AnonymBruker Skrevet 20. februar #41 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Stakkars lille venn. Det eneste du kan gjøre er å plassere valpen hos noen som ikke vil bruke vold og som vet å verdsette den. Anonymkode: 92aa8...7ec Jeg har da ikke brukt vold. Nå får du skjerpe deg. Anonymkode: c6c60...0e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #42 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stakkars lille venn. Det eneste du kan gjøre er å plassere valpen hos noen som ikke vil bruke vold og som vet å verdsette den. Anonymkode: 92aa8...7ec Sånn som det her ts. Ignorer. Hun kommenterte også på mine innlegg, og er et troll. Anonymkode: 0172b...059 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #43 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn som det her ts. Ignorer. Hun kommenterte også på mine innlegg, og er et troll. Anonymkode: 0172b...059 Okei. Ja får ignorere det. Anonymkode: c6c60...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #44 Del Skrevet 20. februar Sleit med akkurat det samme, og her ble løsningen bur når det var på sitt verste. Da løsnet det etter bare noen dager! Tar han ikke oppfører seg, så får han ikke være sammen med flokken sin før han har roet seg ned. Vi prøvde alt av råd og ingenting fungerte. Var blodige av sår hele gjengen, så buret ble siste løsning og det fungerte. Nå er valpen 8 mnd, stor, god og trygg hund som ikke har tatt noen skader av det, tvert imot. Anonymkode: 96807...11c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #45 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sleit med akkurat det samme, og her ble løsningen bur når det var på sitt verste. Da løsnet det etter bare noen dager! Tar han ikke oppfører seg, så får han ikke være sammen med flokken sin før han har roet seg ned. Vi prøvde alt av råd og ingenting fungerte. Var blodige av sår hele gjengen, så buret ble siste løsning og det fungerte. Nå er valpen 8 mnd, stor, god og trygg hund som ikke har tatt noen skader av det, tvert imot. Anonymkode: 96807...11c Prøvde å sette henne bak trappegrinden i noen minutter og da var hun rolig når jeg slapp henne inn igjen. Får se om det bare var tilfeldig eller om det faktisk hjelper. Fikk også kjøpt noen større tyggebein i dag. Hun holdt på med det i sånn tjue minutter og etter det også var hun mer rolig. Nå ligger hun på fanget mitt og bare kikker. Trener ikke så mye i dag siden vi skal på valpekurs. Det blir hun veldig sliten av. Men kan jo ikke gi henne et sånt tyggebein hver dag da. Anonymkode: c6c60...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #46 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har da ikke brukt vold. Nå får du skjerpe deg. Anonymkode: c6c60...0e4 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sånn som det her ts. Ignorer. Hun kommenterte også på mine innlegg, og er et troll. Anonymkode: 0172b...059 Nei jeg er ikke noe troll,men å ta hardhendt i dyrene sine er å bruke vold. Og jeg må si jeg synes det er veldig skremmende at når mennesker står opp dyrene så blir det beskyldt for å være troll. Skjerpings Anonymkode: 92aa8...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #47 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei jeg er ikke noe troll,men å ta hardhendt i dyrene sine er å bruke vold. Og jeg må si jeg synes det er veldig skremmende at når mennesker står opp dyrene så blir det beskyldt for å være troll. Skjerpings Anonymkode: 92aa8...7ec Du får lage dine egne bilder om hva som skjedde, ut ifra det jeg skrev. Jeg har på ingen måte brukt vold for at jeg satt henne ned på gulvet litt hardt et par ganger når jeg skrek av smerte. Takk til deg. Anonymkode: c6c60...0e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #48 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Prøvde å sette henne bak trappegrinden i noen minutter og da var hun rolig når jeg slapp henne inn igjen. Får se om det bare var tilfeldig eller om det faktisk