AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg sliter med helseangst og gjort det noen år nå. Har tidligere trodd jeg har hatt hjernesvulst, leukemi, lymfekreft, livmorhalskreft osv. Jeg har egentlig hatt en god periode i det siste. Sist periode var for et år siden da jeg fikk voldsomme blødninger fra underlivet og fryktet livmorhalskreft (dette ble avkreftet). For 1,5 uke siden blødde jeg plutselig neseblod (helt ut av det blå, og jeg blør aldri neseblod! Blødde en gang for to år siden men ikke noe mer enn dette som jeg kan huske). Blødningen var fra et nesebor og avtok etter noen minutter. Jeg lyste opp i nesa, og trodde jeg kunne se et sår som jeg tenkte kunne være grunnen til blødningen. Jeg har etter dette blitt veldig redd for leukemi. Etter denne episoden har jeg nok pillet meg litt ekstra i det neseboret for å sjekke at jeg ikke blør igjen. Nå idag satt jeg i sofaen og så på tv, da jeg plutselig begynte å blø igjen. Jeg fikk også denne gangen stoppet det etter noen minutter. Det er samme nesebor som sist. Kan også nevne at jeg ble kvalm/fikk magesmerter etter å ha spist på en restaurant på fredag mest sannsynlig som følge av maten? Denne kvalmen sitter fortsatt i og jeg føler meg slapp og tiltaksløs. Har hund, så jeg går en del turer men har ikke orket å gå så lange turer nå denne helgen. Jeg googler jo selvfølgelig og da kommer leukemi opp som en sjelden årsak til neseblod (sammen med trøtthet/slapphet blant annet). Noen som vil komme med noen gode råd for å få bukt på helseangsten? Jeg vet jo innerst inne at neseblod sjeldent er kreft, men jeg klarer virkelig ikke la være å bli redd! Noen som har noen erfaringer de vil dele? Jeg er 32 år hvis det har noe å si Anonymkode: f2366...78d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Du har ikke leukemi. Når du først har fått et sår i nesa kan det blø igjen hvis skorpen faller av. Det er ikke farlig. Du bør jo virkelig få behandling for helseangsten din. Har du ikke blitt henvist psykolog? Anonymkode: 225ff...520 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Forresten: i mellomtiden før du får ordnet med psykolog kan du sjekke ut denne: https://metacognitivetherapycentral.com/what-is-rumination-and-how-to-stop-it-according-to-mct/ og denne: https://metacognitivetherapycentral.com/attention-training-technique-what-is-it-and-how-to-do-it-right/ På siste link er det en lenke der inne til en e-bok som er supernyttig og gir deg en forståelse for hvordan du faktisk kan kontrollere hvilke tanker du skal fokusere på. Det finnes ATT som beskrevet i den nederste lenken på youtube sånn at du kan trene opp hjernen din i hvordan du kan la tankene (som er årsaken til helseangsten din) være i bakgrunn og heller fokusere på noe annet: sistnevnte krever dog at du har lest og forstått lenkene over og at du bruker minimum 12 minutt (1 video, men det beste er 2 videoer daglig og man følger de kronologisk) daglig på attention training over flere uker. Dette er jo selvhjelp, men selvsagt er det beste å gå til en psykolog som kan følge deg opp. Anonymkode: 225ff...520
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du har ikke leukemi. Når du først har fått et sår i nesa kan det blø igjen hvis skorpen faller av. Det er ikke farlig. Du bør jo virkelig få behandling for helseangsten din. Har du ikke blitt henvist psykolog? Anonymkode: 225ff...520 Jeg prøver så godt jeg kan å tenke rasjonelt, men når frykten kommer, så kommer den så utrolig! Har gått til kognitiv terapi før, og det hjalp litt. Takk for svar! jeg stusser litt på at jeg ikke merket at noen skorpe «falt» av eller noe, men dette merker man kanskje ikke uansett? TS Anonymkode: f2366...78d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 En venninne av meg tipset meg om at d-vitaminmangel kan gi skjøre blodkar. Kan selvsagt være tilfeldig, men virker som tilskudd hjalp for meg. Leukemi er en nokså off konklusjon å trekke.. Anonymkode: e3900...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå