Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor mente på TUL at jeg med svært stor sannsynlighet var gravid med gutt. Har jente fra før. Mange jeg møter nå sier: "Å så fint med en av hver?" "Goals med en av hver". "Da slipper du få flere (??!!)"  Vet mange også ønsker seg det for å oppleve begge deler!

Hva er argumentene med at det er best med en av hver? Jeg tenker at det er minst like bra, kanskje også bedre (?) for søsken å være samme kjønn. 

Hva er greia? 😅 Hører flere det samme?

Anonymkode: 96ab3...058

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, jeg. Det er jo noe i det å oppleve begge deler sikkert. Men det er jo ikke alt man får oppleve her i livet, sånn er det bare.

Jeg har to jenter og tenker at det er fint det. Ikke noe styr med arvetøy og sånt, alle farger og mønstre funker. Kommer ikke til å velge å få et barn til spesifikt for å prøve å få en gutt. Hadde sikkert blitt en jente til og det hadde vært helt greit, var selv en av tre jenter og vi søstrene har vært og er perlevenner siden vi var små :)

Anonymkode: 8ac03...3c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner du virkelig ikke at det er litt kjekt med én av hver, hvis man kun skal ha to barn? Det er noe med å få oppleve begge deler, og det er noe med dynamikken i familien. Selv synes jeg er rart med de som blir veldig opphengt i å få et spesifikt kjønn eller én av hver, men jeg skjønner hvorfor noen kommenterer at det er fint.

Anonymkode: 8b3be...516

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner du virkelig ikke at det er litt kjekt med én av hver, hvis man kun skal ha to barn? Det er noe med å få oppleve begge deler, og det er noe med dynamikken i familien. Selv synes jeg er rart med de som blir veldig opphengt i å få et spesifikt kjønn eller én av hver, men jeg skjønner hvorfor noen kommenterer at det er fint.

Anonymkode: 8b3be...516

Jeg forstår det ikke. Barn er ikke sitt kjønn. Barn er personligheter og egne individer, med egne tanker, følelser, behov og utvikling. Å få et kjønn er ingen garanti for å få noen som helst «dynamikk», så jeg forstår ikke hvorfor det er så «kjekt». Det er like kjekt å få to av hver. 

Anonymkode: f4cf4...778

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Uansett, kjekt med søsken tenker jeg.

Anonymkode: efae7...ae0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en av hver og det eneste positive ved det vil jeg si er at jeg som mamma både for oppleve å ha en sønn og en datter

Anonymkode: caf4a...3b8

Skrevet

Jeg har flere av hver og ser ikke hva det er som skal være bedre med det enn flere av samme kjønn. 

Anonymkode: 9a18c...4e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en av hver så har ikke opplevd å ha to av samme kjønn. Men kan ikke påpeke en ting som skal være bedre med en av hver for barna sin del. For vår del er det jo kjekt å få «prøvd» begge deler. Om familien fungerer godt sammen går på mye mer enn om barna har innover- eller utovertiss

jeg har flere brødre og søstre selv, og har alltid lekt mest med ene broren min. Og har mest kontakt med han nå som voksen. 

Anonymkode: 1ba10...f2f

Skrevet

Kjekt å oppleve begge kjønn ja, bevares. Men det burde jo på ingen måte legge premissene for hvor mange barn man får.

Jeg har to gutter og en jente, og de ekle kommentarane som kom da jeg sa vi ventet jente🫠 Full i hormon gråt jeg mang en tårer når jeg tenkte på mellomstemann, som det for mange nesten virket å være et feilslått forsøk på å få en søster til eldstemann, at han var en slags feilvare og skikkelig annenrangs. (Skal sies at samme følelse satt jeg med når jeg var gravid med mellomstemann, kommentarane kommer nemlig da også! «Så da blir det en tredjemann hos dere da, høhø😎»)

Nå er jeg gravid med det som forhåpentligvis blir en lillebror eller lillesøster, og har bestemt meg for å ikke vite kjønn om vi kommer så langt! Erfaringsvis så blir kommentarane færre i det ungen er ute☺️

Anonymkode: 802fb...fcd

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jordmor mente på TUL at jeg med svært stor sannsynlighet var gravid med gutt. Har jente fra før. Mange jeg møter nå sier: "Å så fint med en av hver?" "Goals med en av hver". "Da slipper du få flere (??!!)"  Vet mange også ønsker seg det for å oppleve begge deler!

Hva er argumentene med at det er best med en av hver? Jeg tenker at det er minst like bra, kanskje også bedre (?) for søsken å være samme kjønn. 

Det er best med samme kjønn. Spesielt med tanke på arv av klær, interesser, vennskap, søskenkranling  mm. 

Har en av hver og det er utrolig upraktisk med arv av klær og den ene liker bare bil og den andre bare enhjørninger 🙈

Anonymkode: 85b20...ace

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldri skjønt det med at man må "oppleve" begge deler, som noen over her skriver, barnet er ikke sitt kjønn. Veldig morsomt og fint å oppleve forskjellige personligheter og individer, ja, det er jeg enig i. Kjønn er helt uinteressant. Vi fikk en av hver, og fikk for det første kommentarer mens jeg gikk gravid "Ja, får håpe det blir jente nå da, så dere får en av hver" o.l. Og for det andre kommentarer da barnet hadde kommet "så kjekt med en av hver, da "slipper" dere en til, da!!". Altså, er det mulig....??! Nå hadde vi lyst på et tredje barn, så jaggu fikk vi en til selv om vi var så "utrolig heldige" å allerede ha fått en av hver.

Hvis man skal se helt praktisk på det, så for vår del syns jeg det var flere fordeler med å få av samme kjønn med tanke på alt som kan arves, kanskje større sjanse for like interesser (men ikke nødvendigvis) og at i hvert fall noen av søsknene er heldig og opplever at noen andre har "stått i det samme" innimellom (f. eks. i forhold til mensen, at man kan søke trøst/råd og hjelp fra eldre søster). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt sånn stereotyp, så er det jo mange som sier at mødre ønsker seg ei jente de kan stelle håret på, kle opp i fine kjoler og bli venninne med, men fedrene ønsker seg en sønn de kan lære å sparke fotball, ta med ut i garasjen for litt mekking osv.

Derfor tenker nok "mange" at det å få en av hvert kjønn, må være det optimale. Da har man et barn til både mor og far.

Nå er jo ikke verden slik. Rent praktisk, er det fint med samme kjønn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hm, ja, det er kanskje det :) 
Jeg har to jenter. Vet mage misunner meg det. Kjolene, frisyrene, hele pakka.
At der er skikkelig gode venner ❤️

Men jeg ser jo også hva de ikke får, og det er guttekompetanse.
Så prøve rå ha fokus på å ha med guttvenner hjem osv når de vil det, og ser jo at de misser veldig mye de ikke får fra hverandre. Vokste selv opp med en bror og ser jo at det ga meg mye som har vist seg veldig nyttig senere i livet. Så ja, iom at verden handler om å samarbeide med både menn og kvinner, så ville jeg tenke at en av hver faktisk har store fordeler.

Anonymkode: 6961f...627

• Nyttig 2
Skrevet

Er jo kjekt med begge deler, men hvordan velger man det? Abort på kjønnet man ikke vil ha?? Håper virkelig ikke at samfunnet er kommet dit!

Anonymkode: ce2c4...a79

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en av hver og jeg har også fått kommentarer på hvor «bingo» det er, har til og med opplevd at folk har blitt nærmest fornærmet når jeg sa at jeg ønsket meg tre barn🙈 for det er visst veldig unødvendig å sette flere barn til verden når man allerede har fått en av hver. Mens hvis du har to av samme kjønn får du vel spørsmål når dere skal begynne på nummer tre og endelig få det motsatte kjønnet🙈 folk blir aldri fornøyde uansett😅

Anonymkode: c0b94...f1c

• Liker 3
Skrevet

Har to gutter og synes det er perfekt🥰 Har aldri savnet å kjøpe kjoler eller flette hår, livet har heldigvis mer å by på enn det. Samtidig skjønner jeg at andre synes en av hver eller to jenter er perfekt også. Det er jo barna våres, ikke ting.

Anonymkode: af6dc...a2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde sikkert funnet en positiv kommentar uansett hva du hadde fått vite. Jente: å, så fint med en lekekammerat og noen som kan arve. Gutt: å, så fint med en av hver, kanskje det blir mindre konkurranse. Men jeg skjønner virkelig ikke behovet om å si noe negativt.

Anonymkode: 7dc4d...96f

• Liker 2
Skrevet

For min del ønsket jeg meg bare en sunn og frisk baby begge gangene. Endte opp med en gutt og jente. 

Jeg vet at man ikke skal sammenligne barna sine, men jeg tror kanskje ubevisst at man gjør det litt allikevel. Det er litt "lettere" når man har en av hver, for gutter og jenter har både forskjellige motoriske og språklige forutsetninger f.eks., så tankene går ikke til "da storesøster var X måneder, så kunne hun det, hvorfor kan ikke lillebror det?". Teit, men ja. Det er det jeg kommer på.

Anonymkode: 23bdd...b96

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker meg minst én av hver (har en sønn på 9 år, er gravid og vet ikke kjønn ennå, og planlegger 3 til sammen), selv om jeg selvsagt blir glad om alle er samme kjønn også. ❤️

Er noe med det å oppleve begge deler. Man kan si hva man vil om at man ikke ER kjønnet sitt, og at gutter kan være feminine og jenter maskuline og alt det der, men det ER som regel vesentlige forskjeller.

Sønnen min har både maskuline og feminine sider, men han er definitivt mest maskulin, og han er opptatt av gutteting, sport osv. Vi har et fantastisk og typisk mor/sønn-forhold, og han og stefar har et fantastisk og typisk far/sønn-forhold. Mange samtaler bærer preg av at han er gutt, favorittfargene er sort og blå, han har med guttevenner hjem, det er høyt volum og aktivitetsnivå, og bursdagene dekoreres i typiske gutte-temaer. Han driver med fotball, håndball, karate og MMA. Jeg elsker å stå på tribunen og heie, og alt det andre! 

Jeg elsker å være guttemamma, og blir absolutt ikke lei meg om de 2 neste barna er gutter.

Likevel har jeg et ønske om å også få oppleve å være jentemamma - å ordne søte frisyrer, snakke om jenteting, sy, strikke og hekle søte rosa kjoler, ordne prinsessebursdag osv. Kanskje også få stå på tribunen og se på ballett eller noe slikt.

Selv om jeg skulle få en jente, så er det selvsagt ingen garanti for at hun liker rosa og prinsesser, og da blir jeg ikke lei meg for det heller, og hun får selvsagt lov til å bli med broren på kampsport om det frister mer, og da står jeg der og heier like mye, men jeg har likevel et ønske om å få oppleve begge deler, og det synes jeg må være greit å ønske. ❤️ 

• Liker 2
Skrevet
MariaIsabel skrev (58 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker meg minst én av hver (har en sønn på 9 år, er gravid og vet ikke kjønn ennå, og planlegger 3 til sammen), selv om jeg selvsagt blir glad om alle er samme kjønn også. ❤️

Er noe med det å oppleve begge deler. Man kan si hva man vil om at man ikke ER kjønnet sitt, og at gutter kan være feminine og jenter maskuline og alt det der, men det ER som regel vesentlige forskjeller.

Sønnen min har både maskuline og feminine sider, men han er definitivt mest maskulin, og han er opptatt av gutteting, sport osv. Vi har et fantastisk og typisk mor/sønn-forhold, og han og stefar har et fantastisk og typisk far/sønn-forhold. Mange samtaler bærer preg av at han er gutt, favorittfargene er sort og blå, han har med guttevenner hjem, det er høyt volum og aktivitetsnivå, og bursdagene dekoreres i typiske gutte-temaer. Han driver med fotball, håndball, karate og MMA. Jeg elsker å stå på tribunen og heie, og alt det andre! 

Jeg elsker å være guttemamma, og blir absolutt ikke lei meg om de 2 neste barna er gutter.

Likevel har jeg et ønske om å også få oppleve å være jentemamma - å ordne søte frisyrer, snakke om jenteting, sy, strikke og hekle søte rosa kjoler, ordne prinsessebursdag osv. Kanskje også få stå på tribunen og se på ballett eller noe slikt.

Selv om jeg skulle få en jente, så er det selvsagt ingen garanti for at hun liker rosa og prinsesser, og da blir jeg ikke lei meg for det heller, og hun får selvsagt lov til å bli med broren på kampsport om det frister mer, og da står jeg der og heier like mye, men jeg har likevel et ønske om å få oppleve begge deler, og det synes jeg må være greit å ønske. ❤️ 

Synes sånne kommenterer lyser av at man egentlig ikke er fornøyd med gutten sin. Lurer på om alle de som så sårt ønsker seg jente og får det, får det forholdet til datteren sin som de drømte om før hun ble født. Mistenker at det ofte ikke blir som håpet siden man hører mye om dårlige mor-datter-relasjoner rundt om kring. 

Anonymkode: af6dc...a2b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...