Gå til innhold

Veninne ble sur for at jeg ikke ble med på café et par dager etter at samboer døde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først, varme tanker i sorgen 😢❤️

Sorg er intrikate greier.

Ville ikke brukt denne situasjonen til å kutte bånd om det har vært bra til nå. Jeg synes venninne skal ha kred for forsøket, selv om det endte med kaos. 

Et sjokk og tap kan ikke være målestokk for vennskap ❤️

Mange ender med å gå omveier fordi man bli totalt malplassert i forhold til sorg. Hun prøvde.

Skjønner at det oppleves sårende. Sorg er brutalt 😢

Anonymkode: 11f03...d24

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det sier jeg jo at jeg skjønner, men jeg reagerer på at du kaller henne en dårlig venninne og klager over at hun ghostet deg, når det var du som avviste henne da hun faktisk tok kontakt. Andre mennesker er hverken synske eller tankelesere og kan ikke forutse akkurat hva som er riktig for akkurat deg i akkurat den situasjonen. Du sa du var opptatt og hun ga deg rom - det er ikke å ghoste noen.

Anonymkode: b3361...c84

Jeg avviste henne ikke, men fortalte hva jeg skulle gjennom den dagen og spurte om hun ville komme hjem til meg, for det var bedre for meg.

Dette er 3 måneder siden og har ikke hørt et pip fra henne. 

Er ikke det å ghoste noen?

Ts

Anonymkode: 7b4b9...06c

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det sier jeg jo at jeg skjønner, men jeg reagerer på at du kaller henne en dårlig venninne og klager over at hun ghostet deg, når det var du som avviste henne da hun faktisk tok kontakt. Andre mennesker er hverken synske eller tankelesere og kan ikke forutse akkurat hva som er riktig for akkurat deg i akkurat den situasjonen. Du sa du var opptatt og hun ga deg rom - det er ikke å ghoste noen.

Nei. TS forklarte at hun ikke maktet kafé, men spurte om ikke hun heller ville møte henne hjemme. Venninnen ville ikke dette, og etterpå har hun ikke gitt lyd fra seg. Veldig spesielt. TS sa ikke at hun var opptatt, men formulerte sine behov. Alle med normale antenner ville kommet hjem til TS.

Anonymkode: 0d4b9...75d

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts avviste ikke "venninnen", tvert imot. Ts ville gjerne møte venninnen, men maktet ikke å sitte på en kafé med sin store sorg så kort tid etter mannen døde, og spurte om "venninnen" kunne komme hjem til henne istedenfor.

Når "venninnen" ble snurt fordi en traumatisert person i stor sorg ikke valser etter hennes ønsker, da er det noe virkelig galt hos den "venninnen". I en slik situasjon må de rundt tilpasse seg den sørgendes behov i den første akuttfasen. Denne "venninnen" viste at hvis hun ikke fikk ha full regi, da er hun ikke interessert - med andre ord, for "venninnen" er hennes ønsker viktigere enn behovene til den som er i akutt sorgprosess.

TS - denne "venninnen" sier selv at hun er overfladisk. Jeg synes du skal ta henne på alvor og bare fase henne ut. Livet ditt blir rikere om du heller holder fast på venner som faktisk er en støtte, venner man kan stole på, gode, oppegående, empatiske mennesker med innsikt og livserfaring. Jeg føler med deg i din sorg - ta godt vare på deg selv fremover, det ville din mann ønsket også ❤️

Anonymkode: e4749...d8b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er enig med de andre svarene du har fått her. Ts avviste henne ikke selv om hun sa hva hun hadde behov for. I en slik situasjon bør ikke noen andre mene så mye om hva den etterlatte har godt av. 

Jeg har selv mistet ektefelle etter en ukes sykdom. Det å sitte på en cafe etter et slikt sjokk hadde ikke gått, men jeg hadde satt pris på om noen hadde kommet hjem til meg og tatt en kopp kaffe. Jeg satte også pris på de som ringte og kondolerte og spurte om de kunne hjelpe meg med noe. Jeg synes det fortsatt er vondt at jeg lot en jeg er glad i overkjørte meg på noe, selv om jeg vet det var godt ment. 

Anonymkode: 0b6f0...eb1

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg tenker du hadde hatt godt av et par timer avbrekk på en kafe. Det er styrete med begravelse, men begravelsesbyrået fikser faktisk det meste, og når du er opptatt av frisør og sko så tenker jeg du ikke er så langt inni sorgen at ikke en tur på kafe hadde gjort de godt. Men du har tatt ditt valg og hun sitt, og sånn er det. 

Anonymkode: a9d30...998

Skjønner du ikke at å miste partneren sin sånn brått, uansett egentlig, vil for de fleste være en krisesituasjon, og man tenker ikke rasjonelt da. "Ikke er så langt inni sorgen", altså hva? Ts sin mann hadde dødd 3-4 dager før, hun var opptatt med alt et dødsfall og begravelse fører med seg, og hun var garantert i sjokk, selvsagt for de fleste, så er ikke kafébesøk noe man prioriterer. Ts ba også denne venninnen om å heller komme på besøk hjem til ts, men det ville ikke denne venninnen. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det jeg skrev til vedkommende over her, gjelder egentlig som en kommentar til dette innlegget også. 

Anonymkode: a4267...969

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg avviste henne ikke, men fortalte hva jeg skulle gjennom den dagen og spurte om hun ville komme hjem til meg, for det var bedre for meg.

Ts

Har du kontaktet henne på disse tre månedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har du kontaktet henne på disse tre månedene?

Jeg sendte henne en "God jul" hilsen med bilde av katten med har nissenlue på, men hørte ikke noe tilbake.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, jeg tenker du hadde hatt godt av et par timer avbrekk på en kafe. Det er styrete med begravelse, men begravelsesbyrået fikser faktisk det meste, og når du er opptatt av frisør og sko så tenker jeg du ikke er så langt inni sorgen at ikke en tur på kafe hadde gjort de godt. Men du har tatt ditt valg og hun sitt, og sånn er det. 

Anonymkode: a9d30...998

Seriøst. Siste jeg trengte etter min mor bortgang var en cafetur. Når tårene trillervi tide og utide er det best å få være hjemme til man er klar til å møte verden igjen

Anonymkode: 4e0eb...ce3

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

Det jeg skal si nå er slemt, og jeg vet det, men...

Det høres nesten ut som 'venninnen' din var mer opptatt av å vise omverdenen at hun støttet deg enn å støtte deg, siden hun insisterte på kafétur fremfor privat besøk. 'Se på meg så snill jeg er som tar vare på venninnen min når hun sørger, er ikke jeg flott vel?'

Anonymkode: 7feb7...37f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en RÆVA venninne. Kjenner jeg blir sint på dine vegne !¡

Anonymkode: c3604...191

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 19.10):

Og i alle tråder om at ingen tar kontakt etter et dødsfall framheves det at det alltid er bedre å ta kontakt med de etterlatte enn å la være,  uansett hva man sier...

Jeg skjønner at du ikke følte for en kafétur da, og det er selvfølgelig helt greit å si, men når hun strakte ut en hånd og ble avvist med at du hadde så mye å gjøre, er det litt spesielt å klage over at hun ghoster deg etterpå. Når noen sier at de er travelt opptatt med andre ting, er det normale å la dem være i fred. 

Enig. Jeg ville også trukket meg unna hvis jeg hadde foreslått noe for at en venninne skulle fått et lite avbrekk i en kjip livssituasjon. Det er ikke sikkert hun er sur, men hun føler seg kanskje avvist. Du kan jo prøve å forklare henne at du ikke var klar for å ta imot invitasjonen. Foreslå eventuelt noe annet dere kan gjøre, eller ta kafebesøket senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marita007 skrev (8 minutter siden):

Enig. Jeg ville også trukket meg unna hvis jeg hadde foreslått noe for at en venninne skulle fått et lite avbrekk i en kjip livssituasjon. Det er ikke sikkert hun er sur, men hun føler seg kanskje avvist. Du kan jo prøve å forklare henne at du ikke var klar for å ta imot invitasjonen. Foreslå eventuelt noe annet dere kan gjøre, eller ta kafebesøket senere.

Ts her

Jeg sa jeg verken hadde tid eller ønske om å gå på kafe, men at det var mye bedre at hun kom hjem til meg, men det hadde hun ikke lyst til.

Synes ikke at jeg avviste henne, men hun hadde ikke forståelse for situasjonen jeg var i og det skjønner jeg siden hun aldri har opplevd å miste sin nærmeste, og i tillegg være den som skal ordne det meste.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marita007 skrev (2 timer siden):

Hvis noen føler seg avvist av 'kafé passer ikke, men du kan gjerne komme til meg' bare få dager etter at den de inviterer har mistet livspartneren sin, tenker jeg det sier mye om hvordan de ser seg selv i forhold til andre mennesker - og ikke mye positivt for å si det sånn.

Anonymkode: 7feb7...37f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Jeg sa jeg verken hadde tid eller ønske om å gå på kafe, men at det var mye bedre at hun kom hjem til meg, men det hadde hun ikke lyst til.

Synes ikke at jeg avviste henne, men hun hadde ikke forståelse for situasjonen jeg var i og det skjønner jeg siden hun aldri har opplevd å miste sin nærmeste, og i tillegg være den som skal ordne det meste.

Selv om du selv ikke synes du avviste henne, skriver du selv i hi at hun ble molefunken, dvs trist. Du har da oppfattet at hun ble trist/skuffet, likevel skriver du i overskriften at hun ble sur. 

Hun tok initiativ, hun tilbød deg noe, du takket nei. Ansvaret for videre kontakt ligger nå hos deg.

Anonymkode: 826cd...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om du selv ikke synes du avviste henne, skriver du selv i hi at hun ble molefunken, dvs trist. Du har da oppfattet at hun ble trist/skuffet, likevel skriver du i overskriften at hun ble sur. 

Hun tok initiativ, hun tilbød deg noe, du takket nei. Ansvaret for videre kontakt ligger nå hos deg.

Anonymkode: 826cd...13a

Igjen skriver jeg her at jeg tilbød henne å komme hjem til meg til en kopp kaffe, fordi det var det jeg trengte og hadde tid til den dagen.

Jeg synes ikke jeg har noe ansvar for videre kontakt, siden jeg hadde verdens beste unnskyldning for ikke å gå på kafé med henne.

Slik jeg kjenner henne, tror jeg heller ikke hun hadde prioritert kafebesøk et par dager etter at hennes mann hadde gått bort.

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 18.28):

Første gang tror jeg.

Hun sier selv hun er ganske overfladisk, og ler av det.

ts

Ok. Det finnes gode venninner som har dårlige antenner. Noen av disse ville kanskje fått en diagnose, om de hadde blitt utredet. Kanskje kunne du forklart venninnen din i klartekst hvorfor du ikke kan/orker? De på det lette autisme-spekteret har mer enn nok empati, om de bare får seg fortalt hva slags trist ting som har skjedd for deres venner; de forstår ikke alltid innebyrden av dette av seg selv. 

Hvis din venninne er like ufølsom etter en forklaring - som om du forklarte det til et 5 år gammelt barn - fremdeles ikke endrer fremgangsmåte, ville jeg avskrevet henne som overflatisk, og avsluttet vennskapet. Hvis hun derimot reagerer med å forstå noe av det, ville jeg gitt henne en sjanse til. Venninner er noe av det viktigste i livet, og en litt sosialt uforstående venninne kan også være en viktig person for deg. Ikke "kast henne ut" uten å sjekke først om hun faktisk ikke forstår helt/ikke kan leve seg inn i, hvordan du har det. Godt fungerende mennesker på autisme-spekteret kan ofte være like empatiske som alle andre, hvis noen bare gjør dem oppmerksome på hva problemet/sorgen handler om.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤

Jeg skjønner ikke hvorfor du nå skulle være den som må be om unnskyldning for at du ikke orket cafe-besøk få dager etter at du mistet samboeren din. Det er du som har mistet noen som står deg veldig nær, og i tiden frem til begravelsen er det mye som skjer og mange tanker som skal bearbeides. Det er du som har det vondt, og ikke henne. Du avviste henne ikke, du ville bare ikke ut blant andre folk.

At noen her mener du burde gjort dette sier mer om dem enn om deg. Jeg skjønner veldig godt at du ikke ville ut på cafe så tidlig etter dødsfallet.

Om hun er snurt eller fornærmet, så er det faktisk hun som har et problem og ikke du. Det er hun som burde komme til deg og be om unnskyldning for at hun har holdt seg borte så lenge, og at hun faktisk ikke kom hjem til deg og støttet deg når du foreslo dette.

Har selv mistet begge mine foreldre, og det å gå på cafe var det jeg tenkte minst på akkurat da. Du har lov til å sørge som du vil, og du skal slippe å gå ut blant masse folk når du er i sorg og bare gråter. Dette skjønner egentlig alle oppegående mennesker at kan være vanskelig. Du skal IKKE ha dårlig samvittighet. Du har din sorg, og den får du lov til å ha på den måten du selv mener er riktig.

En god venninne hadde støttet deg i tiden etter begravelsen, for det er da du plutselig blir sittende igjen veldig alene. Ingen som mister noen av sine nære og kjære er helt seg selv i den første tiden etterpå. Det bør også de rundt dem akseptere og ikke unngå å kontakte deg igjen etterpå på grunn av at du ikke ville gå på cafe. Jeg ville helt klart heller dratt hjem til venninna mi, hvis hun hadde forslått det. Det er mye mer personlig og støttende, og det er faktisk den som sørger som selv har rett til å bestemme hva de ønsker å gjøre i denne første perioden.

Anonymkode: e1761...d27

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 19.13):

Jeg hadde verken tid (hadde masse forberedelser til jeg skulle til begravelsesbyrået) eller mentale krefter til å gå på kafé i byen. Hvor artig er det å sitte inne på en bråkete kafe når man er i sjokk og gråter?

Ts

Du skal ikke beklage deg ❤️ jeg ville sett på hvordan venn hun er ellers. Om hun ikke dirkte sa noe stygt/sårende,  annet en og ta avstand og ingen kontakt etter det. Var hun i bisettelsen/begravelsen ? Om det ikke var lukket. Jeg hadde jo ikke dratt en på kafe eller innvitert deg på det, men heller spurt om og få kommer innom deg. Kan det være hun tror du ville være alene, selv om man burde skjønne at kafe var en dårlig ide. Men som sagt det kan være en venn du mulig ser gjør ting som mulig ikke er bra for deg i lengden. En dum hendelse er ikke nok til og slå hånden av en venn, med mindre hun ikke er sur på deg i ettertid, da mangler hun antenner. Jeg ville sendt henne en ærlig melding, om det er en venn du vil beholde. Elles hadde jeg sendt den for at om hun er i den situasjonen med noen andre seinere, tenker hun seg mulig om

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...