Gå til innhold

Har huseier rettigheter ved offentlig skifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min leieboer er død, og det blir offentlig skifte. Jeg vet ennå ikke hvorfor. Det står at det sjelden tar under 1 år før skiftet skjer.  Har jeg som huseier noen rettigheter, kan jeg purre på bobestyrer? Jeg liker ikke at huset mitt kan bli stående tomt i 2-3 år! Arvingene har ikke lov av tingretten å gå inn der mer.

https://www.arveoppgjor.no/definisjoner/hva-er-offentlig-skifte/

Anonymkode: 4055c...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda et spørsmål: Når arvingene får ta ut de eiendelene de brakte til huset, må vel jeg også kunne ta ut mine?

Noen erfaringer? 

Hilsen fortvilet student som er avhengig av å få husleie, og ikke har råd til advokat.

Anonymkode: 4055c...fc1

Skrevet

Jeg vet ikke, men kan ikke tro det skal ta så lang tid. Kontakt huseiernes landsforbund. Evt jussbuss

Anonymkode: c6d5c...a27

Skrevet

Da må boet fortsette å betale husleie vil jeg tro, eller leie et lager å flytte tingene til så du kan leie ut videre. De kan ikke disponere din leilighet uten å betale, selv om han er død. 

Anonymkode: ecc14...ca4

• Liker 8
Skrevet

Her gikk nå offentligskifte i forbindelse med far min, 6 mnd. Men der han bodde ble tømt og kjørt på lager løpet av 14 dager, og delt etter ca 1.5mnd

Så hadde sjekket opp hvem som har ansvar for eller så må boet betale løpende utgifter husleie,strøm osv

Årsak til offentlig skifte er mange årsaker fra flere barn fra forskjellige foreldre, arvtager usikker på gjeld osv

Anonymkode: df3c3...422

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke trenge advokat, bare ta kontakt med tingretten så du får nødvendig info om hvem det er som skal foreta skifte. Så får du høre hvor snart de flytter ut leietakers eiendeler så du vet hvor tidlig du kan ta inn ny leietaker. Du skal motta husleie så lenge tingene står i din bolig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke du skal få problemer. Ta kontakt ned bobestyrer og forklar saken. Enten betaler de husleie eller så tømmes det raskt.

Jeg har nettopp vært arving i et offentlig skifte, der ble leilighet tømt 2 måneder etter dødsfallet. Advokatfirmaet som var bobestyrer hadde folk som gjorde slike jobber, men hos oss var det enighet, så vi kunne gjøre det selv. Men det ville uansett blitt gjort raskt, da andre skulle flytte inn.

Anonymkode: fbc1b...f82

• Liker 1
Skrevet

Vil også legge til at skiftet ikke er avsluttet, det vil ta ytterligere 4 måneder. Men leiligheten ble tømt og overlatt til andre allerede i september. Så selv om et skifte tar 1-2 år, skjer ting fortløpende.

Anonymkode: fbc1b...f82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...