AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg er en person som blir svært knyttet i et forhold og føler at livet ikke er miningsfullt uten den ene personen. Dette har gjort meg alt for tilpasningsdyktig og for lite selvstendig i forhold. Gjør liksom alt for å ikke bli forlatt. Gikk igjennom et vondt brudd for et år siden og går nå til psykolog. Sliter enda med at livet føles meningsløst uten eksen og føler jeg aldri kommer til å få det bra igjen. Jeg klarer ikke slippe han, føles som han er den eneste for meg. Selv om det har gått et år uten kontakt. Stusser på at den ene personen kan få så mye makt over livet mitt, og at det går så dårlig med meg når personen ikke er der. Ønsker ikke ha det sånn lengere. Det går ut over min livskvalitet. Noen som har jobbet med samme problemstilling? Anonymkode: a15f6...696 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er en person som blir svært knyttet i et forhold og føler at livet ikke er miningsfullt uten den ene personen. Dette har gjort meg alt for tilpasningsdyktig og for lite selvstendig i forhold. Gjør liksom alt for å ikke bli forlatt. Gikk igjennom et vondt brudd for et år siden og går nå til psykolog. Sliter enda med at livet føles meningsløst uten eksen og føler jeg aldri kommer til å få det bra igjen. Jeg klarer ikke slippe han, føles som han er den eneste for meg. Selv om det har gått et år uten kontakt. Stusser på at den ene personen kan få så mye makt over livet mitt, og at det går så dårlig med meg når personen ikke er der. Ønsker ikke ha det sånn lengere. Det går ut over min livskvalitet. Noen som har jobbet med samme problemstilling? Anonymkode: a15f6...696 Eg jobber med samme situasjon. Er et år siden det blei slutt med hun. Savner hun hver dag og klarer ikke å se for meg noen andre Anonymkode: 68c3d...88f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Eg jobber med samme situasjon. Er et år siden det blei slutt med hun. Savner hun hver dag og klarer ikke å se for meg noen andre Anonymkode: 68c3d...88f Hvordan jobber du med det? ts Anonymkode: a15f6...696
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Å gi slipp skjer i deler. Så heller enn å tenke å gi slipp vs ikke gi slipp, tenke på at du skal finne en del av ditt liv som gir glede, som ikke er henne. Anonymkode: 75210...030
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan jobber du med det? ts Anonymkode: a15f6...696 Det er ikke så lett å jobbe med det. Holder meg opptatt med være aktiv å gjere ting heime og jobb. Ellers orker eg ikke så mye annet Anonymkode: 68c3d...88f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Etter ett år er det på tide å jobbe med tankesettet. Slutt å se for deg å få eksen tilbake, ikke se bakover. Fokuser på deg selv, noe som du liker kun for DEG. Gled deg over muligheten til å møte drømmemannen/kvinnen. Hvem er han/hun? Hva vil du ha? Hva kan denne personen tilby, som eksen manglet? Skjønner følelsen veldig godt, og man må tillate seg å føle på det. Men etter et års tid, så får man børste støvet av knærne å se fremover. Du vil føle det helt likt for den neste kjærligheten, du må bare åpne for den Anonymkode: 11883...800
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Date, snakk med folk, snakk med nye folk, få nye impulser, gjør ting som gjør deg glad! Etter hvert fader han ut. Anonymkode: 02984...47e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Etter ett år er det på tide å jobbe med tankesettet. Slutt å se for deg å få eksen tilbake, ikke se bakover. Fokuser på deg selv, noe som du liker kun for DEG. Gled deg over muligheten til å møte drømmemannen/kvinnen. Hvem er han/hun? Hva vil du ha? Hva kan denne personen tilby, som eksen manglet? Skjønner følelsen veldig godt, og man må tillate seg å føle på det. Men etter et års tid, så får man børste støvet av knærne å se fremover. Du vil føle det helt likt for den neste kjærligheten, du må bare åpne for den Anonymkode: 11883...800 Takk 😀 Trur du ny kjærlighet kommer når man er klar? ts Anonymkode: a15f6...696
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Det som har hjulpet meg i slike situasjoner, det er å innrømme for meg selv at drømmemannen ikke ville gjort slik og sånn eller brutt forholdet. Og så akseptere akkurat det. Om jeg aksepterer at han faktisk ikke var mannen likevel, da er det lettere å se på ham slik han faktisk var - ikke slik jeg trodde han var. Og det blir lettere å legge det bak meg, for hvis jeg aksepterer at drømmemannen faktisk ikke var drømmemannen likevel, da er det også lettere å se at "når jeg ser slik på ham, så innser jeg jo hvorfor han og jeg ikke kan fungere sammen likevel". Når jeg kommer dit innser jeg gjerne at de vonde følelsene er savn etter den jeg trodde han var, etter nærhet, en å dele livet med - men ikke nødvendigvis han som jeg innser ikke var den jeg en gang trodde han var. Har jeg først kommet dit, da kan jeg begynne å se på hva jeg lærte i det forholdet. Var det f.eks. noen "røde flagg" tidlig i forholdet, men som jeg overså fordi de var små? Hvordan kan jeg i så fall ta slike signal mer på alvor i møte med ev. nye menn? Hva lærte jeg om meg selv i det forholdet? Hva lærte jeg om hva som er viktig for meg for at jeg skal ha det godt i et forhold? Hva har jeg å gi en ny mann og hvordan henger det sammen med den jeg er og hva som er viktig for meg? Hadde eksen mindre dårlige sider som jeg ser var ting jeg ikke vil trives med i et nytt forhold? Eller kanskje hadde han slike mindre dårlige sider som jeg før trodde jeg ikke taklet, men som jeg lærte egentlig ikke var noe problem likevel for meg? Hadde eksen sider som jeg nå innser er helt nødvendig for meg i møte med en ny mann - eller kanskje motsatt, at det er sider som vil være dealbreaker? Hvordan kan jeg bli mer bevisst hvilken type mann som kan passe meg i fremtiden? Og hva må jeg gjøre for å øke sjansen for å tiltrekke meg menn jeg vet vil være bra for meg i et langvarig forhold? Og ikke minst også - hva kan jeg gjøre her og nå for å ha det bedre med meg selv, helt konkret, hva får meg til å ha det bedre med meg selv? (for meg er det gjerne å passe på at jeg spiser sunt, er nok fysisk aktiv, gjør ting som gir meg glede, være sosial m.m.) På det stadiet, hvis jeg da spør meg selv om jeg der ønsker eksen tilbake, da innser jeg som regel at nei, det vil jeg faktisk ikke, fordi.... Og da kan jeg - etter tankeprosessen over - lett se hvorfor vi ikke hadde passet sammen på lang sikt, at jeg faktisk ikke hadde kommet til å bli lykkelig med ham i et langvarig forhold likevel, selv så viktig han en gang var for meg. En annen ting - ofte ønsker man ikke gi slipp, Ts. Man ønsker ikke gi slipp fordi man nekter å akseptere at han har gått fra deg. Og hvis man ikke ønsker å gi slipp, da blir man hengende fast i en helt nytteløs "kjærlighetssorg", som egentlig har bikket over i et hekt mer enn noe annet. Man nekter gjerne å se på alle de spørsmålene jeg stilte over, fordi slike spørsmål viser sannheten og virkeligheten om mannen og forholdet og kanskje en selv - og det vil man gjerne ikke se. Men da må man også gå gjennom samme som over, akseptere at det er slutt, se på forholdet med saklige og mer objektive briller på, se hva man lærte, og så snu det til konstruktivt, hvordan få det best mulig selv slik at man i fremtiden kan være tryggere på at en ny mann blir riktig. Men for å komme dit, da må du være ærlig med deg selv, Ts. ❤️ Anonymkode: 06d3d...773 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Har du sett Gift ved første blikk australia sesong 8 med Liz? Hun er livredd for å bli forlatt, historien vi får se her er klassisk det du beskriver. Anbefaler å se tv-serien da det belyser tematikken godt og hva man er vililg til å finne seg i. Anonymkode: 8082f...bf9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det som har hjulpet meg i slike situasjoner, det er å innrømme for meg selv at drømmemannen ikke ville gjort slik og sånn eller brutt forholdet. Og så akseptere akkurat det. Om jeg aksepterer at han faktisk ikke var mannen likevel, da er det lettere å se på ham slik han faktisk var - ikke slik jeg trodde han var. Og det blir lettere å legge det bak meg, for hvis jeg aksepterer at drømmemannen faktisk ikke var drømmemannen likevel, da er det også lettere å se at "når jeg ser slik på ham, så innser jeg jo hvorfor han og jeg ikke kan fungere sammen likevel". Når jeg kommer dit innser jeg gjerne at de vonde følelsene er savn etter den jeg trodde han var, etter nærhet, en å dele livet med - men ikke nødvendigvis han som jeg innser ikke var den jeg en gang trodde han var. Har jeg først kommet dit, da kan jeg begynne å se på hva jeg lærte i det forholdet. Var det f.eks. noen "røde flagg" tidlig i forholdet, men som jeg overså fordi de var små? Hvordan kan jeg i så fall ta slike signal mer på alvor i møte med ev. nye menn? Hva lærte jeg om meg selv i det forholdet? Hva lærte jeg om hva som er viktig for meg for at jeg skal ha det godt i et forhold? Hva har jeg å gi en ny mann og hvordan henger det sammen med den jeg er og hva som er viktig for meg? Hadde eksen mindre dårlige sider som jeg ser var ting jeg ikke vil trives med i et nytt forhold? Eller kanskje hadde han slike mindre dårlige sider som jeg før trodde jeg ikke taklet, men som jeg lærte egentlig ikke var noe problem likevel for meg? Hadde eksen sider som jeg nå innser er helt nødvendig for meg i møte med en ny mann - eller kanskje motsatt, at det er sider som vil være dealbreaker? Hvordan kan jeg bli mer bevisst hvilken type mann som kan passe meg i fremtiden? Og hva må jeg gjøre for å øke sjansen for å tiltrekke meg menn jeg vet vil være bra for meg i et langvarig forhold? Og ikke minst også - hva kan jeg gjøre her og nå for å ha det bedre med meg selv, helt konkret, hva får meg til å ha det bedre med meg selv? (for meg er det gjerne å passe på at jeg spiser sunt, er nok fysisk aktiv, gjør ting som gir meg glede, være sosial m.m.) På det stadiet, hvis jeg da spør meg selv om jeg der ønsker eksen tilbake, da innser jeg som regel at nei, det vil jeg faktisk ikke, fordi.... Og da kan jeg - etter tankeprosessen over - lett se hvorfor vi ikke hadde passet sammen på lang sikt, at jeg faktisk ikke hadde kommet til å bli lykkelig med ham i et langvarig forhold likevel, selv så viktig han en gang var for meg. En annen ting - ofte ønsker man ikke gi slipp, Ts. Man ønsker ikke gi slipp fordi man nekter å akseptere at han har gått fra deg. Og hvis man ikke ønsker å gi slipp, da blir man hengende fast i en helt nytteløs "kjærlighetssorg", som egentlig har bikket over i et hekt mer enn noe annet. Man nekter gjerne å se på alle de spørsmålene jeg stilte over, fordi slike spørsmål viser sannheten og virkeligheten om mannen og forholdet og kanskje en selv - og det vil man gjerne ikke se. Men da må man også gå gjennom samme som over, akseptere at det er slutt, se på forholdet med saklige og mer objektive briller på, se hva man lærte, og så snu det til konstruktivt, hvordan få det best mulig selv slik at man i fremtiden kan være tryggere på at en ny mann blir riktig. Men for å komme dit, da må du være ærlig med deg selv, Ts. ❤️ Anonymkode: 06d3d...773 Takk, skal ta en gjennomgang på dette og andre råd. ts Anonymkode: a15f6...696
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du sett Gift ved første blikk australia sesong 8 med Liz? Hun er livredd for å bli forlatt, historien vi får se her er klassisk det du beskriver. Anbefaler å se tv-serien da det belyser tematikken godt og hva man er vililg til å finne seg i. Anonymkode: 8082f...bf9 Kommer de med noe om hvordan løse det? ts Anonymkode: a15f6...696
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer de med noe om hvordan løse det? ts Anonymkode: a15f6...696 Nja, i grunn ikke annet enn at ale rundt henne kommenterer det og ønsker hennes beste, men hun er fast bestemt selv. Tenker det er alright å se det utenifra og se hvordan det er. Når man står midt oppi det selv tror jeg ikke man forstår det helt. Anonymkode: 8082f...bf9
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 (endret) Kanskje du lider av sånn avhengig personlighetsforstyrrelse? De har sikkert behandlingsopplegg for det på sykehuset, kan sikkert få henvisning. Problemet er vel hvis du blir avhengig av fremmede, da blir det jo trakassering. Endret 20. februar 2024 av Hoia
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 (endret) https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/om-personlighetsforstyrrelser Perspektiv og sånn. Endret 20. februar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Hoia skrev (15 minutter siden): https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/om-personlighetsforstyrrelser Perspektiv og sånn. Det gjør jeg ikke. Det har min psykolog undersøkt. ts Anonymkode: a15f6...696
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør jeg ikke. Det har min psykolog undersøkt. ts Anonymkode: a15f6...696 Da var det feil knapp!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 Hoia skrev (2 timer siden): Da var det feil knapp! Dette forsto jeg ikke? ts Anonymkode: a15f6...696
Gjest Hoia Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette forsto jeg ikke? ts Anonymkode: a15f6...696 Da var det feil antakelse.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 21.46): Takk 😀 Trur du ny kjærlighet kommer når man er klar? ts Anonymkode: a15f6...696 Er ikke alltid lett å vere klar for nye kjærlighet. Vis enn forhastet seg så kan det ofte bli et ork til slutt med den nye. Anonymkode: 68c3d...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå