Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som vet mye om de ulike støtteordningene? Jeg er lærer og jobber som vikar. Problemet mitt er at skolene stenger hele sommeren og at jeg da ikke har noe jobb, og får dermed ikke noe inntekt. Finnes det noe støtte jeg kan få disse to månendene, siden det er vanskelig med to måneder uten inntekt? Og er disse eventuelle stønadene basert på hvor mye man tjente i fjor?

Endret av Arielle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg en sommerjobb! DA får du inntekt. Det må jeg ihvertfall. Kan da vel ikke regne med støtte her og der bare for at man er vikar???

Skrevet

Det meste av støtte, utatt sosialstønad er vel basert på inntekten din i fjor ja. Synes gjesten over meg kom med et godt forslag. Mange som har sommerjob! :)

Skrevet

Ja, jeg skal jo selvfølgelig se om jeg får meg sommerjobb, men det er ganske trangt om det beinet her i trondheim (mange studenter), så jeg tenkte nå mer på hvis jeg ikke fikk det da..

Skrevet

Siden du vet du ikke har jobb i sommer, kom igang og søk jobber NÅ! Det nytter lite å vente til nærmere sommeren med å lete, og siden være lei seg fordi du ikke finner noen jobb. Hva med å lodde stemningen på et vikarbyrå forresten?

Skrevet

Har du ikke rett på arbeidledighetstrydgd da? Du kan godt registrere deg som arbeidsledig nå selv om du jobber som vikar. Tviler på at du får noe på sosialkontoret, ihvertfall de første ukene. Etter deres regnemåte skal sikkert en vanlig månedslønn holde ihvertfall fall 2 mnd.

Skrevet
Kan da vel ikke regne med støtte her og der bare for at man er vikar???

Jo, det kan man forresten. De har en ordning på Aetat som er sånn at dersom man jobber i under 50% stilling en uke, kan man få litt støtte fra Aetat (antakelig slik at man kommer opp i 50% inntekt). Dette gjelder når man jobber som vikar og har ustabil inntekt. Jeg har ikke hatt bruk for den enda, men det er en veldig fin ordning fordi at selv om man jobber som vikar og jo da har en jobb, så kan det jo hende at man ikke får jobbe nesten noenting en måned, og da er det jo litt dumt å leve en måned uten inntekt... På den måten så unngår de at det er noen som "spekulerer" i dette, og kanskje heller foretrekker å registrere seg som arbeidssøker uten å jobbe og dermed få arbeidsledighetstrygd eller noe sånt, fordi det er eneste måte å få stabil inntekt på.

Så man har noen rettigheter når man jobber som vikar, såfremt man jobber som det fordi man ikke får fast jobb da. Man må jo registrere seg som arbeidssøker.

Skrevet

Men - nå er jo du lærer og VET derfor at du ikke kommer til å ha noen lærerjobb i sommer. Det hadde jo vært annerledes om du var vikar innen en næring som også hadde aktivitet i sommermånedene.

Jeg har flere venninner som er nyutdannede lærere (ferdig for 0,5 - 2 år siden), og med unntak av en som fikk seg fast stilling med en gang hun var ferdig utdannet har de alle hatt sommerjobb også etter at de var ferdig utdannet. Dette er nok helt vanlig for nyutdannede lærere. Så se etter sommerjobb du. Alt annet vil etter min mening være snylting av systemet. At det skal være vanskelig å få seg sommerjobb i Trondheim hvis du begynner å lete allerede nå har jeg ingen tro på.

Skrevet

Hmm... okey, føler at jeg blir nærmest bitt hodet av fordi jeg er bekymret for å ikke ha noen inntekt her... :forvirret:

Alle bare svarer at jeg skal få meg sommerjobb, og det har jeg jo sagt at jeg SELVFØLGELIG har tenkt å gjøre. Det er plan A, og jeg trenger en plan B i tilfelle alt går i vasken. De fleste har sommerjobber på de jobbene de vanligvis har i tillegg til feks studier, og det er det jeg vanligvis har gjort også. Men siden jeg har tre jobber som alle stenger om sommeren, har jeg ingen jobb jeg bare kan si at jeg ønsker å jobbe på. Det er derfor jeg spør om dette da.

Men medmindre det er noen som har lyst å svare på det jeg lurte på i innlegget mitt, så ikke svar. Jeg setter ikke veldig pris på å bli kalt for snylter bare fordi jeg lurer på dette. Jeg har vært i jobb siden jeg var 16 år, og har til dags dato aldri tatt imot noe støtte, jeg har aldri vært sykemeldt engang, så noe snylter er jeg hvertfall ikke.

Ja.. det var dagens utblåsning fra meg :sjenert:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Søk på sommerjobber. Hvis du ikke har fått napp innen juni kan du tenke på å kontakte sosialkonteret.

Skrevet

Hmmm...Har du jobb om høsten igjen? Fordi jeg er usikker på om du vil få arbeidsledighets trygd i de to mnd dersom engasjementet ikke er avsluttet. Når en melder seg arbeidsledig så må du ha skriftlig dokumenteasjon fra den siste arbeidsgiver om hvilke periode du har jobbet der, og hvorfor en ikke jobber der lenger. At en er vikar og oppdraget er avsluttet er jo f.eks en årsak.

Men, siden du ikke har inntekt de to mnd, så må du jo ha noe å leve av... Men, jeg vil tro du får feriepenger. Vel, jeg hadde gått på Aetat og snakket med de der. Så lenge du har jobbet (og for den del også skattet) så er dagpenger en rettighet som du kanskje har rett på. Jeg er litt usikker da. Men sosialkontoret tror jeg nok du ikke vil få noe hjelp fra.

Du ble kanskje ikke så mye klokere av dette her da. :ler: Men, igjen, jeg anbefaler deg å ta en tur på Aetat. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...