Gå til innhold

Kristendommen, skilsmisse, gifte på nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i ett voldelig ekteskap med min x mann, jeg er skilt og ser mye i bibel og på nettet at jeg ikke kan gifte meg igjen. Jeg har ingen barn, og er fremdeles ung *ish* hvorfor står det så strengt? Er den bare gammeldags? Kan jeg gifte meg på nytt?? Jeg vil ikke synde i guds øyne *ja det er viktig for meg* men allikevel leve singel for resten av livet siden han ikke tok nei for ett nei? Og ødela livet mitt? Selv hvor mye jeg prøvde, selv hvor mye jeg ropte... nei jeg forstår ingenting..

Anonymkode: f0de4...725

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle synder 😂 Vi er synd og vi gjør synd i Guds øyne. Gift deg på nytt og øve et lykkelig liv du. Det er problematisk med hellige skrifter skal tolkes så bokstavlig som de blir i dag. 

Det viktigste er at du har det bra

Anonymkode: 1c6ea...039

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår at bibelen og din tro er viktig for deg. Jeg er selv kristen, og jeg klarer ikke å forestille meg at vår Gud, vil se det som synd, dersom du gifter deg på nytt, etter skilsmisse fra en voldelig mann. Bibelen er flere tusen år gammel, og alt kan dessverre ikke overføres til år 2024. 

Anonymkode: 34750...f22

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har vært i ett voldelig ekteskap med min x mann, jeg er skilt og ser mye i bibel og på nettet at jeg ikke kan gifte meg igjen. Jeg har ingen barn, og er fremdeles ung *ish* hvorfor står det så strengt? Er den bare gammeldags? Kan jeg gifte meg på nytt?? Jeg vil ikke synde i guds øyne *ja det er viktig for meg* men allikevel leve singel for resten av livet siden han ikke tok nei for ett nei? Og ødela livet mitt? Selv hvor mye jeg prøvde, selv hvor mye jeg ropte... nei jeg forstår ingenting..

På tide å legge fra seg en av verdens eldste eventyrbøker og tenke fornuftig.

Det er greit å ha tro, men å skulle leve livet etter noe oppdiktet tøv som er 2000 år gammelt er som å kappe av seg begge beina og forvente at man skal vinne VM i sprint.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tegner med dette er et trolle-innlegg. 

En oppegående kristen person hadde snakket med pastor eller prest, om vedkommende hang så lite med i læren som er i dag, og trodde dette var et reelt problem.

Jeg vil også minne om at det er kvinner, barn og menn som lever med vold, og å tulle med slikt er i beste fall bare smakløst  

Anonymkode: 8d72e...864

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En oppegående kristen person hadde snakket med pastor eller prest, om vedkommende hang så lite med i læren som er i dag, og trodde dette var et reelt problem.

Jeg vil også minne om at det er kvinner, barn og menn som lever med vold, og å tulle med slikt er i beste fall bare smakløst  

Min mor er fraskilt en voldelig mann, og giftet seg på nytt. Hun har mistet venner pga dette. Man skulle tro at dette ikke var et problem i 2024, men i mange kristne miljøer, så blir det fremdeles sett på som svært problematisk med skilsmisse, og spesielt da nytt ekteskap etterpå. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mor er fraskilt en voldelig mann, og giftet seg på nytt. Hun har mistet venner pga dette. Man skulle tro at dette ikke var et problem i 2024, men i mange kristne miljøer, så blir det fremdeles sett på som svært problematisk med skilsmisse, og spesielt da nytt ekteskap etterpå. 

Jeg kjenner det kristne miljøet meget godt, og de fleste menigheter. 

Da lurer jeg på hvilken menighet dette var.

Skrevet

Jeg kunne klart å overfor meg selv argumentere med at det første ekteskapet både ble inngått på gale premisser og mannen holdt ikke de løfter han hadde gitt, som gjorde at han brøt ekteskapet. Det står at en kvinne kan gifte seg på nytt etter den forrige er død, men hvordan tenker du Jesus hadde formulert seg i et slikt tilfelle? Bibelen er skrevet til alle (på en form som passet folk som levde i en annen tid og sted), så be om hjelp til å ta riktig valg i akkurat ditt tilfelle. Jeg tror det må være å gjøre et nytt forsøk.

Anonymkode: a1e67...06f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vel, desverre er dette ikke tull og er faktisk min livshistorie som varte i 3 lange år. Jeg tviler på pastor/kirke er gode veiledere i slike saker hvor "tilgivelse" er det viktigste. Så da vender jeg utover, til flere. Og jeg tror nok det er noen kristne her på forumet også. Hvis noen er troll, så er det deg! 

Skrevet

Hvis du er opptatt av skyld, så er det vel hans skyld at ekteskapet er over, siden han ikke elsket og æret deg. 

Vet den katolsk kirken annullerer ekteskap hvor det har vært vold. 

Anonymkode: 495c2...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner det kristne miljøet meget godt, og de fleste menigheter. 

Da lurer jeg på hvilken menighet dette var.

De fleste menigheter? Det tviler jeg sterkt på. Er utallige menigheter rundt omkring i Norge. Men jeg kan meddele at dette var venner fra ungdomstiden, og de tilhører menigheter innen pinsebevegelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kunne klart å overfor meg selv argumentere med at det første ekteskapet både ble inngått på gale premisser og mannen holdt ikke de løfter han hadde gitt, som gjorde at han brøt ekteskapet. Det står at en kvinne kan gifte seg på nytt etter den forrige er død, men hvordan tenker du Jesus hadde formulert seg i et slikt tilfelle? Bibelen er skrevet til alle (på en form som passet folk som levde i en annen tid og sted), så be om hjelp til å ta riktig valg i akkurat ditt tilfelle. Jeg tror det må være å gjøre et nytt forsøk.

Anonymkode: a1e67...06f

Det var slik min mor ble behandlet i ny menighet, de så hennes skilsmisse i kontekst, og anså henne som en enke. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Be over det. Kun Gud har lov til å dømme. Vi andre sitter alle i glasshus.

Hilsen kristen, skilt og gift på nytt.

Anonymkode: ad57a...cf7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ung, og også skilt. Min eksmann var ikke voldelig, men han var heller ingen god ektemann. Jeg har strevd litt med dette, da jeg ser på det som en synd å bryte ekteskapet. Samtidig er det ingen tvil, jeg måtte ut - dette er et ekteskap som aldri i utgangspunktet burde vært inngått. Dette skulle jeg selvsagt sett tidligere, men jeg kan ikke gå tilbake og endre fortiden.

Synd handler om å bomme på målet. I dette tilfellet, kan man si at målet er et godt, livslangt ekteskap, som en god ramme for familien. Så kan det være gode grunner til at dette ikke var oppnåelig. Han har brutt ekteskapsløftet: å elske og ære deg.

Jeg kan ikke se for meg at en kjærlig Gud skal straffe ved å si at man bommet på den ene sjansen man fikk, og nå skal du leve alene. Samtidig synes jeg det har vært godt at innenfor menigheten er det få som presser på for at jeg skal gå videre, men mange som aksepterer at livet kan bli sånn. Vi har alle syndet, men det er nåde og tilgivelse å få - og en ny sjanse. Jeg har bedt over dette, og tror oppriktig at selv om dette ikke var Guds opprinnelige vilje, finnes det en vei videre. Samtidig er ikke dette noe jeg tar lett på, og kanskje vil jeg aldri gifte meg igjen - men dette er en prosess jeg tar Gud med i, og så får han, og ikke mennesker, dømme.

Anonymkode: ec30e...24d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Uff... Dette høres ut som en forferdelig situasjon. Jeg har tenkt mye på hva jeg selv ville gjort i en lignende situasjon, og sier til meg selv at jeg ville levd alene. Men hvordan det er å faktisk stå i situasjonen, er nok noe man ikke kan tenke seg på forhånd. Kan du be om at Gud må vise deg hva du skal gjøre med livet ditt? Om å få se hva som skal gi livet mening framover? Kan du bli med å en bibelgruppe med andre enslige, så du slipper å stå alene i situasjonen?

Jeg vil gjerne be om at Gud må gi deg visdom til å ta det valget som vil være best, og at du må klare å finne fred i det du velger.

Anonymkode: 9fc8c...964

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du SKAL gifte deg igjen om du treffer en god mann.  Du SKAL IKKE bry deg om hva din religiøse familie og venner sier og mener.  Jeg kjenner disse miljøene godt , ikke bry deg ! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da mistet hun ikke noen verdt å beholde.

Anonymkode: 1ebbb...e4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...