Gå til innhold

14 år - normal innetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn i 8. klasse - hvilke avtaler/regler har dere for innetid, overnatting hos andre etc.? 
Jeg ser en del barn på den alderen som selv bestemmer, som drar hjem når de selv synes og som ofte overnatter hos andre uten at foreldrene er involvert. Foreldrene sier ting som “ja, nå er de jo så store, så de styrer det selv.” Personlig synes jeg det er altfor tidlig, og jeg blir nysgjerrig på hvilken alder det egentlig er normalt å gi så mye slipp. Hva gjør dere? (Barnet mitt synes selvfølgelig at vi er altfor strenge, men det synes jeg ikke.) 

Anonymkode: 0fec8...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere som har barn i 8. klasse - hvilke avtaler/regler har dere for innetid, overnatting hos andre etc.? 
Jeg ser en del barn på den alderen som selv bestemmer, som drar hjem når de selv synes og som ofte overnatter hos andre uten at foreldrene er involvert. Foreldrene sier ting som “ja, nå er de jo så store, så de styrer det selv.” Personlig synes jeg det er altfor tidlig, og jeg blir nysgjerrig på hvilken alder det egentlig er normalt å gi så mye slipp. Hva gjør dere? (Barnet mitt synes selvfølgelig at vi er altfor strenge, men det synes jeg ikke.) 

Jeg vet ikke hvordan de andre barna i klassen har det. Men i vennegjengen til min sønn, er det på ingen måte fritt frem, og vi foreldrene er involvert i det meste. 

Ved overnatting må det selvsagt godkjennes av begge hjem først. Og foreldre må være hjemme.

Min sønn må være hjemme senest kl 9 på hverdager. I helgene ser vi an hvor han er og om han kan gå hjem selv eller om det må busses/ hentes. Men vil at han skal være hjemme senest kl 22.

Jeg har eldre barn også, og der var det også slik som beskrevet over.

Anonymkode: befb7...d15

• Liker 1
Skrevet

Når 17-åringen skal ha overnattingsbesøk i helger, sender jeg foreldrene til gjesten en melding og spør om det er ok. Så med en 14-åring ville jeg definitivt hatt litt strammere tøyler.

Anonymkode: 94930...64d

• Liker 2
Skrevet

Hun må være hjemme senest 2130. Begge bestevenninnene bor i samme byggefelt som oss. 

i helgene/ferier avtaler vi, 22-2230. De overnatter hos hverandre stort sett som de vil, men avtales tidliger på dagen. Skal være stilt/ta hensyn til søsken som sover kl24. Er ikke hver helg:) 

Anonymkode: ac823...3b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan de andre barna i klassen har det. Men i vennegjengen til min sønn, er det på ingen måte fritt frem, og vi foreldrene er involvert i det meste. 

Ved overnatting må det selvsagt godkjennes av begge hjem først. Og foreldre må være hjemme.

Min sønn må være hjemme senest kl 9 på hverdager. I helgene ser vi an hvor han er og om han kan gå hjem selv eller om det må busses/ hentes. Men vil at han skal være hjemme senest kl 22.

9 var da veldig tidlig, Jar ikke begynt dagen engang omtrent .

Anonymkode: 3364e...b78

Skrevet

På hverdager må hun være inne kl.21:30. Kan forlenge det til 22:00, om hun spør og det er noe spesielt. 
Helger må hun være inne kl.22/22:30. Er det sol og godt vær (bor i nord så vi har ikke flust av fine sommerkvelder) får hun være lenge ute 

Anonymkode: 6fdea...5e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når 17-åringen skal ha overnattingsbesøk i helger, sender jeg foreldrene til gjesten en melding og spør om det er ok. Så med en 14-åring ville jeg definitivt hatt litt strammere tøyler.

Anonymkode: 94930...64d

Du tuller nå? Mange 17-åringer har flyttet for seg selv og noen er til og med blitt foreldre.  Når tenkte du å kutte navlestrengen?

Anonymkode: 07448...59e

• Nyttig 1
Skrevet

Inne kl 20.30/21 i hverdager. Det er jevnt over regelen for de fleste her. God kontakt med andre foreldre, sender alltid melding for å høre. Jeg har også barna på find my iPhone og snap map.

Anonymkode: e9d8d...cf6

Skrevet

Jeg har en 17-åring, en 15-åring og en 10- åring. Ingen av de har faste innetider.  17-åringen styrer seg skriv, men må gi beskjed om hun ikke kommer hjem. Hun på 15 år styrer vi litt, men opplever at hun tar fornuftige valg,  så er nok ikke lenge til hun også styrer det selv.

Anonymkode: 07448...59e

Skrevet

Oppdragelse...

Barn tar etter foreldre og besteforeldre. 

Anonymkode: 36375...94b

Skrevet

Har en 15-åring, og hun må være inne ca 22:00 i ukedagene og 24:00 i helgene. Men vi skal vite hvor hun er, med hvem, og hvordan hun kommer seg hjem. Hvis hun må gå hjem alene, snakker vi med henne eller møter henne.  Hvis hun skal overnatte hos noen, så spør vi ikke foreldrene hvis det er venninner vi kjenner. Er det nye venninner, så sender vi en sms til foreldrene for å "hilse på" og utveksle kontaktinfo. 

Anonymkode: 4aa0e...892

Skrevet

Har en på 12 år:

Innetid uke: 20.00 (med unntak etter baskettrening som er ferdig kl 21.00) 

innetid helg: 21.00. 

Leggetid uke: 21.30

Leggetid helg: 00.00

Overnatting: Det ordner de seg i mellom, men de spør oss voksne om det passer. Jeg er alltid hjemme på kveld/ natt så for meg kan de bare overnatte hele helga om de vil. Har plass til 2-3 overnattingsgjester.  De har fortsatt leggetid 00.00, men vet de prøver å døgne. 

Anonymkode: 87f81...0c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn er det her og. Syns 8kl er for tidlig til fri flyt, så styrer det enda. Dette ble faktisk tatt opp på foreldremøte her, at vi snakker sammen og har ca samme tider.. De fleste sa seg enige og hadde like regler.  

Anonymkode: 66836...6b9

Skrevet

Jeg hadde innetid kl 21 både helg og hverdag frem til jeg flyttet på hybel som 16’åring. Overnatting var det stort sett jeg som sto for, siden det var kort vei til skole og andre ting, men ALDRI uten at mamma hadde avklart dette med foreldrene til de 2 faste som overnattet hos meg ofte. Men det at jeg også fikk ha overnatting både i helg og hverdag(fordi vi var flinke å kom oss på skolen) gjorde at jeg ikke hadde dette behovet til å være ute noe særlig senere enn 21. Da kunne vi sitte på rommet mitt å skravle..

Jeg fikk meg samboer som 17’åring, det er 11 år siden nå, og jeg er helt sikker på at mamma sin 21’grense har vært med å forme meg. Jeg er sjeldent ute etter kl 21, jeg blir sliten. Og jeg har ALDRI vært siste som har dratt hjem fra festen, har heller aldri vært noe festløve.. 

Anonymkode: d38df...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ukedager - hjemme til 21.30 - Seinest! 

Helger - kl 23 som oftest - spørs litt på planene, hvor barnet er, om vi skal hente eller kollektivtransport hjem. Kan ved avtale få være til 23.45 i noen sammenhenger. 

All overnatte skal avtales med begge parters foreldre, jeg skal ha snakket med foreldre dersom barnet skal sove borte. Godtar ikke kun en muntlig " de sa det var greit". 

Fri flyt blir det aldri her i huset så lenge de bor hjemme. 18åringen har ikke innetid, men får ikke ha besøk etter kl 23 og overnatting i ukedager - vi har mindre barn som ikke skal ha nattesøvnen forstyrret - og skal gi beskjed dersom de ikke kommer hjem i helgene. Overnatting i helgene skal også avklares med oss foreldre. Er den som overnatter under 18, skal andre partens foreldre informeres. 

Anonymkode: 1ad21...35d

Annonse
Skrevet

Vår sønn blir 14 år i sommer. Han må være hjemme til 20.30 på hverdager. Leggetid senest kl. 22. 

I helger er det litt mer fleksibelt når han må komme hjem, vi gjør avtaler alt ettersom hvor han skal osv. Leggetid 00 i helgene. 

Ved overnatting må han spørre oss om lov og venner som skal overnatte eller ha han på overnatting må ha avklart med sine foreldre. 

Dette har fungert fint så langt. 

Anonymkode: 75542...c71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...