AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Del Skrevet 18. februar 2024 Har venner /bekjente innen vår omgangskrets som er ekstremt nysgjerrige, og som lekker som en sil. Fekk telefon fra noen som vi er i slektsforhold som hadde lagd merke til at gradina var trekt foran vinduene hos min bror`s bolig, De undret seg på om eg viste hvor de var, og har ofte kommentert at de synes de er ofte ute å "reke" og er bortreist. De elsker å nedsnakke mange mennesker.og de elsker å snakke om noen eller med dem. Omlag hver helg er det mørklagd bolig hos en av våre naboer, men hvor de drar eller hvor de reiser har vil selvsagt ingenting med. Mange foreldre har sine voksne barn, barnebarn, familie boende rundt seg i nærmiljøet medan andre har familien sin boende spredt rundt om i landet, og det inneberer ofte mye reisevirksomhet. Dette er en familiesituasjon mange som har sine egne rundt ikkje har evne og empati å sette seg inn i. Kafene er blitt ein treffstad og der samler alle de nysgjerrige som få med seg alt som skjer og en fjær blir til fem høns, og mye bygdesladder.. Til tross for at bygda forlengst har fått bystatus, så er det nokså igjennomsiktig miljø. Anonymkode: d8c95...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Del Skrevet 18. februar 2024 Dette var veldig rotete... Hva er problemet? At slektningen ringer og spør deg om broren din for å så gå på kafeen å fortelle videre hva du har sagt? Vet ikke denne slektningen at broren din reiser for å møte andre familiemedlemmer? Blir det bygdesladder av at man reiser for å besøke familie? Hvordan besvarer dere at denne slektningen raker ned på din bror som besøker familie? Anonymkode: 9f9ec...bdd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 18. februar 2024 #3 Del Skrevet 18. februar 2024 Hvis de spør deg, er det bare å si at "Det vet jeg ikke, men det har vel ikke vi noe med uansett". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har venner /bekjente innen vår omgangskrets som er ekstremt nysgjerrige, og som lekker som en sil. Fekk telefon fra noen som vi er i slektsforhold som hadde lagd merke til at gradina var trekt foran vinduene hos min bror`s bolig, De undret seg på om eg viste hvor de var, og har ofte kommentert at de synes de er ofte ute å "reke" og er bortreist. De elsker å nedsnakke mange mennesker.og de elsker å snakke om noen eller med dem. Omlag hver helg er det mørklagd bolig hos en av våre naboer, men hvor de drar eller hvor de reiser har vil selvsagt ingenting med. Mange foreldre har sine voksne barn, barnebarn, familie boende rundt seg i nærmiljøet medan andre har familien sin boende spredt rundt om i landet, og det inneberer ofte mye reisevirksomhet. Dette er en familiesituasjon mange som har sine egne rundt ikkje har evne og empati å sette seg inn i. Kafene er blitt ein treffstad og der samler alle de nysgjerrige som få med seg alt som skjer og en fjær blir til fem høns, og mye bygdesladder.. Til tross for at bygda forlengst har fått bystatus, så er det nokså igjennomsiktig miljø. Anonymkode: d8c95...7a5 Dette ga ingen mening. Er du ofte plaget med slike konspiratoriske tanker? Anonymkode: 96b12...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var veldig rotete... Hva er problemet? At slektningen ringer og spør deg om broren din for å så gå på kafeen å fortelle videre hva du har sagt? Vet ikke denne slektningen at broren din reiser for å møte andre familiemedlemmer? Blir det bygdesladder av at man reiser for å besøke familie? Hvordan besvarer dere at denne slektningen raker ned på din bror som besøker familie? Anonymkode: 9f9ec...bdd Rotete ? Nå er det ikkje uvanleg at personer som er i familierelasjoner bygger boliger innenfor en nærliggende radius så de kan sjå hverandres eigedomer.... fra terrassene, kjøkken eller stuevinduet. etc. Poenget : Det er ikkje vanleg praksis at min bror m/ familie legger ut info.til omkringliggende naboer når de reiser bort... Heller overfor naboer som de har i familierelasjoner til ( De gir info. til den som eventl. har tilgang /tilsyn boligen). "De fleste som er i familierelasjoner med hverandre har tlf.nr og med noen enkle tastatrykk kan de nå dem om ønskeleg". Bygdas kafe er blitt den nye telegrafjungelen og fast utrykk der er...Har du hørt det ! . Ditt går mange sladrepersoner en ren nysgjerrighet. Mange deler info med med og kjente som slett ikkje var meningen skulle spres videre til andre Anonymkode: d8c95...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Del Skrevet 18. februar 2024 ti10 skrev (3 timer siden): Hvis de spør deg, er det bare å si at "Det vet jeg ikke, men det har vel ikke vi noe med uansett". Det ikkje første gang de har registrert mørklagd bolig hos min bror, og da ringer dei til oss å spør hvor de er. Eg svarer at min bror går ikkje rundt med fotlenke, og har ikkje alltid oversikt over hvor de drar. Vi har nabo som har nøkler til vår bolig når vi reiser bort,og dessuten er boligen overvåket av flere Webcamera hele døgnet. Anonymkode: d8c95...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det ikkje første gang de har registrert mørklagd bolig hos min bror, og da ringer dei til oss å spør hvor de er. Eg svarer at min bror går ikkje rundt med fotlenke, og har ikkje alltid oversikt over hvor de drar. Vi har nabo som har nøkler til vår bolig når vi reiser bort,og dessuten er boligen overvåket av flere Webcamera hele døgnet. Anonymkode: d8c95...7a5 Kva har webcameraet ditt å gjere med at nokon ringer deg for å høyre kor din bror er? Anonymkode: c8dff...f37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Del Skrevet 18. februar 2024 Er det du som er frå Randaberg? Anonymkode: c8dff...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. februar 2024 #9 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er det du som er frå Randaberg? Anonymkode: c8dff...f37 Hva har dette med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. februar 2024 #10 Del Skrevet 18. februar 2024 Bygder med bystatus er fortsatt ikke større enn at folk som er derifra følger med. Jeg er innflytter til en sånn bygdeby, og har registrert det samme som deg. Mange følger med i lokalavisen om hvem som selger og kjøper bolig, og har oversikt over familier i flere ledd bakover. Tror ikke de ser på det som nysgjerrighet selv. Bare at de holder seg oppdatert om hva som skjer i lokalsamfunnet. Og noen går langt over streken, synes jeg. Har hørt om de som har kameraovervåking på hus de leier ut. Kan ikke tro at sånt er lovlig. Andre trekker konklusjoner på feil og spinkelt grunnlag som spres til andre. Livsfarlige folk! Mitt råd er å holde en lav profil selv. Ikke vis interesse, men still spørsmål og vær kritisk når noen kommer med slarv. Spør hvor denne sladderen kommer fra? Si at du synes det ikke er greit at man gjetter og trekker slutninger som det ikke er belegg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kva har webcameraet ditt å gjere med at nokon ringer deg for å høyre kor din bror er? Anonymkode: c8dff...f37 Hvorfor velger en nabo til min bror å ringe til meg som bor i en annen kommune en min bror, og spør hvor min bror er reist. ? Naboen hadde forlengst avslørt at min bror var bortreist, og var de ønsket å snakke med han om så hadde de tlf.nr. Ein har ingen rett på å opplyse overfor naboer, og bekjente hvor nære familiemedlemmer reiser og opplysninger ein skal vera varsam med å dele. Eg har Webacamera som avslører om noen har ringt på min entredør, og er det personer i nære relasjoner så blir de gjerne informert når ein er tilbake. Anonymkode: d8c95...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Del Skrevet 18. februar 2024 Amossa skrev (51 minutter siden): Bygder med bystatus er fortsatt ikke større enn at folk som er derifra følger med. Jeg er innflytter til en sånn bygdeby, og har registrert det samme som deg. Mange følger med i lokalavisen om hvem som selger og kjøper bolig, og har oversikt over familier i flere ledd bakover. Tror ikke de ser på det som nysgjerrighet selv. Bare at de holder seg oppdatert om hva som skjer i lokalsamfunnet. Og noen går langt over streken, synes jeg. Har hørt om de som har kameraovervåking på hus de leier ut. Kan ikke tro at sånt er lovlig. Andre trekker konklusjoner på feil og spinkelt grunnlag som spres til andre. Livsfarlige folk! Mitt råd er å holde en lav profil selv. Ikke vis interesse, men still spørsmål og vær kritisk når noen kommer med slarv. Spør hvor denne sladderen kommer fra? Si at du synes det ikke er greit at man gjetter og trekker slutninger som det ikke er belegg for. Når ein publiserer en boligannonse på finn.no eller i lokalavise så er det offentlig. Når venner, og familiemedlemmer reiser på ferie er det en privatsak, og det er de selve avgjør hvem som skal få den infoen. Å publisere reise på sosiale medier skal ein vera varsam med, og kan vera ein innvitasjon til innbrudd i din bolig. Det er greitt å ha noen å betro seg til når ein står overfor eit personleg problem av ulik art, men forventer da at mottager ikkje deler sensetive opplyninger med andre. Det er mange som opplever personlige tragedier som slett ikkje var ønskeleg å bli eit diskusjonstema på bygdas kafeer. Det er fult lovleg og ha cameraovervåkning av privat omåde, sålenge det ikkje fanger om offentlig omåde. Anonymkode: d8c95...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Del Skrevet 19. februar 2024 Du kan jo bare si "hvorfor lurer du på det?" hvis noen spør om ting som ikke angår dem. Anonymkode: f6775...5cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Del Skrevet 19. februar 2024 Jeg slutter ikke å bli fasinert av at folk tar slik så seriøst. Hvis noen ringte meg om noe slik så hadde jeg bare ledd og sagt at jeg ikke har oversikt over min brors bevegelse. Jeg hadde ikke gidda og hisse meg opp over hverken nysgjerrighet eller sladder, for jeg tror ikke jeg selv er perfekt. Anonymkode: 2913c...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå