Gå til innhold

Fordeler og ulemper med nedre del av tomannsbolig

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har sett på en horisontalt delt tomannsbolig, nedre del.

Dere som bor slik kan dere gi grunner til å ikke kjøpe eller kjøpe? Jeg bor i en sokkel nå er veldig skeptisk med tanke på støy ovenfra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordel 1 etg - antageligvis hage.

Ulempe 1 etg - gulvlyd ovenfra.

Motsatt for 2 etg.

Skrevet

Vi eier en tomannsbolig som er slik delt. Vi bor i nedre del og leier ut 2. etasje. Han som leide hos oss sist var en veldig stille mann, så det var ikke noe problem. I morgen flytter det inn en ny mann, men det skal mye til at han skal være like stille som forrige.

Vi har plena og terrassen.

Har ikke noe negativt å si (ennå i hvert fall).

Skrevet

Vi bor i vertikaltdelt bolig, og da i 1.etasje;

Ulemper her er; støy fra 2.etasje og kulde fra kjelleren (kjelleren er nemlig en betongkjeller uten varme)

Fordeler; ingen trapper.

Her er det slik at begge leilighetene benytter hagen like mye.

Skrevet

Fordeler:

- Kort vei til uteplass

– Kjølig om sommeren

Ulemper:

- Mer insekter inn

- Kan være mindre attraktivt når du selger

- Mørkere inne dersom leiligheten over har veranda over vindu

- Gulvkaldt, får ikke fordel av varme fra leilighet under

- Trinnlyd

- Større risiko for flomskader om boligen ligger slik til

Skrevet

kloakkskader ved eventuell forstoppelse hvis leiligheten ligger helt i bakkeplan/sokkel.

blir det problemer merker du det garantert først.

Skrevet

Jeg bor nederst i et sånt hus og bortsett fra det de andre nevner med at det antageligvis er kaldere, (og kanskje større sannsynlighet for innbrudd?) er jeg veldig glad for at vi bor i 1. etasje i sommermånedene for det er så kort vei ut i hagen. De oppe har veranda, så de kommer seg ut, men det er litt mer tiltak å bruke hagearealet fordi man må planlegge hva som skal være med ut, lenger til do, etc. etc. Jeg føler at jeg bor i et hus, hadde jeg bodd i andre etasje hadde det vært mer en leilighet (tror jeg, har ikke prøvd).

Jeg tror ikke det er gitt at andre etasje er mer verdt, det varierer sikkert fra hus til hus!

Skrevet

Pass på at det er separate sikringsskap og hovedstrømbryter for din leilighet, det samme med stoppekran etc.

Gulvbelegget i 2. etasje betyr veldig mye for støyen. Laminatgulv gir veldig høy trinnlyd, parkett/furugulv er litt bedre, men tepper demper selvsagt mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...