Gå til innhold

Jeg trenger alenetid, han vil treffes hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Ønsker perspektiv på dette:

Er i startfasen av å date en mann. Liker han godt, men jeg føler meg litt kvelt.

Jeg jobber fulltid i turnus, og er i innspurten på en master samtidig, som jeg skriver ved siden av. Jeg har jevnlig obligatoriske skoledager, som er lange dager for meg (står opp 05, hjemme 17/18). Han mener selv at det ikke er et problem for ham at jeg har det så hektisk for tiden, at det er en fase og at det snart er over.

Vi treffes i snitt 2-3 dager i uka, noe jeg føler er maks av det jeg orker/har tid til. Jeg jobber ofte kveld og natt, og føler gjerne jeg har lite tid til meg selv. Forsøker å få litt tid til venner/familie også. Jeg samler energi av å være alene, og det begynner å bli vanskelig med sosial jobb (sykepleier), være med han hele tiden, studie, venner/familie. Flere ganger har det skjedd at jeg omtrent ikke har hatt en kveld/dag alene på flere uker.

Han sender meg ofte meldinger, og tar initiativ til å bli med på alt jeg driver med for å få tid sammen. Dette er jo hyggelig, men oppleves litt som tvang når jeg feks har sagt at det blir veldig deilig med en dag alene for å slappe av mentalt, og at jeg f.eks skal rydde i boden. Da tilbyr han meg å komme og hjelpe meg å rydde i boden, «det skal du slippe alene» «jeg kan hjelpe deg å bære» osv. jeg gjentar takk, men det blir deilig for meg å ha en kveld alene, og at å rydde i boden er en litt terapeutisk syssel for å slappe av. I løpet av den kvelden kan han da sende meg melding og si ting som «du må baaare si fra hvis du trenger hjelp altså, jeg kommer gjerne». 

Andre ting kan være at han f.eks vil komme til meg etter jeg har vært på studiet. Etter mange timers skole/kjøring etc føler jeg meg som oftest kaputt, men han insisterer på at vi bare kan spise middag, slappe av og se en film. Når han faktisk er her så blir det til at han hele tiden skal ha meg på fanget, kysse/div (hyggelig det, men ikke hele tiden), jeg ser han ser på meg i sidesynet når vi ser på TVen, følger ikke med på filmen, og spør meg om alt er greit osv siden jeg er så stille…. Jeg er jo bare kjempesliten?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg får litt avsmak av dette, selv om han er veldig hyggelig. Føler jeg sier fra relativt tydelig mine behov («i dag gleder jeg meg til å slappe av alene, det trenger jeg virkelig nå»), men han overser liksom det og hører bare at jeg ikke har noen planer og derfor er ledig…. Jeg får ordentlig dårlig samvittighet av å skulle avvise ham når jeg skjønner at han gjerne vil være med meg hele tiden, men føler også at han ikke tar hensyn til meg.

Noen tips? Er det liv laga? (Kanskje ikke?)

Anonymkode: e308b...de7

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si nei, at du ikke har tid til det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ikke ut som du egentlig er noe interessert. Hadde han fanget interessen din så hadde du sikkert prioritert han høyere..

Anonymkode: 59400...1a2

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Har nettopp bestemt meg for å dumpe en som er akkurat som du beskriver. Har dårlig samvittighet, men jeg orker ikke å konstant bli klemt og kost på og stirret på når vi ser film, har vi avtalt at han kan komme en liten tur selv om jeg er sliten drar han ut tiden i timesvis og det ender med at jeg ikke rekker jobb eller andre planer. Tror i det lange løp så vil det føre til avsky for både meg og deg. Man er ikke på samme bølgelengde dessverre. 

Anonymkode: ba92b...63d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Høres ikke ut som du egentlig er noe interessert. Hadde han fanget interessen din så hadde du sikkert prioritert han høyere..

Anonymkode: 59400...1a2

Bra sammenlikning 👍🏼

Anonymkode: e3271...725

Skrevet

Skjønner deg så godt. Du trenger alenetid. Du kan prøve å kommunisere det på en fin måte og håpe at han forstår. Jeg jobber 100% som helsefagarbeider. Har to små barn. Jeg har fint lite sosialt liv utenom kjernefamilien nå. Jeg er utslitt. Hender jeg er så dum og planlegger en kveld med venninner, og så kommer dagen og jeg vil jo egentlig bare være i fred, og da angrer jeg! For jeg er så sliten av å prate, vise omsorg, hensyn osv. vil bare være alene og se på noe tanketomt på tv og legge meg tidlig. 

ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 24afa...fd5

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Kanskje du må være mer direkte? Virker ikke som at han forstår det når du sier at det blir deilig å være alene, kanskje du heller må si at du vil være alene? Typ: "Takk for tilbudet, men i dag vil jeg gjerne være alene, men blir hyggelig å se deg på lørdag" (som et eksempel). 

Anonymkode: 3f7d5...32a

• Liker 9
Skrevet

Høres ikke ut som du er på et sted i livet der du har tid til kjæreste.

Han blir sikkert mer masete, fordi han føler at du er reservert.

Høres ikke ut som han forstår deg heller, eller at du klarer å få han til å forstå.

Jeg har det likt som deg med studier og jobb, og har i tillegg unger og hund. Aldri i livet at jeg hadde startet å date i dette kaoset, jeg må ha alenetid for å lade.

Jeg ville satt meg ned med han og tatt en prat. Hvis ting ikke endrer seg, ville jeg avsluttet det.

Anonymkode: 8e51a...15e

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du dater egentlig, du virker ikke til å ha hverken tid eller overskudd til å investere i en annen person? Kanskje venn med fordeler er noe for deg? 

Anonymkode: c8cbe...68b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde bare fortsatt å svart slik som du gjør pr nå. Også ikke svart noe mer på meldinger fra han resten av kvelden. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor du dater egentlig, du virker ikke til å ha hverken tid eller overskudd til å investere i en annen person? Kanskje venn med fordeler er noe for deg? 

2-3 ganger i uken er jo ofte, spesielt hvis det er i startfasen, er jo mer enn det hun ikke orker eller har tid til. Han jeg er sammen med nå, traff jeg i snitt 1 gang i uken, i lang tid.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2-3 ganger i uken er jo ofte, spesielt hvis det er i startfasen, er jo mer enn det hun ikke orker eller har tid til. Han jeg er sammen med nå, traff jeg i snitt 1 gang i uken, i lang tid.

Tenkte mer på hele holdninga hennes, at hun allerede ser på ham som klengete og er lei, tipper det trigger ham til å klenge mer

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er viktig at dette avklares og at han virkelig forstår alvoret. En Master er viktig! Og totalen er utmattende. 

Jeg sympatiserer med deg, men det er på grensa til egoistisk å innlede et forhold til fyr når du nesten ikke hsr tid/lyst til det. Hvis du tenker at dette vil endre seg og at dere må tenke langsiktig, så er det ok så lenge dere er enige. 

Ellers så synes jeg dette er en klassiker. Kvinner er opptatt av å verne om sin alenetid, mens menn blir hodestups forelsker og kan ikke få nok av flammen sin.

Dere må lære å regulere dette. Hvis han ikke evner det så vil hans egoisme bli et problem for deg fremover også. Ja, dere er egentlig litt egoistiske begge to. 

Masteroppgave, jobb, helse, egne barn er viktigere enn kjærestens behov. Det trumfer. Det mp han bare lære seg. Men du må også innse at dette kan ikke bare foregå på dine premisser. - at dere bare skal ha kjærestetid når det passer deg. 

Anonymkode: dbb36...35e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er viktig at dette avklares og at han virkelig forstår alvoret. En Master er viktig! Og totalen er utmattende. 

Jeg sympatiserer med deg, men det er på grensa til egoistisk å innlede et forhold til fyr når du nesten ikke hsr tid/lyst til det. Hvis du tenker at dette vil endre seg og at dere må tenke langsiktig, så er det ok så lenge dere er enige. 

Ellers så synes jeg dette er en klassiker. Kvinner er opptatt av å verne om sin alenetid, mens menn blir hodestups forelsker og kan ikke få nok av flammen sin.

Dere må lære å regulere dette. Hvis han ikke evner det så vil hans egoisme bli et problem for deg fremover også. Ja, dere er egentlig litt egoistiske begge to. 

Masteroppgave, jobb, helse, egne barn er viktigere enn kjærestens behov. Det trumfer. Det mp han bare lære seg. Men du må også innse at dette kan ikke bare foregå på dine premisser. - at dere bare skal ha kjærestetid når det passer deg. 

Anonymkode: dbb36...35e

Jeg ser han jo 2-3 dager i uken og synes det er fint! Men det er som det «aldri» er nok. Og jeg føler uansett hvordan jeg formidler at jeg trenger alenetid så foreslår han å finne på noe likevel. Ofte kamuflert som at han kan hjelpe meg med noe, at vi «bare kan slappe av/se på film» osv. Men hvis han først er her er han ikke interessert i å se på film, og spør flere ganger om noe er galt, til tross for at han vet jeg er helt komatøs etter flere dager med 05-17 kjør.

Jeg velger å treffe han eksempelvis etter studiet (selv om jeg egentlig kunne tenke meg å bare legge meg), før jeg skal på nattevakt, etter langvakt i helg (selv om det er sent og jeg skal opp tidlig dagen etter). Så jeg føler egentlig det i liten grad går på mine premisser - heller på hans.

Jeg liker å treffe ham, men ikke hele tiden når jeg føler øynene svir og jeg har andre gjøremål jeg egentlig må få gjort (handlet, vasket tøy, jobbet med studier, eller rett og slett få sovet….).

Synes det er en kjip skvis. Jeg liker ham, men ikke når jeg føler at jeg ikke får pustet/levd ellers, og han ikke respekterer mine ønsker om å slappe av en dag…

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke 2-3 dager i uken nok i startfasen av dating når man er voksne mennesker med jobb og plikter..?

TS

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du må være mer direkte? Virker ikke som at han forstår det når du sier at det blir deilig å være alene, kanskje du heller må si at du vil være alene? Typ: "Takk for tilbudet, men i dag vil jeg gjerne være alene, men blir hyggelig å se deg på lørdag" (som et eksempel). 

Jeg sier det også, men så går det noen timer/dager også foreslår han å treffes likevel. Føler det blir litt som at hvis han bare foreslår det nok ganger så sier jeg vel ja til slutt… Og jeg føler meg jo kjip for å måtte si nei flere ganger.

TS

Skrevet

Hvorfor dater du hvis du ikke egentlig har tid? 

Anonymkode: 8fbc2...17c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke 2-3 dager i uken nok i startfasen av dating når man er voksne mennesker med jobb og plikter..?

TS

Ikke hvis man liker hverandre godt nok. 

Anonymkode: 8fbc2...17c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier det også, men så går det noen timer/dager også foreslår han å treffes likevel. Føler det blir litt som at hvis han bare foreslår det nok ganger så sier jeg vel ja til slutt… Og jeg føler meg jo kjip for å måtte si nei flere ganger.

TS

Du må jo formidle dette til han. At du likar han kjempegodt (sleng gjerne på at du likar å sakna han litt også), men at du er så travel at du føler du blir kvelt viss du ikkje av og til har litt aleinetid.

Anonymkode: a2091...f06

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud, jeg får krupp av å høre om han. Veldig needy type. Vet han ikke hva opptatt og sliten er? Jævla annoyinge sms-er. For et mas! Jeg skjønner veldig godt at du får avsmak. Han bør kanskje finne seg noen som er like klengete som han selv er. 

Anonymkode: f1d29...a86

• Liker 16
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...