Daisy-love Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vil ikke kalle ham et geni, men han kan nå lage mat, og har mange gode oppskrifter. Liker han bedre enn Gordon Ramsey (mulig feil stavemåte). Føler Jamie er ihvertfall vennlig og har bedre språk på det jeg har sett av ham. Så en serie hvor han prøvde å endre skolematen for mange år siden, og det jeg husker av ham derfra så var han fin. 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Kanskje noe litt midt i mellom? Anonymkode: edc9d...d05 4
1000x Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Han er en god kokk, men det er helt sikkert mange Jamie Olivere som jobber anonymt på et kjøkken rundt omkring. Noen ønsket å gjøre han til mediestjerne, da ble han det. Slik er det over alt. Se bare på modellyrket. Det er de som velger hvor penger skal investeres som bestemmer hvem som skal bli supermodell. Det er tilfeldigheter. Vi er ikke så ulike som en skulle tro ut fra medier, men vi ønsker alle noen stjerner på himmelen å se opp til. De skapes av promotering og reklame, sjelden av unike ferdigheter og egenskaper. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Vet ikke om han er et geni (han har vel ikke revolusjonert kokkekunsten så vidt jeg har fått med meg, iallfall). Men han viser hvordan man kan lage god og «folkelig» mat på en enkel og forståelig måte, og det er kanskje derfor han er så populær. Anonymkode: 9cd31...9c1 8 1
OlaFlytt Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Jeg liker JO, om han er genial eller ikke har ikke jeg kompetanse til å bedømme mens syns han er enkel å forstå og har fokus på mat "alle" kan få til/ha råd til. Likte spesielt godt serien hans under covid. 4 1 1
Hjerte Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Han er nok ikke et geni. Men han er flink å lage mat, og han er en veldig god formidler. Om du så er verdens beste kokk vil det ikke hjelpe deg som TV-kokk om du er en dårlig formidler ingen gidder å se på. Da bør du lage mat i restaurantkjøkkenet. Det jeg har sett av Jamie Oliver er det ikke restaurantmat han lager, men god mat som kan lages hjemme. Og det er det som er relevant for seerene. Han kan sikkert lage restaurantmat også om han vil, men det har ikke noe i hans programmer å gjøre. 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Han er en god formidler, og sikkert flink med folk og nettverk for å kunne bygge opp det han har gjort (alle prosjektene har jo ikke vært like gode forretningsmessig, men han holder koken og kommer opp med nye konsepter hele tiden, så enten er han god til det selv, eller han er god til å knytte til seg de rette folkene). Men kan kan også lage mat, selvsagt, og jeg opplever ham som genuint dedikert til å spre kunnskap om enkel matlaging til så mange som mulig (selv om han først og fremst vil tjene penger seff). Da han først dukket opp rundt milleniumsskiftet lærte han i hvert fall meg å tenke ganske nytt om matlaging. Jeg var på det tidspunktet i ferd med å legge om til å lage all mat fra bunnen, uten halvfabrikata og buljongterninger, og Jamie Oliver lærte meg å lage enkle pastaretter og purésupper til hverdags, koke kraft og kombinere klassiske smaker innenfor diverse europeiske/ sør-europeiske kjøkken. Husker godt første gang jeg kokte risotto på egen kyllingkraft, og purésuppe av rotgrønnsaker med samme kraft, og fikk en nesten euforisk opplevelse av at smaken og konsistensen i disse rettene har jeg laget helt selv, av bare rene råvarer, uten noe juks eller snarveier. Jeg har laget mat etter de samme prinsippene siden! Jamie Oliver har imidlertid solgt seg ut litt i de siste årene, med avtaler og produktplassering i seriene med 5 ingredienser feks, der han nettopp bruker ferdigprodukter i rettene - fordi han får klekkelig betalt for det. Den første boken, The Naked Chef, er den beste, for den laget han nok med tanke på at det ble den eneste kokeboken han ville få mulighet til å lage. Der prøver han å si alt det viktigste! Anonymkode: f3736...b5f 6 1
Mardina Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vil ikke si at han er oppskrytt, men jeg personlig synes han er noe "slitsom" å se på. Jeg liker bedre Gordon Ramsay. 1
svartkatt Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Klart han er oppskrytt. Ikke dermed sagt at han ikke et god. Han er bare hauset opp pga tv serier osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Jeg tenker det er nok en grunn for at han blir sett ned på og latterliggjort av andre profesjonelle kokker. Definitivt oppskrytt Anonymkode: f677f...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 4 hours ago, Daisy-love said: Jeg vil ikke kalle ham et geni, men han kan nå lage mat, og har mange gode oppskrifter. Liker han bedre enn Gordon Ramsey (mulig feil stavemåte). Føler Jamie er ihvertfall vennlig og har bedre språk på det jeg har sett av ham. Så en serie hvor han prøvde å endre skolematen for mange år siden, og det jeg husker av ham derfra så var han fin. Gordon Ramsay er ett genuint bra menneske. Og en meget dyktig kokk, selv om han trolig er en bedre forretningsmann. Jeg har ikke spist noe noen av de har laget, men spiseopplevelsene jeg har hatt på GR sine resturanter har vært milevis over JO. Dessuten er Jamie Oliver en ganske tonedøv rik fyr som hadde for mye makt. disclaimer: jeg også anerkjenner at Gordon Ramsay ikke kan lage ostesmørbrød. Anonymkode: 22908...d89 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Takk for mange gode innspill. Anonymkode: 370db...165 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 Han kan iallefall ikke lage asiatisk mat. 😂 Anonymkode: 7425c...a31 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 Flink fyr. Særlig serien om italiensk mat hvor han lærer av gamle damer. Utrolig fin serie! Anonymkode: 23958...820 3
Arkana Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 (endret) Jeg tenker at han ikke er noen av delene. Han er flink til å lage mat og han formidler det på en måte som engasjerer mange og han gjør hjemmelaget mat tilgjengelig for mange som kanskje tidligere trodde det var tidkrevende eller vanskelig. Endret 20. februar 2024 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 God kokk med ett markedsteam som er geniet i ryggen. Anonymkode: 7f215...83a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 Geni eller oppskrytt? For en merkelig ting å si om en person. Anonymkode: f2592...f00 1
Citpensacola Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Han er god på markedsføring, og han er jo ikke fullstendig ubrukelig på kjøkkenet virker det som. Men samtidig er han veldig flink til å selge sjela og integriteten sin for diverse halvdårlige merkevarer han fronter, og han har veldig dårlig forståelse for matlaging utover det italienske/franske kjøkken. Chilisyltetøy og VANN i fried rice er vel egentlig en god oppsummering der... 😁
Irak Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har blitt veldig inspirert av Jamie Oliver opp gjennom tidene. Synes han er veldig god på å lære andre om mat, og det gode humør hans smitter veldig. Husker første gang jeg skulle lage hjemmelaget ravioli... Så fant jeg en liten snutt der Jamie Oliver forklarer, og viser hvordan man gjør det 👌. Synes han er god på å få kompliserte ting til å se lett ut 👌. Så da gikk pasta lagingen som smurt takket være hans tips og råd 👌. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå