AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Del Skrevet 18. februar 2024 Min gutt har hatt spansk i 3 år på ungdomsskolen. Han sier at det er vanskelig og det blir bare vanskeligere. De har hatt problemer med spansk lærer i alle 3 årene og hatt mange vikarer. Kanskje det er grunnen til at han synes det er vanskelig. Nå vil han starte på nytt og ta tysk på vgs. Jeg er i tvil om det er lurt. Noen med erfaringer? Anonymkode: 35b2e...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Del Skrevet 18. februar 2024 Min sønn tenker det samme. Jeg er litt delt. Når man synes det er vanskelig med språk så er det kanskje lettere å holde seg til grunnferdigheter og det å begynne på nytt gir han en ny sjanse til å starte med blanke ark. Samtidig er det jo mindre nyttig. Anonymkode: 358b0...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Del Skrevet 18. februar 2024 De starter "der man slapp" på VGS, så det kan bli vanskelig å starte med et helt nytt språk, når han ikke har lært grunnleggende med tysk enda. Anonymkode: 7e01a...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De starter "der man slapp" på VGS, så det kan bli vanskelig å starte med et helt nytt språk, når han ikke har lært grunnleggende med tysk enda. Anonymkode: 7e01a...89d Det er to muligheter, tysk 1 eller tysk 2. Man kan begynne fra start Anonymkode: 358b0...146 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Del Skrevet 18. februar 2024 Hvis han mangler det grunnleggende, som det høres ut som han gjør, vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere å henge med hvis han fortsetter med spansk. Men hvis han ikke jobber med språk (eller har veldig godt språkøre) vil han mest sannsynlig også ha problemer i tysk. Jeg ville først oppfordret han til å jobbe mye med spansk fremover og sett det an til høsten. Det er stort sett alltid mulig å bytte språk i begynnelsen av året. Anonymkode: 68455...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min gutt har hatt spansk i 3 år på ungdomsskolen. Han sier at det er vanskelig og det blir bare vanskeligere. De har hatt problemer med spansk lærer i alle 3 årene og hatt mange vikarer. Kanskje det er grunnen til at han synes det er vanskelig. Nå vil han starte på nytt og ta tysk på vgs. Jeg er i tvil om det er lurt. Noen med erfaringer? Anonymkode: 35b2e...7d9 Ja det er lurt. Mulig din unge har hatt samme elendige lærer i spansk som mine. Jeg har en spansk talende veninde som var helt sjokkert over hva de hadde lært seg. Mine gikk over til tysk på vgs. Fordi at hadde de valgt spansk, ville de blitt vurdert åå et høyere nivå enn de var å på pga 3 år med spansk på u.skolen.vwd å bytte til tysk så blir de vurdert iht at de akkurat har startet tysk og da pp det nivået de er på. Så de vil vinne flere poenger og bedre karakterer ved å bytte til tysk. Så mitt råd er å bytte spåk, definitivt Anonymkode: abb19...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er to muligheter, tysk 1 eller tysk 2. Man kan begynne fra start Anonymkode: 358b0...146 Ok 😊 Anonymkode: 7e01a...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Del Skrevet 18. februar 2024 Jeg gjorde dette slev, er null problem, veldig fint å starte med blanke ark. Anonymkode: b36ce...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Del Skrevet 18. februar 2024 Kan han bestemme seg etter oppstart på videregående?. Kanskje snakke med en rådgiver der først Anonymkode: 35b2e...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Del Skrevet 18. februar 2024 Han kan Engelsk svært godt, men tror at lærer situasjonen i Spansk har mye av skylden Anonymkode: 35b2e...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Del Skrevet 18. februar 2024 Jeg ville latt han begynne med et nytt språk. Min sønn har hatt fransk i tre år, og skal nå ta tysk på vgs. Min datter hadde tysk i tre år, og ønsket spansk. Hun trives bedre med spansk. Det er ingen problemer å bytte språk mellom grunnskolen og vgs. Jeg tenker at dette er elevens valg, og som forelder legger jeg meg svært lite borti akkurat dette. Anonymkode: da0b3...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 18. februar 2024 #12 Del Skrevet 18. februar 2024 Husk at tysk er langt enklere å lære enn spansk og fransk, siden det er en svært nær slektning av norsk. Grammatikken tar det litt tid å bli fortrolig med, men resten er ganske enkelt om norsk er morsmålet og man liker språk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Del Skrevet 18. februar 2024 Er framandspråklærar på VGS, og vil absolutt tilrå å bytte språk med mindre gutten er over gjennomsnittet akademisk sjølvgåande. Viss han har store hol i kunnskapen og manglar motivasjon, vil det krevje mykje meir arbeid å få ein OK karakter i spansk 2 enn i tysk 1. Med det sagt: framandspråk kjem ikkje av seg sjølv, så viss grunnen til karakterane er at han ikkje jobbar i timane, så blir det ikkje betre i tysk. Anonymkode: 710f8...61d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Del Skrevet 18. februar 2024 Det må han velge helt selv, tenker jeg. Dessverre. Her droppet begge mine gutter tysk som de hadde hatt i 3 år på ungdomsskolen, for å starte med Samisk 1, fordi de fikk 3000,- i stipend for det 🙈🤣 Tror bare du må venne deg til tanken om at nå skal de ta avgjørelsene selv. På vg2 får man heller ikke, som foresatt til en over 18, tilgang til vurderinger og fravær om de ikke ønsker det. Anonymkode: 32aa0...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Del Skrevet 18. februar 2024 Jeg lærte mer på et halvår med spansk på vgs, enn jeg gjorde på hele ungdomsskolen. Ungdomsskolen var nesten bare gloser og enkel grammatikk, det tar man fort igjen på vgs. Anonymkode: 27657...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er framandspråklærar på VGS, og vil absolutt tilrå å bytte språk med mindre gutten er over gjennomsnittet akademisk sjølvgåande. Viss han har store hol i kunnskapen og manglar motivasjon, vil det krevje mykje meir arbeid å få ein OK karakter i spansk 2 enn i tysk 1. Med det sagt: framandspråk kjem ikkje av seg sjølv, så viss grunnen til karakterane er at han ikkje jobbar i timane, så blir det ikkje betre i tysk. Anonymkode: 710f8...61d Han mangler ikke motivasjon, men har ikke lært det han skal lære pga mange forskjellige vikarer. Han fikk 4 i Spansk til jul, men tror det blir vanskelig å ta spansk videre på videregående på det nivået han er nå Anonymkode: 35b2e...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan han bestemme seg etter oppstart på videregående?. Kanskje snakke med en rådgiver der først Anonymkode: 35b2e...7d9 Det er ikke alltid mulig å bytte. Kommer an på hvor fulle gruppene er. Jeg anbefaler å fortsette. Vi repeterer alltid mye på vg1, så med god innsats i begynnelsen av skoleåret og resten av 10. , vil han sikkert klare seg godt. Anonymkode: 2aa86...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Del Skrevet 18. februar 2024 Selv hadde jeg tysk 1, og til tross for at jeg har godt språkøre syntes jeg det var skikkelig vanskelig. Og så hjalp det ikke på at læreren var dårlig. Spansk er etter min erfaring mye lettere å lære seg. Anonymkode: 6ee28...4e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Del Skrevet 18. februar 2024 Dere må sjekke om skolen har tysk 1, ikke alle tilbyr det. Det vil også påvirke hvor mange programfag han kan velge på vgs, siden jeg mener å huske at tysk 1 er alle 3 årene på vgs, men tysk 2 er man ferdig med etter 2. kl. Verdt å sjekke og sette seg inn i før valget tas. Anonymkode: 167ac...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #20 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min gutt har hatt spansk i 3 år på ungdomsskolen. Han sier at det er vanskelig og det blir bare vanskeligere. De har hatt problemer med spansk lærer i alle 3 årene og hatt mange vikarer. Kanskje det er grunnen til at han synes det er vanskelig. Nå vil han starte på nytt og ta tysk på vgs. Jeg er i tvil om det er lurt. Noen med erfaringer? Anonymkode: 35b2e...7d9 Hvorfor ikke to år på yrkesfag og deretter påbygg? Da blir det studiekompetanse uten at man må ha fremmedspråk. Anonymkode: 0675b...8c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå