Gå til innhold

hvis det ikke er fibromyalgi, hva kan det være da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt fibromyalgi i mange år, aldri blitt skikkelig utredet. Nå har både lege og fysioterapeut sagt at de ikke er enige i at jeg har fibromyalgi. Jeg har nå brukt methotrexate ganake lenge uten hell, sarotex uten hell og skal nå på en prednisolonkur som heller ikke kommer til å virke på noe. Jeg har tatt slik kur før uten at det ble noe endring i smerter og stivhet. Jeg har nylig tatt revma blodprøver og DNA men ikke noe der sier noe om hvilken retning vi bør ta tak i. Jeg blir gal av å ikke få riktige medisiner. Jeg får neurontin, tar ikke smerter men tar uro i beina. Jeg tar paralgin som hjelper noe, jeg har forsøkt methotrexate som ikke hjalp og nå kortison som jeg skal starte opp om en uke.

Hva kan dette være da når det ikke er firbro?

Anonymkode: 12982...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksine...

Anonymkode: f5726...340

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Be om å bli utredet av en revmatolog. Det kan være noe innen autoimmune sykdommer, står i den utredningen selv nå og de heller mot systemisk sklerose 

Anonymkode: 6b0ce...c44

• Liker 1
Skrevet

Jeg har smerter i kroppen og ingen utslag på blodprøver som indikerer revmatisme. Dog mener behandlere at jeg har det. Men det kan være borreliose, noe en nevrolog(han er også kirurg) «diagnostiserte» meg med. Skriver hermeregn da jeg trenger mer å forholde meg til enn å bare se på symptom. Han nevnte lupus som en mulig revmatisk sykdom. Men jeg har bare gitt opp nå, har hatt mer legebesøk enn de fleste; både offentlig helseteneste og privat. LOL#snart pillevrak😭

Anonymkode: d273e...9c8

Skrevet

Så kjip situasjon🥲 Er det fastlegen eller en spesialist som er uenig med fysioterapeuten? Høres i hvert fall ut som at det er viktig at du følges opp av spesialist.

Og så høres det litt bekymringsfullt ut at du tar så mye medisiner uten at de har noen anelse om hva som forårsaker plagene dine. Vær obs på hvilke bivirkninger de ulike preparatene har.

Anonymkode: ff949...c7e

Skrevet

Hvordan kan de diagnostisere deg med fibromyalgi uten å utrede deg først? Og la deg stå på så mange sterke medisiner? For meg høres dette ut som noe som burde klages inn til fylkeslegen. 

Du bør selvsagt utredes ordentlig, og det høres ut som du bør henvises til revmatolog. Hvorfor en nevrolog slenger ut diagnoser som lupus (!) skjønner jeg ikke, det er langt utenfor hans arbeidsfelt. 

Har du tatt ANA blodprøve? 

Anonymkode: 52b0b...3cb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan de diagnostisere deg med fibromyalgi uten å utrede deg først? Og la deg stå på så mange sterke medisiner? For meg høres dette ut som noe som burde klages inn til fylkeslegen. 

Du bør selvsagt utredes ordentlig, og det høres ut som du bør henvises til revmatolog. Hvorfor en nevrolog slenger ut diagnoser som lupus (!) skjønner jeg ikke, det er langt utenfor hans arbeidsfelt. 

Har du tatt ANA blodprøve? 

Anonymkode: 52b0b...3cb

Det var jeg og ikke ts som nevnte lupus☺️Nevrolog var ifm nervesmerter flere steder i kroppen, inkl.tenner(har mistet to tenner så langt).

Mine blodprøver hos revmatolog ga ingen utslag, heller ikke biopsi av spyttkjertel(var mistanke om sjøgrens). Er ca 14 år siden. Fikk påvist munn og øyetørrhet den gangen. Er det ikke et revmatolog sykehus i Lillehammer? Kanskje en grei plass å utredes🧐

Anonymkode: d273e...9c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vaksine...

Det er iallefall ikke vaksiner

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så kjip situasjon🥲 Er det fastlegen eller en spesialist som er uenig med fysioterapeuten? Høres i hvert fall ut som at det er viktig at du følges opp av spesialist.

Og så høres det litt bekymringsfullt ut at du tar så mye medisiner uten at de har noen anelse om hva som forårsaker plagene dine. Vær obs på hvilke bivirkninger de ulike preparatene har.

Anonymkode: ff949...c7e

Fastlegen og fysio er relativt enige tror jeg, de er iallefall enige om at det ikke er fibro. Det er gammel fastlege som har ment at det er fibro. Alt startet med smerter i beina som 14 åring, er 48 nå.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vaksine...

Vaksiner generelt du tenker på eller?🤣

Skrevet

Vaksine...

Er så lei slike tåpelige svar, har som ts hatt mange rare symptomer i flere år og har og FM, det er ikke slik at ALT som er og kommer av symptomer har noe med vaksinen for korona å gjøre. Skjønner ikke helt hva slike som deg røyker jeg. Folk har da i all verdens tid i historien før vaksinen hatt symptomer på all verdens sykdommer men det virker som om slike som deg først etter korona og vaksine har innsett at folk kan bli syke og i deres hode så må det være vaksinen som har skylda... Herregud.

Anonymkode: f98c5...f5b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

I går gikk jeg en tur med hundene på dagen og kjente strax at det begynte å verke i lår og knær. Så kom hofte og rygg L1 til og enda litt senere lysken. Det var så vondt at jeg ville til legevakt men orket ikke dra dit og sitte i timer og vente. Jeg klarer ikke sitte, ikke ligge, gå litt i ring, før jeg prøver å sitte litt igjen, ligger litt igjen osv . Jeg gråt, det var som å skulle føde ett barn. I tillegg er skulderen hinsides vond I visse bevegelser.

Har time hos lege på torsdag, da kommer jeg til å si at vi må se bort ifra fibromyalgi helt nå. Idag har jeg vert tålig god og så sykt sliten og sår i kroppen. Ville helst bare være alene og gråte for nå er jeg så lei så lei. Jeg er sur og gretten, vil bare ha total stillhet. Mannen sier jeg bør sove litt siden jeg er så sliten men jeg er jo sliten, ikke trett.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I går gikk jeg en tur med hundene på dagen og kjente strax at det begynte å verke i lår og knær. Så kom hofte og rygg L1 til og enda litt senere lysken. Det var så vondt at jeg ville til legevakt men orket ikke dra dit og sitte i timer og vente. Jeg klarer ikke sitte, ikke ligge, gå litt i ring, før jeg prøver å sitte litt igjen, ligger litt igjen osv . Jeg gråt, det var som å skulle føde ett barn. I tillegg er skulderen hinsides vond I visse bevegelser.

Har time hos lege på torsdag, da kommer jeg til å si at vi må se bort ifra fibromyalgi helt nå. Idag har jeg vert tålig god og så sykt sliten og sår i kroppen. Ville helst bare være alene og gråte for nå er jeg så lei så lei. Jeg er sur og gretten, vil bare ha total stillhet. Mannen sier jeg bør sove litt siden jeg er så sliten men jeg er jo sliten, ikke trett.

Har du sjekket når du blir verre hvordan du ligger an i syklusen. Kroniske smerter kan blir verre under mensen og ellers, endometriose kan og være årsak til smerter i skulder, faktisk. Mye rar forskning man kan få lest om man er interessert og har google. 

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket når du blir verre hvordan du ligger an i syklusen. Kroniske smerter kan blir verre under mensen og ellers, endometriose kan og være årsak til smerter i skulder, faktisk. Mye rar forskning man kan få lest om man er interessert og har google. 

Er ti år siden jeg stoppet syklusen og jeg har ikke tenkt å slippe den løs igjen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...