JEG konkret aldri fått noen direkte hjelp fra militæret. Det er forresten søtt når enkelte menn skryter av et menn beskytter kvinner fra andre menn. Nøkkelordet er jo menn som utøver all denne volden og starter alle disse krigene. Dere er problemet, så skryter dere av at dere beskytter både dere selv og andre fra problemet, som er dere? Interessant. Anonymkode: a41cf...304 Jeg har avtjent førstegangstjeneste. Det har de fleste kvinner i min generasjon ikke. En viktig funksjon ved et forsvar er avskrekking. Så jeg har bidratt til forsvar av landet ved å tilbringe en vinter i indre Troms til 88,- per dag mens kvinnene kunne begynne rett på Universitetet. Og så klager mange av de samme hvis lønna deres er 1% lavere enn min… Anonymkode: 1abcc...e5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #128 Del Skrevet 19. februar 2024 Klokkeren skrev (Akkurat nå): Jeg har vært i arbeidslivet i 40 år og har nesten bare hatt kvinnelige sjefer. Som mann har jeg aldri hatt noen problemer med damene over meg. Men i fjor fikk jeg en ny og svært uerfaren sjef, og hun dro kjønnskortet kjapt da jeg, i svært ordnede former, spurte hvorfor hun ville fravike innarbeidede rutiner. Jeg hadde visst ikke respekt for henne fordi hun var kvinne. Ikke verdens verste diskriminering, selvsagt, men dumt nok til at jeg begynte å se meg om etter noe annet å gjøre. Dette var utrolig uprofesjonelt og sosiopatisk gjort av henne. Anonymkode: a41cf...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #129 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller at menn studerer til å bli lærere. Hvorfor ønsker dere ikke det? Anonymkode: a41cf...304 Jeg ser at du ikke leser eller forstår mine poster. Da har det ingen hensikt å diskutere. Anonymkode: 1abcc...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #130 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har avtjent førstegangstjeneste. Det har de fleste kvinner i min generasjon ikke. En viktig funksjon ved et forsvar er avskrekking. Så jeg har bidratt til forsvar av landet ved å tilbringe en vinter i indre Troms til 88,- per dag mens kvinnene kunne begynne rett på Universitetet. Og så klager mange av de samme hvis lønna deres er 1% lavere enn min… Anonymkode: 1abcc...e5a Mens nå er det verneplikt for begge kjønn. Samtidig har dere fått større rettigheter til foreldrepermisjon, ved barnefordeling og så videre. Man kan ikke henge igjen i fortiden når man snakker om nåtiden. Hva som var FØR, spiller ingen rolle NÅ. Før i tiden, da du avtjente førstegangstjeneste, hadde du ikke krav på 12 uker foreldrepermisjon som mann. Skal vi snakke om det i samme slengen? Anonymkode: a41cf...304 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #131 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser at du ikke leser eller forstår mine poster. Da har det ingen hensikt å diskutere. Anonymkode: 1abcc...e5a Akkurat. Dere ønsker ikke å gjøre noe med problemet, kun klage og skylde på kvinnene. Anonymkode: a41cf...304 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #132 Del Skrevet 19. februar 2024 Klokkeren skrev (1 minutt siden): Jeg har vært i arbeidslivet i 40 år og har nesten bare hatt kvinnelige sjefer. Som mann har jeg aldri hatt noen problemer med damene over meg. Men i fjor fikk jeg en ny og svært uerfaren sjef, og hun dro kjønnskortet kjapt da jeg, i svært ordnede former, spurte hvorfor hun ville fravike innarbeidede rutiner. Jeg hadde visst ikke respekt for henne fordi hun var kvinne. Ikke verdens verste diskriminering, selvsagt, men dumt nok til at jeg begynte å se meg om etter noe annet å gjøre. Å «dra kjønnskortet» (og alle mulige andre kort) tror jeg bare vi må bli vant til når de som er unge i dag etterhvert får posisjoner med makt. Dagens unge har et helt annet forhold til personlige grenser som noen ganger er bra, andre ganger ikke. Det er først og fremst foreldrene og skolen som har lært dem at det er andre menneskers ansvar at de har det godt inni seg, og dermed at når du opplever motgang så har de rundt deg gjort noe galt. Anonymkode: 1abcc...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #133 Del Skrevet 19. februar 2024 Buhuuu menn har det sååå fælt🥱 Anonymkode: 3a586...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #134 Del Skrevet 19. februar 2024 Klokkeren skrev (5 minutter siden): Jeg har vært i arbeidslivet i 40 år og har nesten bare hatt kvinnelige sjefer. Som mann har jeg aldri hatt noen problemer med damene over meg. Men i fjor fikk jeg en ny og svært uerfaren sjef, og hun dro kjønnskortet kjapt da jeg, i svært ordnede former, spurte hvorfor hun ville fravike innarbeidede rutiner. Jeg hadde visst ikke respekt for henne fordi hun var kvinne. Ikke verdens verste diskriminering, selvsagt, men dumt nok til at jeg begynte å se meg om etter noe annet å gjøre. Hele landet vårt har blitt feminisert dessverre. Anonymkode: 8dfcf...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #135 Del Skrevet 19. februar 2024 Topsi skrev (38 minutter siden): Feil, menn får to poeng på flere studier, både ved uia og i Oslo Faktisk ved 10 forskjellige universitet/høyskoler. Kvinner får ekstra poeng ved 1 universitet. Majer skrev (34 minutter siden): Det er vel bare et par? På tannpleie har det eks vært helt nede i 6% menn uten at de har fått noe. Egentlig burde kjønnspoeng komme utomatisk når et kjønn utgjør under en viss prosent, eks 30% Nei, 10 universitet gir poeng til menn, 1 til kvinner AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Traktor skrev (31 minutter siden): Stort sett i kvinners favør. Nei, poengene går stort sett i menns favør. 10 universitet gir poeng til menn for spesifikke studier, 1 gir poeng til kvinner for noen studier. Topsi skrev (30 minutter siden): Ja, men ikke bare. Jeg synes kjønnspoeng seg selv er en uting Nei, poengene går stort sett i menns favør. 10 universitet gir poeng til menn for spesifikke studier, 1 gir poeng til kvinner for noen studier. herzeleid skrev (20 minutter siden): 1: kilde? 2: hvordan er det relevant for innlegget mitt som du siterer? Kilden står i en post rett under, men her er den igjen. Du argumenterte med utgangspunkt i en faktafeil. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/ Anonymkode: 6df03...e8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #136 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mens nå er det verneplikt for begge kjønn. Anonymkode: a41cf...304 Jeg kommer til å jobbe i ca 40 år. En kvinne av min generasjon får 41 år. Dette skillet vil være relevant til vi pensjonerer oss eller dør (statistisk sett litt før henne for min del) Anonymkode: 1abcc...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 19. februar 2024 #137 Del Skrevet 19. februar 2024 Det er også diskriminerende at pensjonsalderen for menn er like høy som for kvinner. Når menn statistikk sett levere nesten 4 år kortere enn kvinner, burde pensjonsalderen vært tilsvarende lavere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #138 Del Skrevet 19. februar 2024 Rettsystemet favoriser grådig kvinner, menn får lengre straffer, større bøter og mye mye mer fengsel. Anonymkode: 3fab2...468 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #139 Del Skrevet 19. februar 2024 Traktor skrev (1 minutt siden): Det er også diskriminerende at pensjonsalderen for menn er like høy som for kvinner. Når menn statistikk sett levere nesten 4 år kortere enn kvinner, burde pensjonsalderen vært tilsvarende lavere. Merk at gjennomsnittlig levealder beregnes fra 5 år. Menn preges av endel dødsfall i 20-årene som trekker snittet veldig ned. Hvis du først har blitt 67 så er ikke forskjellen i forventet levealder så stor. Men prinsippet er interessant. Man kunne tenke seg at offentlig pensjon ble beregnet på en slik måte at man (individuelt) hadde 10/20/30 år igjen med _forventet_ levetid når man fikk innvilget pensjon. Da ville pensjon være mer som en trygdeytelse og mindre som en sparing. Og menn, røykere og overvektige ville få lengre tid som pensjonister på bekostning av kvinner, mosjonister og de med gode gener. Anonymkode: 1abcc...e5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #140 Del Skrevet 19. februar 2024 Traktor skrev (9 minutter siden): Det er også diskriminerende at pensjonsalderen for menn er like høy som for kvinner. Når menn statistikk sett levere nesten 4 år kortere enn kvinner, burde pensjonsalderen vært tilsvarende lavere. Pensjonsalder går jo ikke på livslengde, men på personens mulighet til å stå i arbeidslivet. Først sier dere at kvinner blir eldre fortere, er svakere og taper seg raskere enn menn. Så vil dere at vi skal jobbe lenger enn dere? Hvor er logikken? Enten er vi svake og kan ikke stå like lenge i jobb som dere, eller så er vi sterke, og da holder dere kjeft om at dere "beskytter oss". Anonymkode: a41cf...304 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå