Gå til innhold

Magesmerter etter spiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager rotete innlegg

Jeg satt inn hormonspiral (Kyleena) i slutten av august. Var forberedt på litt vondt/ubehag, men ble nødt til å ta den ut etter 5-6 uker pga sterke smerter. Nå et det snart 6 mnd siden jeg satt den inn og over 4.5 mnd siden jeg fjernet den og det gjør FORTSATT vondt. 

Vi snakker til tider så vondt at jeg som lever med andre kroniske smerter, og vil påstå jeg egt har ganske høy smerteterskel har ligget alt for mange ganger i fosterstilling og hulket. Smertene var i utgangspunktet som mensensmerter i nedre del av mage/rygg, men nå kjennes ofte hele magen og ryggen øm, sår og sensitiv ut. Huden min på særlig mage og lår har også blitt sår/vond (kjennes ut som jeg er veldig solbrent), denne typen smerte varierer i intensitet gjennom dagen. Jeg er ufør, så det har ikke gått utover jobb, men det har hatt stor påvirkning på livskvaliteten og det sosiale livet mitt og er generelt svært begrensende. Jeg har vært hos fastlegen mange ganger, hos gynekolog 3 ganger, legevakt og akuttmottaket, tatt innvendig ultralyd, blodprøver, urinprøver, CT og MR, men det har ikke blitt funnet noe. Har prøvd flere typer smertestillende (naproxen, ibux, Paracet, tramadol, paralgin forte), men de har hatt liten effekt og jeg ble dårlig av spesielt tramadol så jeg sluttet å ta det. Nå går jeg på sarotex som har hjulpet litt, men på ingen måte nok. Fastlegen min er like frustrert som meg og jeg er rett og slett desperat, vet ikke hvor jeg skal henvende meg eller hva jeg skal ta meg til :(

Jeg er 25 år, fast partner, har ikke født og kjønnssykdommer er utelukket  (blitt testet nylig da jeg var hos gynekolog).

Ble undersøkt da jeg fortsatt hadde den inne og den lå som den skulle.

Jeg har jo tenkt at det ikke egt er spiralen som er årsaken til smertene og at de tilfeldigvis startet på omtrent samme tid, men klarer ikke helt å tro det heller og alle blodprøver er fine. Har også type 1 diabetes, men har snakket med diabeteslegen min og det er ingenting som tilsier at det skal ha noe med det å gjøre.

Noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: 10721...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det høres ut som endometriosesmerter. Bruker du annen hormonprevensjon nå?

Anonymkode: fc010...4d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje irritabel tarm syndrom? Det gir ofte magesmerter, og slår heller ikke ut på noen prøver. Det fører ofte med seg avføringsforstyrrelser i tillegg, for eksempel diaré eller forstoppelse 

Anonymkode: 713c0...111

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at det høres ut som endometriosesmerter. Bruker du annen hormonprevensjon nå?

Har tenkt tanken selv, men gyn sa det ikke var tegn til det. Ingen hormonprevensjon nå nei

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje irritabel tarm syndrom? Det gir ofte magesmerter, og slår heller ikke ut på noen prøver. Det fører ofte med seg avføringsforstyrrelser i tillegg, for eksempel diaré eller forstoppelse 

Anonymkode: 713c0...111

Har ikke problemer med avføringen

Skrevet

Psykisk?

Anonymkode: 5e703...6c7

Skrevet

Hvorfor i alle dager har dere ikke tatt den ut for å sjekke? Det er jo bare å sette inn igjen senere om det ikke viser seg å være den.

Anonymkode: 7e99e...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor i alle dager har dere ikke tatt den ut for å sjekke? Det er jo bare å sette inn igjen senere om det ikke viser seg å være den.

Anonymkode: 7e99e...597

Skriver først i innlegget at jeg har tatt den ut :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt tanken selv, men gyn sa det ikke var tegn til det. Ingen hormonprevensjon nå nei

Jeg har gjennomført en del gyn-undersøkelser, aldri fått påvist endometriose. Under en laparoskopi oppdaget de omfattende endometriose på flere organer.. Dessverre kan ikke endometriose alltid oppdages eller bekreftes, før man utfører en laparoskopi. 

Anonymkode: a8a7f...155

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke har tatt kikhullsoperasjon kan man ikke si at du ikke har endometriose. 

Det kan være at du hadde hatt nytte av hormonprevensjon der du kan stoppe menstruasjonen, som f.eks p-piller der du kan hoppe over pillefri uke. Etter en tid kan du da få mindre smerter dersom det skulle være endometriose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du ikke har tatt kikhullsoperasjon kan man ikke si at du ikke har endometriose. 

Det kan være at du hadde hatt nytte av hormonprevensjon der du kan stoppe menstruasjonen, som f.eks p-piller der du kan hoppe over pillefri uke. Etter en tid kan du da få mindre smerter dersom det skulle være endometriose.

Takk for svar, skal ta det opp med fastlegen :)

Skrevet
Anonyme-meg skrev (11 timer siden):

Kan det være noe nervesmerte? 

Det er ikke umulig

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 19.32):

Psykisk?

Anonymkode: 5e703...6c7

Det kan jo selvfølgelig være, selv om jeg egt ikke tror det

Skrevet

Jeg tenker endometriose/adenomyose kan være årsak, når ikke legene finner noen annen grunn til smertene dine. Ikke lett å se på undersøkelser/bilder dessverre. Tok meg over to år å få sikker diagnose (adeno). Smertene mine minner om dine. 

Anonymkode: 78bd4...2ed

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har nå blitt henvist til urolog, men føler egt ikke at det er blæra som er problemet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 15.39):

Jeg tenker endometriose/adenomyose kan være årsak, når ikke legene finner noen annen grunn til smertene dine. Ikke lett å se på undersøkelser/bilder dessverre. Tok meg over to år å få sikker diagnose (adeno). Smertene mine minner om dine. 

Takk for svar, hvordan gikk du frem? Var smertene der også utenom mensen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, hvordan gikk du frem? Var smertene der også utenom mensen?

Ja, smerter også utenom mensen, men kjennes ut som menssmerter. Aller verst på ene siden. Ble oftere og oftere smerter, til det var daglige smerter, i sånn grad at jeg ligger i fosterstilling ute av stand til å gjøre noe som helst fornuftig.

Ble først henvist av fastlege til gynekologisk avdeling på sykehus. Det er et par år siden nå. Gyn mistenkte adenomyose, selv om hun ikke fant noe på ultralyd. Ble oppfordret til å prøve spiral, da det skal hjelpe. Veldig smertefullt innsett, uten a jeg vet om det har noe med noe å gjøre. Spiralen hadde dessverre ingen effekt og smertene ble bare verre og verre. Tok i denne perioden mange tester og ble sjekket for mange andre ting. Ble så henvist til gyn igjen, ny ultralyd og henvisning til MR. På MR så de adenomyosen. Jeg har nå startet på behandling som setter kroppen i en kunstig overgangsalder i håp om at det skal fjerne smertene (GNrh-a behandling). Det er siste håp før eventuell fjerning av livmor.

Hos meg har de ikke funnet endometriose på MR/ultralyd, men de kan ikke utelukke at jeg har det også. Gyn har foreløpig ikke ønsket å gjøre kikkhullsdiagnostikk, siden behandlingen jeg går på nå skal hjelpe mot begge deler. Før eventuell fjerning av livmor er aktuelt vil de nok gjøre det. 

Adeno og endo kan være vanskelig å se både på MR og ultralyd, men siden du har vært hos gynekolog tre ganger så skulle man jo tro de har tenkt på disse tingene. Min plan hvis gynekolog i runde to ikke fant noe, var å gå privat til en klinikk som er gode på endo/adenoutredelse. Jeg følte det «måtte» være det fordi så mye annet var utelukket allerede. 

Håper du finner ut hva som er galt - det er utrolig utmattende å gå med smerter som ingen kan forklare og som du ikke får hjelp med 🧡

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 20.37):

Jeg har gjennomført en del gyn-undersøkelser, aldri fått påvist endometriose. Under en laparoskopi oppdaget de omfattende endometriose på flere organer.. Dessverre kan ikke endometriose alltid oppdages eller bekreftes, før man utfører en laparoskopi. 

Anonymkode: a8a7f...155

Unnskyld at jeg spør men på hvilkne organer?

Anonymkode: 0ef46...3d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, smerter også utenom mensen, men kjennes ut som menssmerter. Aller verst på ene siden. Ble oftere og oftere smerter, til det var daglige smerter, i sånn grad at jeg ligger i fosterstilling ute av stand til å gjøre noe som helst fornuftig.

Ble først henvist av fastlege til gynekologisk avdeling på sykehus. Det er et par år siden nå. Gyn mistenkte adenomyose, selv om hun ikke fant noe på ultralyd. Ble oppfordret til å prøve spiral, da det skal hjelpe. Veldig smertefullt innsett, uten a jeg vet om det har noe med noe å gjøre. Spiralen hadde dessverre ingen effekt og smertene ble bare verre og verre. Tok i denne perioden mange tester og ble sjekket for mange andre ting. Ble så henvist til gyn igjen, ny ultralyd og henvisning til MR. På MR så de adenomyosen. Jeg har nå startet på behandling som setter kroppen i en kunstig overgangsalder i håp om at det skal fjerne smertene (GNrh-a behandling). Det er siste håp før eventuell fjerning av livmor.

Hos meg har de ikke funnet endometriose på MR/ultralyd, men de kan ikke utelukke at jeg har det også. Gyn har foreløpig ikke ønsket å gjøre kikkhullsdiagnostikk, siden behandlingen jeg går på nå skal hjelpe mot begge deler. Før eventuell fjerning av livmor er aktuelt vil de nok gjøre det. 

Adeno og endo kan være vanskelig å se både på MR og ultralyd, men siden du har vært hos gynekolog tre ganger så skulle man jo tro de har tenkt på disse tingene. Min plan hvis gynekolog i runde to ikke fant noe, var å gå privat til en klinikk som er gode på endo/adenoutredelse. Jeg følte det «måtte» være det fordi så mye annet var utelukket allerede. 

Håper du finner ut hva som er galt - det er utrolig utmattende å gå med smerter som ingen kan forklare og som du ikke får hjelp med 🧡

Takk❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...