Gå til innhold

Få babyen over i bedside så far kan flytte tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden fødselen har babyen og jeg sovet i dobbeltsengen. Rett og slett fordi hun sovnet kun på puppen og jeg hadde ikke sjans til å få lagt henne ned i søvne. Våknet tvert. Da var det å amme i søvn liggende og så rulle seg forsiktig bort. Sånn er det i grunnen fortsatt, hun er 5,5mnd.

Far vil gjerne sove i sengen igjen og ønsker at jeg skal få henne over i bedside. Men det virker bare helt umulig og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg prøver å øve på at hun skal sovne uten pupp i munnen men det er ikke akkurat veldig høy suksessrate kan man si.

Hva gjør man? Prøver å få henne til å sovne i bedsiden? Burde kanskje bytte til sprinkelseng snart? 😬 Lar henne sove med meg til hun er "klar" til å flytte i egen seng, når det nå blir?

Føler det blir mitt prosjekt dette her og jeg er litt motløs helt ærlig.

Anonymkode: e0cc2...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette seriøst? Babyen er såpass stor at den egentlig ikke trenger amming på natten lengre.. her bør du skjerpe deg og begynne å la baby sove i egen seng. 

Anonymkode: e0d21...018

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dette seriøst? Babyen er såpass stor at den egentlig ikke trenger amming på natten lengre.. her bør du skjerpe deg og begynne å la baby sove i egen seng. 

Ja, det er seriøst 😆 Hvordan? Jeg ser for meg enormt mye skriking.

Skrevet

Hva med å forsøke å la babyen sovne inntil deg, men flytte når sovnet? Veldig forsiktig lirke over i bedside? 

Anonymkode: 82167...5ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hilsen en som åpenbart ikke har barn eller i verste fall ingen tilknytning til de eventuelle barna… 

Jeg har samme problem. Her har vi begynt å gjøre det slik at far roer ned når baby våkner på natt. Er han helt utrøstelig over tid, tar jeg over. Sakte men sikkert har vi halvert antall nattamminger. Planen er at far skal legge ham fra neste uke (jeg skal være ute av huset da) og da legger far i bedsiden. Da blir det en forandring hvor puppen ikke er et alternativ. Her er baby 7 måneder

Anonymkode: 8d1e5...5c4

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er seriøst 😆 Hvordan? Jeg ser for meg enormt mye skriking.

Ja det vil nok bli noe skriking første dagene, men dette er noe alle med babyer må gjennom. Og jo før jo bedre

• Liker 2
Skrevet

Babyen er 5 mnd.....altså en liten baby...selvfølgelig vil barnet sove med deg...Far får bare gi det litt tid...Forstår at han ønsker å sove i sin egen seng igjen, men det må nesten bare vente. Ærlig talt. 

Da får dere nesten kjøpe større seng da om det er så viktig for han. Barnet trenger mye trygghet og nærhet enda.

Anonymkode: c3b1f...1a7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Babyens behov først.

Anonymkode: 70ccc...86b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det vil nok bli noe skriking første dagene, men dette er noe alle med babyer må gjennom. Og jo før jo bedre

Jeg prøvde å få yngste til å sove i egen seng i 8 mnd før jeg ga opp og fikk tilbake nattesøvnen med samsoving. Men det er jo viktigere at babyen får til å sove i egen seng enn at mor får sove mer enn en time i strekk. 

med noen få unntak har eldste sovet i egen seng siden fødsel. 

Anonymkode: 4b30b...f0f

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke plass til alle 3? Vi har 160 seng og jeg og mannen skviser oss sammen på den ene halvdelen mens hu ligger å koser seg på den andre. 

Med andre ord vi er i samme båt. Hu sovner kun ved pupp evt ved å gå tur i vogn. Hu er snart 5 mnd. 

Jeg legger henne av og til i bedside når hun har sovna men våkner som regel kort tid etter.  Av og til sover hu noe lengre men vil helst ha pupp i munnen hele natta. 

