Gå til innhold

Kjemperedd for musepest…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

har i tre dager vært i en hytte hvor vi oppdaget en del musebæsj. I dag har jeg vasket ned hytta med støvsuger - men ser nå at man IKKE skal bruke støvsuger når man vasker musebæsj?! Og vi har jo bodd i to-tre dager I mye av bæsjen før vi oppdaget det?! 

Jeg er KJEMPEREDD for musepest nå, hva skal jeg gjøre?! 😭 

Anonymkode: 9b8c5...586

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter og ser. Mest sannsynlig går det helt fint. 

Anonymkode: 49d47...44c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det går sikkert bra ingen har hatt så mye mus i huset som bestefar hadde han ble 88 år de ble glade i platespiller,n 😉når han ble hentet hjemme med helvetesild skal ambulansearbeider,n ha sagt at det hang en mus i gardina 😉

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Regner med du mener harepest, ikke musepest 😀 

Det vil nok gå bra, er ikke harepest i all musebæsj. Jeg har selv støvsugd og kostet musebæsj og ikke blitt syk.

Ser på helsenorge at inkubasjonstid hvis man blir syk av harepest er 3-5 dager, men kan være opptil 3 uker. Hvis du blir syk de neste ukene kan du nevne eksponeringen for musebæsj til legen, slik at de kan teste for harepest og at du kan få riktig type antibiotika hvis det blir nødvendig.

Anonymkode: a6975...c53

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke det er så mye å gjøre annet enn å kontakte helse med en gang dersom du får noen symptomer. Det finnes folk som får det uten å vite at de har vært i nærheten av muselort. Du har sånn sett et bedre utgangspunkt.

Anonymkode: 2b948...917

Skrevet

Tipper det går helt bra! Har vært i en lignende situasjon, og det gikk fint. Skjønner at du er stressa, men det er ikke slik at man alltid får harepest selv om man har bodd med muselort et par dager

Anonymkode: 31906...226

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

har i tre dager vært i en hytte hvor vi oppdaget en del musebæsj. I dag har jeg vasket ned hytta med støvsuger - men ser nå at man IKKE skal bruke støvsuger når man vasker musebæsj?! Og vi har jo bodd i to-tre dager I mye av bæsjen før vi oppdaget det?! 

Jeg er KJEMPEREDD for musepest nå, hva skal jeg gjøre?! 😭 

Du bør komme deg på legevaken så fort som mulig. De kan sjekke med blodprøve om du har fått musepest. Hvis du har støvsugd opp musebæsj, så er sjangsene for musepest ganske store. Det dummeste du kan gjøre er å støvsuge uten værneutstyr ett sted det er mus!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vil nok gå bra, er ikke harepest i all musebæsj. Jeg har selv støvsugd og kostet musebæsj og ikke blitt syk.

Ser på helsenorge at inkubasjonstid hvis man blir syk av harepest er 3-5 dager, men kan være opptil 3 uker. Hvis du blir syk de neste ukene kan du nevne eksponeringen for musebæsj til legen, slik at de kan teste for harepest og at du kan få riktig type antibiotika hvis det blir nødvendig.

Nei, jeg mener musepest… 

• Nyttig 3
Skrevet
Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Du bør komme deg på legevaken så fort som mulig. De kan sjekke med blodprøve om du har fått musepest. Hvis du har støvsugd opp musebæsj, så er sjangsene for musepest ganske store. Det dummeste du kan gjøre er å støvsuge uten værneutstyr ett sted det er mus!

:( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor mener ikke ts musepest?

Anonymkode: 2b948...917

• Liker 2
Skrevet
Tobias001 skrev (10 minutter siden):

Er du seriøs?? Alltid støvsugd opp musebæsj. Det tror jeg er veldig vanlig...

Anonymkode: 6bc26...e72

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er du seriøs?? Alltid støvsugd opp musebæsj. Det tror jeg er veldig vanlig...

Anonymkode: 6bc26...e72

Det bør feies opp forsiktig samtidig som man bruker vernemaske!

Skrevet

Noen flere med råd?

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så dumt… Nå er det snart 4 uker siden jeg var i kontakt med museavføringen, og er "midt i" inkubasjonstiden. Jeg klarer ikke slutte å tenke på dette :( jeg forstår at dette er angst, men hvordan klare å legge det bort når jeg har utsatt meg for smitten? 

Det er to uker igjen til inkubasjonstiden er over, så innen det kjenner jeg småvondt i halsen, kløe og kvalme hele tiden. :( 

Jeg skjønner jobat dette ikke er friskt… men hvordan klare å legge det bort? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts: da drar du til lege og tar blodprøve, da får du svar på om du har blitt smittet, eller ikke.

Anonymkode: 40427...c1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts: da drar du til lege og tar blodprøve, da får du svar på om du har blitt smittet, eller ikke.

Anonymkode: 40427...c1c

Kan man bestille time fordi man er redd for smitte? Trodde man måtte få symptomer først…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er så dumt… Nå er det snart 4 uker siden jeg var i kontakt med museavføringen, og er "midt i" inkubasjonstiden. Jeg klarer ikke slutte å tenke på dette :( jeg forstår at dette er angst, men hvordan klare å legge det bort når jeg har utsatt meg for smitten? 

Det er to uker igjen til inkubasjonstiden er over, så innen det kjenner jeg småvondt i halsen, kløe og kvalme hele tiden. :( 

Jeg skjønner jobat dette ikke er friskt… men hvordan klare å legge det bort? 

Mener du musepest eller mener du noe annet? For musepest er et virus som stort sett gir mild sykdom, og har inklubasjonstid på 2-6 uker...

Anonymkode: 7f7c8...0a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du musepest eller mener du noe annet? For musepest er et virus som stort sett gir mild sykdom, og har inklubasjonstid på 2-6 uker...

Jeg mener musepest, og vet inkubasjonstiden.

Jeg har emetofobi, og er livredd for å kaste opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 20.57):

Er faktisk noe som heter musepest det kan en få via avføring fra mus.

Mannen her har hatt det etter å jobbet mye i fjøs og steder med mye møkk etter mus. Ble skikkelig dårlig lå inne på sykehus i 14 dager. Og den dag i dag sliter med lunger, kan ikke være i nærheten av gnagere da blir han tett i brøstet og slitt med å puste

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei behøver ikke gi mild sykdom. MNnen her lå på sykehuset i 14 dager pga musepest på lungene. Sliter den dag i dag.

Men ikke alle blir så dårlig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...