AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Rommet er rundt 3 meter på kortsiden, da regner jeg kun den delen som er bak sofaen. Rommet er rundt 5 meter langt med hele verandadører i bunnen bak gardinene. Billy hyllene fulgte med huset, det er ikke sånn at de må beholdes men vi har gjort det inntil nå. Hvordan hadde dere innredet denne delen av stuen? Vi har to deler til, den ene ser dere sofaen til her er det tv og peis, så har vi og en spisestuedel. Så det trenger vi ikke. Beklager rotet. men det har på en måte blitt slik at denne bakre stuen kun har blitt benyttet til rot og at ting blir stående der og det er jeg lei av. Jeg har tenkt på om jeg skulle satt opp en tapetvegg på den kortveggen bokhyllene står i, det er akkurat som om den veggen roper litt på det. Tusen takk til alle som gidder og se. Anonymkode: b602f...263
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Evt en video snutt Anonymkode: b8c38...f4e
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Den stua så jo fin ut må bare få fylt den 😀
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Maskinfører skrev (56 minutter siden): Den stua så jo fin ut må bare få fylt den 😀 Stua er fin den, men har kun vært roterom. Den er på rundt 3*5 meter. Den ene kortveggen har verandadører, og det er vinduer på langveggen. Det siste bildet viser hele rommet. Skinnsofaen vender ut mot "nabostuen" og vender mot tv. TS Anonymkode: b602f...263 1
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stua er fin den, men har kun vært roterom. Den er på rundt 3*5 meter. Den ene kortveggen har verandadører, og det er vinduer på langveggen. Det siste bildet viser hele rommet. Skinnsofaen vender ut mot "nabostuen" og vender mot tv. TS Anonymkode: b602f...263 Det er vanskelig og si idag er det om å gjøre om å ha minst mulig ting i en stue huset jeg arvet etter pappa i Desember 2023 har de møblene som han kjøpte når han bygde huset i 1978 bortsett fra sofa og salongbord men tror jeg ville panelert den stuen du har så ville jeg tatt det derfra jeg skal snart panelere stua selv er lei tapet 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Ja, legg inn en tegning på rommet. Men hadde malt vegger og vinduskarmer i en lys grønngrå farge. Gardiner og puter i sofaen som passer til. Hiv ut bokhyllen, få inn et konsollbord og et bilde til veggen, store grønne planter og et litet sidebord til den kule lenestolen. Anonymkode: 3f183...dcb 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Her kommer plantegning. Det er kun den delen av stua som er nederst jeg tenker på. Altså den firkanten der. Det andre bildet er fra prospektet da vi kjøpte, som dere ser arvet vi de hyllene. Vinduet på bildet er det vinduet som er i bunnen av plantegningen. Og jeg kommer ikke til å legge panel i stua. Ellers takk for alle tips. Og til deg som sa stolen er kul, det skal jeg si til mannen den stolen var ene og alene hans ide. Anonymkode: b602f...263
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Jeg ville ha malt veggen i en dus grønnfarge i stedet for tapet, det vil gå fint til sofaen. Hadde det vært min stue ville jeg laget et lite bibliotek der, med et godt leselys og noen gode stoler. Foran vinduet ville jeg ha hatt noen pidestaller med planter Anonymkode: 3ae42...8f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Det siste bildet viser to stoler og et lite bord. Det var jo fint? Vi har to gode stoler med et lite bord i mellom, og godt lys over. Bruker de mye! Så jeg foreslår to stoler med et lite bord imellom, og et teppe under, og en stålampe med varmt lys. Og en kommode, skjenk eller konsollbord ved veggen, med en liten lampe, blomster og stearinlys på. Og så må du få ryddet i de hyllene ser ikke bra ut. Har dere mye rot, så velg en sjenk med dører. Anonymkode: 01b81...38e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville ha malt veggen i en dus grønnfarge i stedet for tapet, det vil gå fint til sofaen. Hadde det vært min stue ville jeg laget et lite bibliotek der, med et godt leselys og noen gode stoler. Foran vinduet ville jeg ha hatt noen pidestaller med planter Anonymkode: 3ae42...8f2 Alle veggene eller kun den bak hyllene? Eller kunne det vært fint med en tapet på den og en farge på de andre? Tror kanskje grunnen til at flere foreslår grønt er fordi vi allerede har de dusgrønne gardinene. Jeg har og tenkt på grønn nemlig. Anonymkode: b602f...263
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det siste bildet viser to stoler og et lite bord. Det var jo fint? Vi har to gode stoler med et lite bord i mellom, og godt lys over. Bruker de mye! Så jeg foreslår to stoler med et lite bord imellom, og et teppe under, og en stålampe med varmt lys. Og en kommode, skjenk eller konsollbord ved veggen, med en liten lampe, blomster og stearinlys på. Og så må du få ryddet i de hyllene ser ikke bra ut. Har dere mye rot, så velg en sjenk med dører. Anonymkode: 01b81...38e Ja vi er nok litt familien rot og rot. De bildene med bord og stoler er fra prospektet, det er stylet der. De kjøpte en sånn stylingstjeneste. Jeg er bare ikke så overbevist for vi har hatt en stol stående i den stuen i årevis, ingen sitter der. Mulig det hadde hjulpet med godt lys som du sier men jeg vet ikke. Anonymkode: b602f...263
Rosa Dartle Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 (endret) Ikke helt enig med han som syntes stolen var kul, jeg ville hatt noen nettere lesestoler siden det er en stue det bør være litt «luft» mellom møblene. De på det ene bildet var fine. Jeg er veldig glad i bokhyller, men synes nok de på bildet blir litt store og tunge. Ville hatt mer luft over. Det er mye som er fint med stua, men tenker dere å male? Ville nok malt pga. parketten som er litt gul, den blir ekstra gul mot den hvitfargen på veggene. Og er det veldig mye glans i malingen i taket pluss at den er hvitere? Taket syntes liksom veldig godt. Ville malt med en mattere og dusere farge så taket ikke stod så fram. Ville forsøkt å holde det meste i resten av interiøret inkludert gardinene i lyse toner, siden dere har en sofa som har litt mer farge. Eventuelt en grønn som her. Veldig syrlig grønn er heller ikke alltid så pent til sånn parkett. Vanskelig rom å innrede med så mange lave vinduer. Liker egentlig ikke å ha sofa sånn midt i rommet, men om dere skal ha tv der er det vel det som må til.. Endret 18. februar 2024 av Rosa Dartle 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alle veggene eller kun den bak hyllene? Eller kunne det vært fint med en tapet på den og en farge på de andre? Tror kanskje grunnen til at flere foreslår grønt er fordi vi allerede har de dusgrønne gardinene. Jeg har og tenkt på grønn nemlig. Anonymkode: b602f...263 Den bak bokhylla i første omgang. Gardinene så grå ut på min skjerm, så ikke derfor. Anonymkode: 3ae42...8f2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 Hadde laget en type innebygd bokhylle i enden der bokhyllene står nå. Kanskje med skapdører nederst slik at du kan skjule rot. Her kan du jo også velge å ha tapet inne i bokhylla istedenfor på hele veggen dersom du synes det blir litt mye. Ellers er det også veldig lekkert med ensfarget bokhylle som på det øverste bilde. Under vinduet hadde jeg laget en lav benk med skuffeoppbevaring til rot (du kan finne skuffer på ikea, forsterke det med noen 2 tomme 4 og en mdf plate på toppen, også male alt i samme farge). Her kan du enten legge sitteputer oppe på eller ha planter/diverse pynt på. I ditt tilfelle ville jeg nok valgt det siste og laget en smalere variant for å ramme inn vinduet. Hadde lagt et fint, mykt gulvteppe foran bokhylla på gulvet. Så hadde jeg hatt en lenestol/lesestol (dere har jo en fin en allerede ser det ut som) ved veggen mellom vinduet og verandadøra, samt en stilig lampe. Anonymkode: 212f5...c44
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 Legger ved en videosnutt så får dere se hele stuen med tv delen. Enig i at parketten ser gul ut i forhold til taket ja. Det er en alt for hvit farge her. Til min unnskyldning, jeg driver og rydder ut av hyllene, derfor ser det litt ekstra rotete ut nå. Jeg har vurdert å investere i denne hyllen her fra Ikea i dobbeltvarianten, og ha den der hyllene står, men den er og veldig massiv. Jeg er og litt lei av Ikeamøbler som ofte ikke blir helt vellykket. HAVSTA oppbevaringskombinasjon skyvedører, grå, 242x47x212 cm - IKEA Ellers takk for gode tips, liker godt de grønne fargene! Når det gjelder å kle inn vinduene så er det ovner under de, og de er helt nødvendige å ha der. Og ja, vanskelig å innrede med så lave vinduer i stuen. 427693932_7301269153283302_1532044012986682197_n.mp4 Anonymkode: b602f...263
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 Først og fremst, det som redder alle rom: planter og kunst! Det er altfor mye brunt/brungult der, alle vinduskarmer, møbler, hyllen, gulvet - til og med bilderammen! Rundt et bilde som også er gult såklart.. og som forøvrig henger feil, jeg får helt OCD av å se på det. Du trenger flere og større bilder, og du må henge dem riktig. Mal alle vinduskarmene og gulvlistene samme farge som vegg. Det kommer til å gjøre alt hundre ganger mer moderne, nå ser det gammeldags ut. Mal taket også, det er for blankt. Det kan gjerne være hvitt, men supermatt. Det enkleste er jo bare å male alt hvitt. Men blir kjedelig det også. Hadde vært kult med farger men vanskelig å rådgi ut fra å bare se en liten del av alt. Siden det er terassedører som kanskje leder til noe grønt, så kanskje ta med naturen inn med grønnfarger eller kanskje til og med en fototapet med noe trær etc? Avhenger jo litt av hvordan resten av rommet ser ut da. En fin beige farge kunne passet også. Ville uansett hatt hvite gulv- og vinduslister. Helst byttet gulvet også men nå går jeg jo litt utover innredning. Legg opp gardinene, de er for lange. De passer ikke i det hele tatt i fargen nå heller, men de vil passe bedre om du maler dørkarmene der hvite. Siden du sier dere har mye rot, så er jo oppbevaring det mest åpenbare valget. Mal billy-hyllene samme farge som vegg eller en penere lys farge og sett på dører for å skjule mer rot. Så er det kanskje plass til et par til ved siden av som du maler samme farge. Ha åpent/vitrinedører øverst til pene ting og for og få litt luft, og skap nederst hvor du kan skjule rot. Eller pælm dem og kjøp noen lavere kommoder heller. Når støvsugeren står der, er det fordi dere ikke har et sted til den? Da burde dere kanskje kjøpe et skap å ha den i. Eller har den et sted å "bo", dere er bare late? Dere må først og fremst bli kvitt den uvanen. Det beste tipset for orden er ikke bare å ha masse oppbevaringsplass, det er å faktisk være ryddig. Jeg hadde blitt gal av å bo sånn som det der. Om man bare skal tenke stil så er vel det mest åpenbare å lage en lesekrok ved vinduene, et lite bord der, en godstol eller to, et lite teppe og en lampne, så skal man liksom sitte der og drikke te og lese eller se på epletreet i hagen. Men dere må tenke på om det er noe dere kommer til å bruke da. Noen ganger står sånt ubrukt og man bør prioritere for eksempel oppbevaring eller annet som gjør hverdagen bedre. Ellers så kunne man jo hatt plass til skrivebord og litt lekseplass om det er behov for det. Selv hadde jeg nok hatt platespiller/stereoanlegg og platene mine der, pluss godstolen, kanskje en liten bar.. men så er det jo meg da og mine interesser/behov, dere må jo tenke på deres:) Så - hva trenger dere, hva ønsker dere? Anonymkode: 85994...be5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Først og fremst, det som redder alle rom: planter og kunst! Det er altfor mye brunt/brungult der, alle vinduskarmer, møbler, hyllen, gulvet - til og med bilderammen! Rundt et bilde som også er gult såklart.. og som forøvrig henger feil, jeg får helt OCD av å se på det. Du trenger flere og større bilder, og du må henge dem riktig. Mal alle vinduskarmene og gulvlistene samme farge som vegg. Det kommer til å gjøre alt hundre ganger mer moderne, nå ser det gammeldags ut. Mal taket også, det er for blankt. Det kan gjerne være hvitt, men supermatt. Det enkleste er jo bare å male alt hvitt. Men blir kjedelig det også. Hadde vært kult med farger men vanskelig å rådgi ut fra å bare se en liten del av alt. Siden det er terassedører som kanskje leder til noe grønt, så kanskje ta med naturen inn med grønnfarger eller kanskje til og med en fototapet med noe trær etc? Avhenger jo litt av hvordan resten av rommet ser ut da. En fin beige farge kunne passet også. Ville uansett hatt hvite gulv- og vinduslister. Helst byttet gulvet også men nå går jeg jo litt utover innredning. Legg opp gardinene, de er for lange. De passer ikke i det hele tatt i fargen nå heller, men de vil passe bedre om du maler dørkarmene der hvite. Siden du sier dere har mye rot, så er jo oppbevaring det mest åpenbare valget. Mal billy-hyllene samme farge som vegg eller en penere lys farge og sett på dører for å skjule mer rot. Så er det kanskje plass til et par til ved siden av som du maler samme farge. Ha åpent/vitrinedører øverst til pene ting og for og få litt luft, og skap nederst hvor du kan skjule rot. Eller pælm dem og kjøp noen lavere kommoder heller. Når støvsugeren står der, er det fordi dere ikke har et sted til den? Da burde dere kanskje kjøpe et skap å ha den i. Eller har den et sted å "bo", dere er bare late? Dere må først og fremst bli kvitt den uvanen. Det beste tipset for orden er ikke bare å ha masse oppbevaringsplass, det er å faktisk være ryddig. Jeg hadde blitt gal av å bo sånn som det der. Om man bare skal tenke stil så er vel det mest åpenbare å lage en lesekrok ved vinduene, et lite bord der, en godstol eller to, et lite teppe og en lampne, så skal man liksom sitte der og drikke te og lese eller se på epletreet i hagen. Men dere må tenke på om det er noe dere kommer til å bruke da. Noen ganger står sånt ubrukt og man bør prioritere for eksempel oppbevaring eller annet som gjør hverdagen bedre. Ellers så kunne man jo hatt plass til skrivebord og litt lekseplass om det er behov for det. Selv hadde jeg nok hatt platespiller/stereoanlegg og platene mine der, pluss godstolen, kanskje en liten bar.. men så er det jo meg da og mine interesser/behov, dere må jo tenke på deres:) Så - hva trenger dere, hva ønsker dere? Anonymkode: 85994...be5 Hei og takk for det ærlige innlegget fra deg. Jeg og vi liker nok en skandinavisk stil med mye tre. Egentlig skulle jeg ønske takene hadde vært umalte, men de vi kjøpte av malte de hvite. Dette er interiør jeg liker. 60'er og 70'er-stil i indretningen hitter igen | bobedre.dk Særlig liker jeg #arkitekthus1967, ligger nede i artikkelen Men jeg er enig i at vi ikke helt har fått til stuen, som sagt nå er det ekstra rotete fordi jeg driver og rydder ut av de hyllene. De er jeg egentlig klar for å hive ut, de ser litt triste ut. Og nei støvsugeren har faktisk ikke noe sted og bo, det er litt problemet her at vi mangler bod, vi har kjeller men støvsugeren står gjerne i 1 etasjen der den brukes mest. Du har rett i at det ser rotete ut. Jeg har vurdert stoler og bord, og min mor synes at vi skal ha det, men jeg tror ikke at det vil bli brukt. enten ser vi på tv i sofaen eller så sitter vi i spisestuen. Og gardinene er vel ikke for lange, de skal dekke hele dører. Bildet er ikke noe fint, helt enig i det. Det skal tas vekk. Anonymkode: b602f...263 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei og takk for det ærlige innlegget fra deg. Jeg og vi liker nok en skandinavisk stil med mye tre. Egentlig skulle jeg ønske takene hadde vært umalte, men de vi kjøpte av malte de hvite. Dette er interiør jeg liker. 60'er og 70'er-stil i indretningen hitter igen | bobedre.dk Særlig liker jeg #arkitekthus1967, ligger nede i artikkelen Men jeg er enig i at vi ikke helt har fått til stuen, som sagt nå er det ekstra rotete fordi jeg driver og rydder ut av de hyllene. De er jeg egentlig klar for å hive ut, de ser litt triste ut. Og nei støvsugeren har faktisk ikke noe sted og bo, det er litt problemet her at vi mangler bod, vi har kjeller men støvsugeren står gjerne i 1 etasjen der den brukes mest. Du har rett i at det ser rotete ut. Jeg har vurdert stoler og bord, og min mor synes at vi skal ha det, men jeg tror ikke at det vil bli brukt. enten ser vi på tv i sofaen eller så sitter vi i spisestuen. Og gardinene er vel ikke for lange, de skal dekke hele dører. Bildet er ikke noe fint, helt enig i det. Det skal tas vekk. Anonymkode: b602f...263 Skjønner! Du må jo følge din smak Jeg liker også en del tre, men nok ikke så mye som deg Men tror et problem er litt "overmatching". Du har på en måte bare to fargetoner der, hvit og den retro-brune eller hva jeg skal kalle det. Det ingen andre farger som bryter det, som tilfører noe spennende. I tillegg er alt møblementet på en måte litt samme stil også, fra en gammel IKEA-katalog. Ikke noe mot IKEA, men når alt er likt så kan det bli kjedelig. Tror at om du vil beholde gulv-og vinduslister i den fargen de er, så må du nesten kvitte deg med/male den Billy-hyllen i samme utførelse? Det blir liksom litt mye av det samme overalt, og den er litt mørk også, da blir den litt tyngende når den er så høy. Tre på tre er også kult med litt forskjellige typer tre, du kunne gjerne fått inn noe lysere tre. Du kan jo kjøpe en bokhylle i lysere tre for eksempel. Men Billy går fint an å male 😃 Jeg har blitt helt frelst på å male hyller samme farge som vegg. Det gjør seg jo best om veggen faktisk er en farge da Din favoritt har gjort det på barnerommet ser jeg: Anonymkode: 85994...be5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner! Du må jo følge din smak Jeg liker også en del tre, men nok ikke så mye som deg Men tror et problem er litt "overmatching". Du har på en måte bare to fargetoner der, hvit og den retro-brune eller hva jeg skal kalle det. Det ingen andre farger som bryter det, som tilfører noe spennende. I tillegg er alt møblementet på en måte litt samme stil også, fra en gammel IKEA-katalog. Ikke noe mot IKEA, men når alt er likt så kan det bli kjedelig. Tror at om du vil beholde gulv-og vinduslister i den fargen de er, så må du nesten kvitte deg med/male den Billy-hyllen i samme utførelse? Det blir liksom litt mye av det samme overalt, og den er litt mørk også, da blir den litt tyngende når den er så høy. Tre på tre er også kult med litt forskjellige typer tre, du kunne gjerne fått inn noe lysere tre. Du kan jo kjøpe en bokhylle i lysere tre for eksempel. Men Billy går fint an å male 😃 Jeg har blitt helt frelst på å male hyller samme farge som vegg. Det gjør seg jo best om veggen faktisk er en farge da Din favoritt har gjort det på barnerommet ser jeg: Anonymkode: 85994...be5 Du har nok helt rett. jeg liker godt en skandinavisk stil, har blant annet denne spisestuen. Men enig i at det ser litt trist ut med så mye brunt og litt mørkt. Så har vi jo den sofaen i hud og som også gir et litt retro inntrykk. Jeg skal tenke på rådene jeg har fått. Det er klart det går an å male Billy hyllene, men jeg vet ikke om jeg egentlig ønsker å beholde dem. Takk for tips! Anonymkode: b602f...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå