Gå til innhold

Er invitert til hytta - vil ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Det er vinterferie nå, og barna skal være hos pappaen sin noen dager og jeg skal jobbe. Dagen etter de kommer hjem skal vi egentlig reise på hytta til mine foreldre, altså deres besteforeldre. 

Hytta er stor, med badstue og flere soverom og ekstra tv stue, det er veldig komfortabelt der og jeg får ikke hytte følelse, som i mitt tilfelle er et stort pluss. Det er også masse snø der, så barna kommer til å storkose seg. Eldste barnet mitt liker å stå på ski og ake og sånt, så det kommer til å bli fint.

Nå til problemet. Jeg har ikke lyst. Jeg er ganske ukomfortabel i relasjonen med foreldrene mine og vi har ikke lenger samme kjemi som før. Pappa har sagt en del sårende ting og moren min har tydelig merket seg hva jeg kan fortelle henne og ikke. 

De er engasjerte besteforeldre og barna mine elsker dem og det er vel eneste grunnen til at vi har hyppige sammenkomster. 

Det er av egoistiske grunner jeg ikke vil dra dit. Jeg kan selvsagt ikke sende barna med besteforeldrene alene fordi de er ikke typen til å være barnevakt med mindre det er ekstremt nødvendig som foreldremøte. De sier "sånn er det når du er alene". 

Jeg har hatt en tøff periode og sliter med depresjon og angst. Jeg har gått på antidepressiva en stund nå, som de selvfølgelig ikke vet og føler det hjelper, og selvom jeg er litt flat nå, tror jeg ikke at besøket ikke kommer til å påvirke meg heller.. 

Pappaen deres sier han kan ha barna ekstra og friste dem til å heller være der, så jeg kan si at det ikke passer likevel.. 

Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan komme meg unna uten at de blir sure. 😕

Anonymkode: f1ef5...c10

• Liker 1
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hyttetur er koselig så det bør du si ja takk  til hilsen en som ikke har vært på hyttetur på 20 år ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod løsning å la pappaen ha dem. Jeg synes det høres ut som om du hadde både fortjent og trengt litt velvære til deg selv.

Anonymkode: 57e76...585

• Liker 8
  • Hjerte 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maskinfører said:

Hyttetur er koselig så det bør du si ja takk  til hilsen en som ikke har vært på hyttetur på 20 år ;) 

Hyttetur er koselig med sunne relasjoner. Ikke når det ikke er slik.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hyttetur er koselig med sunne relasjoner. Ikke når det ikke er slik.

Jeg ser den ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La far ha barna, si til foreldrene dine at du har blitt syk. Ta deg noen dager alene 😊

Anonymkode: 1e856...ed7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for å la barna være sammen med barnefar og at du sier til foreldrene dine at det er det som er planen og sånn blir det. Så tar du å blir hjemme og pleier deg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om de blir sure? Kanskje du slipper flere invitasjoner.

Anonymkode: 1b72c...7fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, jeg har også en litt tja...ukomfortabel relasjon til mine foreldre. Jeg hadde ikke villet dratt på tur og det var en aldri så fin hytte.

Anonymkode: ec712...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver bl.a 

- "barna elsker dem"

- "Jeg har hatt en tøff periode og sliter med depresjon og angst. Jeg har gått på antidepressiva en stund nå, som de selvfølgelig ikke vet og føler det hjelper, og selvom jeg er litt flat nå, tror jeg ikke at besøket ikke kommer til å påvirke meg heller.. "

-"Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan komme meg unna uten at de blir sure. 😕 "

Ut fra det du skriver tenker jeg at det er mye vi ikke  vet, og det derfor er vanskelig å gi gode råd, når vi ikke egentlig vet hvorfor ting har blitt slik det har blitt. 

Hvorfor ikke starte med å være ærlig,  si det slik du føler det?

Anonymkode: 7cbfd...3b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Det er vinterferie nå, og barna skal være hos pappaen sin noen dager og jeg skal jobbe. Dagen etter de kommer hjem skal vi egentlig reise på hytta til mine foreldre, altså deres besteforeldre. 

Hytta er stor, med badstue og flere soverom og ekstra tv stue, det er veldig komfortabelt der og jeg får ikke hytte følelse, som i mitt tilfelle er et stort pluss. Det er også masse snø der, så barna kommer til å storkose seg. Eldste barnet mitt liker å stå på ski og ake og sånt, så det kommer til å bli fint.

Nå til problemet. Jeg har ikke lyst. Jeg er ganske ukomfortabel i relasjonen med foreldrene mine og vi har ikke lenger samme kjemi som før. Pappa har sagt en del sårende ting og moren min har tydelig merket seg hva jeg kan fortelle henne og ikke. 

De er engasjerte besteforeldre og barna mine elsker dem og det er vel eneste grunnen til at vi har hyppige sammenkomster. 

Det er av egoistiske grunner jeg ikke vil dra dit. Jeg kan selvsagt ikke sende barna med besteforeldrene alene fordi de er ikke typen til å være barnevakt med mindre det er ekstremt nødvendig som foreldremøte. De sier "sånn er det når du er alene". 

Jeg har hatt en tøff periode og sliter med depresjon og angst. Jeg har gått på antidepressiva en stund nå, som de selvfølgelig ikke vet og føler det hjelper, og selvom jeg er litt flat nå, tror jeg ikke at besøket ikke kommer til å påvirke meg heller.. 

Pappaen deres sier han kan ha barna ekstra og friste dem til å heller være der, så jeg kan si at det ikke passer likevel.. 

Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan komme meg unna uten at de blir sure. 😕

Wow heldig du med en så grei barnefar!!

Enkelt valg..la de være hos far og bli hjemme hos deg selv.

Anonymkode: ccea1...91e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du og barnefar har så godt samarbeid, og at han tilbyr seg å ha barna lenger. 

Enten så kan du si til dine foreldre at du er syk, ellers så kan du bare si at du trenger å slappe av hjemme i ferien. Om de ikke respekterer det, er det deres problem. Du skal ikke ha det på samvittigheten. Det er viktig å ta vare på seg selv, og sette grenser. Men jeg vet hvor vanskelig det er å si ifra, i redsel om at de skal bli sure.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke starte med å være ærlig,  si det slik du føler det?

Anonymkode: 7cbfd...3b0

Det er ikke så enkelt å være ærlig med slike foreldre. Jeg kjenner til typen. Har i flere år prøvd å få mine foreldre til å forstå, men det nytter ikke.

Som ungdom opplevde jeg at de direkte skjelte meg ut, da jeg hadde det vanskelig. Likevel sa de alltid at måtte komme til dem, hvis noe er vanskelig. Ganske dobbeltmoralsk spør du meg.

I voksen alder kan de komme meg stikk her og der, og spille på samvittigheten min - hvis jeg setter grenser. Sier man ifra reagerer de enten med sinne, stillhet eller går i offermodus. Jeg går heldigvis hos psykolog, så jeg får støtte der.

Anonymkode: a79cb...171

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (3 timer siden):

Dummeste jeg har hørt. At du ikke har vært på hyttetur er fullstendig irrelevant 

Anonymkode: bcccd...029

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at hvem blir sure?

Uansett, hadde aldri dratt.  Si dere har andre planer.

Finn på noe annet hyggelig med barna

Anonymkode: 0bcbb...819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at du og barnefar har så fint samarbeid ♥️ Barna kan heller reise på hytta når de er større, siden besteforeldrene ikke ønsker å "være barnevakt" og ha de der uten deg. Følg magefølelsen.

Anonymkode: bfac9...a7c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Så utrolig fine råd jeg har fått, tusen takk. Nettsiden har vært litt kranglete i går kveld, så fikk ikke kommet inn på tråden og lest ..

Du som svarer at det ikke er lett å være ærlig med slike foreldre, det er som å lese om mine. De er ganske dobbeltmoralske. Jeg ber feks veldig sjelden om hjelp til ting, men når jeg gjør det, så er det fordi jeg må. Jeg ba om hjelp til noe løfting her om dagen, og faren min kom med mye om og men, og da sa jeg at vi utsetter det (for jeg skal spørre eksmannen istede). Da ropte han til meg i telefonen. 

Moren min har feks sagt flere ganger til eldste barnet at hun skal bli med på hytta, men så avlyser de eller "fader bort" og de drar alene. De gir veldig mange forslag uten å følge opp. Min mor har feks fri på mandager og hun har sagt at da kan yngste være hos henne en gang i blant og ikke fulltid i barnehagen - det har ikke skjedd. Pga de ikke følger opp, spør jeg ikke heller for det blir mye om og men og bortforklaringer. Jeg gidder ikke høre på dette, så jeg tenker om det ikke er nødvendig, gidder jeg ikke. 

Jeg og barnefar har veldig godt samarbeid, men vi prøver å få forholde til å fungere igjen. Han sier selv han ikke hadde giddet om han ikke ville være med meg - forståelig nok.. 😅 

Vi har allerede vært på den hytta er par ganger, og det er ikke heftig moro heller, kun når vi er ute. De kan være ute her og 😊 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og barnefar har veldig godt samarbeid, men vi prøver å få forholde til å fungere igjen. Han sier selv han ikke hadde giddet om han ikke ville være med meg - forståelig nok.. 😅 

Hva mener du her? At han ikke hadde giddet å ha ungene ekstra hvis det ikke var fordi han ville bli sammen med deg igjen??

Anonymkode: e1d46...ba2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke korte ned besøket litt da? 
Så blir det mindre stress for deg, men barna får likevel oppleve hyttetur. 

Anonymkode: 20a92...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hytta langt unna? Kan det være et alternativ og møtes på halvveien og ta en dagstur? Så får ungene kost seg litt med besteforeldrene sine uten at det blir for mye 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...