Gå til innhold

Bjørkepollenallergi - når starter dere på medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bjørkepollenallergi og blir i perioder veldig dårlig hver vår. Har kortisonspray og inhalator på resept, og tar Telfast.

Men jeg lurer på når man egentlig skal starte på medisiner? Snakker selvfølgelig med fastlegen om dette, og hun sier bare at jeg må prøve meg frem og jeg glemmer hvert år når jeg begynte i fjor. 

Når starter dere med medisiner? Hva slags erfaringer har dere med å starte noen uker før pollensesongen, i forhold til å starte når sesongen setter i gang?

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her starter jeg altid midt februar. Var det jeg fikk beskjed av legen, da startet en før spredningen starter

Skrevet

IMG_9511.jpeg

Anonymkode: 70a90...918

• Liker 1
Skrevet
Isola_2 skrev (2 minutter siden):

Jeg har bjørkepollenallergi og blir i perioder veldig dårlig hver vår. Har kortisonspray og inhalator på resept, og tar Telfast.

Men jeg lurer på når man egentlig skal starte på medisiner? Snakker selvfølgelig med fastlegen om dette, og hun sier bare at jeg må prøve meg frem og jeg glemmer hvert år når jeg begynte i fjor. 

Når starter dere med medisiner? Hva slags erfaringer har dere med å starte noen uker før pollensesongen, i forhold til å starte når sesongen setter i gang?

Starter i januar her, da får tablettene bygget seg opp i kroppen og responderer bedre på pollen enn hvis du begynner å ta det feks i april, da er det litt for sent

• Liker 2
Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Her starter jeg altid midt februar. Var det jeg fikk beskjed av legen, da startet en før spredningen starter

Samme her - vi som har allergi startet nå i februar allerede. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg har nok drøyd til slutten av mars de fleste år, men da skal jeg teste å starte allerede nå. 

Fastlegen min startet meg på vaksinering mot bjørkepollen i fjor høst - 1 tablett hver dag i 3 år - men jeg ble så tett og dårlig med en gang, så jeg avsluttet behandlingen. Tenkte at jeg orker ikke å gå og være tett og dårlig på ubestemt tid. 

• Liker 1
Skrevet

Starter i slutten av januar. 

Anonymkode: 8c4aa...c5d

• Liker 1
Skrevet

Her hvor jeg bor starter bjørkepollensesongen i ca. i mai, så da begynner jeg som regel med tabletter i medio april. 

Anonymkode: 4e482...607

• Liker 1
Skrevet

Dokumentert effekt eller ei. Jeg merker stor forskjell om jeg begynner tidlig. Feb/mars.

Anonymkode: 258ac...11f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dokumentert effekt eller ei. Jeg merker stor forskjell om jeg begynner tidlig. Feb/mars.

Anonymkode: 258ac...11f

Det var litt derfor jeg gjerne ville høre andres erfaringer, tenker at det er ikke alltid at "dokumentert effekt" og div forskning stemmer overens med opplevd effekt hos den enkelte. Takk for svar!

Jeg bor i Innlandet, og da starter jeg opp i dag med Telfast. Tidligere år har jeg nok ikke startet før slutten av mars, så da er jeg spent på om det har noen betydning for meg å starte en måned tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...