Gå til innhold

Takler ikke denne valpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en kattunge som var slik. Angrep alt og alle og oppførselen var så langt unna normal kattunge som det var mulig å komme. Var hos to dyrleger og begge anbefalte avliving. Så markante avvik er det ingen fremtid for.

Anonymkode: 58c8a...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var en liten demon, klin umulig 😬Tygde på ALT, og når det var noe hun ikke hadde lov til, gjemte hun seg bare under ting så vi ikke fikk tak i henne. Er egentlig imot at de skal ligge i bur mange timer uten å velge det selv, men det var jo helt nødvendig for hennes egen sikkerhet at hun lå i bur den første tiden. Hun er ekstremt aktiv den dag i dag, 9 år gammel, og sliter med å finne roen selv om hun er trøtt. Blir da overtrøtt som en valp enda, og kjefter og herjer rundt. 

For å få henne til å slappe av i buret lot jeg henne ligge på fanget til hun nesten sovnet. La henne da inn i buret veldig rolig og lot henne sovne før jeg lukket døren. Hun likte også å ha et pledd over sånn at de blir mer som en hule, men dekker ikke til fronten. Hun elsker buret nå, men vi bruker det kun i bilen etter de første mnd der hun måtte ha det for skjerming.

For at hun skal finne roen må jeg vite at hun har spist, gått tur, lekt, brukt hodet litt og gjort alt hun trenger på do. Når jeg vet det er nok aktivitet pakkes lekene bort i en kasse. De er aldri tilgjengelige utenom når jeg vet hun har behov for det (ca to gode omganger lek til dagen hos oss, men hun er jo godt voksen nå). Da kobler hun mer av. En valp trenger jo gjerne noe å tygge på, men da kan kanskje et tyggebein være greit til hun sovner? Jo bedre tilbud, jo mindre ro for min er i alle fall erfaringen 😅

Ikke gi opp! Det går seg til, med ro og skryt, hjernetrim og moro, ikke så mye kjeft 🧡 

Det min ble desidert trøttest av var snusing. Jeg gjemte tørrfor i et krøllete pledd eller kastet det ut på gulvteppet som var sånn floss med lange buster. Det bruker de mye krefter på og blir behagelig trøtte etterpå, også kan du øke vanskelighetsgrad etter som den blir eldre og mer erfaren :)

Anonymkode: 48912...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en kattunge som var slik. Angrep alt og alle og oppførselen var så langt unna normal kattunge som det var mulig å komme. Var hos to dyrleger og begge anbefalte avliving. Så markante avvik er det ingen fremtid for.

Anonymkode: 58c8a...791

Huff da. Det var jo leit. Jeg ser ikke for meg at det går den veien her da. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Min var en liten demon, klin umulig 😬Tygde på ALT, og når det var noe hun ikke hadde lov til, gjemte hun seg bare under ting så vi ikke fikk tak i henne. Er egentlig imot at de skal ligge i bur mange timer uten å velge det selv, men det var jo helt nødvendig for hennes egen sikkerhet at hun lå i bur den første tiden. Hun er ekstremt aktiv den dag i dag, 9 år gammel, og sliter med å finne roen selv om hun er trøtt. Blir da overtrøtt som en valp enda, og kjefter og herjer rundt. 

For å få henne til å slappe av i buret lot jeg henne ligge på fanget til hun nesten sovnet. La henne da inn i buret veldig rolig og lot henne sovne før jeg lukket døren. Hun likte også å ha et pledd over sånn at de blir mer som en hule, men dekker ikke til fronten. Hun elsker buret nå, men vi bruker det kun i bilen etter de første mnd der hun måtte ha det for skjerming.

For at hun skal finne roen må jeg vite at hun har spist, gått tur, lekt, brukt hodet litt og gjort alt hun trenger på do. Når jeg vet det er nok aktivitet pakkes lekene bort i en kasse. De er aldri tilgjengelige utenom når jeg vet hun har behov for det (ca to gode omganger lek til dagen hos oss, men hun er jo godt voksen nå). Da kobler hun mer av. En valp trenger jo gjerne noe å tygge på, men da kan kanskje et tyggebein være greit til hun sovner? Jo bedre tilbud, jo mindre ro for min er i alle fall erfaringen 😅

Ikke gi opp! Det går seg til, med ro og skryt, hjernetrim og moro, ikke så mye kjeft 🧡 

Det min ble desidert trøttest av var snusing. Jeg gjemte tørrfor i et krøllete pledd eller kastet det ut på gulvteppet som var sånn floss med lange buster. Det bruker de mye krefter på og blir behagelig trøtte etterpå, også kan du øke vanskelighetsgrad etter som den blir eldre og mer erfaren :)

Anonymkode: 48912...7b6

Hun sover i buret nå. :) Hadde først en runde i buret hvor hun fikk både kong og tyggebein. Jeg visste hun var trøtt. Men da innholdet i kongen var borte begynte hun å klage. Etter noen minutter tok jeg henne ut da jeg mistenkte hun ville tisse. Etter 25 minutter tisset hun og da vi kom inn la hun seg ned på gulvet for hun var sliten etter å ha vært våken i hele fem timer. Det er unormalt lenge. Så da la jeg henne i buret igjen. Hun klagde i noen få minutter, men så la hun seg ned og sovnet raskt. 

Må sikkert øve litt før hun legger seg ned med en gang da. 

Jeg har et teppe over buret hennes, og har plassert buret slik at hun ser meg ligge i sofaen. 

Når hun er alene hjemme har hun en lang gang  og en trapp å være i. Av en eller annen grunn legger hun seg alltid på øverste trappetrinn når jeg er borte. Tror hun føler hun har mer oversikt da. 

Den ene tyggeleken jeg kjøpte i går har hun ligget og tygd på så den likte hun. 

Synes det har vært litt bedre med bitingen allerde. Dvs i dag har det vært det jeg vil tenke er mer normal valpebiting og ikke sånn skikkelig piraya. Får se om det er tilfeldig eller om dette er starten på noe som fungerer. 

Anonymkode: c6c60...0e4

• Hjerte 3
Skrevet

Har verdens snilleste og vennligste tispe på fire år, som var som en pelskledd piraja i den villeste kokainrus som valp.

Fikk helt flashback jeg nå. Det går heldigvis over! 

Anonymkode: 0fff7...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har verdens snilleste og vennligste tispe på fire år, som var som en pelskledd piraja i den villeste kokainrus som valp.

Fikk helt flashback jeg nå. Det går heldigvis over! 

Anonymkode: 0fff7...aca

Det er bra da. 😅 Siste par dager har det vært mer levelig. Går vel litt opp og ned. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bra da. 😅 Siste par dager har det vært mer levelig. Går vel litt opp og ned. 

Så flott å høre at du har funnet fine løsninger og legger inn gode rutiner og vaner. Valpebiting går jo over, men det er noe med å skulle overleve når det står på som verst 😅 Min tispe var en intens piraya som valp. Gud, for et slit, men i ettertid ser jeg at det var unødvendig å bruke tid og energi på å stresse over det. Man må bare finne løsninger som du har gjort nå for å minimere bitingen, også ta tiden til vent. En dag tar det plutselig slutt, så fokuser på de gode øyeblikkene og husk å nyte valpetiden til det fulleste 

Anonymkode: 3d7ca...e61

• Liker 1
Skrevet

Uff, føler med deg. Har vært i samme situasjon, men med en mye større rase, ergo hardere biting🥵Jeg så ikke ut på armene, så ut som jeg drev med selvskading😅Mitt tips er å fryse ned vom på slikkematter ol. Det klør nok mye i munnen vil jeg tro. Dette hjalp en del på min. Vær tolmodig, dette vil gi seg av seg selv etter hvert💪👍Å sørg for nok hvile til valpen. De har vanskelig for å kontrollere dette selv. 

Masse lykke til❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så flott å høre at du har funnet fine løsninger og legger inn gode rutiner og vaner. Valpebiting går jo over, men det er noe med å skulle overleve når det står på som verst 😅 Min tispe var en intens piraya som valp. Gud, for et slit, men i ettertid ser jeg at det var unødvendig å bruke tid og energi på å stresse over det. Man må bare finne løsninger som du har gjort nå for å minimere bitingen, også ta tiden til vent. En dag tar det plutselig slutt, så fokuser på de gode øyeblikkene og husk å nyte valpetiden til det fulleste 

Anonymkode: 3d7ca...e61

Ja jeg må prøve å ikke stresse. :) Nå er det bare holke ute så nå er problemet å få hunden til å tisse ute. 😅

Kaja-81 skrev (31 minutter siden):

Uff, føler med deg. Har vært i samme situasjon, men med en mye større rase, ergo hardere biting🥵Jeg så ikke ut på armene, så ut som jeg drev med selvskading😅Mitt tips er å fryse ned vom på slikkematter ol. Det klør nok mye i munnen vil jeg tro. Dette hjalp en del på min. Vær tolmodig, dette vil gi seg av seg selv etter hvert💪👍Å sørg for nok hvile til valpen. De har vanskelig for å kontrollere dette selv. 

Masse lykke til❤️

Ja, merker det er veldig viktig at hun får sove nok. :) Nå når hun sover i buret og ikke bare oppå meg så føler jeg dessuten at jeg har litt mer overskudd for det ble litt kvelende med en valp oppå seg hele tiden.

Skrevet

TS her: 

Hun har altså vært SÅ mye bedre siste dagene. Hva kan det komme av? Ja jeg har brukt buret litt, men jeg har ikke brukt det MYE. Likevel tror jeg hun sover bedre i det gode buret med seng og pledd enn hva hun gjør oppå meg? 

Men ja. Hun har bare vært slik jeg hadde forventet at en valp er. Litt biting her og der, men ikke noe monster. 😅

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her: 

Hun har altså vært SÅ mye bedre siste dagene. Hva kan det komme av? Ja jeg har brukt buret litt, men jeg har ikke brukt det MYE. Likevel tror jeg hun sover bedre i det gode buret med seng og pledd enn hva hun gjør oppå meg? 

Men ja. Hun har bare vært slik jeg hadde forventet at en valp er. Litt biting her og der, men ikke noe monster. 😅

Så godt å høre🤩 ferdig med tannfellingen kanskje? Eller kanskje bare underskudd av søvn tidligere!

Anonymkode: 30933...59d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre🤩 ferdig med tannfellingen kanskje? Eller kanskje bare underskudd av søvn tidligere!

Anonymkode: 30933...59d

Hun har masse små tenner igjen, men skal sies det er et område av gomnen på ene siden som er uten tann. Tror det er nytt. 

Og ja, kanskje hun var sliten? Skal innrømme jeg har trent henne litt mindre siste dagene fordi jeg har vært litt sliten. Det er mulig at jeg har overvurdert hvor mye stimuli hun trenger? I tillegg har jeg funnet tyggebein hun ikke setter i halsen og jeg har begynt å fryse den fylte kongen slik at hun nå fort kan bruke 20 min på den. 

Det er de små tingene jeg har gjort annerledes. 

Jeg tror absolutt ikke at det trengs å levere henne tilbake som noen foreslo. 😅 Barna mine har vært på samværshelg og hun har bitt mye mindre på dem også. Så ungene har gitt henne mer oppmerksomhet. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...