Gå til innhold

Stålpanne, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en ny panne, men klarer ikke jernpanne pga vekta. Er det stor forskjell på bruk av stålpanne i forhold til panne med teflonbelegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fungerer stålpanne ved steking av vegetarmat? 

Anonymkode: a82bf...25f

Skrevet
6 minutter siden, Belima said:

Trenger en ny panne, men klarer ikke jernpanne pga vekta. Er det stor forskjell på bruk av stålpanne i forhold til panne med teflonbelegg?

Stålpanne veier minst like mye som en jernpanne

Skrevet

Jeg gikk over til stål og jern, ser meg ikke tilbake ..

Anonymkode: ef9b5...e8a

Skrevet
Tobias001 skrev (4 minutter siden):

Nei….. 

Anonymkode: c8fc9...160

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke jernpanne, men har både stålpanne og panne med slipp-belegg. Teflon ikke er lovlig lenger på grunn av noen fluorstoffer(litt samme som i den berømte skismøringen med fluor som er blitt forbudt), men det har kommet andre ting i stedet.

Fordelen med stålpanne er rengjøring. Det kan brenne seg ting fast, men det er alltid greit å få det rent igjen med en stålbørste. Ei stålpanne egner seg til steking av kjøttdeig og mange andre ting. Med høye kanter og lokk fungerer den litt som ei vanlig gryte og kan brukes til mye av det samme.

Panne med slipp-belegg er veldig fint til veldig mye, så lenge belegget er i orden. Fantastisk enkelt å steke speilegg, kjøtt, fisk, potet og grønnsaker uten at det brenner seg fast. Det er dessverre fort gjort å skade belegget med for høy temperatur eller feil rengjøring. Vi har ødelagt flere panner med slipp-belegg, og når det først er ødelagt, er det nesten bare å kaste hele panna og kjøpe ny, for uten et fungerende slipp-belegg er den dårligere enn stålpanne.

Mitt råd er å bruke tid på nett for å sette seg inn i ulike typer panner og lete opp tester og erfaringer. Det kan være store kvalitetsforskjeller på panner selv om de ser ganske like ut. 

Skrevet
Belima skrev (31 minutter siden):

Du må steke ting med en annen teknikk på en stålpanne. Den er akkurat like mye eller lite «non stick» som panner med belegg - du må bare varme dem riktig først, der du med en panne med belegg ikke trenger noen som helst slags teknikk. Jeg ser det når gjester låner min stålpanne: de er vant til en «vanlig» panne og ting setter seg fast om jeg ikke griper inn. Når jeg bruker den varmer jeg oljen (nei du trenger ikke mer enn i en vanlig panne) tilstrekkelig til at intet setter seg.

Som et tips: du får bittesmå støpejernspanner. Jeg har en som rommer et speilegg. Lettere enn en vanlig stekepanne, all moroa ved støpejern. Bruker den mye.

Jeg har ikke lengre noen panner med belegg. Alt folk sier du «trenger» panner med belegg til (melk, egg, proteinrike retter) funker fjell i en stålpanne.

Anonymkode: b76cb...063

Skrevet
Tobias001 skrev (33 minutter siden):

Hvis du er en skikkelig svekling, ja.

Anonymkode: 32683...0a6

Skrevet

Tror det er forskjell på stålpanner, vi har noen ganske dyre som gir god jevn varme. 
vi bytta ut pannene med slippbelegg og har ikke angrer et sekund, men er som en over her sier; man må ha riktig teknikk, ellers brenner maten seg fast

Anonymkode: 95fdb...1c3

Skrevet

Tusen takk alle sammen for svar. Da er jeg trygg på selve bruken av pannen, men må sjekke vekt. Har nå en panne med slippbelegg, men vil bytte den pga at det nå ikke lenger anbefales å bruke sånne panner.
Skal lese litt mer og sjekke vekt på stålpanne til uka.
Var mye nyttig informasjon å få med fra dere. ❤️ 

• 8 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 21.33):

Du må steke ting med en annen teknikk på en stålpanne.

Anonymkode: b76cb...063

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 21.38):

man må ha riktig teknikk, ellers brenner maten seg fast

Anonymkode: 95fdb...1c3

Hva er riktig teknikk for stålpanne?

Anonymkode: 2511a...2e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...