hjelper. Fikk også kjøpt noen større tyggebein i dag. Hun holdt på med det i sånn tjue minutter og etter det også var hun mer rolig. Nå ligger hun på fanget mitt og bare kikker. Trener ikke så mye i dag siden vi skal på valpekurs. Det blir hun veldig sliten av. Men kan jo ikke gi henne et sånt tyggebein hver dag da. Anonymkode: c6c60...0e4 I en periode der det kan være at det klør i tenner, ville jeg nok gitt slike bein hver dag. Et alternativ er å ta en tyggeleke, smøre på noe som smaker godt, og så legge den i fryseren. Kan også gjøres med en kong. Kulde lindrer hvis noe av bitingen skyldes tannfelling. Ellers kan slikkematte være en fin ting som gjør at valpen roer ned. Er valpen matglad, kan du knuse tørrfor i litt vann og fordele på en slikkematte. Etter hvert også legge den i fryseren. Min får vom smurt utover slikkematte Anonymkode: ed216...fd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea1 Skrevet 21. februar #49 Del Skrevet 21. februar Snu deg vekk fra henne(ignorer når hun biter)Du er hennes favoritt,så det eneste hun ønsker er din oppmerksomhet,så hvis du snur ryggen til vil hun ta hintet etterhvert.Men husk mange valper er slik,det er helt normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #50 Del Skrevet 21. februar Jeg overtok en hund som hoppet og beit ordentlig hardt hver gang jeg satte meg ned. Satte hunden i buret til den la seg ned og pustet tungt ut. Tok kanskje halvt minutt eller mindre. Å sette hunden i buret er ikke en straff. Er rett og slett for å la hunden roe seg ned når det koker over slik. Det tok ikke mange repitisjoner før hunden stoppet helt med oppførselen. Det kan kanskje ta litt lenger tid med å lære en valp det samme. Hunden bruker buret som soveplass fortsatt og finner lett roen der 🙂 MEN et veldig fint alternativ er valpebinge. Det spørs helt på størrelsen på valpen egentlig. Poenget er å ordne en rolig og trygg plass hvor valpen kan lære seg å slappe av. Anonymkode: 3ac96...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #51 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): I en periode der det kan være at det klør i tenner, ville jeg nok gitt slike bein hver dag. Et alternativ er å ta en tyggeleke, smøre på noe som smaker godt, og så legge den i fryseren. Kan også gjøres med en kong. Kulde lindrer hvis noe av bitingen skyldes tannfelling. Ellers kan slikkematte være en fin ting som gjør at valpen roer ned. Er valpen matglad, kan du knuse tørrfor i litt vann og fordele på en slikkematte. Etter hvert også legge den i fryseren. Min får vom smurt utover slikkematte Anonymkode: ed216...fd2 Bruker kong som jeg legger i fryseren med fyll i. Har tenkt på å kjøpe slikkematte. Bare ikke kommet så langt ennå. Jeg opplever også at hun oppfører seg sånn når hun vil ha oppmerksomhet. For eksempel hopper hun opp på bordet. Det tror jeg hun gjør fordi hun vet hun får oppmerksomhet. Har forsøkt å ignorere det, men litt vanskelig å ignorere når det er ting på bordet som et glass brus som hun med vilje prøver å velte. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg overtok en hund som hoppet og beit ordentlig hardt hver gang jeg satte meg ned. Satte hunden i buret til den la seg ned og pustet tungt ut. Tok kanskje halvt minutt eller mindre. Å sette hunden i buret er ikke en straff. Er rett og slett for å la hunden roe seg ned når det koker over slik. Det tok ikke mange repitisjoner før hunden stoppet helt med oppførselen. Det kan kanskje ta litt lenger tid med å lære en valp det samme. Hunden bruker buret som soveplass fortsatt og finner lett roen der 🙂 MEN et veldig fint alternativ er valpebinge. Det spørs helt på størrelsen på valpen egentlig. Poenget er å ordne en rolig og trygg plass hvor valpen kan lære seg å slappe av. Anonymkode: 3ac96...8c3 Ja, jeg har bestemt meg for å ha et bur oppe i stuen også. Hittil har hun sovet ved/på meg i sofaen, men er egentlig lei av å ha henne klistret på meg hele tiden og at jeg blir bundet til sofaen hver gang hun skal sove. I går fikk jeg henne ikke til å sove. Etter 4,5 time måtte hun sove for vi skulle på valpekurs. Da tok jeg henne ned i buret imens jeg lå og scrollet i senga. Tok to minutter så la hun seg ned. Kanskje ikke det en gang. Anonymkode: c6c60...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #52 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du får lage dine egne bilder om hva som skjedde, ut ifra det jeg skrev. Jeg har på ingen måte brukt vold for at jeg satt henne ned på gulvet litt hardt et par ganger når jeg skrek av smerte. Takk til deg. Anonymkode: c6c60...0e4 https://hunomhund.no/unghund-som-hopper-og-biter/ «Du skal ikke være hardhendt eller streng på noen måte.» https://www.musti.no/tips/viltre-valper «Hvis valpen har vanskelig for å roe seg ned, kan du ta den opp i armene, holde den fast og stille. Valpen skal tydelig føle at dette ikke er lek, vær fast og bestemt i grepet, men absolutt ikke hardhendt.» Anonymkode: 92aa8...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #53 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): https://hunomhund.no/unghund-som-hopper-og-biter/ «Du skal ikke være hardhendt eller streng på noen måte.» https://www.musti.no/tips/viltre-valper «Hvis valpen har vanskelig for å roe seg ned, kan du ta den opp i armene, holde den fast og stille. Valpen skal tydelig føle at dette ikke er lek, vær fast og bestemt i grepet, men absolutt ikke hardhendt.» Anonymkode: 92aa8...7ec Og jeg er ikke det heller. Jeg trenger ikke råd om det. At det har skjedd et par ganger fordi nervene har blitt tynnslitt og hun hugger hardt tak i meg så jeg får kjempevondt betyr ikke at jeg har sov vane å sette henne litt hardt ned på gulvet. Stort sett plasserer jeg henne rolig ned. Å holde henne fast slik funker ikke. Hun får panikk og begynner å skrike. Anonymkode: c6c60...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #54 Del Skrevet 21. februar Føler med deg, ts. Det er ikke gøy med valp når det står på som verst og alle de søte bildene man hadde i hodet av livet med hund fremstår som uoppnåelige. Synes du har fått gode råd her. Har selv veldig god erfaring med å bruke lekegrind (plassert i stua) for å roe valpen. Hun oppsøkte den selv lenge for å slappe av, nå som hun er voksen har hun sengen sin der grinda var plassert. Det er ganske langt mellom å bruke slike løsninger og å ha et "burdyr". Sistnevnte ville jeg aldri hatt. Hun er ikke i bur om natten eller når hun er alene hjemme, bare i bil (og det er det til gjengjeld praktisk at hun takler). Grinda var etter vår vurdering en skånsom og fin måte å få den lille terroristen nøytralisert på. Jeg har ikke bidratt med noe nytt her, vil bare uttrykke forståelse og sympati og si at det ikke er ondskap på noen måte å avgrense hva hunden får lov til å drive med. Anonymkode: 3624c...f16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #55 Del Skrevet 21. februar Dorullhylser, tomme flasker, ei fille som er slått knute på, samt flere leker som kan rulere. Avled med noe annet, (her hjelper bare jeg lager en spennende lyd med fingrene på gulvet) . Bein er magisk! Har hun mistet melketennene? Da går det med kraftbein. Eller funker tyggebein. Valpen MÅ og skal tygge. Det gir det gode følelser for de, de blir roligere og det ligger i alle hunders natur.. Vær ute så mye som mulig når valpen er våken, la henne snuse og bruke nesa si. Ikke lek intenst inne, spar det til tur (selvfølgelig lek inne, men roligere tempo.) - da skjønner valpen/hunden at vi leker og holder på ute, inne er det ro og hvile.. Sjekk valpetips på NKK, Musti o.l. Evt søk opp Frederik Steen på FB, svensk hundebur, skikkelig flink! You got this, mama!! 🐶 Hilsen dachs-mamma 🐾 Anonymkode: 7a883...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #56 Del Skrevet 21. februar På min funket det best å snu ryggen til straks han prøvde, helt konsekvent. Snudde oss bort hver gang han bet. Ble smått forvirret og gav seg faktisk. Anonymkode: 48912...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 21. februar #57 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 20.10): Nei jeg er ikke noe troll,men å ta hardhendt i dyrene sine er å bruke vold. Og jeg må si jeg synes det er veldig skremmende at når mennesker står opp dyrene så blir det beskyldt for å være troll. Skjerpings Anonymkode: 92aa8...7ec Vold eller ikke. Det er på en måte dette hundemor utøver mot sine valper, hvis du velger å se det slik. Det kan være såpass skarpt fra hundemor at en obsternasig valp vil gi fra seg et kort pip av grensesettingen. For den skal være kortvarig. Et langvarig pip/smerte, da er vi inne på overgrep/vold. Denne oppdragelsen av mor kan også kalles bite-hemming og er en av grunnene til at det ikke anbefales å ta valpen fra mor fra før etter 8 uker, gjerne lenger. Ofte er ikke 8 uker og mors grensesetting tilstrekkelig heller. Så har vi selvsagt noen masete og teite kjøpere som vil ha denne valpen i eget hus så fort de bare får til å manipulere oppdretteren. Og det klarer jo noen.. Jeg ble i sin tid for mange år siden oppfordret til, i for manges øyne, en voldelig grensesetting av min valp. Den var helt på styr med bitingen, og jeg hadde prøvd alt av triks i boka. Denne personen ga litt motvillig ifra seg en alternativ løsning via en tlf-samtale. Den var langt unna brutal, kort markering på øret. Denne var eier av en kjent hundeklubb.(bedrev opplæring av eiere, ikke hundene.) Dagens moderne hunde-innlærings-filosofi og kunnskap vil sikkert ha mer enn gode nok løsninger uten å påføre ubehag mot hunden.. Endret 21. februar av PITTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #58 Del Skrevet 22. februar Har nå kjøpt inn ekstra biteleker til valpen, jeg har funnet noen større tyggebein som hun liker og jeg har kjøpt bur i stuen for å gi henne en plass i stuen som symboliserer ro og for å gi henne en time out når hun har de verste "anfallene" sine. Hun har til nå sovet oppå meg i sofaen. Jeg vurderer om jeg skal gjøre henne vant til å sove i buret oppe på dagen. Men det jeg lurer på, hun er jo vant til, og trives i buret sitt om natten. Hun legger seg ned med en gang. Vil det si at hun automatisk vil forbinde det nye buret med ro og søvn? Eller må jeg venne henne til det? Vil gjerne komme dit at hun går dit på eget initiativ når hun trenger hvile. Men det skjer vel ikke før hun blir eldre. Anonymkode: c6c60...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #59 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nå kjøpt inn ekstra biteleker til valpen, jeg har funnet noen større tyggebein som hun liker og jeg har kjøpt bur i stuen for å gi henne en plass i stuen som symboliserer ro og for å gi henne en time out når hun har de verste "anfallene" sine. Hun har til nå sovet oppå meg i sofaen. Jeg vurderer om jeg skal gjøre henne vant til å sove i buret oppe på dagen. Men det jeg lurer på, hun er jo vant til, og trives i buret sitt om natten. Hun legger seg ned med en gang. Vil det si at hun automatisk vil forbinde det nye buret med ro og søvn? Eller må jeg venne henne til det? Vil gjerne komme dit at hun går dit på eget initiativ når hun trenger hvile. Men det skjer vel ikke før hun blir eldre. Anonymkode: c6c60...0e4 Jeg ville startet burtreningen litt på nytt med nytt bur på nytt sted. Rett og slett for å unngå problemer med det. Til å begynne med kan du jo gi tyggebein og godbiter i buret, sånn at hun får positive assosiasjoner med buret. Anonymkode: ed216...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #60 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville startet burtreningen litt på nytt med nytt bur på nytt sted. Rett og slett for å unngå problemer med det. Til å begynne med kan du jo gi tyggebein og godbiter i buret, sånn at hun får positive assosiasjoner med buret. Anonymkode: ed216...fd2 Ja får gjøre det. Anonymkode: c6c60...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå