Gå til innhold

Tilstandsrapport fra fagfolk mangler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samsvarserklæring skal oppbevares i minst 5 år. Hvis det er lengre tid enn det, så er man ikke pliktig til å ha det. Hos meg var eltilsynet på besøk hos tidligere eier rett før jeg kjøpte i 2014 og alt var godkjent. Opplyst i salgsrapporten. Ikke en eneste samsvarserklæring å oppvise unntatt original fra huset ble bygd på 90-tallet

Opprinnelig istallatør har gjort flere feil blant annet feil på stikkontakt hvor jeg ved oppussing fant at den var svartsvidd inkl veggen bak altså en brannbombe. Godkjent av Eltilsynet. Jeg har byttet den selv inkl ødelagte ledninger. Anlegget har gått fra å være lovlig, med dokumentasjon, godkjent av eltilsynet, men svært brannfarlig til ikke godkjent, og ulovlig men familien kan sove trygt om natta fordi ting er i orden. 

I et annet tilfelle i huset har eltilsynet godkjent en elektrikjobb fra året før kontrollen, uten dokumentasjon men som min elektriker nå nylig fant der jordingen var koblet feil og med brannfare. Firmaet som gjorde jobben er long gone og ingenting å hente. Men godkjent av eltilsynet.

Samsvarserklæring er ingen garanti, og eltilsyn er ingen garanti.

Jeg vil anbefale å få en skikkelig elkontroll før huset skal selges. Gamle samsvarserklæringer er det ingen som oppbevarer. For fremtidig arbeid, bruk elektriker og få erklæring. Men det er bare for å få det nødvendige stempelet i boka, det er ingen garanti for at det er gjort en god jobb.

Anonymkode: 2d708...7a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Samsvarserklæring skal oppbevares i minst 5 år. Hvis det er lengre tid enn det, så er man ikke pliktig til å ha det. Hos meg var eltilsynet på besøk hos tidligere eier rett før jeg kjøpte i 2014 og alt var godkjent. Opplyst i salgsrapporten. Ikke en eneste samsvarserklæring å oppvise unntatt original fra huset ble bygd på 90-tallet

Opprinnelig istallatør har gjort flere feil blant annet feil på stikkontakt hvor jeg ved oppussing fant at den var svartsvidd inkl veggen bak altså en brannbombe. Godkjent av Eltilsynet. Jeg har byttet den selv inkl ødelagte ledninger. Anlegget har gått fra å være lovlig, med dokumentasjon, godkjent av eltilsynet, men svært brannfarlig til ikke godkjent, og ulovlig men familien kan sove trygt om natta fordi ting er i orden. 

I et annet tilfelle i huset har eltilsynet godkjent en elektrikjobb fra året før kontrollen, uten dokumentasjon men som min elektriker nå nylig fant der jordingen var koblet feil og med brannfare. Firmaet som gjorde jobben er long gone og ingenting å hente. Men godkjent av eltilsynet.

Samsvarserklæring er ingen garanti, og eltilsyn er ingen garanti.

Jeg vil anbefale å få en skikkelig elkontroll før huset skal selges. Gamle samsvarserklæringer er det ingen som oppbevarer. For fremtidig arbeid, bruk elektriker og få erklæring. Men det er bare for å få det nødvendige stempelet i boka, det er ingen garanti for at det er gjort en god jobb.

Anonymkode: 2d708...7a5

Her blander du begrepene.
Samsvarserklæring er nettopp originalen fra anlegget ble bygd. Er det gjort endringer i anlegget skal en få samsvarserklæring for dette. Men en lov kan ikke ha tilbakevirkende kraft, derfor gjelder den bare for anlegg bygd etter 1999. 

Det som skal oppbevares i fem år er Dokumentasjon på håndverktjenester.

Eltilsynet tar stikkprøver og sjekker papirene, men går ikke over hele anlegget i detalj nødvendigvis. Ting kan også løsne over tid, hvem har ikke opplevd skruer som må etterstrammes. Samt at elektrikere er folk og folk gjør feil som du har opplevd. Så at en har hatt kontroll betyr ikke at en ikke må etterse anlegget sitt. Og det er huseier som må ta det ansvaret.

Om det kommer frem at du har gjort ting selv og det blir brann kan det bety avkorting i forsikringen. Og får håpe du er god nok på elsikkerhet til å jobbe sikkert, elektrisitet er ikke til å spøke med, selv fagpersoner kommer ut for ulykker her med fatal konsekvens.

Enig i utdraget jeg har uthevet. Men ikke bare for å få papirene i orden, men også for elektriker er et håndverk, de må ha FSE kurs hvert år med fokus på å jobbe sikkert. At de gjør feil skjer, men sannsynligheten for at en ufaglært gjør feil er veldig mye større. 

Anonymkode: bb941...f11

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser mange henger seg opp i det elektriske og det er greit. Det er fagfolk som har gjort det elektriske, nemlig min eks som er elektroingeniør. Han har i mange år jobbet som service elektriker, dvs lagt opp el-anlegg i private hjem og bedrifter. Etterhvert fikk han kontorjobb som ingeniør og har etter det ikke gjort noe elektrisk jobb i vår, nå min bolig.

Han har hatt ett enormt stort ansvar i bedriften han jobber med vedr sikkerhet for både utført jobb og de ansatte. Jeg sier ikke at han ikke kan gjøre feil, men har ikke oppdaget noe feil på de årene siden huset var nytt. Er ikke gjort  noe elektrisk her siden senest 2000. Har ikke hatt behov for noe elektriker etter det. Mulig det faktisk er så tidlig som før 1999 også. 

Rørleggerjobb er bare å ha byttet armatur i dusjen, byttet varmtvannsbereder og skiftet en do. Ikke noe annet rørleggerjobb. Dette er likevel gjort av fagfolk (rørlegger) selv om min eks fint kunne klart det selv. (2 kompiser byttet jobbhjelp med hverandre)

Anonymkode: 76507...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ser mange henger seg opp i det elektriske og det er greit. Det er fagfolk som har gjort det elektriske, nemlig min eks som er elektroingeniør. Han har i mange år jobbet som service elektriker, dvs lagt opp el-anlegg i private hjem og bedrifter. Etterhvert fikk han kontorjobb som ingeniør og har etter det ikke gjort noe elektrisk jobb i vår, nå min bolig.

Han har hatt ett enormt stort ansvar i bedriften han jobber med vedr sikkerhet for både utført jobb og de ansatte. Jeg sier ikke at han ikke kan gjøre feil, men har ikke oppdaget noe feil på de årene siden huset var nytt. Er ikke gjort  noe elektrisk her siden senest 2000. Har ikke hatt behov for noe elektriker etter det. Mulig det faktisk er så tidlig som før 1999 også. 

Rørleggerjobb er bare å ha byttet armatur i dusjen, byttet varmtvannsbereder og skiftet en do. Ikke noe annet rørleggerjobb. Dette er likevel gjort av fagfolk (rørlegger) selv om min eks fint kunne klart det selv. (2 kompiser byttet jobbhjelp med hverandre)

Men kan du dokumentere at det er gjort av fagfolk? Det er det som er hele poenget.... Hvis du ikke kan dokumentere det, så er det pr definisjon gjort ufaglært.

Anonymkode: e1b56...135

• Liker 3
Skrevet
On 2/20/2024 at 4:35 PM, AnonymBruker said:

Hvis det arbeidet det er snakk om er fra 99/00 spiller det ikke så stor rolle. Du får bare fylle ut egenerklæringen etter beste evne. I følge deg er det gjort av faglært, men du har ikke samværserklæring. De fleste kjøpere vil nok oppgradere det elektriske i løpet av den tiden de bor der. Om de legger vekt på manglende dokumentasjonen eller ikke får være opp til de. 

Anonymkode: 39165...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...