AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Jeg mistenker at jeg har det selv. Jeg har i flere år slitt med klikkelyder fra kjeven samt en følelse av at "nå går kjeven ut av ledd" av og til. Det har enda ikke skjedd men jeg har følt at det er en slags skeivstilling når jeg av og til gaper høyt. Nå har det oppstått en akutt situasjon hvor jeg i forrige uke kjente at noe rart skjedde i kjeven, på den ene siden som alltid har vært "problematisk". Det er smertefullt å tygge, klarer ikke å bite tennene sammen på den siden. Det kjennes ut som smerten sitter inne i øret. På natten kjenner jeg det heldigvis ikke men på ettermiddagen så er det så vondt at jeg unngår å prate og å tygge. Jeg har i tillegg plager fra nakke/skulder på samme side og går regelmessig til fysio. Igår syntes jeg det begynte å bli bedre men idag er det verre igjen. Det strammer liksom inn i øret og ned langs kjeven og det hele har ført til hodepine. Hva gjør man med slikt da? Har googlet litt og synes jo det minner om TMD. Kontakter jeg fastlegen? Er det noe vits? Bruker nå ibux 200mg*2 3 ganger daglig, får fnatt av dette 😞 Råd eller tips? Anonymkode: bc105...bd1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Jeg har noe av det samme, og det som skjedde med meg er at leddet på menisken i kjeven min er på feil sted, det kan ikke gjøres noe med fikk jeg beskjed om. Har fått øvelser å gjøre med og uten fysio, og beskjed om å ta smertestillende hvis det blir for ille. Hvis det skulle bli alvorlig vondt kan de vurdere operasjon og prøve, men det virker ikke akkurat som dette er så lett å fikse. Gå til fastlegen og be om en henvisning til kjevekirurgisk poliklinikk på sykehuset, jeg rota bort mye tid på å gå til leger som ga alle slags rare svar, kjevekirurgen tok bilder og så alt med en gang. Anonymkode: 9d778...aaf
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har noe av det samme, og det som skjedde med meg er at leddet på menisken i kjeven min er på feil sted, det kan ikke gjøres noe med fikk jeg beskjed om. Har fått øvelser å gjøre med og uten fysio, og beskjed om å ta smertestillende hvis det blir for ille. Hvis det skulle bli alvorlig vondt kan de vurdere operasjon og prøve, men det virker ikke akkurat som dette er så lett å fikse. Gå til fastlegen og be om en henvisning til kjevekirurgisk poliklinikk på sykehuset, jeg rota bort mye tid på å gå til leger som ga alle slags rare svar, kjevekirurgen tok bilder og så alt med en gang. Anonymkode: 9d778...aaf Takk for svar. Nei det virker som det ikke er så mye å gjøre med dette. Skal forsøke å få en henvisning til kjevekirurgisk poliklinikk 👍 Skal til fysio iløpet av neste uke og skal be om råd og tips da. Hater alt som har med ledd, muskulatur og manipulasjon å gjøre så skal de gjøre noe får de sedere meg 🙈 Anonymkode: bc105...bd1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Nei det virker som det ikke er så mye å gjøre med dette. Skal forsøke å få en henvisning til kjevekirurgisk poliklinikk 👍 Skal til fysio iløpet av neste uke og skal be om råd og tips da. Hater alt som har med ledd, muskulatur og manipulasjon å gjøre så skal de gjøre noe får de sedere meg 🙈 Anonymkode: bc105...bd1 Jeg håper at ditt tilfelle ikke er så kjørt som mitt og at det er noe de kan gjøre, kirurgen jeg var til var veldig rolig og forsiktig, han så med en gang hva det var utfra bildene og undersøkte kjeven min forsiktig, og øvelsene jeg skal gjøre er ikke vonde eller vanskelige i det hele tatt sånn sett, det bare tar tid. Vet ikke om du allerede tenker på det, men vær litt forsiktig med hard mat og mat som krever mye tygging, spesielt på den siden du har problemer Anonymkode: 9d778...aaf
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Jeg også har det. Var hos kiropraktor som henviste meg til mr, der fant de ut at brusken var nedslitt og sklidd frem. Ble henvist til tannlege og kjeveortoped, fikk bittskinne som jeg skal bruke både på natt og dag om det blir for gale. Det hjalp for meg. Stress og påkjenninger gjorde at jeg konstant var anspent og jeg presser tennene sammen når jeg sover. Men smerter i nakke, skuldre og ansikt/øre har jeg enda. Anonymkode: d217d...41f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 12.32): Jeg har noe av det samme, og det som skjedde med meg er at leddet på menisken i kjeven min er på feil sted, det kan ikke gjøres noe med fikk jeg beskjed om. Har fått øvelser å gjøre med og uten fysio, og beskjed om å ta smertestillende hvis det blir for ille. Hvis det skulle bli alvorlig vondt kan de vurdere operasjon og prøve, men det virker ikke akkurat som dette er så lett å fikse. Gå til fastlegen og be om en henvisning til kjevekirurgisk poliklinikk på sykehuset, jeg rota bort mye tid på å gå til leger som ga alle slags rare svar, kjevekirurgen tok bilder og så alt med en gang. Anonymkode: 9d778...aaf Hei. Ts her med en oppdatering. Jeg var heldig og fikk legetime kjapt OG time til MR veldig kjapt. Svaret på MR kom samme dag (igår) og der stod det dislokasjon av discus articularis. Etter litt googling tror jeg det er menisken i kjeveleddet som altså er på feil sted, slik som hos deg. Legen ba meg om å bestille ny time slik at vi får snakket om svaret men jeg har ingen stor tro på at det er så mye å gjøre som du sier. Da jeg var hos fastlegen så sa han dette selv; kjeveproblematikk hos yngre kvinner blir ofte bagatellisert. Anonymkode: bc105...bd1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Ts her med en oppdatering. Jeg var heldig og fikk legetime kjapt OG time til MR veldig kjapt. Svaret på MR kom samme dag (igår) og der stod det dislokasjon av discus articularis. Etter litt googling tror jeg det er menisken i kjeveleddet som altså er på feil sted, slik som hos deg. Legen ba meg om å bestille ny time slik at vi får snakket om svaret men jeg har ingen stor tro på at det er så mye å gjøre som du sier. Da jeg var hos fastlegen så sa han dette selv; kjeveproblematikk hos yngre kvinner blir ofte bagatellisert. Anonymkode: bc105...bd1 Bagatellisert er kanskje feil ord...Det er kanskje ikke så mye å gjøre med det heller i utgangspunktet. Og det er jo veldig leit for dette er utrolig plagsomt å gå med. Anonymkode: bc105...bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå