Majer Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 (endret) Jeg har vært borti leger og sykepleiere som har besøkt familien i India hele sommerferier uten å teste seg for resistente bakterier ved tilbakekomst i Norge. Vi vet at ukrainske flyktninger også er fulle av resistente bakterier. Hvordan er det meningen at vi uten resistente bakterier skal forholde oss til å sitte ved siden av disse på kollektigtransport, ha sex, være pasienter, gå i barnehagen, skolen osv? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/eJ3o8M/lege-kristian-tonby-om-antibiotikaresistens-kan-bli-satt-mange-tiaar-tilbake Endret 18. februar 2024 av Majer
Topsi Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 (endret) Majer skrev (10 timer siden): Jeg har vært borti leger og sykepleiere som har besøkt familien i India hele sommerferier uten å teste seg for resistente bakterier ved tilbakekomst i Norge. Vi vet at ukrainske flyktninger også er fulle av resistente bakterier. Hvordan er det meningen at vi uten resistente bakterier skal forholde oss til å sitte ved siden av disse på kollektigtransport, ha sex, være pasienter, gå i barnehagen, skolen osv? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/eJ3o8M/lege-kristian-tonby-om-antibiotikaresistens-kan-bli-satt-mange-tiaar-tilbake Hvordan er du sikker på at du/vi ikke har resistente bakterier? Esbl? Vre? Endret 19. februar 2024 av Topsi 2
Majer Skrevet 19. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2024 Topsi skrev (53 minutter siden): Hvordan er du sikker på at du/vi ikke har resistente bakterier? Esbl? Vre? Jeg testet meg etter nærkontakt. Jeg er heldigvis "clean". Det ønsker jeg å fortsette å være. Jeg synes det er leit at vi i Norge må okkupere to seter på bussen fordi vi ikke ønsker å bli smittet. Selv om det går på automatikk er det frustetende å aldri gå med utebuksen inne i egen bolig. Det hadde vært fint om man kunne følt seg trygg på folk her i Norge, men det virker ikke som om mange av de smittede bryr seg. Mange har også gitt opp å bli kvitt det
Justlooking Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Majer skrev (12 timer siden): Jeg har vært borti leger og sykepleiere som har besøkt familien i India hele sommerferier uten å teste seg for resistente bakterier ved tilbakekomst i Norge. Vi vet at ukrainske flyktninger også er fulle av resistente bakterier. Hvordan er det meningen at vi uten resistente bakterier skal forholde oss til å sitte ved siden av disse på kollektigtransport, ha sex, være pasienter, gå i barnehagen, skolen osv? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/eJ3o8M/lege-kristian-tonby-om-antibiotikaresistens-kan-bli-satt-mange-tiaar-tilbake Jøss, har ikke tenkt tanken en gang 😊 1
senior Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Du har noia på bakterier. Du trenger hjelp . . 3 1
Majer Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2024 (endret) senior skrev (20 timer siden): Du har noia på bakterier. Du trenger hjelp . . Neida. Jeg passer på å få i meg sine bakterier, og bakterier i perioder jeg tenker det er lurt å bli litt forkjøla. Forskjell på det og resistente bakterier. Hvorfor tror du ellers man smitteisolerer folk som har vært innlagt i utlandet i løpet av det siste året? Jeg anser det du skrev som et forsøk på hersketeknikk da alle med kunnskap om smittevern vet hvordan man behandler resistente bakterier i Norge. Vi er ikke Tyskland eller Spania.... Endret 20. februar 2024 av Majer
MissCoverdale Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Majer skrev (7 timer siden): Neida. Jeg passer på å få i meg sine bakterier, og bakterier i perioder jeg tenker det er lurt å bli litt forkjøla. Forskjell på det og resistente bakterier. Hvorfor tror du ellers man smitteisolerer folk som har vært innlagt i utlandet i løpet av det siste året? Jeg anser det du skrev som et forsøk på hersketeknikk da alle med kunnskap om smittevern vet hvordan man behandler resistente bakterier i Norge. Vi er ikke Tyskland eller Spania.... Det er vel lagt frem et forslag om å skrote screening av mrsa blant helsepersonell, da det er ytterst få som får det påvist via screening. Blir en falsk trygghet. 1
tregutter Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Man lever som vanlig, og så vaksinerer man barna sine. En ting vi lærte i koronatida, er vel hvor viktig det er å være sammen med andre mennesker. Man har det ikke bra i isolasjon, selv om man muligens unngår smitte.. Dessuten - hvordan opparbeide et immunforsvar hvis man aldri eksponeres for noe? Å leve er et sjansespill uansett 🙂
Bokormsen Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Majer skrev (På 18.2.2024 den 23.51): Jeg har vært borti leger og sykepleiere som har besøkt familien i India hele sommerferier uten å teste seg for resistente bakterier ved tilbakekomst i Norge. Vi vet at ukrainske flyktninger også er fulle av resistente bakterier. Hvordan er det meningen at vi uten resistente bakterier skal forholde oss til å sitte ved siden av disse på kollektigtransport, ha sex, være pasienter, gå i barnehagen, skolen osv? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/eJ3o8M/lege-kristian-tonby-om-antibiotikaresistens-kan-bli-satt-mange-tiaar-tilbake Jeg tenker det er best du holder deg hjemme. 1
Bokormsen Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Majer skrev (10 timer siden): Neida. Jeg passer på å få i meg sine bakterier, og bakterier i perioder jeg tenker det er lurt å bli litt forkjøla. Forskjell på det og resistente bakterier. Hvorfor tror du ellers man smitteisolerer folk som har vært innlagt i utlandet i løpet av det siste året? Jeg anser det du skrev som et forsøk på hersketeknikk da alle med kunnskap om smittevern vet hvordan man behandler resistente bakterier i Norge. Vi er ikke Tyskland eller Spania.... Du er ikke en av de som har kunnskap om smittevern. Forkjølelse er virus, ikke bakterier. Resistente bakterier er ufarlig for friske mennesker, det er kun svært syke, immunsvekkede og eldre på sykehjem/sykehus som får bredspektret antibiotika som er utsatt for dette. Dette fordi antibiotikabehandlingen dreper den vanlige bakterieflora og lar resistente florere som kan gi livstruende sykdom. Ukrainske flyktninger jobber ikke som helsepersonell, og om de skal det må de screenes. Du blir ikke smittet av disse bakteriestammene ved vanlig samvær og kontakt. 2
Korsihalsen Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Orker jeg ikke å gå ut rundt å tenke på en gang.
Majer Skrevet 20. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2024 Bokormsen skrev (5 timer siden): Du er ikke en av de som har kunnskap om smittevern. Forkjølelse er virus, ikke bakterier. Resistente bakterier er ufarlig for friske mennesker, det er kun svært syke, immunsvekkede og eldre på sykehjem/sykehus som får bredspektret antibiotika som er utsatt for dette. Dette fordi antibiotikabehandlingen dreper den vanlige bakterieflora og lar resistente florere som kan gi livstruende sykdom. Ukrainske flyktninger jobber ikke som helsepersonell, og om de skal det må de screenes. Du blir ikke smittet av disse bakteriestammene ved vanlig samvær og kontakt. Resistente bakterier er ufarlige fram til man blir alvorlig syk, eventuelt til det vi har av antibiotika slutter å fungere. Man smittes av tarmbakterier. Det er vanlig at en i husstanden smitter resten med det, og det er sjeldent alle klarer å bli kvitt den på samme tid. Det gjør at man resmittes hele tiden. Leste om et par som ga opp etter flere år der de vasket tøy hver for seg, bodde fra hverandre en periode osv
drohatha Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 Litt off topic, men bakteriofager har vist seg å kunne være svært effektive mot antibiotika resistente bakterier, og på sikt så er det kanskje ikke et så stort problem likevel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå