Gå til innhold

Har du måttet ta biopsi av livmorhalsen pga hvp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juni i fjor fikk jeg påvist hpv og derfor ny kontroll 6 mnd senere. Ny celleprøve viste ikke celleforandringer, men fordi jeg fortsatt er positiv på hpv så må jeg ta vevsprøve av livmorhalsen. Dette skal jeg på tirsdag. 

Jeg gruer meg veldig. 

Er det celleforandringer dypere i livmorhalsen de ser etter? Slik at det er risiko for kreft? 

Noen her som har måttet ta biopsi på samme indikasjon? 

Hvor vondt er det? 

Hva var resultatet? 

Anonymkode: 983ce...c04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det, og må dessverre si at jeg syntes det var sykt vondt. Hadde bedt om smertelindring om jeg visste. Etter resultat fra vevsprøven, som viste alvorlige celleforandringer, måtte jeg ha laserkonisering og fjerne litt av livmorhalsen. Må legge til at jeg hadde konstante småblødninger mellom menstruasjonsperiodene. Laserkoniseringen gikk heldigvis fint. Hadde hyppige celleprøver en stund etterpå. Dette er nå ti år siden, og jeg har fått to barn siden. 

Anonymkode: 55fb5...4d6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har gjort det, og må dessverre si at jeg syntes det var sykt vondt. Hadde bedt om smertelindring om jeg visste. Etter resultat fra vevsprøven, som viste alvorlige celleforandringer, måtte jeg ha laserkonisering og fjerne litt av livmorhalsen. Må legge til at jeg hadde konstante småblødninger mellom menstruasjonsperiodene. Laserkoniseringen gikk heldigvis fint. Hadde hyppige celleprøver en stund etterpå. Dette er nå ti år siden, og jeg har fått to barn siden. 

Anonymkode: 55fb5...4d6

Fikk du ikke lokalbedøvelse? Det har jeg fått beskjed om at man får. 

Bra det ellers gikk bra. Regner med konisering ble gjort i narkose? 

Skrevet

Dette har jeg også gjort, flere ganger, både pga. hpv og CIN1/ CIN2. Skal på kontroll igjen i mai. 

Det var for meg smertefullt, bare lokalbedøvelsen med sprøyter oppi der var kvalmende vond. Men det går fort over heldigvis, og andre jeg kjenner har ikke opplevd dette som smertefullt, det er ikke uholdbart. 

Anonymkode: 0a4c0...4e5

Skrevet

Ja, jeg har gjort det. Fikk ikke lokalbedøvelse, så det var ganske ubehagelig. Hadde i det minste tatt smertestillende først hvis jeg visste. Resultatet var ingen celleforandringer. HPV var negativ ved neste test, så nå er det vel HPV-test hvert 5. år med mindre jeg får symptomer på at noe er galt i mellomtiden. 

Anonymkode: 70194...adc

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk du ikke lokalbedøvelse? Det har jeg fått beskjed om at man får. 

Bra det ellers gikk bra. Regner med konisering ble gjort i narkose? 

Jeg har også tatt biopsi, og der tror jeg ikke lokalbedøvelsen virket for jeg har høy smerteterskel og det gjorde sykt vondt, det kjentes akkurat ut som det ble skåret av en bit av tissen min uten bedøvelse. Det kan umulig være riktig at det skal være sånn. Har også blitt konisert og det skjer IKKE under narkose, nei, men under lokalbedøvelse. Men der kjente jeg ingen ting og selve operasjonen tok 5 min, så det hadde vært bare tull å ta narkose og oppta et helt arsenal av leger og sykepleiere for en sånn liten operasjon, 

Skrevet

Uff, takk for svar. 

Jeg gruer meg virkelig mye til dette her. 

Har tenkt til å ta vival i forkant for å roe nervene, men det hjelper jo ikke mot smertene da. 

Skrevet

Jeg gjorde det for noen år siden. Fikk lokalbedøvelse og kjente nesten ingenting, så det er ikke alltid så ille som de over sier.

Anonymkode: 99da0...155

Skrevet

Jeg har både tatt biopsi og konisert.

Det eneste ubehagelige med biopsien var adrenalinsprøyten. Ellers var det som en celleprøve hos gynekologen. 
Koniseringen og gikk veldig fint, lokalbedøvelsen er bare et bittelite stikk. Fikk en sobril før den, men tror ikke den rakk å virke engang.

Det viktigste er å huske å puste, så man ikke spenner seg så mye.

Anonymkode: 5f6a5...d18

Skrevet

Jeg har hatt HPV siden 2018, og har dermed vært gjennom utallige biopsier. Min smerteterskel er lav, tåler omtrent ingenting, og jeg syntes aldri det har vært vondt å ta en biopsi. Det er viktig å puste og prøve å slappe av. Jeg har fått bedøvelse hver gang og først spruter de ut litt bedøvelse på stedet de skal sette selve sprøyten og da kjennes ingenting. 
Du merker på en måte at de holder på oppi der, men ikke med hva og ikke smerte. 

Anonymkode: 655a4...d7d

Skrevet

Jeg har gjort det en gang uten og en gang med lokalbedøvelse. Uten var det ganske kjipt, men med lokalbedøvelse gikk det veldig fint. Så det ville jeg bedt om hvis jeg skulle gjort det igjen.

Skrevet

Jeg synes det gikk veldig greit. Det er jo litt ubehagelig med det spekulumet de setter inn. Litt vondt når de satte bedøvelsen, litt sånn mensmurring. Men helt overkommelig! Kjente ingenting av selve biopsien. Si til gynekologen at du er veldig nervøs og rett for smerter. Dette går nok fint🙂

Anonymkode: ddf01...24c

Skrevet

Jeg tok biopsi nå i januar . Fikk lokalbedøvelse og kjente omtrent ikke noe . Han tok flere biter fra livmortappen . Så når han skrapet ut fra livmorhalsen var det litt ubehagelig bare . Dette fordi bedøvelsen blir satt på selve tappen og ikke virker noe serlig opp i livmorhalskanalen . Men det var ikke direkte vondt . Svaret kom etter 1 uke og viste ingen celleforandringer selvom celleprøven hadde vist hpv og lette forandringer . 
Så min erfaring er at dette ikke er noe å grue for. 
bedøvelsen er heller ikke vond å få😊

Anonymkode: 4dbf7...4b1

Skrevet

Ja, gjorde det nå i januar. Det var himla vondt. Lå og skalv. Fikk beskjed om at jeg nok var veldig sensitiv på "tappen", noe som nok stemmer, klarer knapt å ha samleie pga det. 

Anonymkode: ed007...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, gjorde det nå i januar. Det var himla vondt. Lå og skalv. Fikk beskjed om at jeg nok var veldig sensitiv på "tappen", noe som nok stemmer, klarer knapt å ha samleie pga det. 

Anonymkode: ed007...03b

Det er det jeg mener jeg også er. Jeg vred meg i smerte da det ble satt inn ballongkateter før fødsel. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

I juni i fjor fikk jeg påvist hpv og derfor ny kontroll 6 mnd senere. Ny celleprøve viste ikke celleforandringer, men fordi jeg fortsatt er positiv på hpv så må jeg ta vevsprøve av livmorhalsen. Dette skal jeg på tirsdag. 

Jeg gruer meg veldig. 

Er det celleforandringer dypere i livmorhalsen de ser etter? Slik at det er risiko for kreft? 

Noen her som har måttet ta biopsi på samme indikasjon? 

Hvor vondt er det? 

Hva var resultatet? 

Ja. Du kjenner det, men jeg synes ikke det var vondere enn å ta tatovering. Blødde dog i to uker etterpå. Jeg ble anbefalt å ikke trene på to uker.

Jeg har ikke fått påvist celleforandringer siden 2016. Jeg har også sluttet å ha mange sexpartnere siden den gang. Jeg har kun 1-2 i året nå.

Anonymkode: e8763...f16

Skrevet

Har tatt vevsprøve to-tre ganger. Går helt fint. Litt ubehag, men sannsynligvis får du bedøvelse. Hadde sjekket på forhånd. Du må unngå sex, bading og trening så lenge du blør etterpå. 

Skrevet
svartkatt skrev (13 timer siden):

Har tatt vevsprøve to-tre ganger. Går helt fint. Litt ubehag, men sannsynligvis får du bedøvelse. Hadde sjekket på forhånd. Du må unngå sex, bading og trening så lenge du blør etterpå. 

Hva legges i trening? Kan jeg gå 45 min topptur hver dag? Har et tvangspreget forhold til det samt prøver å gå ned i vekt. 

De sa til meg at jeg får bedøvelse. 

Hvor mange minutter tar det fra de setter inn speculum til det er over? Er det fire biter de skal ta, slik at man får vondt fire ganger? Synes jeg leste det på nett. 

Skrevet

Jeg har tatt det flere ganger. Alle ganger uten bedøvelse. Null problem. Svir litt der og da, men ikke vondt. 

Vet det er vanskelig, men prøv å slappe av når du er i stolen. Kommer til å gå greit. 

Skrevet

Gjorde det for noen år siden. Kjente minimalt, og husker det så vidt. Og grunnen til at jeg har nesten har glemt det hele er at det ikke gjorde noe vondt.

Anonymkode: b61eb...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...