Gå til innhold

Beredskapshjem Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært beredskapshjem for Oslo kommune ? Kan dere fortelle litt om hvordan det har vært?

hva slags barn dere har hatt boene , hvor lenge har de bodd og hvor mye oppfølging har dere fått?

Anonymkode: b0d79...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i en barneverntjeneste i en av bydelene i Oslo og kan jo si litt om bredskapshjemmene vi har. De er ansatt og får lønn uavhengig om de har barn boende eller ikke. 

Vi har en fast person som følger opp og som gir veileding og som beredskapshjemmene i hovedsak forholder seg til. I tillegg er det kontakt med saksbehandlere til det barnet som bor der knyttet til oppfølging av det enkelte barnet. 

I vår bydel har vi en stor andel saker som omhandler vold i nære relasjoner og mange av barna som blir plassert i beredskapshjem er der på bakgrunn av det. Det varierer hvor lenge de blir boende, alt fra noen få dager til flere måneder. Men de fleste flytter hjem til foreldrene sine igjen, ofte i løpet av et par uker. 

Anonymkode: 56569...d9f

• Nyttig 4
Skrevet

Helt grusomt. De er altfor presset på ressurser, fikk lite oppfølging. Never again!

Anonymkode: 51676...5de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt grusomt. De er altfor presset på ressurser, fikk lite oppfølging. Never again!

Som alle andre steder da.

Hva fikk du litt oppfølging av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i en barneverntjeneste i en av bydelene i Oslo og kan jo si litt om bredskapshjemmene vi har. De er ansatt og får lønn uavhengig om de har barn boende eller ikke. 

Vi har en fast person som følger opp og som gir veileding og som beredskapshjemmene i hovedsak forholder seg til. I tillegg er det kontakt med saksbehandlere til det barnet som bor der knyttet til oppfølging av det enkelte barnet. 

I vår bydel har vi en stor andel saker som omhandler vold i nære relasjoner og mange av barna som blir plassert i beredskapshjem er der på bakgrunn av det. Det varierer hvor lenge de blir boende, alt fra noen få dager til flere måneder. Men de fleste flytter hjem til foreldrene sine igjen, ofte i løpet av et par uker. 

Anonymkode: 56569...d9f

Er det mange rettsaker? 
hvorfor tar dere mange om de fleste flytter hjem?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som alle andre steder da.

Hva fikk du litt oppfølging av?

Jeg fikk en person som kontaktet oss før barnet kom (det kunne være alt fra en uke til noen dager, det er akutt) oh ingen debefrieing etterpå. Opplevde sjeldent at barneverntjenesten tok kontakt selv, stort sett i forbindelse med dokumentasjon de trengte til vedtak mot foreldrene.

Min opplevelse er at veldig mange akutt-plasseringer kunne vært mer kontrollerte dersom barneverntjenesten satte inn tiltak til riktig tid. Å bli akutt fjernet fra hjemmet er et traume i seg selv og det er flere saker hvor jeg har stilt spørsmål ved om det gjør vondt verre.

Har i det siste opplevd at nemnda oftere gir foreldre medhold og ser jo at de dessverre i enkelte tilfeller river opp barna på tynt grunnlag. 

Vil vel si at de jeg kjenner som er beredskaps-og fosterhjem andre steder får bedre oppfølging. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk en person som kontaktet oss før barnet kom (det kunne være alt fra en uke til noen dager, det er akutt) oh ingen debefrieing etterpå. Opplevde sjeldent at barneverntjenesten tok kontakt selv, stort sett i forbindelse med dokumentasjon de trengte til vedtak mot foreldrene.

Min opplevelse er at veldig mange akutt-plasseringer kunne vært mer kontrollerte dersom barneverntjenesten satte inn tiltak til riktig tid. Å bli akutt fjernet fra hjemmet er et traume i seg selv og det er flere saker hvor jeg har stilt spørsmål ved om det gjør vondt verre.

Har i det siste opplevd at nemnda oftere gir foreldre medhold og ser jo at de dessverre i enkelte tilfeller river opp barna på tynt grunnlag. 

Vil vel si at de jeg kjenner som er beredskaps-og fosterhjem andre steder får bedre oppfølging. 

Takk fir svar 

fordelen  med Oslo er at man kam velge alder, her jeg bor lå man ta i mot 0-12 år og jeg synes det er altfor stort spenn. 

Har skjønt at kontrakt med bufetat er det beste og ikke med kommuner

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk fir svar 

fordelen  med Oslo er at man kam velge alder, her jeg bor lå man ta i mot 0-12 år og jeg synes det er altfor stort spenn. 

Har skjønt at kontrakt med bufetat er det beste og ikke med kommuner

I Oslo går det dessverre gjennom kommunen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I Oslo går det dessverre gjennom kommunen. 

Det er jeg klar over , men at man kan velge alder veier likevel opp

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 1.15):

Var du i mange rettsaker? Blir de aller fleste sendt hjem igjen?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Noen flere ?

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 1.15):

Vi fikk veldig lite oppfølging i en annen kommune, den var langt under det minste man kan forvente 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi fikk veldig lite oppfølging i en annen kommune, den var langt under det minste man kan forvente 

Når du mottar full lønn, så er det forventet at du klarer å håndtere situasjonen uten så mye oppfølging. 🙄

Anonymkode: f18d6...68b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når du mottar full lønn, så er det forventet at du klarer å håndtere situasjonen uten så mye oppfølging. 🙄

Anonymkode: f18d6...68b

Åpenbart at du ikke aner noe om dette og kun er ute etter å slenge dritt , god helg til deg 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...