Gå til innhold

Bilferie i Europa - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å ta en bilferie i Europa i sommerferien. Vi er to voksne og to barn (13 og 15 år). Vi har aldri gjort det tidligere.

Dere som har gjort dette: Hvordan gikk det? Hvor mange timer kjørte dere per dag for å ende opp i sentrale Italia f.eks.? Og er det lett/vanskelig å kunne ta ferge fra Italia til Kroatia f.eks.?

Overnattet dere på tilfeldige steder på ruta, eller planla dere detaljert hvor dere skull tilbringe hver natt? Hvor lang ble turen i dager/uker totalt? Er det noen spesielle steder dere anbefaler å se/stoppe ved?

Vi tenker foreløpig å ta ferge til Kiel eller Hirsthals, og kjøre ned Tyskland, muligens via Berlin og Dresden, innom Praha, Venezia, Firenze, Roma, Napoli og så muligens ferge til Kroatia og kjøre innom Budapest og Krakow på tilbaketuren. For ambisiøst? Andre ruter/turer som er bedre?

Anonymkode: 03e6f...3aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å ligge LANGT unna sentrum i de store italienske byene dere vurderer. Bo heller i utkanten og ta buss/tog inn. Tror ikke det er så lurt å begynne å kjøre der som utlending og ukjent! 
Jeg har tatt ferge fra Kroatia til Italia (Bari) som fotturist uten bil, det var i alle fall veldig enkelt. Går ut fra det er kurant med bil også, men det er sikkert en fordel hvis dere er vant til ferge. 
Det er en lang tur dere planlegger - hvor lenge skal dere være borte? 

Anonymkode: 1c744...c0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at dere skal nesten bare innom storbyer, og da tenker jeg interrail er et bedre valg. Det er håpløst å kjøre i de byene uansett. Bil gir bare mening hvis dere skal være mer på mindre steder hvor det er begrenset med kollektivtransport. 
Er ganske sikker på at interrail blir både billigere, mer behagelig og enklere hvis dere kun tenker å reise fra en storby til neste storby. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye på kryss og tvers i Europa, og har kjørt de fleste steder.

Jeg har aldri lagt opp detaljert rute på forhånd, jeg liker å ta ting som det kommer og om jeg fin er en spennende plass blir jeg kanskje der i flere dager.

Jeg  har alltid ordentlig kartbok som jeg bruker til å få oversikt og se litt hvordan byer etc ligger i forhold til hverandre.

Jeg sitter på hotellrommet om kvelden og blar i denne og finner ut hvilken by jeg vil se dagen etter.

Bruker GPS'n under kjøring, men ber den unngå bom og motorveier da det som oftest er mer interessant å se langs veien da.

Hotell/overnatting bestiller jeg fortløpende underveis. Stopper som regel for kaffe eller lignende ved 16-17 tia på kjøredager, og da søker jeg overnatting i en radius på 75km også velger jeg den jeg syns ser mest spennende ut og kjører dit.

Så min anbefaling er: ikke legg en lang ambisiøs rute på forhånd, ikke bestilĺ mange overnattinger da planene kan endres underveis. Er trasig å måtte kjøre videre hvis dere har funnet en fin plass og er litt lei av å sitte i bilen.

Ta ting på sparket, senk skuldrene og husk at det ikke er om å gjøre å rekke flest byer, målet er at det skal være hyggelig på tur og at dere skal oppleve lokal kultur utenfor bilen i landene dere besøker. 😀

Anonymkode: 87222...6e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ta ferjen fra Oslo til Kiel, og vår hoveddestinasjon er Nord-Italia, så ikke så langt ned som dere tenker.

Vi kjører i hovedsak 5-6 timer pr dag, noen ganger mindre og noen ganger mer.

Jeg planlegger hele turen hjemmefra og booker alle hoteller på forhånd via booking. Det er fordi jeg har planlagt hvilke steder vi vil innom på veien og da bør man booke på forhånd fordi ting blir utsolgt. Men hvis man bare skal kjøre det man gidder og litt hipp som happ hvor man overnatter så tenker jeg det bare er å ta det på sparket. Men da må man også være obs på å «ta det man får» av overnattingssteder.

som de overnevnte skriver, så ønsker dere innom mange storbyer, og det kan være ganske kaos å kjøre der om man ikke er vant til det. Vi er ikke vant til mye storby kjøring og prøver å holde oss unna store byer.

Vi er borte i underkant av 3 uker, hvor 1 uke er på destinasjonen vår i Italia. Så litt under 2 uker på reisen opp og ned, men vi kjører innom flere steder vi vil oppleve, ikke rene transport-etapper. Vi skal også innom et par parker med barna. 

hvis dere/barna er glad i fornøyelsesparker vil jeg virkelig anbefale å kikke på Europa-park helt sør i Tyskland, men det ligger helt andre kjørevei enn berlin.

anbefaler å legge ruta på Google Maps for å få et overblikk over distanser og tid, så er det lettere å se om man har lang nok ferie til å besøke og nyte byene, ikke bare pit stopp!

kjøreferie i Europa er beste ferien, så lykke til ☺️

Anonymkode: fc395...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Berlin og Dresden, innom Praha, Venezia, Firenze, Roma, Napoli og så muligens ferge til Kroatia og kjøre innom Budapest og Krakow

Ta toget! Togene på kontinentet er fine nå, og det er veldig gode muligheter for nattog. Mye enklere enn å styre med bil, kø, parkeringsplass osv.

Fly til f.eks. Roma og så tar dere toget stegvis nordover. 

Anonymkode: 27a1b...c99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt til Kroatia og Italia flere ganger med barna. Foretrekker å starte kjøreetappene tidlig om morgenen og kjøre så lenge vi orker. Bestiller overnatting underveis med hotels.com eller lignende. Men forbered dere på å bli møkklei både kjøring og hverandre.... 

Anonymkode: 05e12...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ta toget! Togene på kontinentet er fine nå, og det er veldig gode muligheter for nattog. Mye enklere enn å styre med bil, kø, parkeringsplass osv.

Fly til f.eks. Roma og så tar dere toget stegvis nordover. 

Anonymkode: 27a1b...c99

Enig, bortsett fra at jeg hadde heller fløyet hjem enn å ta toget hjem. Når ferien nærmer seg slutten er jeg klar for å dra hjem, da kan transportetappen være kort, og jeg ville vært mindre innstilt på å utforske stedene jeg var innom underveis. 
Kan for eksempel fly til Roma, og fly hjem fra Budapest også (eller andre byer), og ta tog mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å feriere i Europa er kjempekjekt !  Men dere vil fort oppdage at dere slipper opp for tid med tanke på alle stedene dere vil besøke, det blir mye kjøring og lite tid.  Tyskland , Tsjekkia og Polen er flotte land å besøke, begynn med de.  Siden du spør kan jeg godt foreslå en rute og du kan Google stedene.  Berlin-Leipzig-Dresden-Pirna.   Fra Pirna retning Tsjekkia gjennom Saxiske Sveits , dere følger Elbe til Decin.  Videre til Liberec -Tanvald-Harrachov.  Da er dere oppi fjellene mellom Tsjekkia og Polen og kommer ned på Polsk side.  Jelenia Gora-Wroclaw-Krakow.   Fra Krakow kan dere ta en tur innom Slovakia før dere kjører over grensen til Tsjekkia igjen om Brno til Praha.  På foreslått rute er det så mye og oppleve at jeg ikke kan skrive alt.  Men et par forslag kan jeg komme med om du spør.  🙂

Endret av Merlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...