Gå til innhold

Sterilisering kvinne, øvre alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen øvre grense for alder for sterilisering av kvinner? Er snart 48 og skulle gjerne sluppet å bruke prevensjon lengre. Ikke aktuelt at mannen steriliserer seg, det kommer ikke til å skje, og abort er ikke et alternativ om jeg blir gravid. Har heller ikke lyst å få flere barn, og ikke i den alderen jeg er i nå.

Kan jo være jeg snart kommer i overgangsalderen, men det vet jeg jo ikke. Noen som har noen tips eller erfaringer?

Anonymkode: a476d...530

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sto på venteliste i 6 måneder før jeg fikk tilbud om operasjon, så det kommer jo an på hvor lang ventetiden er der du bor, om det er verdt å vente? Plutselig er du jo allerede i overgangsalderen. Men tror ikke det er noe "øvre" alder, så lenge du fremdeles er fertil.  

Anonymkode: 15183...31e

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen. Hvordan kan jeg sjekke om jeg fortsatt er fertil? Vet jo ikke om jeg ha mistet menstruasjon pga overgangsalder eller pga prevensjonen. Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre.

Ts

Skrevet

Er vel ingen sikker måte å vite det på, med unntak av de klassiske symptomene som hetetokter osv. Mulig man kan ta noen hormonprøver for å se hva slags nivå du har, og en gynekolog kan jo muligens se om du har mye egg igjen. Mener å ha lest at det først er sikkert, når man har vært uten mensen i 1 år, frem til det er det fortsatt mulig å bli gravid. Ellers kan man jo som regel gå ut i fra mors overgangsalder, og når den startet. Det pleier jo å være ganske genetisk. 

Skrevet

Ja, det er det som gjør det så vanskelig. Vil jo ikke ta ut staven for å se om jeg ikke har menstruasjon lengre. Mamma døde dessverre for overgangsalderen, så vet ikke når det har for henne.

Må ta meg en tur til legen kanskje. 

Skrevet

Du blir ikke gravid som 48 altså.. 

Anonymkode: 65c83...3b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er vel ingen sikker måte å vite det på, med unntak av de klassiske symptomene som hetetokter osv. Mulig man kan ta noen hormonprøver for å se hva slags nivå du har, og en gynekolog kan jo muligens se om du har mye egg igjen. Mener å ha lest at det først er sikkert, når man har vært uten mensen i 1 år, frem til det er det fortsatt mulig å bli gravid. Ellers kan man jo som regel gå ut i fra mors overgangsalder, og når den startet. Det pleier jo å være ganske genetisk. 

Ikke gjør det! Jeg er på 20 år overtid etter at min mor kom i overgangsalderen og er ikke der selv ennå. 

Min fars mor derimot, hadde mensen like lenge som meg.

Anonymkode: 34657...b2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er det som gjør det så vanskelig. Vil jo ikke ta ut staven for å se om jeg ikke har menstruasjon lengre. Mamma døde dessverre for overgangsalderen, så vet ikke når det har for henne.

Må ta meg en tur til legen kanskje. 

Jeg ble spurt om jeg ikke var villig til å gå på prevensjon til overgangsalderen, da var jeg 30. Ville forberedt meg på et potensielt avslag når du er såpass nærme overgangsalderen. Eventuelt vurdere privat, så slipper du lang ventetid, veldig dyrt da..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gjør det! Jeg er på 20 år overtid etter at min mor kom i overgangsalderen og er ikke der selv ennå. 

Min fars mor derimot, hadde mensen like lenge som meg.

Da må det jo ha vært noe ekstraordinært som gjorde at din mor kom tidlig i overgangsalderen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det har skjedd før, om enn veldig sjelden. Jeg hadde ikke tatt sjansen…

Anonymkode: f6a34...7f5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må det jo ha vært noe ekstraordinært som gjorde at din mor kom tidlig i overgangsalderen. 

Hvorfor det? Gener kommer jo fra begge foreldre. 

Ja, hun kom tidlig i overgangsalderen, men jeg vet ikke når hennes mor gjorde det. Det kan også godt ha vært tidlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Gener kommer jo fra begge foreldre. 

Ja, hun kom tidlig i overgangsalderen, men jeg vet ikke når hennes mor gjorde det. Det kan også godt ha vært tidlig.

Ja, men det er mer normalt at jenter er mer genetisk "utsatt" fra sin mor og gutter er mer genetisk "utsatt" fra sin far. Fikk høre dette fra legen da jeg gikk dit for noe jeg har arvet fra min far, da sa legen at jeg burde være glad for at jeg ikke var sønnen hans, for da ville jeg vært mer plaget. Har ei tante som havnet i tidlig overgangsalder, til tross for at mormor havnet i overgangsalderen i 50-årene, men tante min er svært syk med forskjellige revmatiske sykdommer og mer, også gått på mye medisiner som mest sannsynlig har forstyrret hennes hormoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Si ikke det, min bestemor ble gravid med siste barn, da hun var nesten 50,

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er mer normalt at jenter er mer genetisk "utsatt" fra sin mor og gutter er mer genetisk "utsatt" fra sin far. Fikk høre dette fra legen da jeg gikk dit for noe jeg har arvet fra min far, da sa legen at jeg burde være glad for at jeg ikke var sønnen hans, for da ville jeg vært mer plaget. Har ei tante som havnet i tidlig overgangsalder, til tross for at mormor havnet i overgangsalderen i 50-årene, men tante min er svært syk med forskjellige revmatiske sykdommer og mer, også gått på mye medisiner som mest sannsynlig har forstyrret hennes hormoner. 

Vel, min mor har ikke feilt noe spesielt. Ingenting uvanlig med henne, foruten at hun kom i tidlig overgangsalder. Jeg har også mange andre kroppslige likheter med farssiden av familien, og tar dette med å være mer genetisk "utsatt" for forelder av eget kjønn med en stor klype salt. Med mindre du har gode kilder, og selv da kan man jo være blant unntakene.

Uansett ville det være helt merkelig om TS skulle gamble på dette fremfor å sterilisere seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...