AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 Noen som har opplevd folk som har vært rusa, og at de virker helt virkelighetsfjern? Snakker usammenhengende og "grandiost"? Kan bli aggressiv i ene øyeblikket, for så å være rolig i neste. Lest litt på nett og kokain kan føre til sånn snakk. Enn amfetamin, hvordan virker den på kroppen? Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Kan jo være hva som helst.Alkohol og piller gjør deg slik du beskriver. Anonymkode: 3ff80...251
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Alkohol gjør deg realistisk sett mer virkelighetsfjern enn kokain og amfetamin med mindre det er snakk om storforbruk over lang tid som har gjort vedkommende ødelagt. Man blir mer virkelighetsfjern av andre stoffer. Men alkohol og piller som h*n over beskriver (tatt sammen) gjør deg veldig virkelighetsfjern uansett om du har gjort det mye eller lite. Anonymkode: 54470...ebc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Ts her. Med virkelighetsfjern mener jeg egentlig delutional (engelsk). Kanskje litt fjern oppfattelse av virkeligheten. Er grandios på et vis. Er ikke snakk om alkohol her, mest sannsynlig en "cocktail" av diverse. Psykose? Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Med virkelighetsfjern mener jeg egentlig delutional (engelsk). Kanskje litt fjern oppfattelse av virkeligheten. Er grandios på et vis. Er ikke snakk om alkohol her, mest sannsynlig en "cocktail" av diverse. Psykose? Anonymkode: 28925...de3 Kan jo være psykose.Har det vært lite søvn?Flere dager våken på feks amfetamin kan jo vippe hvem som helst av lasset. Anonymkode: 3ff80...251
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan jo være psykose.Har det vært lite søvn?Flere dager våken på feks amfetamin kan jo vippe hvem som helst av lasset. Anonymkode: 3ff80...251 Ja, du har et poeng der. Dette er ikke en person som bruker jevnlig. Men virker til å ha gått på en smell 🙄 Kanskje trigger narkotika underliggende problemer og? Anonymkode: 28925...de3
Diverse Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Mange ulike rusmidler kan gi den adferden du beskriver, det kan også være rusutløst psykose eller underliggende psykiske vansker som trigges av rus. Søvnmangel kan gi endret adferd. Så vanskelig å si med såpass lite informasjon. Søvn hjelper ofte, så om det er mulig bør personen oppfordres til å sove. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Diverse skrev (29 minutter siden): Mange ulike rusmidler kan gi den adferden du beskriver, det kan også være rusutløst psykose eller underliggende psykiske vansker som trigges av rus. Søvnmangel kan gi endret adferd. Så vanskelig å si med såpass lite informasjon. Søvn hjelper ofte, så om det er mulig bør personen oppfordres til å sove. Takk for svar. Jeg kan lite om dette emnet, derfor jeg spør. Setter pris på svarene. Trenger vel egentlig en bekreftelse på at rus kan utløse en slik oppførsel (da jeg innerst inne er redd for at personen har tippet fullstendig over, mentalt sett). Men store pupiller og unormalt mye energi er tegn som jeg og har sett. Det er også umulig å snakke fornuft med personen, for h*n plaprer i vei om seg og sitt (veldig egosentrert). Tror dette er noe som har vart noen dager nå, og tror ikke personen har sovet så mye. Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Personen virker rett og slett manisk. Er høyt oppe. Er ikke slik til vanlig, da er h*n helt normal... Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Store pupiller er typisk for sentralstimulerende og syre/ LSD og flein(sopp) Google psykedelika og sentralstimulerende. Du finner mer på freak.no enn dette forumet. Søvn er god medisin mot psykose❤️ Har du sovepiller/ valium eller antipsykotisk medisin liggende? Anonymkode: 2135b...a58
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Hvis du er bekymret for psykiske helseplager eller rus ville jeg tatt en kjapp telefon til legevakten 116117 Anonymkode: 2135b...a58
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 Jeg mistenker at det er en blanding av diverse, og da kokain, amfetamin og hasj. Dette fordi personen har "flørtet" tidligere med disse tre stoffene. Personen har ikke fått tak i noe hos meg, har selv ordnet dette. Uansett det sterkeste jeg har liggende er ibux. Legevakt har vært kontaktet, og personen har hatt tilsyn av lege. Ble sendt hjem igjen, så tydeligvis vurdert som "frisk" nok til det. Er lite jeg kan gjøre føler jeg, da denne personen er voksen og velger selv om h*n vil ta kontakt eller ikke. Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Jeg mistenker at det er en blanding av diverse, og da kokain, amfetamin og hasj. Dette fordi personen har "flørtet" tidligere med disse tre stoffene. Personen har ikke fått tak i noe hos meg, har selv ordnet dette. Uansett det sterkeste jeg har liggende er ibux. Legevakt har vært kontaktet, og personen har hatt tilsyn av lege. Ble sendt hjem igjen, så tydeligvis vurdert som "frisk" nok til det. Er lite jeg kan gjøre føler jeg, da denne personen er voksen og velger selv om h*n vil ta kontakt eller ikke. Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Store pupiller er typisk for sentralstimulerende og syre/ LSD og flein(sopp) Google psykedelika og sentralstimulerende. Du finner mer på freak.no enn dette forumet. Søvn er god medisin mot psykose❤️ Har du sovepiller/ valium eller antipsykotisk medisin liggende? Anonymkode: 2135b...a58 Mener du at jeg kunne gitt dette? Nei, denne personen tar ikke imot noe form for hjelp pr nå. Har visstnok stålkontroll (grandios tankegang). Det er lite jeg får gjort, og det er fryktelig frustrerende. Tenker at h*n må jo lande en gang og, kan jo ikke vare evig dette... Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mener du at jeg kunne gitt dette? Nei, denne personen tar ikke imot noe form for hjelp pr nå. Har visstnok stålkontroll (grandios tankegang). Det er lite jeg får gjort, og det er fryktelig frustrerende. Tenker at h*n må jo lande en gang og, kan jo ikke vare evig dette... Anonymkode: 28925...de3 Hvilken relasjon har du til denne personen? Anonymkode: 4eb94...2b2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken relasjon har du til denne personen? Anonymkode: 4eb94...2b2 Nær relasjon. Men bor ikke i samme hushold. Bor et stykke unna. Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 Det er flere rusmidler som kan bidra til slik oppførsel som du beskriver, eller en blanding av flere ulike og/eller alkohol. Men det går også an å få grandios/urealistisk tankegang av andre grunner som ikke involverer rusbruk, blant annet ble jeg minnet på bipolar lidelse og psykose da jeg leste det du skrev. Hvis dette er en person du er glad i og vil hjelpe, vil jeg anbefale å prøve å ha et åpent sinn og en rolig fremtoning når du snakker med vedkommende. Ta det opp på en veldig forsiktig og fin måte at du er bekymret og gjerne vil støtte med det h*n kan trenge hjelp med. Vær en venn, fordi det vil bli mye verre hvis personen begynner å se på deg og andre som "fiender" som ikke forstår. Unngå dømming og å absolutt skulle komme til bunns i akkurat det h*n kan være påvirket av og ha heller fokus på å ta innover deg det h*n er villig til å fortelle deg. Når du forhåpentligvis får litt bedre oversikt over hva som foregår, kan det være lurt å snakke med andre nære eller lege for å finne ut hva dere kan gjøre for å hjelpe. Anonymkode: 46293...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er flere rusmidler som kan bidra til slik oppførsel som du beskriver, eller en blanding av flere ulike og/eller alkohol. Men det går også an å få grandios/urealistisk tankegang av andre grunner som ikke involverer rusbruk, blant annet ble jeg minnet på bipolar lidelse og psykose da jeg leste det du skrev. Hvis dette er en person du er glad i og vil hjelpe, vil jeg anbefale å prøve å ha et åpent sinn og en rolig fremtoning når du snakker med vedkommende. Ta det opp på en veldig forsiktig og fin måte at du er bekymret og gjerne vil støtte med det h*n kan trenge hjelp med. Vær en venn, fordi det vil bli mye verre hvis personen begynner å se på deg og andre som "fiender" som ikke forstår. Unngå dømming og å absolutt skulle komme til bunns i akkurat det h*n kan være påvirket av og ha heller fokus på å ta innover deg det h*n er villig til å fortelle deg. Når du forhåpentligvis får litt bedre oversikt over hva som foregår, kan det være lurt å snakke med andre nære eller lege for å finne ut hva dere kan gjøre for å hjelpe. Anonymkode: 46293...7e7 Jeg vet at personen har vært påvirket da h*n har oppført seg grandios og "bortreist" i tankegangen. Denne personen er ikke slik til vanlig, da fremstår h*n helt normal. Narkotika gjør h*n også aggressiv og nærtagende, det meste en sier da blir misforstått og tolket i verste mening. Jeg frykter jo en psykose, eller rett og slett en psykisk lidelse som kommer frem. Har forsøkt å prate med h*n, men er som å prate for døve ører. Ingenting er galt, alt går fint, osv i den duren. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Bekymringen holder på å gjøre meg gal 😞 Anonymkode: 28925...de3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 Høres ut som amfetamin Anonymkode: 0e36e...48a
Diverse Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 Skjønner at du blir bekymret, men det er nok ikke så mye du får gjort så lenge personen selv ikke ønsker hjelp. Så lenge det ikke er fare for liv, bestemmer personen selv om personen ønsker å ta i mot hjelp eller ikke. Vedkommende vil til slutt bli utslitt og sovne. Forhåpentligvis er formen bedre da og kanskje det går å lufte bekymringene dine for vedkommende etter litt søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå