Gå til innhold

Hjelp!

Gjest Gjest_Pauline_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pauline_*
Skrevet

Jeg gidder ikke å gå på butikken, men er tom for brød. Har hvetemel, havregryn, noe musliblanding og gjær i skapet. Har også melk, olje og vaniljeyoghurt (!). Jeg er en elendig brødbaker, så trenger hjelp!! Jeg forstår såpass at dette neppe blir så veldig grove brød, men er det mulig å få til et eller annet?? Tar gjerne imot eksakte blandingsforhold....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg gidder ikke å gå på butikken, men er tom for brød. Har hvetemel, havregryn, noe musliblanding og gjær i skapet. Har også melk, olje og vaniljeyoghurt (!). Jeg er en elendig brødbaker, så trenger hjelp!! Jeg forstår såpass at dette neppe blir så veldig grove brød, men er det mulig å få til et eller annet?? Tar gjerne imot eksakte blandingsforhold....

Melk trenger du ikke.

Ta en liter vann. Så blander du i mel, frokostblanding og havregryn til du får en fin deig. Kanskje la havregryn og frokostblandingen ligge litt i vannet før du har i hvetemelet. Husk salt og olje også, i tillegg til gjær.

Prøv å ha i ikke mindre enn 50% hvetemel.

Skrevet

Glemtye å skrive mengde på salt, olje og gjær.

En pose gjær, 1 ts salt og ca 1 dl olje - kanskje et par ss sukker også.

Skrevet

Muslblanding gir faktisk veldig gode brød. Når jeg bruker det lar jeg muslien ligge ihvertfall 30 min i vann før jeg tilsetter salt, gjær, olje og hvetemel og blander til en smidig deig. Kna ihvertfall 10 min om du gjør det for hånd.

Jeg ville vel brukt 5-6 dl musli til ca 12 dl vann, en pk gjær, litt salt, litt olje og hvetemel. Det burde gi 3 store brød.

Gjest Gjest_Pauline_*
Skrevet

Tusen takk!!!!! Jeg har prøvd å slenge sammen en deig nå, men hvor lenge skal brødene steke? Og vet hvilken varme?

Skrevet

Brødene må få en god etterheving når du har lagt dem i form/langpanne eller på brett. Ca 45 minutter til en time, alt etter som. Så steker du dem på nederste rille i ovnen ved ca 200 grader rundt 40-50 minutter. Bank på brødene for å høre om de har en fin lyd og er ferdig stekt! En litt hul og god bankelyd! :ler:

Gjest Gjest_Pauline_*
Skrevet

Tusen takk igjen!! Det er godt det finnes hjelp å få for en inkompetent brødbaker :ler: !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...