AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg har truffet en mann over flere måneder og fått sterke følelser for han. Alt har vært bra hittil. Derfor ble jeg ganske sjokkert over hva han fortalte meg i går. Vi har begge hvert vårt barn fra tidligere forhold. Jeg begynte å snakke om at tiden kanskje var inne for hilse på barna til hverandre. Jeg hadde inntrykk av at barnet hans bodde hos moren på vanlig basis og at han hadde samvær jevnlig i helgene. Men i går fortalte han sannheten om at barnet hans bor i fosterhjem. Han var tydelig ukomfortabel med å snakke om det og han beklaget også for at at han ikke hadde fortalt det tidligere. Han og barnets mor hadde et turbulent forhold og mor har slitt med både psykisk og med rus. Han fortalte også at han var veldig umoden når han fikk barn og at han hadde håndtert situasjonen annerledes i dag. Men jeg stusser over at han kun har samvær en dag i måned. Er det normalt? Er det ikke også rart at ingen andre familiemedlemmer kunne overta omsorgen for barnet for en periode? Jeg spurte han om hvorfor han ikke fikk omsorgen for barnet i ettertid når ting hadde roet seg. Da svarte han bare at barnevernet mente at barnet hadde det best ved å bli bodene hos fosterfamilien. Det har gått en del år siden dette skjedde og jeg har inntrykk av at han har gitt opp. Merker jeg har blitt litt usikker på han og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Synes også han virket irritert når jeg tok opp teamet igjen senere på kvelden, men forstår jo at det er et sårt punkt. Anonymkode: 9b7b2...cd6 2 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 18. februar 2024 Jeg har tro på at barnevernet kan mene at det beste for barnet er å bli værende i et fosterhjem det har bodd i lenge, men jeg hadde likevel blitt veldig skeptisk til å fortsette et forhold til en mann som har mistet omsorgen for barnet sitt. Jeg hadde ikke klart å godta at «han var umoden», og at han har gitt opp. Hvor lenge var han umoden, og hvor lett ga han opp? Det hadde ikke funket for meg Anonymkode: 35c85...472 49 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 18. februar 2024 For meg hadde dette vært et knallrødt flagg. Folk som gir opp barna sine skjønner jeg bare ikke. Anonymkode: 34cbc...6ba 44 15
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Barnevernet har blod på hendene i mange saker. Det kan være ekstremt vanskelig å forstå når man selv aldri har opplevd det selv, men vær nysgjerrig og oppmuntrende til at han forteller. Ikke usannsynlig at han har kjempet og tapt, og det følger mye skal med dette. Det sagt så ville jeg også reagert, så du får ta det langsomt og se det ann lenge enda. Anonymkode: 4051a...970 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Ikke få barn med han. Skal mye til før de mister muligheten til å engang SE ungen sin jevnlig. Anonymkode: f9c2d...026 18
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort selv, men min erfaring er i alle fall at en gang i måneden er ganske ofte i den sammenheng. Jeg har bodd i fosterhjem og vi så bare foreldrene våre 1-2 ganger per år. En annen ting er at det var min far som ruset seg, men mor mistet samtidig retten fordi hun gikk fra min far men forsøkte å redde hele familien. Da hun mistet oss, gikk hun fra far. Men da fikk hun ikke tilbake oss heller. Jeg har også opplevd noe lignende med noen vi kjenner. Det ble ment at far slo, men barnevernet tok barna fra foreldrene. Det var ikke slik at mor fikk ha dem. Nå fikk de barna tilbake siden barnevernet tok feil og far ikke slo, men jeg syntes uansett det var skremmende at de ikke sa at mor kunne være med barna og far måtte holde seg unna eller noe sånt. Anonymkode: a0030...202 15 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnevernet har blod på hendene i mange saker. Det kan være ekstremt vanskelig å forstå når man selv aldri har opplevd det selv, men vær nysgjerrig og oppmuntrende til at han forteller. Ikke usannsynlig at han har kjempet og tapt, og det følger mye skal med dette. Det sagt så ville jeg også reagert, så du får ta det langsomt og se det ann lenge enda. Anonymkode: 4051a...970 *skam Anonymkode: 4051a...970
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Løp. Normale folk klarer å ta ansvar for barna sine. Anonymkode: cc863...a96 21 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Er mange stygge saker hvor barnevernet har gjort ekstremt mange feil vurderinger og tråkket langt over streken, for hva de egentlig har "lov" til. Ville ikke umiddelbart tenkt at dette trenger å være et rødt flagg. Anonymkode: 8f0ed...d50 1 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Er det lenge siden da? Hvor mange år er det siden. Det er ikke unormalt med så lite samvær nei, mange bv har lagt opp sånn. Han kan kjempe men har barna bodd i fosterhjemmet i mange år, så er det jo ikke bare bare og få dem hjem. Hvor gammel han selv er, ting rundt og hvor mange år barna har bodd i fosterhjemmet har veldig mye og si. Det er en lang kamp bare og få mere samvær for noen, og ikke nødvendigvis det beste for barna og kjempe at dem skal komme tilbake. Det betyr jo mere hvor han er i dag, man blir eldre, har et helt annet utganspunkt om han skulle få barn med deg feks. Men du må jo finne ut av hva som er greit for deg, men ikke automatisk slå av han hånda for ting som skjedde på et helt annet sted i livet. Så må du passe på og spørre fordi du lurer, ikke komme med alt han bør/burde ha gjort. Jeg kjenner faktisk dem som har seinere i livet fått familie og barn som har barn i fosterhjem, livet har forandret seg. Dem innser at det ikke er for barnas beste og dra dem ut av et hjem som er det eneste dem kjenner/husker dem har bodd i. Og det er ikke sikkert han får mere samvær selv om han fint kunne hatt det. Er ikke så mange år siden foreldre så barna 3 ganger i året. Anonymkode: 46d22...268 7 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke få barn med han. Skal mye til før de mister muligheten til å engang SE ungen sin jevnlig. Anonymkode: f9c2d...026 Hehehe asså, han fyren her har mye samvær til å ha ungen i fosterhjem! 1 gang i mnd er et svært hyppig samvær faktisk! Mange ender på samvær 3 timer 4 eller to ganger i året! Mye mer vanlig enn en gang i mnd! Han har hyppig samvær Anonymkode: 6c5aa...4cc 13 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 Hvor gammel var han da han fikk barn? Anonymkode: 751c2...233 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Det at han har samvær 1 gang i mnd er mer en andre har. Så her på noen vi kjenner 2 ganger i året var det de fikk. Og det en og hører at det som oftest er 2 til 4 samvær i året Anonymkode: 6e63d...879 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 Min mann ble far som 18 åring. Han hadde aldri omsorgen for dette barnet, da forholdet var over før barnet ble født. Mens han var i militæret mistet mor omsorgen bl.a på grunn av rus. Min mann var ikke moden nok til å ta over ansvaret den gangen. Barnet ble flyttet i fosterhjem hos andre familiemedlemmer på mors side. Min mann har kun hatt samvær med barnet hjemme hos fosterforeldrene. De var tydelig den gangen de tok over omsorgen, at det var en permanent løsning, hvis ikke ville de ikke gå inn i det. I dag har vi to felles barn. Han har fulgt opp så godt han kan, det barnet han hadde fra før og har vært en flott far for våre felles barn. Det at han ikke kunne ta omsorgen den gangen, har vært en sorg for han, men har satt seg selv til side, for barnets beste. Det kan være mange grunner til at ting er som det er. Jeg anbefaler å ta tiden til hjelp. Ikke hast inn i noe, for det kan hende at det er annerledes enn det først fremstår, på godt og vondt. Jeg har ikke angret på at jeg ga min mann en sjanse, men sunn skepsis for å se an situasjonen er neppe dumt. Anonymkode: ffb1e...0af 17 16 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehehe asså, han fyren her har mye samvær til å ha ungen i fosterhjem! 1 gang i mnd er et svært hyppig samvær faktisk! Mange ender på samvær 3 timer 4 eller to ganger i året! Mye mer vanlig enn en gang i mnd! Han har hyppig samvær Anonymkode: 6c5aa...4cc Jeg har sett en nær venn som ba om hjelp, dem ble satt i fosterhjem og Vipps fikk hun se dem 3 ganger av 5 timer i året. Hun fikk tilbake barna seinere, det var mange som knapt ser barna sine. Skjønner jo det om det er vold og sånne ting, men det var det ikke her. Hun trengte hjelp. En dag i mnd er oftes normen desverre. Anonymkode: 46d22...268
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er mange stygge saker hvor barnevernet har gjort ekstremt mange feil vurderinger og tråkket langt over streken, for hva de egentlig har "lov" til. Ville ikke umiddelbart tenkt at dette trenger å være et rødt flagg. Anonymkode: 8f0ed...d50 Nei det er ikke ekstrent mange saker Anonymkode: 8c144...808 10 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehehe asså, han fyren her har mye samvær til å ha ungen i fosterhjem! 1 gang i mnd er et svært hyppig samvær faktisk! Mange ender på samvær 3 timer 4 eller to ganger i året! Mye mer vanlig enn en gang i mnd! Han har hyppig samvær Anonymkode: 6c5aa...4cc Det er ikke mye Anonymkode: 8c144...808 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 Om det er mange år siden han mistet de så er nok det grunnen til at han ikke får de hjem. Hvor ung var han da de fikk barn? Anonymkode: 8c144...808 2
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 Blir dere sammen og det er stabilt så kan dere jo prøve og få tilbake hans omsorg men ikke bli sint på han sånt kan være vondt og snakke om jeg er 36 år gammel Og har ikke søstre mere mamma døde når jeg var 23 år pappa døde når jeg var 35 år ene søstra mi er 40 og andre er 45 har ikke sett dem på 13 år mammas begravelse 6
Ulven Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 Samvær en gang i måneden er faktisk ganske mye når det er tenkt at barnet skal vokse opp i fosterhjemmet. 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå