Gå til innhold

Pulsklokke (Garmin) og SpO2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Dere som har pulsklokke som måler oksygenmetning; hva ligger metningen på hos dere om natten? Jeg er for det meste nede i et snitt på rundt 90, men har mange dupper ned i 80. Kan f.eks ligge jevnt på 80-85 over flere timer. Vet disse ikke alltid er helt pålitelige, men vil bare høre deres erfaringer :) 

Endret av Aerah
Skrevet

Stort sett ligger det på det samme nivået som når jeg er våken, fra 97-99 %. Kan være noen dupper ned mot 94 %, men svært sjeldent noe under dette. Aldri opplevd målinger under 80 % (på oransje nivå). 

Jeg har klokken relativt stramt på armen, ikke ubehagelig stramt, men slik den ikke kan bevege seg.

Har du variasjoner i pustefrekvensen når disse duppene pågår? 

Anonymkode: 53d2a...959

Skrevet

Nei, ser ikke sammenheng med pust. Legger ved screenshot fra i natt (veldig gjennomsnittlig) og fra forrige uke hvor jeg var enda lavere (er der nede en gang eller to i mnd). Der ser man ingen sammenheng mellom pust og metning  

IMG_6020.png

IMG_6018.png

IMG_6021.png

Skrevet

Aldri opplevd slike store variasjoner i oksygenmetning. Hvordan pleier du å føle deg når du våkner? Har du hodepine? 

Om dette er reelle målinger, altså ingen feil som følger av klokken sitter feil og lignende, er det kanskje lurt å ta en prat med legen din? Aner ikke hvordan helsepersonell stiller seg til målinger på klokker, men jeg tviler på dette er bra for dine indre organer dersom du har disse droppene i oksygenmetning om natten. 

Anonymkode: 53d2a...959

Skrevet

Er helt elendig, og har vært sykemeldt i månedsvis pga voldsom fatigue, nevrologiske utfall, osvosvosv. Blir utredning for ME når jeg er i stand til å reise til sykehus 🙈 Har nevnt dette for legen, men opplever å ikke bli tatt helt på alvor når jeg kommer dinglende med en smartklokke som dokumentasjon.. Har jo lest at spo2 på slike klokker ikke er helt nøyaktige. Om dagen er metningen helt normal, og dersom klokka ikke sitter helt riktig på armen måler den ikke i det hele tatt. Så ville bare høre hvilke erfaringer andre har, og om mange opplever slike tilsynelatende metningsdropper. 

Anonymkode: 0b9f7...c23

Skrevet

Heisann, opplever også oksygenmetningen faller betraktelig på natterstid. Det kan være feile målinger ved at man foreksempel ligger på handen, at den er ute av posisjon eller temp kan påvirke. Mange opplever synkende metning. Er det derimot slikt du plages til dagtid kan du kanskje ta opp med lege om dine plager kan skyldes du eks har apneperioder? Dette kan du videre undersøke. 

Anonymkode: 5dd93...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er helt elendig, og har vært sykemeldt i månedsvis pga voldsom fatigue, nevrologiske utfall, osvosvosv. Blir utredning for ME når jeg er i stand til å reise til sykehus 🙈 Har nevnt dette for legen, men opplever å ikke bli tatt helt på alvor når jeg kommer dinglende med en smartklokke som dokumentasjon.. Har jo lest at spo2 på slike klokker ikke er helt nøyaktige. Om dagen er metningen helt normal, og dersom klokka ikke sitter helt riktig på armen måler den ikke i det hele tatt. Så ville bare høre hvilke erfaringer andre har, og om mange opplever slike tilsynelatende metningsdropper. 

Er du utredet for søvn apne? 

Det stemmer at spo ofte kan være feil, eller avhengig av faktore som hvordan klokken er plassert, hvordan hånden er plassert osv. Jeg har astma og har derfor grei kontroll på spo utenfor Garmin også, og ser at min stort sett måler litt feil kontra kontroll måling. Men selv ikke umedisinert går min så lavt som ned på 70 tallet. 

Det jeg reagerer mest på med målingene dine er pusten, respirasjon ned på 6. Og i tillegg dårlig oksygen, der kruvene dine både på pust og oksygen plutselig dropper. jeg ville sjekket det hos lege.

Anonymkode: 31334...023

Skrevet

Jeg har ikke noe svar til deg, men har en Garmin fenix klokke. Mine målinger ligner på dine mtp SpO2. Store variasjoner, og ofte gjennomsnitt på 90-92% gjennom natten. Ligger mye på 80-tallet, og noen ganger langt nede på 70-tallet. På dagtid ligger den stort sett på 97-100%. 

Respirasjonsfrekvensen min ligger i snitt på 16-17 om natta, 20+ ved sykdom, og 12 på dagtid. Jeg vet ikke hvorfor jeg puster så mye mer om natta. Kan legge til at jeg har astma. Når jeg har sammenligna klokka og SpO2 hos legen, har de vært enige.

Jeg har aldri tatt dette opp med lege. Jeg var nervøs mtp mitt den gang ufødte barn, når jeg hadde oksygenmetning på 70-tallet, men det viste seg at barnet var helt friskt. Jeg konkluderte med at klokka var på bærtur.

Anonymkode: 40496...307

Skrevet

De klokkene er jo ikke helt nøyaktige.

Men under 90 høres jo for lavt ut, de er ikke så unøyaktige

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 12.13):

Be om utredning for søvnapné. Det gjorde jeg da min Fitbit viste lavt O2 natt etter natt. Fastlegen tok meg på alvor. Noen uker senere hadde jeg tatt søvnregistreringen (dette foregår hjemme), og fikk diagnosen. Sover nå med CPAP. 

Anonymkode: 337b1...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...