AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg tok blodprøve for å blant annet finne ut om jeg har noen allergier, de kom tilbake med at jeg har gress- og bjørkeallergi. Jeg kan ikke se at legen har testet for så mye annet sesongbasert allergi enn de to pluss burot? Er det en logisk grunn til det eller tyder jeg svaret feil? Anonymkode: 32057...ff9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tok blodprøve for å blant annet finne ut om jeg har noen allergier, de kom tilbake med at jeg har gress- og bjørkeallergi. Jeg kan ikke se at legen har testet for så mye annet sesongbasert allergi enn de to pluss burot? Er det en logisk grunn til det eller tyder jeg svaret feil? Anonymkode: 32057...ff9 De tester kun for slike sesongbaserte allergier med mindre det foreligger indikasjoner på at man har behov for noe annet. Anonymkode: c1005...fa8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De tester kun for slike sesongbaserte allergier med mindre det foreligger indikasjoner på at man har behov for noe annet. Anonymkode: c1005...fa8 Hva mener du? Har de testet meg for noe annet enn gress, burot og bjørk eller ikke? Hvis ikke, hvorfor ikke teste for salix, or og hassel? Anonymkode: 32057...ff9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Husk at slike tester gir bare en indikasjon. De må alltid ses sammen med plagene dine. De kan ha kjempehøye verdier uten at du er allergisk, og sjeldnere være uten resultat selv om du er allergisk. Symptomene dine må passe med allergi og de må komme når det er allergener i lufta. Legen din har nok bare valgt det panelet som kalles sesongallergi, som bare inneholder de sortene. Det er tilbyderen av panelet som bestemmer hva det skal inneholde (og det er ikke alltid så godt synlig), og så får legen bestemme ut fra symptomene dine og når de kommer om noe annet kan være relevant. Anonymkode: cb602...7b2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Alt som starter med "P-Ige" er allergitester, men det ser ut til at du har bare positivt på sesongbasert, timotei og bjørk. For eksempel er den første: Matpanel (P-IgE matpanel (f1, f2, f3, f4, f13, f14)) "Utredning av mistenkt allergi mot eggehvite, melk, torsk, hvete, peanøtt eller soja." En kan være allergisk mot utrolig mye, og det er ressurskrevende å teste for alle. Vi blir derfor kun testet for de mest vanlige først, noe som kan gi en pekepinne om en trenger/vil testes mer. Flere allergener er også svært like i forskjellige planter, så et positivt svar på en plante vil også kunne si at en bør være oppmerksom på at en kan få en allergisk reaksjon på en annen. Det kalles kryssallergi. Anonymkode: fd49e...c72
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 14.45): Husk at slike tester gir bare en indikasjon. De må alltid ses sammen med plagene dine. De kan ha kjempehøye verdier uten at du er allergisk, og sjeldnere være uten resultat selv om du er allergisk. Symptomene dine må passe med allergi og de må komme når det er allergener i lufta. Legen din har nok bare valgt det panelet som kalles sesongallergi, som bare inneholder de sortene. Det er tilbyderen av panelet som bestemmer hva det skal inneholde (og det er ikke alltid så godt synlig), og så får legen bestemme ut fra symptomene dine og når de kommer om noe annet kan være relevant. Anonymkode: cb602...7b2 Så rart de bare tester burot, gress og bjørk av sesongbasert pollen da. Jeg sa fra at jeg reagerer fra tidlig vår til ut juli. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Alt som starter med "P-Ige" er allergitester, men det ser ut til at du har bare positivt på sesongbasert, timotei og bjørk. For eksempel er den første: Matpanel (P-IgE matpanel (f1, f2, f3, f4, f13, f14)) "Utredning av mistenkt allergi mot eggehvite, melk, torsk, hvete, peanøtt eller soja." En kan være allergisk mot utrolig mye, og det er ressurskrevende å teste for alle. Vi blir derfor kun testet for de mest vanlige først, noe som kan gi en pekepinne om en trenger/vil testes mer. Flere allergener er også svært like i forskjellige planter, så et positivt svar på en plante vil også kunne si at en bør være oppmerksom på at en kan få en allergisk reaksjon på en annen. Det kalles kryssallergi. Anonymkode: fd49e...c72 Det høres logisk ut at man kan reagerer på flere om man reagerer på én, jeg trodde kryssallergier var mest i matveien. Reagerer forresten med kløe i halsen ved enkelte matvarer også men vanskelig å finne ut hvilke siden jeg ikke reagerer hver gang jeg spiser de tingene. Har hørt at det kan ha med pollensesongen å gjøre om man reagerer? Her leser jeg det som de skriver bjørkepollen som en samlebetegnelse for bjørk, or, hassel og salix? "Kryssreaksjoner ved allergi mot bjørkepollen (or, hassel og salix)". Mulig jeg misforstår.Det er litt forvirrende at noen steder går bjørkepollen sammen med or, hassel og salix og andre steder alene? pollekontroll.no skriver "Hvis du er allergisk for bjørk, kan du også være allergisk for or, hassel, bøk og eik. " Anonymkode: 32057...ff9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hørt at det kan ha med pollensesongen å gjøre om man reagerer? Ja, jeg fikk høre at når en blir utsatt for mange allergener, så får en lettere en reaksjon på ting en vanligvis ikke trenger å reagere på. Når "begeret er fullt, så renner det over." Vil råde til å lese på NAAF sine sider. Kryssallergi kan gå på alle typer allergener, både mellom forskjellige planter/pollen og forskjellige matvarer, samt "stoffer" og annet. For eksempel kan noen med lateks-allergi reagere på ananas. Det er kryssallergi mellom pollen og mat som er mest vanlig, og det en som oftest hører om. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så rart de bare tester burot, gress og bjørk av sesongbasert pollen da. Jeg sa fra at jeg reagerer fra tidlig vår til ut juli. De testet for hele sesongen 😊 Anonymkode: fd49e...c72
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så rart de bare tester burot, gress og bjørk av sesongbasert pollen da. Jeg sa fra at jeg reagerer fra tidlig vår til ut juli. Det høres logisk ut at man kan reagerer på flere om man reagerer på én, jeg trodde kryssallergier var mest i matveien. Reagerer forresten med kløe i halsen ved enkelte matvarer også men vanskelig å finne ut hvilke siden jeg ikke reagerer hver gang jeg spiser de tingene. Har hørt at det kan ha med pollensesongen å gjøre om man reagerer? Her leser jeg det som de skriver bjørkepollen som en samlebetegnelse for bjørk, or, hassel og salix? "Kryssreaksjoner ved allergi mot bjørkepollen (or, hassel og salix)". Mulig jeg misforstår.Det er litt forvirrende at noen steder går bjørkepollen sammen med or, hassel og salix og andre steder alene? pollekontroll.no skriver "Hvis du er allergisk for bjørk, kan du også være allergisk for or, hassel, bøk og eik. " Anonymkode: 32057...ff9 Pollen og kryssallergi er ikke uvanlig. Jeg reagerer veldig på jordbær og rødvin om jeg har i meg det i pollensesongen😅 Blir potte tett… På vinteren reagerer jeg aldri på de tingene😊 Anonymkode: 2706c...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå