Gå til innhold

Dine beste tips til et vellykket bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært forlovet i litt over to år, han fridde rett før vårt første barn kom til verden og vi har bare latt det skure litt 🙃 så plutselig ble vi bare enige om at det skal skje i juni i år. Vi har landet det viktigste som vigsler, lokaler, save the date varsel, band, fotograf osv.

Jeg ønsker meg et skikkelig gøyalt bryllup, så om du har vært i et bryllup, eller arrangert et bryllup, hvor det var et lite «ekstra» som var skikkelig gøy, eller som du satte skikkelig pris på, så vil jeg gjerne ha en masse tips! 

Vi har fått tips om å kjøpe inn billige engangstøfler/slippers så alle med ubehagelige sko kan være med å danse inn i de små timer. Syntes det var ganske gøyalt 😅 

Blir veldig takknemlig for alle små eller store tips til elementer som kan bidra til å heve stemningen!

Anonymkode: 0af93...1f0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vært forlovet i litt over to år, han fridde rett før vårt første barn kom til verden og vi har bare latt det skure litt 🙃 så plutselig ble vi bare enige om at det skal skje i juni i år. Vi har landet det viktigste som vigsler, lokaler, save the date varsel, band, fotograf osv.

Jeg ønsker meg et skikkelig gøyalt bryllup, så om du har vært i et bryllup, eller arrangert et bryllup, hvor det var et lite «ekstra» som var skikkelig gøy, eller som du satte skikkelig pris på, så vil jeg gjerne ha en masse tips! 

Vi har fått tips om å kjøpe inn billige engangstøfler/slippers så alle med ubehagelige sko kan være med å danse inn i de små timer. Syntes det var ganske gøyalt 😅 

Blir veldig takknemlig for alle små eller store tips til elementer som kan bidra til å heve stemningen!

Det viktigste er fri bar og ubegrenset mengde alkohol hele kvelden!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Det viktigste er fri bar og ubegrenset mengde alkohol hele kvelden!

Det blir helt klart masse god drikke til maten og fri bar hele kvelden! 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la gjestene vente mer enn 1 time mellom vielse og festen. Selv om dere tar bilder. Om de i det heletatt må vente, la det være noe å spise, alkohol å drikke, og helst noe å gjøre på. 

Ca 30 min mellom hver rett er greit, da får kelnere tid til å rydde og gjestene gjøre noe annet. IKKE fyll hver pause med en tale, lek eller organisert gave-åpne-show. La gjestene drikke, snakke, danse, gå på do, hente drikke og kose seg. Talene kan komme under maten, og helst mens folk spiser for å multitaske. Maks taletid for onkel Tom med tusen historier bør være 5 min. 

Maten bør totalt ta maks 2 timer, inkludert pausene imellom. Altså 30 min på å spise. Ingen bruker lenger tid, og man begynner å kjede seg fort. 

Åpne pakker/gaver etter kvelden er ferdig. 

Barn/ikke barn? Dersom dere har med barn bør det være eget opplegg for dem+mat. 

Anonymkode: 29b44...277

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke la gjestene vente mer enn 1 time mellom vielse og festen. Selv om dere tar bilder. Om de i det heletatt må vente, la det være noe å spise, alkohol å drikke, og helst noe å gjøre på. 

Ca 30 min mellom hver rett er greit, da får kelnere tid til å rydde og gjestene gjøre noe annet. IKKE fyll hver pause med en tale, lek eller organisert gave-åpne-show. La gjestene drikke, snakke, danse, gå på do, hente drikke og kose seg. Talene kan komme under maten, og helst mens folk spiser for å multitaske. Maks taletid for onkel Tom med tusen historier bør være 5 min. 

Maten bør totalt ta maks 2 timer, inkludert pausene imellom. Altså 30 min på å spise. Ingen bruker lenger tid, og man begynner å kjede seg fort. 

Åpne pakker/gaver etter kvelden er ferdig. 

Barn/ikke barn? Dersom dere har med barn bør det være eget opplegg for dem+mat. 

Anonymkode: 29b44...277

Vielsen finner faktisk sted dagen før selve festen, så gjestene inviteres til kl.15 og vi planlegger ankomst for oss 15:30. Da får gjestene aperitiff og utdelt såpebobler som kan blåses når vi kommer. 

Helt supre tips til middag og taler, skal helt klart snakke med toastmaster om dette 😊

Det kommer et par barn, men vi har ordnet med både egen meny og litt aktiviteter for dem. Datteren vår blir hentet etter middagen av naboene våre og lagt hjemme hos oss. De sitter barnevakt hos oss til mine foreldre kommer og overtar så vi kan dra på hotell. De andre barna er også såpass små at de blir hentet etter middagen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom gamle tråder og fant tips om en kurv med «essentials»; gnagsårplaster, Paracet osv som gjestene kan forsyne seg av, også en veldig god idé 😊 noen som har noe mer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Missi- skrev (2 timer siden):

Så utrolig fin ide det med tøflene 🥰👍

Ja det tenkte jeg også! 😅🥰 skal innrømme at jeg selv har vært i bryllup med helt sykt ufornuftige sko og angret bittert mot slutten av kvelden!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det meste i kategorien "gøyalt" gjerne ikke betyr så mye for gjestene. Tøfler og kurver med gnagsårplaster høres litt ut som bortkastede penger for meg, selv har jeg alltid hatt et ekstra par sko med i veska til dansing. Så den slags vil jeg tro folk ordner selv. 

Det viktigste for god stemning etter min erfaring er 1) Ikke for lang middag/taler slik at folk blir trøtte, og 2) god musikk, nok å drikke og gjerne litt dempet belysning ut over kvelden.

Det hyggeligste med å gå i selskap er å prate og danse, så gi folk nok tid til å bare henge ut. Jeg har vært i bryllup hvor det var ørten leker og quizzer, og det var bare irriterende etter hvert. Man vil jo prate med gamle og nye bekjentskaper, ikke oppføre seg som små barn. Mulig jeg er litt surmaget da. :) 

Anonymkode: dc76f...647

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har råd - vurder å booke Hans Grane som toastmaster og underholder 🤩 Han var den absolutt beste investeringen vi gjorde i bryllupet! Om jeg måtte gå tilbake og redusert budsjettet, ville jeg heller droppet både dyr brudekjole, kake, mat, bartendere og dj, så lenge vi hadde tatt oss råd til ham! 

Han er en norsk, verdenskjent magiker, og gjorde det virkelig MAGISK! ❤️ Folk snakker fremdeles om det, 2 år etterpå. Han løftet liksom alt mange hakk opp når det gjaldt underholdning, og han hadde stålkontroll på toastmaster-rollen, forberedte alle talere på forhånd og sørget for at det gikk veldig fint for seg, at ingen holdt for lange taler, at det ble naturlige pauser, ikke masse venting, at ingen kjedet seg, han minglet og hadde litt små-show da vi var og tok bilder, han klarte å gjøre det veldig personlig og fanget essensen av vårt forhold og våre familier kjapt, og tok seg av flere ting som dukket opp utenfor hans arbeidsbeskrivelse, på eget initiativ. 

Vi betalte 25 000, i 2022, og hadde da full pakke (som absolutt anbefales!!) ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker at det meste i kategorien "gøyalt" gjerne ikke betyr så mye for gjestene. Tøfler og kurver med gnagsårplaster høres litt ut som bortkastede penger for meg, selv har jeg alltid hatt et ekstra par sko med i veska til dansing. Så den slags vil jeg tro folk ordner selv. 

Det viktigste for god stemning etter min erfaring er 1) Ikke for lang middag/taler slik at folk blir trøtte, og 2) god musikk, nok å drikke og gjerne litt dempet belysning ut over kvelden.

Det hyggeligste med å gå i selskap er å prate og danse, så gi folk nok tid til å bare henge ut. Jeg har vært i bryllup hvor det var ørten leker og quizzer, og det var bare irriterende etter hvert. Man vil jo prate med gamle og nye bekjentskaper, ikke oppføre seg som små barn. Mulig jeg er litt surmaget da. :) 

Anonymkode: dc76f...647

Synes ikke det virker surmaget i det hele tatt, i lang utstrekning er jeg helt enig med deg! 😊 det blir ingen quizer eller tradisjonelle selskapsleker i vårt bryllup, vi ønsker jo at gjestene skal slappe av og hygge seg! Men det blir nok både tøfler og essentialskurv 🤭

Jeg leker dog litt med tanken på å gi noen av festløvene i vennegjengen et «hemmelig oppdrag». Typ at det ligger en lapp under alles tallerken, men på de aller fleste står det «ikke noe oppdrag». På et par av festløvenes lapper kan det stå noe som «i løpet av kvelden skal du bane vei på dansegulvet og danse riverdance». Eller at de skal innlede en samtale med noen de ikke kjenner om noe skikkelig teit og overraskende. Plutselig reise seg under middagen og rope «Sparta!». Dette er ikke reelle forslag, men bare for å tegne et bilde av det jeg tenker 😂 og selvfølgelig bare gjøre det mot en gjest som ville synes at dette var gøy. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (16 minutter siden):

Om dere har råd - vurder å booke Hans Grane som toastmaster og underholder 🤩 Han var den absolutt beste investeringen vi gjorde i bryllupet! Om jeg måtte gå tilbake og redusert budsjettet, ville jeg heller droppet både dyr brudekjole, kake, mat, bartendere og dj, så lenge vi hadde tatt oss råd til ham! 

Han er en norsk, verdenskjent magiker, og gjorde det virkelig MAGISK! ❤️ Folk snakker fremdeles om det, 2 år etterpå. Han løftet liksom alt mange hakk opp når det gjaldt underholdning, og han hadde stålkontroll på toastmaster-rollen, forberedte alle talere på forhånd og sørget for at det gikk veldig fint for seg, at ingen holdt for lange taler, at det ble naturlige pauser, ikke masse venting, at ingen kjedet seg, han minglet og hadde litt små-show da vi var og tok bilder, han klarte å gjøre det veldig personlig og fanget essensen av vårt forhold og våre familier kjapt, og tok seg av flere ting som dukket opp utenfor hans arbeidsbeskrivelse, på eget initiativ. 

Vi betalte 25 000, i 2022, og hadde da full pakke (som absolutt anbefales!!) ❤️

Tusen takk for supert tips! Dette skal jeg virkelig sjekke ut 🥰 Har selv opplevd hvordan en skikkelig god toastmaster kan løfte stemningen mange hakk

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gift deg med noen du liker og som liker deg.

Anonymkode: 9d06f...d3f

Hehe, ja den biten er i det minste i boks!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er i planleggingsfasen selv, det jeg har notert meg som jeg ønsker å ha med selv er: Snacks og drikke med og uten alkohol til minglingen, hageleker, men ikke «17.mai leker» bryllupsbingo til de som har lyst, candybar, fotostasjon med kamera, rammer og bakgrunn, samt diverse fotoprops, makstid på taler, vin på bordene så folk kan forsyne seg selv, to stoler ovenfor oss ved bordet hvor vi/toastmaster anbefaler at en og en eller to og to kan komme å sette seg et par minutter for en prat mens vi sitter til bords, en kjapp om hver gjest. Dette tenkte jeg å ta etter vi har ønsket velkommen, blir da navn og relasjon, verken mer eller mindre. Fotograf som også er med på minglingen. Gøy musikk utover kvelden når festen starter. 

Anonymkode: 3d9ab...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På planleggingsstadiet her også, vi vil gjerne ha et så lite stivbeint bryllup som mulig. Altså, ikke bordkort og stive duker, ingen «morsom» toastmaster (jeg kleines som regel ut av sånt).

Det er jo fordi det passer oss dom par best, jeg tror de beste og mest genuine bryllupene er fem som gjenspeiler personligheten til brudeparet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at bryllupet blir slik dere ønsker det ♥️ Enig med de som skriver at man ikke bør ha for mange/lange taler. Vi hadde maks grense på 5 min per tale. Da varer ikke middagen hele kvelden. Candybar, photobooth, stasjon der gjestene kunne skrive i en gjestebok og videograf  var stor suksess i vårt bryllup. Anbefaler virkelig videograf. Vi elsker å kunne se tilbake på vielsen og talene når vi vil 🥰

Anonymkode: b5e45...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på et tips til som vi gjorde i bryllupet - om det er barn der - lag en gaveeske til hver av dem med ting de kan holde på med, da det fort blir kjedelig for dem i bryllup (om dere booker Hans Grane, er han flink til å underholde dem også altså), og vurder eget barnebord. ❤️

Det blir morsommere for barna, og mye mindre sannsynlighet for forstyrrelser fra dem. 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det bare meg. Men jeg har ikke sansen for ting som er lagt opp til å være «skikkelig gøy» på forhånd - hverken fra toastmaster, eller «gøyale leker». Min erfaring er at det artigste ikke kan planlegges - det være seg en tale, noe som ikke går som planlagt og blir skikkelig gøy, noe sol plutselig skjer på dansegulvet osv.

Det er derimot en del ting jeg setter pris på i bryllup:

- At det gjenspeiler brudeparet. Jeg har hatt det topp i både elegante og rufsete bryllup. Det flotte er når man kjenner at opplegget «er» dette paret.

- Korte taler. 3-4 min. er bra taletid. Min erfaring er at dette også gir langt bedre taler, og slik et artigere bryllup.

- Nok mat og drikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ulik snacks utover kvelden. Ikke bare saltstenger, men noe salt, frukt, oliven, kanskje noe ost/kjeks/spekemat (alternativt som nattmat). 

På toalettet kan det stå en kurv med diverse gjestene kan få bruk for. Tamponger, spraydeo, bodylotion, håndkrem, tyggis, plaster. Dere kan kjøpe håndduker og rulle pent sammen og legge i en kurv som gjestene kan bruke i stedet for papir etter håndvask (husk egen kurv for brukte håndduker). Ikke et must for min del, men om det passer lojalitet og blir litt "ekstra".

Polaroidkamera og en vegg dere kan feste bildene på. 

Hvis dere har uteområde ved lokalet kan dere ha noen utespill. Yatzy med store terninger, ringspill, dart. Passende når det er juni. 

Et "lounge"-område hvis det er mulig. Godstoler/sofa/behagelige møbler. Litt deilig å kunne lene seg litt bakover fremfor å sitte på en stol ved bordet. Spesielt godt for eldre og de som ikke er så glad i å danse eller mingle rundt hele tiden. Dette området bør være litt vekk fra høytalere og musikk så det er mulig å prate uten å skrike. 

Hvis dere brenner for en organisasjon kan dere "selge" lodd (valgfritt beløp, feks 10kr). Trekk noen vinnere som ulike premier. Feks utlodding av blomsterbuketten (hvis du vil), en fruktkurv, alkohol, invitasjon til middag hos dere el. Her måtte dere kanskje hatt litt hjelp av forlovere eller andre medhjelpere.

Anonymkode: fd4d2...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...