Gå til innhold

Hvor lenge hjemme etter Noro. Bhg jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mye sykdom nå og er flaut å melde seg syk. Vært mye syk siste tiden. Nå har jeg i helgen fått omgangsyke med diaré og oppkast. Jeg har ligget 48 t. 

Står på nett at 48 t regelen gjelder barna barn.

Jeg føler ikke jeg kan klare å gå på jobb imorgen iallefall. Er helt utkjørt, spist noen få kjeks og blåbær og gått ned 3 kg pga oppkast og diaré. 

Hadde sist oppkast i natt, men enda kvalm.

Anonymkode: 5c1c0...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er så mye sykdom nå og er flaut å melde seg syk. Vært mye syk siste tiden. Nå har jeg i helgen fått omgangsyke med diaré og oppkast. Jeg har ligget 48 t. 

Jeg føler ikke jeg kan klare å gå på jobb imorgen iallefall. Er helt utkjørt, spist noen få kjeks og blåbær og gått ned 3 kg pga oppkast og diaré. 

Du skal vente 48 timer med å gå på jobb fra du er helt symptomfri.

• Liker 2
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Du skal vente 48 timer med å gå på jobb fra du er helt symptomfri.

Men det står det gjelder de som jobber innen helse, med mat. Skal jeg ikke regne fra sist oppkast? Så kvalmen må gå over også, før man kan regne? Da kan jeg isåfall ikke gå på jobb før onsdag om jeg er frisk imorgen tidlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det står det gjelder de som jobber innen helse, med mat. Skal jeg ikke regne fra sist oppkast? Så kvalmen må gå over også, før man kan regne? Da kan jeg isåfall ikke gå på jobb før onsdag om jeg er frisk imorgen tidlig.

Siste oppkast eller løse avføring. 

• Liker 1
Skrevet

Når du føler deg frisk nok.  48 timer fra siste tømming er anbefalingen, ikke en regel, og må sees i sammenheng med allmenntilstand og yrke. 

Jeg lå selv å spydde torsdags kveld - fredags formiddag og hadde ikke hadd sjans i havet til jobb i går, men i dag kunne jeg jobbet, snaut 40t tok det fra siste tømming før jeg var i form til jobb igjen.

Anonymkode: 80159...c12

• Nyttig 2
Skrevet

Du kan gå på jobb ved symptomfrihet, med mindre du jobber med direkte pasientkontakt, lager mat eller jobber i barnehage. Les på fhi. Er det derimot er utbrudd kan det anbefales at alle skal være hjemme i 48 timer. 

Anonymkode: 34a8a...940

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan gå på jobb ved symptomfrihet, med mindre du jobber med direkte pasientkontakt, lager mat eller jobber i barnehage. Les på fhi. Er det derimot er utbrudd kan det anbefales at alle skal være hjemme i 48 timer. 

Jeg jobber jo i bhg.

Skrevet

48 t

Anonymkode: a2271...cc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

48t gjelder alle. Du er ikke mindre smittsom som voksen. Du kastet opp i natt og er fortsatt kvalm, så hold  deg hjemme!

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber jo i bhg.

Desto viktigere å følge 48t reglene så du ikke drar med deg smitten i bhg og smitter både kolleger, barn og foreldre!

• Liker 1
Skrevet

Uff sjefen sendte meg melding nå om at det er 24 t som gjelder.

Skrevet

Uff sjefen sendte meg melding nå om at det er 24 t som gjelder.

24t er feber. 48t for oppkast og diaré. Du er jo fortsatt kvalm også, så du er ikke frisk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber jo i bhg.

Du er alt annet enn velkommen i nærheten av mitt barn i morgen. Se til pokker å holde deg hjemme, ingen av oss er interessert i at du gir det videre til barna.

Husk hvor tett du er på de små, må hjelpe de med mat etc.

At du synes det er kjipt å ringe deg syk er totalt irrelevant.

Anonymkode: 267b3...27c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er alt annet enn velkommen i nærheten av mitt barn i morgen. Se til pokker å holde deg hjemme, ingen av oss er interessert i at du gir det videre til barna.

Husk hvor tett du er på de små, må hjelpe de med mat etc.

At du synes det er kjipt å ringe deg syk er totalt irrelevant.

Anonymkode: 267b3...27c

Ja ikke imorgen, jeg er overhode ikke klar imorgen, men sjefen sier det er 24 fra sist oppkast, men jeg er uenig. Jeg mener det er 48 t. Hva skal jeg si til henne imorgen??

Skrevet

Ja ikke imorgen, jeg er overhode ikke klar imorgen, men sjefen sier det er 24 fra sist oppkast, men jeg er uenig. Jeg mener det er 48 t. Hva skal jeg si til henne imorgen??

Det er 48t. Men du har uansett ingen rapporteringsplikt til leder om hvorfor du er syk, bare at du er syk og ikke er i stand til å jobbe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg jobber jo i bhg.

Herlighet, beklager, jeg leste ikke i overskriften godt nok. Fhi sier vel 48 timer for de som jobber i barnehage. 

Skrevet

Herlighet, beklager, jeg leste ikke i overskriften godt nok. Fhi sier vel 48 timer for de som jobber i barnehage. 

Neida 

Det gjelder visst bare  personal med pasienter. 

• Liker 1
Skrevet

Du blir hjemme til du føler deg frisk. Punktum. Sjefen din trenger ikke vite nøyaktig på minuttet når du spøy sist. Er du fremdeles kvalm er du IKKE symptomfri. 

Anonymkode: 9a89b...573

Skrevet

FHI sier at barn i barnehage og personell som håndterer mat og helsepersonell med direkte kontakta med pasienter bør holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast eller diaré. De nevner ikke personell i barnehage. 

Men som personell i barnehage håndterer en som regel mat som skal spises av mange, og en er i veldig tett kontakt med andre. En sikler ikke, spiser ikke på gjenstander, er god på håndvask og hoster ikke rett ut i lufta slik en toåring gjerne gjør, så ansatte utgjør betydelig lavere smittefare når de vender tilbake til jobb enn barna gjør. Og sjefen din har strengt tatt rett, om en bare skal lese det FHI skriver. Men min sjef ønsker at vi ansatte også blir hjemme i opp mot 48 timer, og jeg er glad for det. Er det 40 timer siden sist oppkast en tirsdag morgen, og vi føler oss helt gode igjen og har gjort det en stund, så møter vi på jobb. Er vi fortsatt småkvalme etter 40 timer, eller var fryktelig kvalm kvelden før, eller er helt nedkjørt etter en hard runde, så har vi velsignelse til å bli hjemme, både for egen del og for å være ekstra sikker mtp. videre smitte. 

Anonymkode: ae765...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...