• Nyttig 2
Skrevet

Isteden for at du ammer babyen liggende mot midten av sengen og lirker unna når babyen sover, så kan du amme babyen liggende mot bedsiden, eller babyen i bedsiden og du liggende inntil, og forsiktig lirk deg unna når babyen sover? Da sover babyen i bedsiden inntil deg, og far kan få sin side av senga 😊 Dette forutsetter at dere har bedsiden, eller ev sprinkelsengen (med ene siden tatt bort) i høyde med deres egen seng 😊

Anonymkode: 1b403...d0c

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden fødselen har babyen og jeg sovet i dobbeltsengen. Rett og slett fordi hun sovnet kun på puppen og jeg hadde ikke sjans til å få lagt henne ned i søvne. Våknet tvert. Da var det å amme i søvn liggende og så rulle seg forsiktig bort. Sånn er det i grunnen fortsatt, hun er 5,5mnd.

Far vil gjerne sove i sengen igjen og ønsker at jeg skal få henne over i bedside. Men det virker bare helt umulig og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg prøver å øve på at hun skal sovne uten pupp i munnen men det er ikke akkurat veldig høy suksessrate kan man si.

Hva gjør man? Prøver å få henne til å sovne i bedsiden? Burde kanskje bytte til sprinkelseng snart? 😬 Lar henne sove med meg til hun er "klar" til å flytte i egen seng, når det nå blir?

Hva vil du?

Anonymkode: 96c4c...32b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må nok far bare sitte på vent! Barnets behov og søvn kommer før alt annet. Her har vi smått begynt å jobbe med å få snart 2-åringen over i egen seng 🫣 jeg og barnet deler enda seng på natt, mens far sover i eget rom.

Jeg klarte ikke, og fant ikke motivasjon til å gjennomgå skrivekurer og alt som hører med. Har vært på god vei mange ganger, men så har det vært sykdom eller tannfrembrudd og alt har blitt satt tilbake. For meg er det viktigere å være en trygg havn, fremfor å få far tilbake i seng. 

Jeg er nok rake motsetningen av mange, men det passer for oss! Så får andre gjøre det som passer for seg.

Anonymkode: 38d01...9f5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Varm opp bedside med varmeflaske. Selvfølgelig våkner man fra varmt bryst til kald seng. Varmeflaske og baby skal ikke være i sengen samtidig 

Anonymkode: 4ab79...767

• Liker 1
Skrevet
Trøstogbære skrev (6 minutter siden):

Er det ikke plass til alle 3? Vi har 160 seng og jeg og mannen skviser oss sammen på den ene halvdelen mens hu ligger å koser seg på den andre. 

Med andre ord vi er i samme båt. Hu sovner kun ved pupp evt ved å gå tur i vogn. Hu er snart 5 mnd. 

Jeg legger henne av og til i bedside når hun har sovna men våkner som regel kort tid etter.  Av og til sover hu noe lengre men vil helst ha pupp i munnen hele natta. 

Dette ble løsningen her. Vi samsov med førstnevnte - baby i midten. Fungerte veldig godt og alle fikk sove. Var umulig å få henne over i bedside eller sprinkelseng, hun våknet veldig lett så løsningen ble liggende amming. Nå har vi fått nr 2. Hun er en helt annen type og ligger fint i bedside, flyttes lett over etter amming og roer seg selv mer😅

3-åringen har fortsatt behov for nærhet og havner innimellom i midten enda - men det går fint - det er bare en kort periode av livet 😊

Anonymkode: 68c6a...993

• Nyttig 1
Skrevet

Du gjør deg og babyen en bjørnetjeneste nå. Babyen har godt av å sove i egen seng, og lære å finne roen alene. Det gjør de trygge babyer. Spesielt i den alderen ( vi har fem barn så vet godt hva jeg snakker om, hvis mamma politiet skal komme å si noe annet ). Litt skriking er vanlig, men her må du lære deg å høre hva slags gråt det er. Sutring er absolutt ikke skadelig. Det er endringer, de reagerer på. Far har like mye rett på egen seng som du har.. så la han komme inn.. ha sprinkel seng klar på soverommet deres. Og mulig babyen sover urolig pga deg og. At babyen reagerer annerledes på egen seng enn du tror.. Jeg tenker, hvis du uansett ikke takler skrik, og litt sutring ved endringer hvordan skal du klare å sette grenser når barnet virkelig setter i gang og blir selvstendig individ som finner stemmen skikkelig fordi barnet ikke når igjennom viljen sin? Det er uansett mange måter du kan tilvenne babyen din egne seng på nå. Venn lille på dagtid i egne seng, ta den kampen. Det blir lettere på kveldstid da. Bruk vogn og på dagtid. Legg babyen litt overalt i huset. Det er ikke skadelig for babyen. Det er mer skadelig for deg å holde på sånn. Du sliter deg helt ut og mamma rollen din nå er viktigere enn å ikke ta den kampen. Been there done that. Og før folk misforstår siden  dette er kvinneguiden mafia: jeg er absolutt ikke for skrikekur. Her handler det om, å lytte til babyen sin gråt. Hjelpe og støtte. Endringer vil skje what so ever. Jeg står i dette selv med siste mann. Han sover på eget rom og trives best der. Rommet er ved siden av oss. Så vi hører han greit bra, og har baby call! Det gir oss alle en god natt søvn. Mannen snorker og jeg snorker og lille er veldig varmblodig. Og irriterer seg over oss i normale tilstander. I vanskelige perioder hvor han faktisk trenger oss, da sover vi ned han. Men vi lar han sove i egen seng på dagtid. For det er kvelden og natta da som et værst for han.  Som jeg sa til deg, du ødelegger kun deg selv ved å gi etter.. fordi det blir Rana skrik og no suksess rate. Babyer er ikke fan av endringer, men de sover best for seg selv i den alderen.. ellers har du det gående til de flytter ut. Og får et mareritt i trass alder og hvis du får en baby til.. igjen: reperasjon : støtt opp babyen, tilvenne seng, bedside, vogn på dagtid for seg selv.. gjør det trygt og godt, bruk en kanin emmer koseklut, hold hendene, syng, stryk, snakk. Det er verdt det for dere alle til slutt ! Og ordtaket: mamming før amming. At ikke kvinnfolk en gang skal innse at mamning før amming er viktigst. 

Anonymkode: 6fdee...bd5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet jeg kommer til å bli hengt av mammapolitiet, men legger ved en artikkel her. Denne viser at barn (og foreldre) sover best hvis barna får sove på eget rom fra 4-6 måneder (selvfølgelig så langt man bor et sted det er plass til å gi barnet eget rom). Norske forskere anbefaler ikke å legge på eget rom før fra 6 måneder på grunn av faren for krybbedød i månedene før. Etter dette er det positivt for både barn og voksne. Å sende barna på eget rom blir vanskeligere jo lenger tid som går.

Så velger jo alle selvsagt hva som er best for seg, alle kan ikke presses inn i samme malen.  Men bær med meg og les helt til slutten av artikkelen, for der er det noen tips til hvordan man kan bidra til bedre søvn hos barnet også når man deler rom :) 

https://www.forskning.no/sovn-barn-og-ungdom/babyer-sover-darligere-pa-foreldrenes-rom/341294#:~:text=Amerikanske forskere mener at babyer,de blir seks måneder gamle.&text=Helsemyndighetene i Norge anbefaler foreldrene,seng%2C men på samme rom.

Anonymkode: dab35...546

• Nyttig 3
Skrevet

Mange land og språk har ikke ord for "samsoving", der heter det bare soving, og familien sover ofte sammen lenge. Tenk på babyen og dens og dine behov, far får komme etter. 

Husk, det er ingen "normale" tenåringer som sover i samme seng som mor og far, de blir til slutt trygge barn, selv om de kanskje trenger noe ekstra nærhet i begynnelsen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor sover baby på dagtid?

Det er ikke annet å gjøre enn bare å begynne. Her har baby sovet i bedside crib siden vi kom hjem fra sykehuset. Tok han bare opp i sengen og ammet, og la tilbake. Da han ble 6 mnd flyttet vi ham inn på eget rom, og jeg trappet ned nattammingen. Da sov alle involvert utrolig mye bedre. 

Anonymkode: f0271...423

• Nyttig 2
Skrevet

Kjøper ammemadrass så er hun enklere å flytte på etter hun har sovnet.
Anbefaler også sleepytroll. Eeelsket å ha vår på bedsiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...